[SuSE 9.1]Geluidsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gister heb ik SuSE9.1 Personal geinstalleerd, naast Windows XP Pro SP2, op mijn computer. De hele installatie ging perfect, alles werd goed gedetecteerd.

Maar nu kwam ik er vandaag achter dat mijn geluid het niet deed bij mp3's, en avi bestanden (zullen er vast nog wel meer zijn, maar dit zijn de bestanden waar ik het mee gemerkt heb). Dus ik kijk in YaST en daar staat keurig mijn geluidskaart, als ik dan daar bij volume op mastervolume test hoor ik ook goed geluid.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/44341/full.png

Maar het gekke is ook nog wel dat ik sommige liedjes wel kan luisteren, maar dan moet ik dan via "Preview with Kaffeine" doen. Dit lukt bij sommige mp3tjes wel en bij sommige ook weer niet. Ook heb ik dat erbij sommige avi files wel geluid komt, maar helemaal geen beeld (Ik heb trouwens met geen een avi file beeld). Er worden trouwens ook geen errors gegeven met het afspelen van files.

Dit zijn de verschillende apps die ik gebruikt heb:
Kaffeine (is de standaardplayer voor Avi files)
Real Player
X multisystem (is ook de standaardplayer voor mp3's)

hmm, de tekst wil niet echt meewerken. Enters die ik heb neergezet staan erniet. Ik plaats dit topic, maar log in op WinXP en verbeter het wel even ;)
edit:
done, als iemand ook weet hoe je de volgende keer die enters kunt laten staan. Zeg het me alsjeblieft :)

[ Voor 14% gewijzigd door LifeTecH op 31-10-2004 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het probleem gewoon omdat je 2 geluidskaarten hebt. Het ene programma gebruikt die kaart en het andere de andere kaart. Bij XMMS en Realplayer kan je je geluidskaart instellen bij de instellingen. Dat sommige mp3'tjes het wel doen en andere niet met Kaffeine heeft waarschijnlijk te maken met dat het mp3tje niet 100% in orde is, mp3blaster heeft daar ook bijv last van. Dat er geen beeld komt bij een avi is waarschijnlijk omdat de codec niet geinstalleerd is, tip: Video Lan Client.

Dat wat je zegt met enters... Wazig verhaal, hier geen last van :P. Enige probleem is als je een platte tekst document opent in windows dat getypt is in linux. Dan zijn de enters vervangen door rechthoekjes. Dit komt omdat windows een windows charset gebruikt en linux een standaard charset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

mmm, gedoe met codecs is toch nog altijd een windows-issue, daar heeft iedere player alle codecs ingebouwd, zoals vlc. Dat is ook de reden dat vlc onder windows de beste speler is, omdat het niet het zuigsysteem van die windowscodecs gebruikt.

probleem met je geluid is denk ik omdat er onder linux een paar verschillende soundsystems werken, en verschillende programmaas gebruiken verschillende systemen. Je moet erachter zien te komen wat wel werkt en wat niet. een manier om daarachter te komen is door mplayer te starten op de commandline, en dan verschillende audiodrivers te gebruiken.

en is het probleem met het beeld niet gewoon dat kaffeine standaard alleen maar in je tray staat, en dat het videovenster pas naar voren komt als je erop klikt? ook dit kun je met mplayer proberen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het geluid doet het weer, ik moest een instelling in XMS veranderen. Maar het probleem met de filmpjes bekijken blijft, Zometeen VideoLAN nog is proberen, die gaf net allemaal errors bij het instaleren via YaST.

.
smokalot schreef op 31 oktober 2004 @ 23:57:
en is het probleem met het beeld niet gewoon dat kaffeine standaard alleen maar in je tray staat, en dat het videovenster pas naar voren komt als je erop klikt? ook dit kun je met mplayer proberen.
Nee, want ik krijg meteen al een videovenster te zien als ik Kaffeine gebruik. Mplayer zit toch niet standaard in SuSE? ik kan hem iig niet vinden.

edit:
Nu gaan die enters wel goed, zal wel een bugje zijn geweest :)

[ Voor 6% gewijzigd door LifeTecH op 01-11-2004 12:12 ]