[CSS] IE5.x hyperlink + height

Pagina: 1
Acties:

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
Ik kan er niets over vinden in google, of de got search. Is de 'IE5 bug' te verhelpen die optreed wanneer ik een height en display:block aan een hyperlink toeken? De image IN die hyperlink is dan niet meer clickable, en wel de ruimte eromheen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
    <head>
    <title>got test</title>
    <style type="text/css">
    a {height: 36px;display:block} 
    </style>
    </head>
<body>
    <a href="#">[img]"plaat.gif"[/img]</a>
</body>
</html>

(behalve dan de image eruit te halen en een background-image op de hyperlink te zetten)

[ Voor 74% gewijzigd door Vinzzz243 op 31-10-2004 00:03 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

crisp

Devver

Pixelated

IE5.5 heeft er iig geen last van. IE5.0 is bejaard...

Intentionally left blank

Verwijderd

Gebruik is 'img{display:block}'. Mocht dat niet werken, zie boven.

• Vinzzz243
Helaas werkt dat niet. Wel jammer dat ik voor die 'workaround' moet gaan. Toevallig behoort de klant tot de personen die die stone-age IE5.0 nog hebben...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:18

crisp

Devver

Pixelated

Waarom is een background-image bezwaarlijk? Het geeft je meteen de mogelijkheid om het toegankelijker te maken voor text-browsers (zoals je het nu doet kunnen die er helemaal niets mee):
HTML:
1
<a href="#" class="imagelink">tekst</a>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
a.imagelink {
  display: block;
  width: 100px;
  height: 36px;
  background: url(plaatje.gif) no-repeat;
  text-indent: -1000px;
  overflow: hidden;
}

Intentionally left blank

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Vinzzz schreef op 31 oktober 2004 @ 09:30:
Helaas werkt dat niet. Wel jammer dat ik voor die 'workaround' moet gaan. Toevallig behoort de klant tot de personen die die stone-age IE5.0 nog hebben...
Als de klant het wil, tjsa dan zul je inderdaad voor die workaround moeten gaan. De klant is koning.

Aan de andere kant, hoe ver wil je gaan?

Als er nou een klant komt die perse IE4.0 wil blijven gebruiken, geef je dan ook toe? En IE1? Of Netscape 4.7? Waar stel je de grens?

Het is eigenlijk een universeel probleem in de ontwikkeling. Als je voor platformen programmeert, ondersteun je dan nog Windows 95 voor klanten? Win3.1? Dos? Linux kernel 0.1? System 6?

Meer ontopic, volgens vereist zelfs MS het gebruik van IE6 of hoger (dat hoger snap ik trouwens niet helemaal) voor zijn website, of indergeval voor gedeeltes ervan. Als zelfs MS de support voor 5.0 laat varen, waarom zou jij je er dan wel aan moeten houden?

In man uren uitgedrukt, en als het slechts om 1 enkele klant gaat, is het mischien nog goedkoper om bij die persoon een nieuwe IE te gaan installeren, eventueel nog in combinatie met een nieuwere PC (bv een PII-266 die je voor 50 euro koopt). Natuurlijk kan dat laatste compleet niet mogelijk zijn als het om een bedrijf met vele werkplekken gaat.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Vinzzz243
flowerp: de klant is in dit geval een clubje. Meerdere personen dus :) We pretenderen sites te bouwen die te bekijken zijn vanaf IE5.

crisp:
1. zoals ik al aangaf is die workaround best te doen, alleen kan het niet in een extern stylesheet omdat ik niet weet welke images in het menu worden gezet (dynamische creatie van images) dus dan zou ik al IN de html style="backgroundblabla" moeten zetten :) Tja, tis een oplossing, en waarschijnlijk de enige :D
2. ik zal de images toch in de html moeten zetten omdat ik de breedte ook niet van tevoren weet, maar goed, dat is met een visibility dan weer op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Vinzzz243 op 31-10-2004 13:31 ]

Pagina: 1