[HD] Raptor WD740GD: hoe TCQ uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Topicstarter
N.a.v. het samen willen stellen van een P4 systeem rond de ICH6-R chipset het volgende: Na de review die T.net geschreven heeft over TCQ en nadat Storage Review de Raptor WD740GD zowel met als zonder TCQ had getest, ben ik benieuwd geworden hoe je TCQ op de Raptor kan uitzetten. SR rept er vreemd genoeg met geen woord over. Na enig zoekwerk via Google, kwam ik erachter dat dit nog niet zo simpel is. Ook op de support sectie van WD is er niets te vinden over dit onderwerp. Weet iemand of er ergens een methode bekend is zonder bijvoorbeeld de firmware van de HDD te hoeven flashen?

* Concrete baalt ervan dat 'ie geen tijd/geld heeft om te wachten op de nieuwe Raptor met NCQ.... ;(

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn er maar erg weinig SATA-controllers die TCQ ondersteunen. Ik vraag me dus af of de ICH6-R uberhaupt ondersteuning heeft voor TCQ?

• Concrete

Concrete

Just press the button...

Topicstarter
Femme schreef op 31 oktober 2004 @ 02:21:
Er zijn er maar erg weinig SATA-controllers die TCQ ondersteunen. Ik vraag me dus af of de ICH6-R uberhaupt ondersteuning heeft voor TCQ?
Dat heeft 'ie inderdaad niet, daarom wil ik het op de Raptor gaan disablen.... :>
De ICH6-R biedt overigens wel ondersteuning voor NCQ, alhoewel ik nog geen reviews heb gezien over het functioneren daarvan. Daarom ook zou ik in principe beter kunnen wachten op de volgende generatie Raptors die NCQ ondersteunen.

[Offtopic]
Onze magische Femme is zojuist terug gegaan in de tijd. }) Leuk hoor die overgang naar wintertijd...

[ Voor 32% gewijzigd door Concrete op 31-10-2004 02:34 ]

Verwijderd

Ga eens naar je configuratiescherm, en dan 'Systeem -> Hardware -> Apparaatbeheer -> Schijfstations'. Klik dan met je rechtermuisknop op je Raptor, kies 'Eigenschappen' en klik vervolgens op het tabblad 'SCSI-Eigenschappen'. Dan gewoon even 'Tagged Queing Uitschakelen' aanvinken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 02:44 ]

• Concrete

Concrete

Just press the button...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 02:41:
Ga eens naar 'Systeem -> Apparaatbeheer -> Schijfstations'. Klik dan met je rechtermuisknop op je raptor, kies 'Eigenschappen' en klik vervolgens op het tabblad 'SCSI-Eigenschappen'. Dan gewoon even 'Tagged Queing Uitschakelen' aanvinken.
Als je de openingspost helemaal zou lezen dan zou je nu weten dat dat niet zo simpel is.

[ Voor 22% gewijzigd door Concrete op 31-10-2004 02:48 ]

Verwijderd

Concrete schreef op 31 oktober 2004 @ 02:44:
[...]

Als je de openingspost helemaal zou lezen dat wist je dat dat niet zo simpel is.
Had de desbetreffende quote dan even in je openingspost gezet, je kunt niet verwachten dat iedereen een ellenlange review van 18 februari door gaat lezen om hier achter te komen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat heeft 'ie inderdaad niet, daarom wil ik het op de Raptor gaan disablen....
Als de controller geen TCQ ondersteund is het dus al disabled. De schijf gebruikt geen TCQ als de controller daar niet om vraagt.

Wat betreft het Tagged Command Queuing-vinkje in Windows: ik heb zowel bij SATA controllers met NCQ als SCSI controllers nog nooit enige invloed van de TCQ setting op de prestaties gezien.
Pagina: 1