Toon posts:

[XP Pro] Nieuwe windows boot niet zonder oude

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een nieuwe HD (Maxtor, 40 gig) in mijn pc geinstalleerd. Ik heb deze ingedeeld in een G en H, omdat op de oude harde schijf nog een C en een D-schijf staan en omdat het installeren zonder de oude harde schijf erin niet lukt (ander vaag probleem). Zowel op de G-schijf als op de C-schijf staat windows XP. Het probleem is dat als ik de oude harde schijf uit mijn pc haal, de nieuwe harde schijf niet meer opstart. Dan zegt ie dat er een boot failure is en wil ie een boot floppy oid. Kan het zijn dat de nieuwe windows-installatie nog gebruik maakt van de bootbestanden van de oude? Als dat zo is, hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb de recovery console geprobeerd maar daar kan ik alleen maar kiezen om 1: C:\Windows\ te repareren. Er staat dus geen G:\Windows oid bij. Dus ik heb /fixboot gedaan voor de C-schijf maar dat had geen nut. Verder heb ik bij de SFC ook scannow en zo gedaan maar dat helpt ook niet. Ik kon verder niets bij de search vinden wat ik herkende.

Ik werk nu trouwens onder de windows-versie op de G-schijf en die werkt op het booten na perfect.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:55
De partitie waar je nieuwe XP installatie op draait is waarschijnlijk niet actief. Maak die actief met een programmaatje als Partition Magic (fdisk moet waarschijnlijk ook lukken zondar dataverlies, even mee oppassen) en dan zal het moeten lukken.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Mischien heeft het iets met de boot.ini te maken die windows altijd op de eerste partitie neerzet.

je moet dus even met Recovery Console met het commando bootcfg gaan spelen

Bootcfg
For x86-based systems, use the bootcfg command to scan your hard disks and use the information to modify the contents of the Boot.ini file or rebuild a new copy. Use the following syntax:

bootcfg [/add] [/default]| [/list] [/rebuild] [/scan]
Parameter Description
/add Adds a Windows installation to the operating system boot menu list.
/default Sets the default boot menu.
/list Lists the entries already in the boot menu list.
/rebuild Scans hard disks for Windows installations and to select which to add.
/scan Scans all disks for Windows installations and display the results.

Kijk hier even voor een overzicht van alle comando's in Recovery console

http://smekkel.nl/rc.htm

[ Voor 80% gewijzigd door under-world op 31-10-2004 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ethefox schreef op 31 oktober 2004 @ 13:55:
De partitie waar je nieuwe XP installatie op draait is waarschijnlijk niet actief. Maak die actief met een programmaatje als Partition Magic (fdisk moet waarschijnlijk ook lukken zondar dataverlies, even mee oppassen) en dan zal het moeten lukken.
Ik heb dat programma gedownload maar dat werkt niet... maar hoe zie je of je partitie actief is? Ik werk nu namelijk gewoon op die partitie. Hij boot alleen niet zonder hulp van de oude harde schijf (met de oude XP-installatie)

Ik heb trouwens ook van alles geprobeerd bij de recovery console, maar daar kwam ik ook niet verder mee. 8)7 bootcfg /add enz. heeft allemaal geen effect gehad. Bij /scan vind ie alleen maar de installatie op C:, maar op C: staat helemaal geen windows, ook niet bij mijn oude hd.

Ik heb ook nog chkdsk scan gedaan en zo en dat zegt ie dat er enkele onherstelbare clusters oid zijn. Kan dit er iets mee te maken hebben? De harde schijf is nog maar 1 dag oud.

Verwijderd

Zelfde probleem heb ik, maar in mijn topic weten ze ook niet echt raad. :(

[rml][ XP] Boot niet meer na toevoeging HD[/rml]/

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 17:50 ]

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
de bootsector staat op de oude schijf.

Oplossing, opnieuw installeren.

[ Voor 32% gewijzigd door tstrik op 31-10-2004 17:55 ]

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Hoe zet je die op je nieuwe schijf dan :S

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 17:56:
Hoe zet je die op je nieuwe schijf dan :S
oude schijf eruit en opnieuw installeren.

Een andere oplossing is oude schijf erin laten zitten en in het bios aangeven van welke schijf er moet worden opgestart.
Wanneer je hierna windows installeerd, wordt er vanzelf van de schijf die jij hebt aangegeven als bootschijf gestart.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

@WC_Eend
In je topic [XP] Boot niet meer na toevoeging HD/
Weten ze wel raad. Opstartdiskettes maken omdat je niet van cd kan booten.
Jij weet alleen niet hoe je ze moet maken. Klik in de verkenner op je diskdrive, kies formateren en vink MS-DOS opstartdiskette maken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Door met een normale Bootable install CD op te starten en via je Recovery Console door middel van bootcfg een nieuwe boot config aan te maken.

Als je CD niet bootable is (en dat kan je eenvoudig zien met IsoBuster) dan heb je geen bootsector op de CD staan. > dan is ie ook niet origineel; vraag dan maar support bij diegene die 'm je geleverd hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
tstrik schreef op 31 oktober 2004 @ 17:53:
de bootsector staat op de oude schijf.

Oplossing, opnieuw installeren.
En dat is lastig aangezien ik in het begin van de installatie problemen heb met het akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst. Ik moet op F8 drukken om akkoord te gaan maar de F8 reageert ie niet op :s Daarom heb ik de nieuwe installatie van Windows XP ook geinstalleerd in de oude XP-installatie...

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:55
F8 doet het niet? Heb je zo'n nieuw toetsenbord waar F8 ook nog een andere functie heeft? Logitech en Microsoft hebben dat o.a.
Zorg dan dat F-lock aan staat, dan doet F8 wat 'ie moet doen........
Pagina: 1