[XP] Is RDP controleerbaar dmv van een scripttaal?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ik wist niet helemaal zeker of dit misschien hier in dit forum moet, maar ik gok het erop :)

Het volgende is het scenario. Ik heb hier in huis een 3 tal XP clients staan en 1 server. 1 router is DHCP en is de gateway naar het internet. Dit netwerk staat in een Windows 2000 domein met roamingprofiles en GPO. Dus het maakt niet uit op welke client ik in log, ik krijg de zelfde programma's en instellingen.

Deze 3 clients zijn alle 3 te benaderen met Remote Desktop Protocol (RDP). Ik kan zo ook alle 3 tegelijk benaderen door dat ik op de router de poorten 2001, 2002, 2003 naar elke client RDP poort 3389 heb geforward.

Als ik nu een connectie maak met www.domeinnaam.nl:2001 of 2002 of 2003... krijg ik connectie met alle drie clients. Heel erg fijn werkt dit!
Nu zal je denken waarom gebruik je geen Terminal Server. Nou om de simpele reden dat ik deze niet heb en omdat situatie voor mij prima werkt. En trouwens ik zit ook te denken om dit bij een bedrijf als thuiswerk oplossing te gaan aanbieden. (Bedrijf met 10 werknemers) en dan is dit een goedkope oplossing.

Maar nu zou ik dit willen uitbreiden met een internetpagina. Het volgende heb ik in mijn hoofd als pagina.

Pagina 1: is een pagina waar je op moet inloggen (het liefst met gebruik van de ADS database)

Pagina 2: Nadat je ingelogd bent zou ik graag een lijst krijgen van de XP clients met 3 status mogelijkheden. Deze zijn:

- In gebruik = RDP protocol is in gebruik op deze client

- Client offline = Client staat fysiek uit. Dmv WOL (wake on lan) zou ik deze tot leven willen roepen en dan een timer laten lopen van 2 minuut en daarna dat hij zich refresht en de status "Vrij voor gebruik" kan aangeven.

- Vrij voor gebruik = Hiermee kan gelijk connectie gemaakt worden.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb eigenlijk gewoon een aantal vragen over deze internetpagina:

1. Is het mogelijk om dmv van php of ASP gebruik te maken van de ADS database?

Mijn eigen idee was hierbij: Ja, dit kan maar dan op het niveau van IIS of Apache

2. Is mogelijk om op dmv een scripttaal een signaal te geven voor WOL , zodat daadwerkelijk de pc aangaat?

3. Hoe kan ik dmv een scripttaal controleren of de RDP verbinding al ingebruik is bij een client en dit weergeven op de internetpagina

4. Graag zou ik ook willen weten hoe jullie over dit voorbeeld denken en hebben jullie nog op en aanmerkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 31-10-2004 10:58 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

1. Is het mogelijk om dmv van php of ASP gebruik te maken van de ADS database?
Natuurlijk. Een website die je op IIS bouwt kan natuurlijk authenticeren in AD. Voor de rest heb je ook nog een RDP ActiveX client die je er achter kan plakken (dus een RDP client die vanuit je browser werkt).
2. Is mogelijk om op dmv een scripttaal een signaal te geven voor WOL , zodat daadwerkelijk de pc aangaat?
Zie niet in waarom niet. Er zijn zat wol progjes te vinden, varierend van complete interfaces tot simpele .exe's van een paar KB.

Ik gebruik deze, is perfect geschikt voor script meuk.
3. Hoe kan ik dmv een scripttaal controleren of de RDP verbinding al ingebruik is bij een client en dit weergeven op de internetpagina
Ook dit is ongetwijfeld mogelijk, maar ik kan niet 1-2-3 bedenken hoe.
4. Graag zou ik ook willen weten hoe jullie over dit voorbeeld denken en hebben jullie nog op en aanmerkingen.
Komt in feite neer op een hoop bouw-werk omdat je een software pakket 'misbruikt'.

Als je echt met een terminal server werkt heb je geen last van dat 1 user al ingelogd is enz.

En lang niet alles gaat werken.

Probeer via zo'n rdp sessie maar ens een DVD af te spelen. Dat doet'ie niet, omdat je uiteindelijk in remote admin mode werkt (en dat geld ook voor de XP workstations).

Dus voor thuis zondermeer leuk, maar voor het bedrijfsleven niet erg geschikt.

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 17:01
als je xp sp2 op de computers hebt staan dan kan je er een dll *hack* overheen zetten waardoor je meer dan een rdp connectie kan maken dus bijvoorbeeld 4 mensen op een computer is dat geen idee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Tp21 schreef op 31 oktober 2004 @ 11:31:
als je xp sp2 op de computers hebt staan dan kan je er een dll *hack* overheen zetten waardoor je meer dan een rdp connectie kan maken dus bijvoorbeeld 4 mensen op een computer is dat geen idee?
het is bedrijfsmatig, dan moet je dat soort hacks niet willen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Tp21 schreef op 31 oktober 2004 @ 11:31:
Als je die hack aan de gang wilt krijgen moet fast user switching aan staan, en dat 'mooie' inlog scherm.

Die krijg je niet aan, als je bak in een domein hangt.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Mensen,

Ik geef dit topic van mij toch nog even een kick om te kijken of iemand zich kan vinden in mijn idee en wat misschien nog extra opties zouden kunnen zijn.

Verwijderd

Je bent bekend met Remote Web Workplace (onderdeel van SBS) van Microsoft? Dat doet namelijk in grote lijnen hetzelfde.

Gebruikers kunnen inloggen via internet site, krijgen een lijstje met beschikbare desktops en kunnen via ActiveX inloggen. Enige wat niet mogelijk is om via WOL remote een computer op te starten...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Oh? hey dat wist ik niet! Even zoeken naar wat screenies!

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Als het mag geef ik dit topic ook ff een schop.
Ik ben ook bezig met een dergelijk projectje.
Heb je nog iets inelkaar weten te scripten en werkend te krijgen?

Ik heb op dit moment een access database via dsn/odbc koppeling. Hier staat alle informatie in voor alle pc's in het netwerk. Dus omschrijving pc, pc naam, ip, rdp poort, subnet, etc.
Vervolgens heb ik een asp script gemaakt welke een lijst na inloggen uitspuugt met een overzicht van alle pc's.

Vervolgens bij elke pc knoppen voor remote desktop opstarten, wake on lan, reboot en shutdown. Tevens voor elke pc een iframe met daarin een afbeelding van een pc. Dit moet gaan aangeven of de pc online is of offline dmv een refresh om de x seconden in die iframe zodat niet de hele pagina refreshed hoeft te worden.
  • Nu heb ik de wake-on-lan knop voor elke pc al werkende via het wake-on-lan asp script op www.depicus.com. Deze heb ik aangepast om connectie met de database te maken.
  • Ik heb geprobeerd om de reboot en shutdown knop werkende te krijgen via wsh (windows scripting host), dus een vbscript waarmee je lokaal (op de server) shell commando's kan laten uitvoeren zoals shutdown /r of /s en /m xxx voor de pc naam.
  • Tevens heb ik geprobeerd om de tsweb pagina van microsoft zelf, om via web remote desktop te doen, te modden zodat deze connectie kan maken met odbc maar helaas niet gelukt.
  • Als laatste nog de online/offline check dmv de afbeelding van een pc gekleurd of in grijstinten weer te geven. Ik heb geprobeerd om asp ping objecten te installeren met bijbehorende scripts. Maar helaas ook dit werkte niet.
Heb jij of iemand anders natuurlijk dergelijke functies wel werkende gekregen? Ik zit op dit moment helemaal vast.

Out of order...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Helaas Da_Killah, door een andere opdracht ben ik eigenlijk niet verder gekomen dan alleen maar een idee in me hoofd. Maar wat jij nu al hebt klinkt goed.

Alleen wat ik niet snap bij jouw is, waar zit je precies vast?

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Das jammer... Anders moet je maar die van mij kopieren als ik er klaar mee ben.
  • Het lukt mij niet om shell commando's te laten uitvoeren. Via wsh zou dit moeten kunnen maar krijg het maar niet werkende. Zodoende wou ik dus dmv shutdown.exe een pc laten rebooten of shutdown.
  • Het lukt dus ook niet om de tsweb pagina voor Remote Desktop zo aan te passen dat deze waardes uit een database kan halen om zodoende met een pc te laten connecten. Dus als ik ?id=2 meegeef...
  • Tot slot dus de online/offline check. Heb geprobeerd om hier ASPPING voor te gebruiken en nog een aantal andere dingen. Lukt dus maar niet om dit uberhaupt werkende te krijgen. Als het zou werken moet ik het dus ook zo maken dat bij online/offline de juiste afbeelding laat zien.

Out of order...

Pagina: 1