Wat moet er op een LAN server staan?

Pagina: 1
Acties:

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 09:54
Ik ben een server aan't maken die zowel een home server zal zijn (internet verdelen, fileserver en kleine webserver)
als een server die zal meegaan op LAN om daar ofwel als fileserver te draaien, of anders de lan zelf draaiende houden :) (deels e, een paar vrienden willen nu en dan eens LAN houden dusja :) )

Nu zit ik met een klein probleem.

Ik weet niet goed welke software erop te zetten.

Ik zat te denken aan
-Linux fedora
-Apache webserver
-PHP
-DPC voor thuis
-IETS voor internet te verdelen (heb geen idee hoe dat te doen, alle info is welkom)

is er nu nog iets dat ontbreekt?
Ik weet dat er niets staat over die fileserver maar kan dat niet via Apache dat ik daarmee een FTP server opzet?

Alle hulp is welkom, Bedankt _/-\o_

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Een fileserver die voor Windows machines bestanden moet serveren wil je in ieder geval uitrusten met 1 van de volgende services:

• Samba
• (S)FTP
• HTTP

Overigens is Apache geen FTP-Server, maar een HTTPd/Webserver.

Aangezien je al enigzins voor Linux als server platform gekozen hebt (in welk geval je beter in NOS terecht kunt met dit topic) kun je je internet prima delen met, bijvoorbeeld, iptables.

Als je er meer over wilt weten is Google je vriend ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 31-10-2004 00:24 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Entity_Razer
mja in NOS komen...

Ik heb een win 200 server versie hier liggen maar aangezien ik redelijk slechte ervaringen hiermee heb opgelopen in school...

Als er wordt gezegd nee windows 2000 met...... xxxx software is ook superstabiel en goed...

geen probleem voor mij.

Ik zoek gewoon een goed OS dat tegelijk veel taken aankan :)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Entity_Razer schreef op 31 oktober 2004 @ 00:26:
Ik zoek gewoon een goed OS dat tegelijk veel taken aankan :)
Als dat je enige eisen zijn, maakt het niet veel uit wat je doet.
Zelf ben ik van mening dat Linux zich veel beter thuis voelt op een server dan Windows, maar daar is hier op GoT al genoeg over gesproken.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik heb een win 200 server versie hier liggen maar aangezien ik redelijk slechte ervaringen hiermee heb opgelopen in school...
Met alle respect maar Windows 2000 Server niet stabiel kunnen laten draaien betekent niet bepaald dat het geen goed OS is. Het kan zeer goed en zeer stabiel draaien, ook voor hetgeen jij wilt.

Daarom de juiste vraag: wat wil je, waar heb je al kennis van, heb je de intentie om er veel bij te leren?

Windows 2000 kan oerfect wat jij wilt (als je licenties hebt). Linux ook.

Win2k slecht inrichten op brakke hardware == veel problemen. Linux slecht inrichten op brakke hardware == veel problemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dawuss schreef op 31 oktober 2004 @ 00:23:
Een fileserver die voor Windows machines bestanden moet serveren wil je in ieder geval uitrusten met 1 van de volgende services:

• Samba
• (S)FTP
• HTTP

Overigens is Apache geen FTP-Server, maar een HTTPd/Webserver.

Aangezien je al enigzins voor Linux als server platform gekozen hebt (in welk geval je beter in NOS terecht kunt met dit topic) kun je je internet prima delen met, bijvoorbeeld, iptables.

Als je er meer over wilt weten is Google je vriend ;)
een plan van mij wat ik nog niet getest heb maar wat mij wel slim lijkt:
zet er een bittorrent tracker en client op.

Wanneer er dan 10 clients tegelijk een bestand willen downloaden zal dat met de volle bandbreedte kunnen: ervanuitgaande dat je een 100mbit full-duplex switch hebt kan iedereen met 100mbit downloaden, terwijl het anders 10mbit/seconde zou worden.
Vooral met de toenemende bestandsgrootte (dvd enzo) lijkt mij dit wel de moeite waard. Je hebt ieg een ingebouwde errorcontrole erbij om corruptie te voorkomen, en een mooie web-frontend met alles wat er te downloaden valt.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Entity_Razer schreef op 31 oktober 2004 @ 00:26:

Als er wordt gezegd nee windows 2000 met...... xxxx software is ook superstabiel en goed...
Wat voor problemen heb je gehad? Als W2000 instabiel is betekent dat meestal defecte hardware (en dan zal Linux ook niet goed draaien) of onkunde van de beheerder.

• Entity_Razer
de problemen waren tewijten meetstal aan hardware inderdaad, trage PC's weinig ram, HD's waar altijd mee werd gekl**T door kleine snotters die het leuk vonden de active directory te vern..ken.........

Maar Hardware zou ergens rond de Pentium 2 Liggen met een 512 MB ram voorlopig.

Zwaardere ram komt er wanneer de PC van men moeder afgeschreven wordt door haar, dan heb ik een lekkere P3 900MHZ met 512RAM en 120GIG HD ter mijner beschikking :D

Nu wil ik wel veel bijleren
maar aangezien dit tegen ergens pasen af zou moeten zijn ook niet TEveel. want ik heb echt nog altijd veel werk voor schooldoeleinden (Geintigreerde proef met PHP en ken niets van php :X )
Dus leren ok, maar liefst niet iets waarje 2 maanden aan door moet leren voor het op te zetten ;)

Ik heb een redelijke kennis van win 2000 en een redelijke LINUX kennis alhoewel linux terwijl ik het leerde op P2's 500MHZ en 128MB RAM draaiden in VM ware 8)7

Was niet echt aangenaam natuurlijk.
En over die bittorrent, bedankt voor de tip. Had ik eigelijk nog niet aangedacht.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 16:23
IK ben sinds deze week begonnen met Fedora Core 2 (1e ervaring met linux) en ik moet zeggen het werkt best aardig en krijg het al aardig door.

Ik gebruik apt-get om van alles te installeren en gebruik de machine zelf om mythpc erop te installeren.

Verder zou ik er gewoon

Apache
Samba
FTP
DNS-Server
en iets om internet te delen erop zetten, ik weet ook niet of de install van FC2 zelf al een optie heeft die je kan kiezen bij het installeren via de custom optie.
Pagina: 1