Toon posts:

Trage graphics op een ASUS A8V met Athlon64 3500+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren nieuwe onderdelen aangeschaf om mijn AthlonXp 2600 te upgraden naar een Athlon64 3500+. Vandaag alles in elkaar gezet en uiteindelijk de video snelheid bekeken. Maar wat blijkt nu, op de nieuwe PC zijn de graphics veel trage geworden :'( .

Het "oude" systeem was een MSI KT4V, AlthlonXP 2600 met 6800LE
Het nieuwe systeem een ASUS A8V, Athlon64 3500 met dezelfde 6800LE

Ik heb al vanalles geprobeerd (APG aperture, fastwrites, 8x 4x) maar ik heb nog maar 60% van de snelheid over. (farcry, 3dmark03)

Heeft iemand dezelfde ervaring of nog beter weet iemand een oplossing?
Ligt het aan het moederbord?

Edit: even wat meer info
Beide systemen draaien XP-SP2 met de nVidia 66.81 drivers

Oude systeem 768 MB PC2700 333Mhz
Nieuw 1GB PC3200 400Mhz

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 14:39 ]

Verwijderd

AGP drivers geinstalleert? nieuwste directx?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat het niet nodig was, maar ik het net de AGP driver geinstalleerd, maar dat maakt niets uit. Ik baal als een stekker, geef je een hoop geld uit, wordt het trager!

Verwijderd

Goed

Installeer windows opnieuw (wat zowiezo moet, en ik neem aan dat je dat al had gedaan).
Installeer DX9.0C
Installeer de VIA 4-in-1 chipset drivers
Installeer dezelfde driver voor je VGA als je eerder gebruikte

Hou deze volgorde aan, en het kán haast niet mis gaan, je nieuwe setje is écht veel sneller (alhoewel ik altijd een beetje schrikkerig tegen VIA ben, KT266A chipset en EPIA's zijn de enige goeie dingen van VIA tot nu toe, tenminste, wat ik heb gezien).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je nu precies, dit is net allemaal gedaan?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 14:55 . Reden: typo ]

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Hij gaat er vanuit dat je dat al hebt gedaan, tevens in die volgorde ofnie :?

[ Voor 3% gewijzigd door CycloneX op 31-10-2004 15:04 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

Topicstarter
Jammer maar het help niets. Even een paar voorbeelden:

oud:

Farcry 50fps
doom 45fps (1600x1200)
3dmark03 8200

nieuw:

farcry 26fps
doom 34fps
3dmark03 4400

Verwijderd

Dit lijkt echt een chipset beperking. Die drivers zijn het meest waarschijnlijk verkeerd geinstalleerd (zei het de volgorde verkeerd om), of in de BIOS staat het fout in gesteld. Ik heb dergelijke config's boven de 10000 zien gaan (mét mods van de GPU).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het ook eens vragen in "Het 6800LE" topic.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Misschien bios updaten? Ik weet het niet zeker.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

-Haal de nieuwste bios binnen
-Nieuwste chipset driver

Je kan ook kijken bij de Nvidia instellingen, en dan onder kwaliteit/prestatie en dan alles op toepassingsgestuurd zetten, en de rest uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, alle tips inmiddels gedaan. Ook via de BIOS allerlei onboard devices uitgezet, maar helaas het maakt allemaal niets uit.

Ja die 6800LE overclocken, dat maakt ietsje uit, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik mag toch wel veronderstellen dat dezelfde videokaart op een sneller systeem hogere FPS produceerd.

Ik zet de PC's nu uit, effe wat anders doen.

Wie heeft de "gouden" tip?

Verwijderd

kijken naar de bottleneck, verschillende testprogrammatjes proberen?

zit er een "spaarstand"of zo op je processor?

Tis natuurlijk te gek dat zo'n upgrade slechte resultaten geeft, hopen dat je er snel uit bent ;)

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-06 09:22
staat je FSB wel goed ingesteld?

ik kwam dit nl. ook in een ander topic tegen. Het wil wel eens voorkomen dat je als je een nieuw systeem hebt, dat je bios niet altijd de FSB goed insteld (133 ipv. 166).

verder denk ik dat de drivers ook niet goed zijn ingesteld.

succes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga weer verder.

Wat betreft bottlenecks:

Doom3 is voornamelijk CPU gelimiteerd in de lagere resoluties.

Op 1024x786 was het oude systeem 49, het nieuwe 73. Ligt aan de CPU
Op 1600x1200 was het oude 45, nu 34. Dat ligt aan de GPU!

Er is dus niets mis met de CPU.

Ook de geheugen snelheid is ok, het nieuw systeem haalt 5400MB/sec. (dual)
Ook de harddisken zijn goed, gemiddelde transferrate van 90MB/sec (Raid 0)

De enige bottleneck die er is, is de GPU.

Ik ga het eens proberen met een andere kaart, een 9800pro, kijken of die ook trager is geworden.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 18:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Kaart eruit, 9800pro erin en opstarten, zegt de BIOS "overclocking failed". AI overclocking uitgezet en opnieuw starten, werkt! 3DMark03 opstarten, beeld valt uit! Nou dat gaat lekker dacht ik nog, opnieuw opstaten dan maar. Nou dat werkte ook niet, zodra de grafische mode aangaat, werd het beeld weer zwart. Niet meer aan de gang te krijgen de 9800pro.

6800LE er weer ingezet. (en nu wordt het verhaal echt spannend) Kom ik er achter dat die molex connector nu veel makkelijker aan de kaart te zetten is. Jawel! de connector zat verkeerd om! Dat geloof je toch niet: 12V op de 5V en de 5V op de 12V en die kaart doet het daar gewoon op. Zou dit op oplossing van het probleem zijn? Gelijk geprobeerd natuurlijk en jawel, probleem opgelost. :)

Farcry en 3DMark03 zijn terug naar de oude waarden (blijkbaar GPU limited).
Doom3 is nu 65fps in 1600x1200!

Dit was een stomme fout van me, maar wat een geweldige kaart is dit. Gaat niet eens kapot, wordt alleen trager als je de stekker er fout opdoet.

Oh ja, in de andere PC doet de 9800pro het gewoon wel.

Bedankt voor de reacties, en onthoud deze situatie wellicht doet iemand anders dit ook, dan heb je de "gouden tip".

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:27
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 19:42:
Kaart eruit, 9800pro erin en opstarten, zegt de BIOS "overclocking failed". AI overclocking uitgezet en opnieuw starten, werkt! 3DMark03 opstarten, beeld valt uit! Nou dat gaat lekker dacht ik nog, opnieuw opstaten dan maar. Nou dat werkte ook niet, zodra de grafische mode aangaat, werd het beeld weer zwart. Niet meer aan de gang te krijgen de 9800pro.

6800LE er weer ingezet. (en nu wordt het verhaal echt spannend) Kom ik er achter dat die molex connector nu veel makkelijker aan de kaart te zetten is. Jawel! de connector zat verkeerd om! Dat geloof je toch niet: 12V op de 5V en de 5V op de 12V en die kaart doet het daar gewoon op. Zou dit op oplossing van het probleem zijn? Gelijk geprobeerd natuurlijk en jawel, probleem opgelost. :)

Farcry en 3DMark03 zijn terug naar de oude waarden (blijkbaar GPU limited).
Doom3 is nu 65fps in 1600x1200!

Dit was een stomme fout van me, maar wat een geweldige kaart is dit. Gaat niet eens kapot, wordt alleen trager als je de stekker er fout opdoet.

Oh ja, in de andere PC doet de 9800pro het gewoon wel.

Bedankt voor de reacties, en onthoud deze situatie wellicht doet iemand anders dit ook, dan heb je de "gouden tip".
Dan heb je nog kapot geluk gehad dat je kaart niet naar de ka-lote is ...
Game ze :)

16 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - www.jaysdesk.com

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 19:42:Kom ik er achter dat die molex connector nu veel makkelijker aan de kaart te zetten is. Jawel! de connector zat verkeerd om! Dat geloof je toch niet: 12V op de 5V en de 5V op de 12V en die kaart doet het daar gewoon op.
8)7

super dat ie weer werkt voor je zoals het hoort :)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Wowww :P... heel raar, maar gelukkig is idd je kaart niet stuk. Maarja have fun 8)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Hmmm, theorie:

Hij detecteerd foute aux power, en besluit die niet te gebruiken (zit een halfe PSU op die nv kaarten), en z'n stroom uit de AGP te trekken (zit in het design, dat hij dat kan, immers PCIe levert meer power, wat hij ook gebruikt indien het een native PCIe kaart zou zijn, die komen er aan!). Helaas is dat té weinig power voor de 3dmode, en hij besluit in de 2dmode te blijfen, ongeveer hetzelfde als de nVidia PowerMizer op m'n laptop het doet, gewoon niet in 3Dmode gaan bij medium savings.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is je theorie juist, de idle temperatuur van de 6800 is nu 8 graden hoger (56 graden) dan hiervoor en weer gelijk als toen hij in de oude computer zat. Bovendien is nu de +5 Volt spanning anders. In de fout situatie was dit 4.8, nu 5.2.

Ik ben blij dat alles het nog doet, voor hetzelfde geld was werkelijk alles (voeding, mobo, etc) in rook opgegaan.

Verwijderd

Ik twijfel of dat mogelijk is, als je een goede voeding hebt, dan heeft hij een of andere beveiliging d'r in. Ik heb een Fortran meegemaakt die bij een té grote verandering van lijn al compleet afsloeg, dat was mss ietsje té overdreven, maar wel n00b-proof, om het zo te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Zowel 4.8 als 5.2 valt binnen de 5% range die op de 5V mag zitten. Dus zal de voeding daar niet op afvallen. Het blijft natuurlijk gokken wat er nu precies aan de hand was, daarvoor zal je het design van de videokaart, moederbord en de voeding moeten weten. Lijkt mij een onhaalbare doelstelling. En ik ga het toch niet opnieuw proberen met volt en ampere meters erbij.

Mijn voeding is trouwens een tagan 480. Deze heeft Over-Voltage, Over-Current en Short-Circuit beveiligingen. Deze voeding heeft speciale VGA connectors en het lijkt erop, maar dat weet ik niet zeker, dat deze sense draden heeft. Als dat zo is, dan probeert de voeding de spanning bij de connector zelf te regelen. Als er dan ook nog een terugkoppeling is vanuit de kaart, dan kan er vanalles gebeuren.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
damm jij heb geluk gehad. Maar ik vind het best wel dom dat mensen door gaan duwen als zon stekker er lastig ingaat. Draai hem dan gewoon even om.
( niet persoonlijk bedoeld )

Verwijderd

hoeveel marks haal je nu?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 19:17
zoals k het lees heb je sp2 en een via 4 in 1 chipsetdriver
check dit: http://www.viaarena.com/d...PageID=5&ArticleID=68&P=5
via heeft nog wat probs met de agpdrivers
kijk is of dit helpt :?
edit: lezen |:(

[ Voor 7% gewijzigd door arvidbeheerder op 31-10-2004 21:12 ]

Verwijderd

arvidbeheerder schreef op 31 oktober 2004 @ 21:11:
zoals k het lees heb je sp2 en een via 4 in 1 chipsetdriver
check dit: http://www.viaarena.com/d...PageID=5&ArticleID=68&P=5
via heeft nog wat probs met de agpdrivers
kijk is of dit helpt :?
Lees ff, het probleem is al opgelost slimbo!! 8)7 Hij had zn molex-stekker er verkeerd om in gedaan.. :+ Maar in iedergeval chill dat ie et weer doet en niet kapot is.. 8)

En heeft het nou ook een scorewinst gemaakt die 3500+?? Anders wil ik er ook direct eentje.. Maar die scoreverhoging zal wel weer niet opgaan voor een FX5900 helaas.. :(

Verwijderd

Topicstarter
3DMark03: 82xx
3DMark05: 32xx

Dit met 16 pixel- en 5 vertex units op 300Mhz core 700Mhz mem (default)
(XFX 6800LE)

Voor 3DMark maakt die 3500+ niet echt veel verschil, deze scores waren er ook met de AthlonXP 2600+. Voor farcry geldt hetzelfde. Doom3 ging van 45 naar 65fps in 1600x1200 high met shadows uit.

Maar ik doe meer met die pc dan gamen. Het omzetten van analoog video naar DVD is vooral een CPU intensief karwei. Dat zal nu zeker sneller gaan.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 21:38 ]

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Vraag me toch af hoe je dat stekkertje er verkeert om in gekregen hebt?

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Ik herken mijn probleem in dit topic.
Ik heb ook een 3500+ op A8V Deluxe (rev 2.0).
Verdere specs:
2x 512 mb c2 corsair twinx (met lampjes :p) dual channel
WD raptor 36 gb voor OS
SB audigy 2 ZS
Ik wilde een X800XT, omdat die nog niet leverbaar is zit er nu een 9800pro in.

Ik haal in 3dmark03 scores van 3000 - 3100. Op de futuremark compare page halen gelijkwaardige systemen tussen de 5500 en de 7500.
Ik heb ook 'auto overclocking failed' messages gehad. Plus, een error message dat de connector van de videokaart niet goed was aangesloten. Daar is die pc toen retour voor geweest (het is geen zelfbouw maar geassembleerd door een pc winkel) en ze hebben er naar gekeken. De stekker zat wel goed, zeiden ze.

Maar toch... het zou haast te mooi zijn als mn probleem nu was opgelost. Zou het kunnen dat de 9800pro ook alleen langzamer gaat draaien met een andersom aangesloten molex?
Van iemand anders heb ik de tip gehad om te checken of mijn l2 cache stond ingeschakeld. Dat is natuurlijk redelijk vergezocht, maar stel dat... In ieder geval, ik denk ik meld ff dat er meer mensen zijn met een gelijksoortig probleem. En misschien is die l2 cache voor een ander de gouden tip.

ps. klopt het dat 3dmark01 meer processor-gericht is en 3dmark03 meer videokaart-gericht? (als ik dat zo mag zeggen)
Ik haalde in 3dmark01 11000 marks. Ik geloof dat dat niet ver beneden het gemiddelde is. (Helaas staan er geen gelijkwaardige systemen op de futuremark compare page. Als mijn videokaart het probleem is, verklaart het waarom ik in 3dmark03 wel veel lager scoor en in 3dmark01 niet.

*is hoopvol! eindelijk waar voor mijn geld. Het is nu net of die pc zaak me een ferrari heeft verkocht die maar 30 km/h kan.

edit: net gekeken, de molex zat goed bevestigd. Mijn pc zaak kwam met het argument dat het om een Peak kaart ging, de prestaties konden minder zijn omdat het om een b-merk kaart ging. Maar of dat nou meteen de helft van de prestaties afsnoept...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 16:07 ]

Pagina: 1