Sapphire Ati 9800Pro kapot? of ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb dus een Sapphire Ati Radeon 9800 Pro ultimate (passieve koeling dus).

Nu kreeg ik laatst problemen met mijn beeld.
Stippen in Windows. Bij het kijken van foto's zie je dus her en der felgekleurde pixels en als je de foto beweegt, dan worden het er meer en ze blijven in beeld staan. Dit ook bij het kijken naar tv met een PCTV Pro kaart van Pinnacle.

Bij het spel Medal of Honour zie ik ze ook erg veel.
Maar bij Halo is het nog erger. Daar zie ik erg veel stippen, en er ontstaan allerlei lange balken (artifacts heet dat denk?).

Nu was had ik nog wat probleempjes. Dus ik dacht ff Windows XP opnieuw installeren.
Alles loopt nu weer als een zonnetje. Behalve de grafische kaart.
Ik krijg nog steeds stippen en strepen te zien.

Nu zag ik vanmiddag tijdens het booten ook al blokjes staan. Dus daardoor dacht ik een softwarematige fout uit te kunnen sluiten?

Ik heb al verschillende drivers geprobeerd maar dat helpt niet.

De enige beschadiging die ik me kan voorstellen is dat de kaart te warm is geworden.

In tegenstelling tot de specs hieronder
Gebruik ik nu een Silentmaxx 503watt passieve koeling (wel zo dat er een fan in de voeding aanslaat zodra hij te warm gaat worden)
Dit in een SilentMaxx ST-11 stille behuizing.

Daarin zitten 2 WD-Raptor HD's van 74GB elk verpakt in een Coolermaster Cooldrive IV (fan uit) en een Coolermaster Cooldrive III (fan minimaal).

Mijn PIV (C) 3,00 Ghz processor wordt watergekoeld door een Zalman resorator.

Alles staat verder op standaardwaarden (niets meer OC'ed dus).

Daarvoor met een lichte overclock zag ik temparaturen via MBM van zo'n 34 graden processor, 38 graden systeemkast en 45-55 graden van de VGA (via CD IV).

Ik heb net nog allerlei tests gedaan maar kreeg geen foutmeldingen.
3DMark2003 Pro gaf 5345 punten. Dat lijkt me gewoon normaal dus, toch?

Hoe kan ik nu te weten komen of dit aan dit aan mijn grafische kaart ligt of aan iets heel anders. En nee, ik heb geen hier niet nog een grafische kaart liggen...

De kaart is trouwens zo'n 1,5 jaar oud denk.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Testen in een anders systeem? Kijken de fan nog wel draait?

Verwijderd

Ik heb er ook wel eens last van, heb zelf een Club3d 9800Pro. Als ik dan reboot dan is het weg.

Veelal word er dan geroepen dat het gaat om slechte geheugen modules, kan. Maar ik wijt het meer aan een niet goed gelade driver, als het geheugen een probleem zou zijn dan zou het konstant moeten zijn.

Het gebeurt 2 keer per jaar ofzo hier en heb het met ook met de nieuwste driver van ATI.

Lijkt me verder niks ernstig's. Een koel probleem lijkt het me ook niet, omdat het vaak vanaf een koude pc opstarten gebeurt. Ik persoonlijk denk dat 30% van ATI gebruikers hier last van heeft. Misschien lossen ze het ooit nog eens op, vooralsnog heb ik het al een jaar of 2.

Ik zou me er niet te druk om maken, gewoon booten en dan moet ie het weer doen :)

Verwijderd

Is de kaart nog wel recht? Ik heb vrij recent dezelfde kaart teruggebracht omdat ie helemaal niks meer deed. De kaart was licht kroom getrokken, volgens mij door het gewicht van de cooler.
@Hoodlum2000: De ultimate edition heeft geen fan. Er zit een Zalman ZM80 cooler op.
@Parabellum: TS geeft aan dat ie tijdens het booten ook al problemen heeft. De driver is dan nog niet geladen.

• readytoflow
  • Niet online
Booten lost niks op idd...

Probleem is nu al paar weken... maar dacht dat een verse Windows install wel zou kunnen helpen..niet dus.

De kaart er net nog eens uitgehaald maar ik zie uiterlijk niks kapot (of krom)?

De fan kan trouwens ook nie kapot zijn, want zoas ik aangaf is dit de passief gekoelde 9800Pro

Edit:
als het wel zoiets zou wat je zegt betreffende het gewicht van die koeler, heb ik dan na 1,5 jaar nog recht op garantie?

[ Voor 18% gewijzigd door readytoflow op 31-10-2004 02:29 ]

Verwijderd

Ik kreeg bij Mycom netjes het aankoopbedrag terug, maar mijn kaart zat nog binnen de garantieperiode.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12

DaRoot

Some say...

Hang er even tijdelijk een fan bij in, als exhaust boven de VGA kaart, of richt er tijdelijk 1tje op. Als het dan wegblijft, is het een warmte probleem.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Zal inderdaad te warm worden.

Een passief gekoelde kaart in een case met geen of weinig airlflow (fan van de voeding gaat blijkbaar alleen aan als het te warm wordt) is niet zo'n goed idee.

Een casefan of twee zal het wel verhelpen denk ik.

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb er 2 casefans inzitten.
1 onderin en 1 boven beide 120mm
Maar het probleem doet zich dus niet voor na een aantal minuten, maar al tijdens het booten zie ik blokjes op het bootlogo.

En eenmaal in Windows is het probleem er ook meteen...
Pagina: 1