[ALG] Webrichtlijnen

Pagina: 1
Acties:

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Vandaag stuitte ik op een IMHO zeer uitgebreide en heldere handleiding over "webrichtlijnen voor de overheid" voor opdrachtgevers, ontwikkelaars en beheerders in het algemeen en over standaarden (HTML 4.01, XHTML 1.0, CSS Level 2.1, ECMAScript 262, DOM Level 1 en XML 1.0) voor Webdesign & Graphics in het bijzonder. Het gaat in op veel aspecten waar rekening mee dient te worden gehouden bij de ontwikkeling van een website (ook in het algemeen, dus niet per definitie voor overheidssites).
Door toename in het gebruik van internet als informatiebron, wordt transparantie van overheidsinformatie op het internet steeds belangrijker. Websites die deze informatie bevatten zouden (duurzaam) toegankelijk moeten zijn voor alle internetgebruikers: burgers (inclusief mensen met een handicap), bedrijven en zoekmachines.

Deze handleiding moet ertoe bijdragen dat de toegankelijkheid, duurzaamheid en uitwisselbaarheid van de websites van de overheid in belangrijke mate toeneemt.
Het is niet de bedoeling hier een discussie te starten over standaarden op zich (dat is o.a. gebeurd in Standaarden (W3C, etc.)). Wel ben ik van mening dat over veel onderwerpen in deze handleiding goed is nagedacht, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

crisp

Devver

Pixelated

Ze geven zelfs aan dat XHTML op dit moment geen praktisch nut heeft op het web, hetgeen ik heel verstandig vind. Hopelijk kunnen we die hype dan ook achter ons laten en ons meer richten op valide en correct gebruik van HTML :)
Op dit moment zijn er vrijwel geen browsers die voordelen bieden bij het ontvangen en verwerken van XHTML documenten; de meest gebruikte browser (Microsoft Internet Explorer) ondersteunt zelfs geen XHTML.

Intentionally left blank

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Precies, het gaat ook in op verschillen tussen HTML en XHTML, DTD's, etc., etc.

Maar wat ook interessant is: het geeft overal argumenten voor en schroomt niet ook de nadelen te noemen. Bijvoorbeeld waarom het goed is open source oplossingen te gebruiken en gebruik te maken van standaarden. Iets wat nog wel eens lastig aan cliënten uit te leggen valt. Zoals nog veel meer zaken helder uiteengezet worden.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat ik mooi vind is dat de overheid er ook aandacht aan besteed. Via deze richtlijnen zorgt de overheid ervoor dat haar eigen site goed toegankelijk is en blijft. Iets wat vooral voor een overheid belangrijk is. Het is goed dat de overheid hier aandacht aan besteed.

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is het idee dat metadata zorgt voor
Bevordering van vindbaarheid van informatie (voor externe zoekmachines).
(ik neem aan dat ze met meta-data de data in meta-tags bedoelen.) Ik dacht dat moderne zoekmachines daar niet meer aan deden.

[ Voor 6% gewijzigd door -Lars- op 31-10-2004 17:08 ]

Verwijderd

-Larz- schreef op 31 oktober 2004 @ 17:08:
... knip ...

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is het idee dat metadata zorgt voor

[...]

(ik neem aan dat ze met meta-data de data in meta-tags bedoelen.) Ik dacht dat moderne zoekmachines daar niet meer aan deden.
Het is onbekend of de grote zoekmachines wel of geen waarde hechten aan de gegevens in de meta-tags. Het kan in ieder geval nooit kwaad om een paar kernwoorden in je meta-tags op te nemen.

Verwijderd

Aah, ik had er alleen naar gelinkt, nog niet echt doorgelezen. Fijn dat de overheid het nog beter snapt dan ik al dacht. Of in ieder geval, de schrijver van dat stukje.

Verwijderd

Het is onbekend of de grote zoekmachines wel of geen waarde hechten aan de gegevens in de meta-tags. Het kan in ieder geval nooit kwaad om een paar kernwoorden in je meta-tags op te nemen.
Google doet alleen met "description" wat, maar om het daarom toe te voegen...

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 17:40:
Aah, ik had er alleen naar gelinkt, nog niet echt doorgelezen. Fijn dat de overheid het nog beter snapt dan ik al dacht. Of in ieder geval, de schrijver van dat stukje.
Oh ja, ik wist al niet meer hoe ik er op gekomen was O+

• th3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07-2025

th3

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 17:11:
[...]

ik zou description en keyword tag toevoegen kan geen kwaad, google gebruikt de description tag (soms) voor de beschrijving bij zoekresultaten
Pagina: 1