Asus P4P800-E Deluxe start niet onder FSB van 215MHz

Pagina: 1
Acties:

• Satch174
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 00:19
Hallo, mn eerste post hier :)

Ik zal beginnen met pc config;

Moederbord Asus P4P800-E Deluxe / 800fsb, processor intel P4 Northwood 3Ghz.
Ati 9800 Pro vga, Maxtor 120gb harde schijf, Zalman cpu koeler. Windows XP.

Deze week heb ik nieuw geheugen aangeschaft, namelijk Corsair Twinx cmx512-3200C2 (xms3202v3.1) 2x512mb. 400DDR. Fabrikant Asus heeft dit geheugen in de QVL lijst staan van mijn moederbord P4P800-E Deluxe.

Na een snelle levering in de pc gestopt en pc opgestart. Hoewel de pc opstarte en de bios aangaf "1024mb ok, dual channel" kreeg ik een zwart scherm en verder niks meer.

Na veel gepuzzel bleek dat als ik in bios de "overclock" op "manual" zette en de FSB tussen 215 en 225 dat de pc gewoon opstart. Ik ben dus verplicht om te overclocken anders werkt de pc niet.

Verder draait het geheugen niet op 400Mhz, wat wel zou moeten. Als ik dit handmatig instel in de bios krijg ik weer datzelfde zwarte scherm. Ook de cas settings van 2-3-3-6 (volgens fabrikant) werken niet. Weer zwart scherm. Op 3-3-3-8 werkt het dan weer wel.

Ik heb beide geheugen getest met memtest 86. Hoewel ik de geheugens zou moeten testen met 2-3-3-6 cas settings heb ik ze getest op 3-3-3-8 want anders blijft ook memtest86 hangen. Beide geheugens onafhankelijk ieder een uur getest zonder fouten.

Ik heb inmiddels diverse bios settings geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat; onder 215 fsb start de pc niet en DDR freq. van 400 werkt ook niet.

Wanneer ik slechts 1 van de 2 modules in de PC plaats (512mb), start de pc wel op met een fsb van 200 en een ddr freq van 400.

Verder heb ik een nieuwe psu gekocht (tagan 380w), contact gehad met Corsair (ze weten het niet), windows xp opnieuw geinstalleerd, bios versie 1001,1002,1003 en 1004 geprobeerd. Volt ddr op 2,75v gezet volgens aanwijzing fabrikant. PC op minimale config laten draaien (geen flop,cd,fans alleen cpu enz.).

In bios heb ik tevens Memory Acc. mode op enabled/disabled geprobeerd, en hetzelfde voor performance.

Mijn vragen;

1. Hoe krijg ik mn pc opgestart met een (normale) fsb van 200?
2. Hoe krijg ik het geheugen werken op 400mhz?

Alle tips, ervaringen welkom! Bij voorbaat dank.

Verwijderd

BIOS v.1.018 is de meest recente.... http://www.asus.com.tw/su...P800%20Deluxe&Type=Latest

• Satch174
Bedankt voor het meedenken, maar de bios die jij aangeeft is voor een p4p800 deluxe (zonder E dus) en ik heb een P4P800-E deluxe.

Groeten Satch174

Verwijderd

Ikzelf heb een P4P800, maar heb dit probleem ook wel eens gehad. Ik had vier latjes ddr geheugen erin. Twee latjes konden de latency niet aan die ik had ingesteld. Tevens kon ik niet de frequency of 400Mhz krijgen. Wanneer ik dan opstarte kreeg ik een overclock failure.

Wat ik heb gedaan is het volgende: de memorytimings gezet op: bij SPD (niet op manual dus). Daarna overnieuw opgestart, dat ging goed. Toen de frequency op 400Mhz gezet en overnieuw gestart. Werkte ook. En toen weer de latency aangepast totdat ik weer een overclock failure kreeg. Toen had ik dus de juiste waarden weer.

Dit is geen antwoord op je FSB vraag, maar wel een deel van je andere vraag.
Misschien dat het een met het ander te maken heeft?

Ik hoop dat dit in ieder geval deels helpt!

• Satch174
Ook dit blijkt niet te helpen. 400mhz wordt niet geaccepteerd. Alleen de auto setting lijkt te werken en dan loopt het geheugen rond 150 ipv 200.

Gr. satch

Verwijderd

Heb je ook al een reepje geheugen geprobeerd? Is weliswaar geen DC, maar dat maakt dan ff niks uit.

400Mhz werkt niet, maar een stap lager (333Mhz dacht ik)?

Performance mode staat op auto (in jumperfree configuration)?

Wat ik ook wel eens heb gehad is dat de Graphic Aperture Size in het menu Advanced bij mij voor problemen zorgde.

Bios standaart laden zal ook wel weinig zin hebben.

Wat ik hier zoal opnoem is wat ik zo kan bedenken, misschien dat het geen bal helpt ;), hoppelijk wel.

Misschien een contact opnemen met Asus, lijkt me toch meer een probleem van de mobo?

pvseventer

• Satch174
Ik heb inderdaad 1x512mb geprobeerd, en dan start de pc gewoon door met 200 fsb en een ddr freq. van 400. Als ik in dit geval de cas settings op 2-3-3-6 zet krijg ik helaas weer zwart scherm.

Beide modules lijken me in orde, ook memtest toont geen fouten.

Graphic aperture size zal ik proberen.

Verwijderd

En als je de cas.settings iets losser zet?

• Satch174
Als ik de cas settings op 3-3-3-8 zet start ie wel op ja, maar dit is dus alleen in het geval er maar 1 module in de pc zit. Bij 2 modules maken de cas settings niks uit. Fsb op 200 = no boot. DDR freq. op 400 = no boot.

Verwijderd

Heb je die modules allebei enkel getest? Als ze het enkel wel doen, maar samen niet, denk ik aan de modules. Zijn die dan wel helemaal goed?

• Satch174
Bij Corsair zeiden ze dat ik de modules onafhankelijk van elkaar moest testen met memtest. Ik heb ze beide dus ook onafhankelijk getest, per stuk zo'n 3 kwartier tot een uur. Geen enkele fout. Lijkt me dus dat de modules in orde zijn.

Verwijderd

ik bedoel eerst de ene erin en kijken of het systeem start, vervolgens die ene omwisselen voor die andere. Kijk of dan de settings wel gehaald kunnen worden. Dan weet je in ieder geval dat beide reepjes allebei de settings aan kunnen.

Verwijderd

Satch174 schreef op 31 oktober 2004 @ 20:46:
Als ik de cas settings op 3-3-3-8 zet start ie wel op ja, maar dit is dus alleen in het geval er maar 1 module in de pc zit. Bij 2 modules maken de cas settings niks uit. Fsb op 200 = no boot. DDR freq. op 400 = no boot.
Draait die ene module dan wel op 400?

• Satch174
Ja, met 1 module draait ie wel op 400.

Verwijderd

Ze kunnen allebei dus wel op 400Mhz draaien, als ze alleen geplaatst worden. Als ze samen geplaatst worden niet, erg raar.

Heb je ook al geprobeerd om ze wel alletwee te installeren, maar als single layer?
(dus allebei in een verschillende kleur).

• Satch174
Ja, ik heb ze geprobeerd in slot 1 en 2 (volgens mij a1 en a2) met hetzelfde resultaat. Ook hypertreading uitzetten werkte niet btw.

Verwijderd

Ja, dan weet ik het zo onderhand ook niet meer. Het lijkt mij toch dat het moederbord niet goed werkt, aangezien de geheugenmodules onafhankelijk wel goed werken. (bios defaults ook al geprobeerd neem ik aan?)

Het lijkt mij dan een optie om comtact op te nemen met Asus of de zaak waar je dit gekocht hebt.

Ik hoop dat zij een oplossing weten!
Pagina: 1