ECC-DDR of Registered-DDR gebruiken voor een desktop?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:14
Ik zie de laatste tijd mensen die ECC, registered of een combinatie van beiden gebruiken op de desktop.

Ik vraag me eigenlijk af, heeft dit een voordeel? Ik zit er zelf aan te denken om nieuw geheugen aan te schaffen en dit wil ik zo goed mogelijk doen, nu zit er prut noname geheugen in.

Mijn pc bestaat uit een A7V8X-X en een AMD Athlon 2400+

[edit]Dit is btw geen koopadvies, wil gewoon weten wat de voordelen zijn, een ECC fout komt weinig voor en registered is langzamer, waarom dan toch zijn er mensen die dit op de desktop gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door Spixo op 31-10-2004 16:04 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Dat zullen meestal mensen zijn met een dual AMD machine of een moederbord met daarop de Intel I875P chipset ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sir_Killalot op 31-10-2004 16:13 ]

• Spixo
Sir_Killalot schreef op 31 oktober 2004 @ 16:12:
Dat zullen meestal mensen zijn met een dual AMD machine of een moederbord met daarop de Intel I875P chipset ;)
Maar waarom? Kunnen die chipsets geen ander geheugen aan?

Verwijderd

Inderdaad. ECC geheugen kan je altijd gebruiken, maar registered alleen als het moederbord het ondersteunt (en/of vereist).
de ECC functie werkt alleen op moederborden die het ondersteunen.

• Sir_Killalot
Ricardo87 schreef op 31 oktober 2004 @ 16:14:
[...]

Maar waarom? Kunnen die chipsets geen ander geheugen aan?
De Intel wel de (meeste?) dual AMD borden niet :)

[ Voor 65% gewijzigd door Sir_Killalot op 31-10-2004 16:26 ]

• Spixo
Hieruit kan ik dus concluderen dat het altijd beter is om ECC geheugen te kopen?

1) Als mijn moederboard het niet ondersteund draait het als non-ecc
2) Als mijn moederboard het wel ondersteund is het niet langzamer dan non-ecc

Voor zover ik zie zijn er geen nadelen behalve het prijsverschil?

• Sir_Killalot
FAQ gelezen?

RAM FAQ

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ricardo87 schreef op 31 oktober 2004 @ 16:29:
Hieruit kan ik dus concluderen dat het altijd beter is om ECC geheugen te kopen?

1) Als mijn moederboard het niet ondersteund draait het als non-ecc
2) Als mijn moederboard het wel ondersteund is het niet langzamer dan non-ecc

Voor zover ik zie zijn er geen nadelen behalve het prijsverschil?
Tja waarom zou je het als desktop PC willen hebben :?
Voor die ene keer in de x miljard berekeningen die misschien fout zou zijn? In servers kan ik het wel begrijpen, in desktop PC's in het gewoon onnodig en overbodig :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sir_Killalot schreef op 31 oktober 2004 @ 16:25:
[...]

De Intel wel de (meeste?) dual AMD borden niet :)
Ligt eraan hoe eigenwijs je dual AMD bord is.

Hier een Gigabyte GA7DPXDW-P draaien met 2x 512MB unbuffered geheugen
een Tyan Tiger MP met 2x 512MB unbuffered geheugen en mijn Tyan Tiger MPX werkte ook met unbuffered spul. De gigabyte GA7DPXDW die ik had deed het echter wel alleen met ecc regged meuk.

Vaak wordt het niet officieel gesupport, maar werkt het wel gewoon. Maar kan me voorstellen dat veel mensen op safe spelen.

Verwijderd

2) is niet geldig. ECC is langzamer.

de combinatie 'wel ECC, geen registered' is vrij zeldzaam. non-ECC is goedkoper voor moederborden die geen ECC nodig hebben, en 'Non-ECC + Registered' is vrij zeldzaam, net als 'non-registered + ECC'

Kortom, koop voor een normaal moederbord non-ECC + non-registered geheugen,
koop voor een workstation/server moederbord gewoon ECC+registered geheugen.

• Spixo
Ja..
Atlas schreef op 31 oktober 2004 @ 16:30:
[...]

Tja waarom zou je het als desktop PC willen hebben :?
Voor die ene keer in de x miljard berekeningen die misschien fout zou zijn? In servers kan ik het wel begrijpen, in desktop PC's in het gewoon onnodig en overbodig :)
In de FAQ wordt genoemd dat 1x per jaar zo'n fout voor zou kunnen komen.

Was gewoon nieuwsgierig waarom mensen het gebruiken, aan de ene kant vind ik het prijsverschil niet zo groot en gaat mijn voorkeur naar ECC, klinkt wel leuk :>

• Spixo
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 16:34:
2) is niet geldig. ECC is langzamer.

de combinatie 'wel ECC, geen registered' is vrij zeldzaam. non-ECC is goedkoper voor moederborden die geen ECC nodig hebben, en 'Non-ECC + Registered' is vrij zeldzaam, net als 'non-registered + ECC'

Kortom, koop voor een normaal moederbord non-ECC + non-registered geheugen,
koop voor een workstation/server moederbord gewoon ECC+registered geheugen.
Hmmz, interessant...

In de FAQ stond dat ECC niet langzamer is, volgens jouw wel.... als het echt zo moeilijk te krijgen is dan moet er maar gewoon goed Kingston oid in, dat is al beter dan mijn noname 2100 geheugen..

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 13:07
Na ja met ECC wordt er dacht ik een extra 'check' uitgevoerd. Theoretisch dus iets trager, maar waarschijnlijk merk je hier in gebruik niets van en is het alleen meetbaar :)

Of het nuttig is voor een desktop is een 2e....

[ Voor 16% gewijzigd door spokje op 31-10-2004 16:54 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Misschien als je er 2GB of meer inzet. De kans wordt dan natuurlijk wel wat groter dat er een fout optreed.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
De mensen die registered geheugen gebruiken (en da's zoals gezegd vaak een one-package-deal met ECC) doen dat in bijna alle gevallen omdat het desbetreffende moederbord er om vraagt. Voor normaal desktop gebruik is de meerwaarde nagenoeg nihil.

Zelf heb ik 't ook maar da's dus puur omdat m'n moederbord het vereist (plus dat ik dol ben op veel ram :P ). In jouw specifieke geval zou ik 't zeker niet doen omdat het namelijk niet gaat werken op je bord B)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

spokje schreef op 31 oktober 2004 @ 16:53:
Na ja met ECC wordt er dacht ik een extra 'check' uitgevoerd. Theoretisch dus iets trager, maar waarschijnlijk merk je hier in gebruik niets van en is het alleen meetbaar :)

Of het nuttig is voor een desktop is een 2e....
ECC is net zo snel als gewoon RAM, de check wordt on-the-fly uitgevoerd. Het is juist registered RAM dat de neiging heeft trager te zijn dan gewoon ram vanwege de extra verwerkingsstap op de geheugenmodule zelf. CL2 registered RAM is daarom een flink stuk duurder dan normaal CL2 spul.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 19:53:
Het is juist registered RAM dat de neiging heeft trager te zijn dan gewoon ram vanwege de extra verwerkingsstap op de geheugenmodule zelf. CL2 registered RAM is daarom een flink stuk duurder dan normaal CL2 spul.
Dus registered geheugen is duurder, omdat het trager is vanwege de extra verwerkingsstap? 8)7 Da's echt niet zo :) Het is duurder vanwege de twee extra registerchipjes en een PLL chip. Praktisch alle registered geheugenreepjes zijn daarnaast ook nog voorzien van een extra geheugenchip voor ECC. Deze chipjes krijg je er niet gratis bij ;)
Pagina: 1