[EL] Overspannings Beveiliging

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:37

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hey

Ik heb een SurgeMaster Surge Protector. Is dus een overspanningsbeveiligde stekkerdoos.

Even wat specifications:

Maximaal toelaatbaar vermogen: 250 V / 10 A / 50 Hz / 2500 W
Maximale energieafvoer: 1184 Joule * L-N: 360 Joule * L-E: 360 Joule * N-E: 360 Joule * Telefoon: 104 Joule
Maximale spanningspulsstroom: 33,000 A * L-N: 11,000 A * N-E: 11,000 A
Responstijd: <1 NS
EMI/RFI filtering: Ruis 150 KHz ~ 100MHz * Verzwakking _< 50 dB

Plaatje;

Afbeeldingslocatie: http://www.ohc.co.nz/images/pics_large/belkin_surgemaster.jpg

Enigste wat ik niet heb zijn die kinder beveiliging "dingen" voor de openingen.

Maar wat is nou mijn punt zul je denken?

Ik heb deze stekkerdoos op zolder hangen op een kamertje waar de CV ketel hangt. Dit is (op de keuken na) de enigste plek met aarde. Er zit dus één geaard stop contact op dat kamertje op zolder. Op dat stopcontact zit dus deze stekkerdoos. Daar in zit;

CV Ketel (Rond de 150 W)
Server/Computer (Rond de 70 W)
Workstation/Computer (Rond de 200/300 W)

Dit heeft al een jaar goed gewerkt. Dit is bij elkaar namelijk zo'n 450 W en deze stekkerdoos kan dus tot 2500 W aan.

Wat is het probleem nou?

Er is hier een wasdroger bij gekomen en deze moet dus ook worden aangesloten op deze stekkerdoos omdat het het enigste geaarde stopcontact is hier dus nogmaals op zolder. En hij moet hier persee staan dus ja. Deze droger heeft een uur goed gedraaid en daarna vloog de beveiliging aan van de stekkerdoos en weg was de stroom. Droger eruit en de stekkerdoos ge-reset en alles werkt weer. (Nu nog steeds dus.)

Volgens wat Google site's verbruikt zo'n droge 3 tot 4 kWh per droogbeurt. Dat is dus iets te veel voor deze stekkerdoos kwam ik later dus achter. Ik zoek dus een nieuwe stekkerdoos die dus meer trekt dan 2500 W. Zeg maar 4000/5000 W.

Ik hoor je al denken; Hang er een gewone stekkerdoos tussen !?

Maar dit ben ik niet van plan. Ik heb liever mijn computers geaard en die overspannings beveiliging vind ik ook wel handiger. Ja zo voel ik me ook veiliger nadat ik in mijn jongere jaren flink wat kortsluiting + brand mee heb gemaakt. Ik heb wel goeie kabels. Zijn allemaal dikke en nieuwe kabels dus daar ligt het probleem niet. Ik zoek dus gewoon een wat hoger type van zo'n stekkerdoos. Hoeft niet hetzelfde merk te zijn maar als ie maar goed werkt. (Ja ik weet dat die bliksem beveiliging die erop zit maar half werkt maar daar gaat 't mij niet om.)

Zal nog een keer schetsen;

Geaard stopcontact -> Overspannings beveiligde stekkerdoos ->

Vanuit die stekkerdoos gaat:

1: Verlengsnoer 1 ->
2: Verlengsnoer 2 ->
3: CV Ketel

In verlengsnoer 1 zit;

Dit is een geaarde stekkerdoos met 4 aansluitingen. Hierin zit mijn server/computer en is dus de droger bij gekomen. De rest is leeg.

In verlengsnoer 2 zit;

Loopt naar mijn zolder kamer. Geaarde stekkerdoos met 8 aansluitingen. 4 grote en 4 smalle. Hierin zit mijn workstation/computer.

Nogmaals; Dit alles heeft altijd perfect zo gewerkt !!! Er is ook nooit een geval geweest van overbelasting. Ik heb de kabels regelmatig gecontroleerd en deze werden nooit warm. Het is pas fout gegaan met de wasdroger erbij. Ik gebruik dus zeker geen teveel stekkerdozen.

Iemand dus met tips en/of ideeen?

Hartelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 31-10-2004 02:44 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109718

Kun je dan niet uit dat stopcontact ------> normale stekkerdoos (met randaarde) met daaraan de wasdroger en je overspanningsbeveiligings-doos ??
Dan heb je wel de wasdroger op een geaard stopcontact, maar niet achter je overspanningsbeveiliging doos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hey naamgenoot ;)

Zat ik ook aan te denken ja maar krijg ik dan geen overbelasting op die gewone geaarde stekkerdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109718

Volgens mij moet die droger ook op een aparte groep (zonder andere apparaten)
Als die Droger bij vollast max 4000Watt uit het Lichtnet haalt is dat dan:

Watt is Voltage maal Stroom

4000 = 230 keer X , waar X dan 17,39 Ampére is !!! :(

Nu is het zo dat in een standaard groepenkast per groep 16 Ampére zekeringen geplaatst zijn. Dit zou dus betekenen dat die droger helemaal alleen achter zijn eigen groep (dus zekering) in de meterkast moet |:( .

Het is dus ZEER onverstandig om er ook nog eens meer achter aan te sluiten dan alleen die droger (zeker niet zulke delicate apparatuur als een PC).

Correct me if i'm wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hmm de droger stond eerst altijd buiten onder een afdak. Aan die groep zaten dus 2 buitenlampjes, een TL lichtje, een koelkast + diepvriezer en dat heeft daar altijd goed gewerkt. Lijkt me dus dat het met een paar PC's erbij ook wel moet werken :P IMO dus gewoon een zwaardere stekkerdoos....

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 31-10-2004 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Vervang die 1-voudige wandcontactdoos voor een 2- of meervoudige wandcontactdoos :)

Nergens voor nodig om die droger op de overspanningsbeveiliging te hangen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 31-10-2004 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Nee klopt is ook niet nodig. Maar hoe bedoel je nou precies? Splitten vóór de 1-voudige wanddoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Nou, je hebt zo'n gat in de muur waar je bedrading vanuit de meterkast komt en waarop een wandcontactdoos (stopcontact) gemonteerd zit:
http://www.oudegracht4.nl...izing/Default.asp?foto=56

Die kun je zonder problemen vervangen voor een 2-voudige:
http://www.elektro-online...%20op%20lasdoos%20uni.jpg
http://www.internetshop.n...ed/koelkasten/stekker.jpg
http://www.vivare.nl/foto/tips-ontluchten-actie5.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 31-10-2004 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hmm je hebt nog gelijk ook. Dat ik daar nooit aan gedacht heb 8)7 Me vader zal wel weten hoe je zoiets maakt (lang in de bouw gewerkt) maar ik weet 't nog niet :P Hoe "split" je zoiets nou?

Hmm ff Google geroepen maar ik vind genoeg over die wanddozen voor netwerk e.d maar niet hoe je zoiets "split".

Bedankt alvast voor de eventuele uitleg en de hulp tot nu toe _/-\o_

Edit;

Ok gewoon eentje halen bij de Gamma om de hoek of kijken of er nog een te vinden is in de schuur. Bedankt allemaal :)

[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 31-10-2004 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Je hoeft helemaal niks te splitten, dat is in een 2-voudige wandcontaktdoos al gebeurd.

Dat is trouwens hetzelfde als de steker van een verdeeldoos in de enkelvoudige wandcontaktdoos steken, ik zie geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Je daar was ik ook al achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Volgens wat Google site's verbruikt zo'n droge 3 tot 4 kWh per droogbeurt. Dat is dus iets te veel voor deze stekkerdoos kwam ik later dus achter. Ik zoek dus een nieuwe stekkerdoos die dus meer trekt dan 2500 W. Zeg maar 4000/5000 W.
Hier maak je ook nog een fout. kWh is heel iets anders dan kW. kW is kiloWatt en daar meet men vermogen mee, kWh is kiloWatt uur en daar meet je energie mee. Een uur lang 1 kW is dus 1 kWh. Je zult dus gewoon fftjes op je wasdroger moeten kijken hoeveel Watt ie verbruikt. Dit zal evengoed wel te hoog zijn om aan die stekkerdoos te hangen, maar geen 4000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-06 04:13

TrafeX

Tuned for life!

Als je vader techinisch genoeg is laat hem dan een paar aarde draden trekken naar de WCD's die je nodig hebt, werkt een stuk makkelijker.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Pagina: 1