Direct X 9 uitschakelen op een GeForce FX

Pagina: 1
Acties:

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb een GeForce FX 5600 mét zoals nVidia het noemt DirectX 9 ondersteuning.
Zoals bijna iedereen hier weet is de FX mét Direct X 9 zwaar geflopt en zijn de Direct X 9 features vrijwel onbruikbaar vanwege de traagheid ervan.

Sommige spellen draaien op een GeForce 4 Ti 4200 veel sneller, toch zouden de prestaties ongv. gelijk moeten zijn. De reden dat de Ti4200 sneller is, is omdat zij geen Direct X 9 functies ondersteunt.
De Direct X 9 functies worden dus simpel weggelaten. Bij mijn FX is dat dus niet altijd het geval en worden ze wél gerenderd en gaat mijn FPS richting het nulpunt.

Dus ik dacht, laat ik de Direct X 9 features gewoon uit zetten zodat ik een Direct X 8 kaart krijg en de spellen default sneller lopen (en er natuurlijk wat minder uit zien, maar dat is bijzaak ;)).
Nu heb ik hier en daar gezocht naar : "disabling Direct X 9" maar daar kwam ik niet verder mee.
RivaTuner geeft ook niet de mogelijkheid om de Direct X 9 features uit te zetten.
Direct X 9 verwijderen heeft ook geen zin aangezien spellen dan gaan zeuren dat Direct X 9 niet geinstalleerd is.

Wie o wie kan mij helpen bij uitschakelen van Direct X 9 op mijn videokaart :?

Goed voorbeeld is Half Life 2, loopt prima bij mij omdat Direct X 9 niet gerenderd wordt op een GeForce FX :).
DirectX 8 path
Among the cards included in the DirectX 8 path are GeForce4 Titanium series (including GeForce4 Go), GeForce FX 5200/5600/5700, and GeForce FX Go 5600/5700 series.

Linkje :HL 2 @ FX

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:47

Nik

Gewoon DX 9 de-installeren, en DX 8.1 erop zetten? Of gaat dat niet? (lijkt me wel?).

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43
Volgens mij kan het met 3D-Analyze :
http://www.tommti-systems.com/

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
proller schreef op 31 oktober 2004 @ 19:56:
Gewoon DX 9 de-installeren, en DX 8.1 erop zetten? Of gaat dat niet? (lijkt me wel?).
Direct X 9 verwijderen heeft ook geen zin aangezien spellen dan gaan zeuren dat Direct X 9 niet geinstalleerd is.
Lees je mijn startpost wel eens :? 8)7

• Nik
  • Laatst online: 23:47

Nik

Thandor schreef op 31 oktober 2004 @ 19:58:
[...]

[...]

Lees je mijn startpost wel eens :? 8)7
Jawel, maar dat verbaasd me, als een spel wel te spelen is met een DX 8 kaart, heeft het spel toch niets aan software matig DX 9? Of zie ik dat dan zo verkeerd?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
@Althalus
Met 3D-Analayze een GeForce 4 Ti 4600 emuleren hielp niet.
Gelukkig kon ik wel de Pixel Shader 2.0 routines uitschakelen waardoor NFS:U II een stuk beter liep :).

@Proller
De spellen hebben waarschijnlijk een routine om te controleren of Direct X geinstalleerd is. Probeer maar eens een DX9 spel te starten met Direct X 8.1 geinstalleerd, gaat niet lukken.

Tot zover kan ik dus wel fijn de Pixel Shader 2.0 uitschakelen, die heb ik toch niet nodig aangezien die maar met 5 FPS gebruikt kunnen worden :/

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Thandor schreef op 31 oktober 2004 @ 20:16:
@Althalus
Gelukkig kon ik wel de Pixel Shader 2.0 routines uitschakelen waardoor NFS:U II een stuk beter liep :).

@Proller
De spellen hebben waarschijnlijk een routine om te controleren of Direct X geinstalleerd is. Probeer maar eens een DX9 spel te starten met Direct X 8.1 geinstalleerd, gaat niet lukken.

Tot zover kan ik dus wel fijn de Pixel Shader 2.0 uitschakelen, die heb ik toch niet nodig aangezien die maar met 5 FPS gebruikt kunnen worden :/
Je kunt met 3d-analayze je kaart laten herkennen als een GF4200, dat zou je probleem moeten verhelpen ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
oeLangOetan schreef op 31 oktober 2004 @ 20:18:
[...]

Je kunt met 3d-analayze je kaart laten herkennen als een GF4200, dat zou je probleem moeten verhelpen ;)
Heb je mijn post wel gelezen :? 8)7

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Thandor schreef op 31 oktober 2004 @ 20:21:
[...]

[...]

Heb je mijn post wel gelezen :? 8)7
Bij 80% van de spelen (vooral de "the way it's ment to be played" games) werkt dat wel. (Ik heb een kotgenoot die het zo doet) Ben je zeker dat je de juiste procedure volgt?
Hij doet het met een shortcut geloof ik (het gaf een grote boost voor FarCry).

[ Voor 14% gewijzigd door oeLangOetan op 31-10-2004 21:41 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik heb het met The Need for Speed Underground II geprobeert aangezien die op een GeForce 4 Ti4200 veel beter loopt omdat dan de Pixel Shader 2.0 routines weggelaten worden. NFSU II reageert niet op het instellen van een GeForce 4 Ti4600. Pixel Shader 2.0 disablen werkt wel en nu kan ik andere details veel hoger zetten aangezien het beter loopt :)

• YoshiBignose
  • Laatst online: 06-08 14:00
meestal zijn er wel commands voor om een spel op een lagere directx te laten draaien...in cs:source is het bijvoorbeeld -dxlevel 81 of dxlevel70 maja bij andere spellen weet ik het niet... :/

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1