• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Een kleine inleiding lijkt mij belangrijk voor dit stukje. Het is volledig geschreven in het Engels omdat ik inspiratie had terwijl ik het schreef voor mijn weblog, welke volledig in het Engels is. Ook klopt de titel niet meer volledig met het verhaal, het begon als een stuk tekst over dat oorlog tegenwoordig geen oorlog meer is, maar gewoon entertainment voor de mensen hier in het westen. De enige oorlogen die wij echt kennen zijn de oorlog tegen terorrisme, en de oorlog zoals die nu in Irak wordt gevochten. En elke avond zitten wij weer voor de buis om het 8 uur journaal te kijken, en elke avond weer verzuchten wij hoe gruweldadig zo'n oorlog wel niet is.

Uiteindelijk werd het meer een stuk tekst waarin ik heb geprobeerd mijn visie op oorlog weer te geven. Ik weet niet of de juiste plaats ervoor is, maar ik denk van wel. En ik hoop dat het mensen toch wel iets aan het denken zet ;).

War = entertainment

War is entertainment. Of course not to the people caught in the terrible acts that happen during a war. But for people at home, far away from where the war is being fought, it is. Those people sit in their favorite chair, or on their favorite couch, eating chips, popcorn or something else as a snack. And they look at how the TV screens shows the horrors of war.

For years I have been taught that fighting is bad, that war is even worse. And I can imagine that people all over the world have taught their children that fighting is bad, and war is worse. But why are there still wars then, why are there still people who need physical force to show that they are the better person when there is no real need for it.

To find an answer for this we need first need to find an answer to why people see a need for war, a need for aggresion and force. And we need to find out why people see solutions in aggresion and force before trying to find a solution in diplomacy and mutual understanding. What is it in our humanity that makes us lash out blindly before we try to find a peaceful solution?

To me part of the answer lies in the beginning of human society, in the days when the Homo Sapiens started out to explore and claim lands for themselves. I am talking about our prehistory, about the roots of our humanity. In those days the only thing that really counted was survival. Survival of the fittest, and to stay the most fit, you had to have the most food. To get food people gathered nuts, fruits and other stuff that could be gathered. Besides the gathering we also hunted for meat. This hunting happened with weapons. First only stones and ocassional a club, eventually these developed into better clubs, spears and eventually bow and arrow.

Using these weapons, these tools to catch more meat, made the people stronger. Since they had more to eat, they became more fit, so they survived the best. From these times I think our agressiveness comes. Because to catch the most meat you needed to be the most aggresive and strong person you could be. Now, in those days living and hunting space wasn't an issue. Tribes lived far apart, and the tribes were trekking around anyway to gather as much food as possible. And to give nature time to restore itself.

After living like this for a long time, the weapons and tools of the people started slowly to become better. And the number of tribes started to grow as well. Because of this growing in became more and more inevitable that tribes would meet. And since the living space, and hunting spots where limited, meetings like this would not always work at peacefully. Survival of the fittest was still the only way these people knew. So, to become and stay the most fit you needed to make sure your claim on any hunting spot needed to be suppreme.

From these humble beginnings we eventually grew to be the people we are these days. And in fact, nothing much has changed in all these thousands of years since the first hunter gatherer tribe. The only thing that really has changed our outlook on survival has to do with how crowded the earth is these days compared to when we just started looking around. We have found ways to feed more people then they could have feeded people with just hunting and gathering. But in essence we have stayed the same all the way to here.

Now, to explain why we still have wars like in Iraq I don't have to look very far for an explanation. And I can even give an example of it which happened that long ago. I am talking about what we call the second world war, according to the history books the war itself started about 60 years ago. But part of why it started can be found even sooner, as soon as the end of what we call the first world war. And even that war has a beginning from way before the war really started.

The reason Hitler started the war was because he wanted the German people to be the greatest people, the greatest tribe, of the world. In this wanting of his he wasn't really alone. Every other person, of every other people, of every other tribe, wants their tribe to be the greatest. The only fault that Hitler actually had was that he thought that conquering the world and killing all non aryan people was the way to do it.

But, killing everyone not of your race, so that you can surplant all those people with people from your own tribe only makes enemies out of everyone else. And since one tribe against many aren't favorable odds the only thing certain was that eventually he would lose. And lose he did, because all the other people of the world didn't want to be ruled by one tribe. Deep inside they knew that they were the one tribe meant to rule all.

So, the reason that Hitler was defeated wasn't because all the other countries, races, tribes didn't want the Aryan's to rule. But because it was them that they saw as the ultimate rules of all mankind.

This brings me to the point I have been trying to make for some time now. War and aggression is given in humankind because of the inate wants to become the ultimate tribe. War is something that happens between two groups of people who both have a different view of the world, and therefore of the truth. The only reason they wage war on each other is that slight difference of perception. And they are taking the easy way out. They don't try to understand the viewpoint of the other, no they try to force their view on the other.

What they don't seem to grasp is that forcing your own will on someone else is a sure way of losing. I have seen it happening with the USA forces attacking Iraq. I am seeing it now with militant groups in Iraq trying to get the USA forces to leave. They are both acting from a different view, and they both see themselves as being absolutely right since they have their own laws behind them.

What they can't seem to understand is that both points of view aren't completely alien to each other. If the USA tried to understand what the Iraqy people think they would understand them. And if the Iraqy people tried to understand what the USA was thinking, they would understand it as well.

It isn't worth the effort to try and force your point of view on another, because working from the point of understanding takes a lot less effort. The only reason this takes seemingly more effort then waging war is because we are only now to understand the pointlessness of war. And only now are people trying to understand other people better, and to coöperate to get things done.

In short, only now are we understanding that we can become a better people by helping other people instead of denying them that which you have.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jouw gedachtegang klopt niet helemaal. Je stelt nl. dat de reden van de huidige oorlog in Irak uitbreiding en machtsvertoon is, puur om te laten zien wie het sterkst is. En dat terwijl oorlogen al een lange tijd niet meer om deze 'oerredenen' uitgevochten worden, maar steeds meer om persoonlijk gewin. Wil de VS nl. speciaal aan het Iraakse volk laten zien dat de Amerikanen lekker sterker zijn? Nee, de VS wil een stabiel regime in die regio om hun goedkoper van broodnodige grondstoffen te voorzien. Uiteraard wordt dit wel eerst even overgoten met de sausjes 'patriotisme', 'vrijheid' en 'democratie'.

Je zegt verder dat als Irakezen het standpunt van de VS zouden begrijpen, en vice versa, er niets aan het handje zou zijn. Het is in dit geval het standpunt van de VS waar niets van deugt, en de Irakezen hebben simpelweg geen standpunt, ze willen gewoon van hun bezetters af.

Kort samengevat; Ik denk niet dat je de hedendaagse oorlogsvoering met onze oorsprong kan vergelijken. Oorlogen zijn tegenwoordig big business, en zijn dus eerder het resultaat van een paar 'corporate executives' dan de wil van een volk.

Verder als kleine spelling check: je gebruikt op sommige plaatsen het woord 'then' waar het 'than' zou moeten zijn, bijv. in je signature. En cooperate is zonder trema.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

GeeBee

Oddball

Verder als kleine spelling check: je gebruikt op sommige plaatsen het woord 'then' waar het 'than' zou moeten zijn, bijv. in je signature. En cooperate is zonder trema.
Each year, the rainforrest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforrest that cause cancer. Join the fight now and help stop the rainforrest before it's too late!
En rainforest is met één r ;)

Score: -3 Troll? maybe...

[ Voor 37% gewijzigd door GeeBee op 31-10-2004 01:03 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025
Sorry is die engelse text een quote of ben je zelf engelstalig?
Niet dat ik er niet uit kan komen maar vertel het mij maar liever op zn plat amsterdams

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GeeBee schreef op 31 oktober 2004 @ 01:02:
[...]

[...]

En rainforest is met één r ;)

Score: -3 Troll? maybe...
LOL :D

Dat zal me leren zomaar dingen te kopieren 8)7

Ik bedoelde het overigens niet als troll, meer als iets om op te letten. :) Net als dat ik voortaan oplet als ik iets ctrl+c, ctrl+v naar m'n sig :X

Verwijderd

De huidige oorlogen die gevoerd worden rond de wereld komen als een soort entertainment over voor de meesten van ons. Oorlog is een product, een tijdsverdrijf voor de mensen voor de buis. Het houdt ons bezig, maakt politiek interessanter en zorgt voor 'hersenvoer' (bijv. deze topic. Zou er geen oorlog bestaan, dan hadden we hier niks te discussieren). Het is treurig dat er onschuldigen omkomen, maar ach, dat is de prijs die zij moeten betalen om ons te entertainen en onze economie draaiende te houden. De een z'n dood, is de ander z'n brood.

Voor de media (tv, kranten e.d.) zijn de wereldwijde gebeurtenissen gouden tijden. Het is een natte droom voor elke nieuws organisatie. Objectieve nieuwsgeving zal nooit bestaan zolang kijkcijfers op het spel staan, of de belangen van organisaties in het geding komen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik doe deze draad en een aantal opmerkingen hier af als borrelpraat.
Het is treurig dat er onschuldigen omkomen, maar ach, dat is de prijs die zij moeten betalen om ons te entertainen en onze economie draaiende te houden. De een z'n dood, is de ander z'n brood.

Voor de media (tv, kranten e.d.) zijn de wereldwijde gebeurtenissen gouden tijden. Het is een natte droom voor elke nieuws organisatie. Objectieve nieuwsgeving zal nooit bestaan zolang kijkcijfers op het spel staan, of de belangen van organisaties in het geding komen.
Ja, voor ons in NL is het niets anders dan een nieuws-item. Maar een oorlogje starten omdat het weer nieuws oplevert is wel de domste onzin die ik ooit heb gelezen. Denk twee seconden langer na en besef hoe absurd veel geld zo'n oorlog kost?

De oorlog in Irak is juist slecht voor de economie. Het kost Amerika klauwen met geld en maakt de amerikaanse staatsschuld nog noger dan deze al is. De onzekerheid die oorlog veroorzaakt levert ook alleen maar dalende beurzen op.

Kortom, borrelpraat.

Wat de topicstart betreft: je onderwerp is Oorlog = entertainment. Die kreet komt in de eerste alinea van je verhaal nog voor, maar daarna gaat het over totaal iets anders en komt het nergens meer terug.

Verwijderd

Oorlog is volgens mij meer een ego kwestie dan entertainment, zegmaar propaganda van controle. Entertainment is meer propaganda van ideeën.

Sja, het ene zou het andere wel kunnen impliceren of ondersteunen; maar niet per definitie.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 21:42 ]

Verwijderd

Q schreef op 31 oktober 2004 @ 12:07:
De oorlog in Irak is juist slecht voor de economie. Het kost Amerika klauwen met geld en maakt de amerikaanse staatsschuld nog noger dan deze al is. De onzekerheid die oorlog veroorzaakt levert ook alleen maar dalende beurzen op.
Niets van wat je noemt is noodzakelijk slecht voor de Amerikaanse economie.

Los daarvan, zoals je in dit grafiekje van yahoo kunt zien is je opmerking over `dalende beurzen', wel, `borrelpraat' (wat de DOW en NASDAQ betreft iig). De oorlog begon in maart 2003 trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://chart.finance.yahoo.com/c/2y/_/_dji.gif

• Q

Q

Ik had moeten schrijven: in het kader van de naderendeoorlog. Daar zie je prachtig geillustreerd hoe de beursen pittig kelderen.

Nu weer verder met meer borrelpraat. Dit is het topic bij uitstek daar voor.

Laten we nog eens met grafiekjes gooien.

Afbeeldingslocatie: http://www.issues2000.org/askme/natdebt.gif

Niet dat ik direct kan aantonen dat die mooie stijgende lijn ook gerelateerd is aan de oorlog, maar gezien de uitgaven aan die oorlog kan ik mij voorstellen dat zij die lijn op zijn minst niet ten goede weet te keren.

Afbeeldingslocatie: http://www.issues2000.org/askme/ndebtgdp.gif

Leuke grafiekjes! kleurt het topic ook een beetje. (edit maar maken layout kapot)

[ Voor 70% gewijzigd door Q op 31-10-2004 23:26 ]

Verwijderd

Q schreef op 31 oktober 2004 @ 23:12:
Ik had moeten schrijven: in het kader van de naderendeoorlog. Daar zie je prachtig geillustreerd hoe de beursen pittig kelderen.
Ach. Alleen mis je dan de context ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=^DJI&t=5y ). Je originele punt dat oorlog voor dalende beurzen zorgt is in ieder geval kapot.

Als je wilt stellen dat een naderende oorlog slecht is, maar beginnen met vechten goed voor de economie, prima.

Maar dat lijkt me niet je meninkje dat oorlog niet gevoerd wordt om economische redenen (omdat dat te duur zou zijn) ondersteunen. Integendeel. (En zeggen dat er een oorlog nadert is nogal goedkoop vergeleken bij het daadwerkelijk vechten ... )

Staatsschuld is trouwens niet per definitie slecht voor de economie (dat had ik al gezegd) dus ik ga lekker je grafiekjes negeren. Inderdaad hebben de VS een enorme staatsschuld. Dat wist ik. Nou en? Zolang ze dollars lenen...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Q schreef op 31 oktober 2004 @ 12:07:
Ja, voor ons in NL is het niets anders dan een nieuws-item. Maar een oorlogje starten omdat het weer nieuws oplevert is wel de domste onzin die ik ooit heb gelezen. Denk twee seconden langer na en besef hoe absurd veel geld zo'n oorlog kost?

Kortom, borrelpraat.

Wat de topicstart betreft: je onderwerp is Oorlog = entertainment. Die kreet komt in de eerste alinea van je verhaal nog voor, maar daarna gaat het over totaal iets anders en komt het nergens meer terug.
Soms weegt de prijs van een oorlog op tegen de macht die overwinning brengt, anders zou nl niemand een oorlog beginnen. En een oorlog beginnen om het nieuws is onzin, maar een oorlog om andere dingen in het gedrang drukken is eenvan de briljantste ideeën ooit door spin docotrs ontworpen ;)

Overigens wel opvallend dat het juist de democtaten zijn die de staatschuld teurgdringen, en de republikeinen deze steevast verhogen :P Oftewel, de economie klimt op, iedereen denk, he het gaat beter/ ik hou meer geld over, en stemmen repulikeins en de zaak keldert weer als een baksteen :P

edit:
F*cking hell, het gaat hier over biljoenen ffs, da's meer geld dan de nederlandse overheid in 100 jaar te besteden heeft
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 00:21:
Staatsschuld is trouwens niet per definitie slecht voor de economie (dat had ik al gezegd) dus ik ga lekker je grafiekjes negeren. Inderdaad hebben de VS een enorme staatsschuld. Dat wist ik. Nou en? Zolang ze dollars lenen...
Naja het feit dat de staatsschuld flink oploopt in die 5 jaar dat bush bezig is, lijken mij deels afhankelijk te zijn van de oorlog die bush voert...

[ Voor 21% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-11-2004 01:08 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Dit topic doet me heel erg denken aan het nummer Theremin van Covenant. Het eerste nummer op de CD "Dreams of a Cryotank" uit 1998. Volgens mij is de tekst actueler dan ooit.
We close our eyes and look in opposite direction
We ignore the threats and hope they'll go away
We refuse to pay attention to the dangers we create
In the name of our fathers we kill our children
We wait and think that we are biding our time
We keep silent, we believe in our strength
We trust in propaganda of the wonders of tomorrow
In the shadow of content we are victims in the end
We dance to the sound of sirens
And we watch genocide to relax
We are the heroes of self-deception
We are nailed to the ground, frozen in our movements
We listen while the sirens sound, speaking of improvements
We have anger in our souls that waits to be released
In the chill of fear we're petrified and useless when it counts
And we watch genocide to relax
We are the heroes of self-deception

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 01 november 2004 @ 01:02:
Naja het feit dat de staatsschuld flink oploopt in die 5 jaar dat bush bezig is, lijken mij deels afhankelijk te zijn van de oorlog die bush voert...
Ontken ik dat dan? Het is alleen niet belangrijk nu (nou ja, niet het meest belangrijk).

Damn, weer iemand met dat rare NL idee "lage staatsschuld IS goede economie".

En de oplopende staatsschuld onder Bush komt vnml. door zijn belastingverlagingen, FYI.

Verwijderd

Oorlog als entertainment, nou ja, aan die stelling moeten we maar niet teveel woorden vuil maken. Als oorlog entertainment zou wezen, dan werd het wel heel belabberd geproduceerd anno 2004. Waar zijn de live-camera's in de barakken die het dagelijks leven van een peloton vastleggen, eventueel met sms-verkiezingen voor de stoerste, leukste of lekkerste soldaat? Waar zijn de microfoons die het gekerm der stervenden duizendmaal versterkt door de westerse wereld doen galmen? Waarom kunnen we niet wedden op het aantal slachtoffers van de volgende aanvalsgolf? Nee, als entertainment is oorlog vooralsnog een volkomen onontgonnen gebied. De mensen die zich vermaken met de schimmige groene beelden van nachtelijke inslagen en de voorgekookte verslagjes van de ingebedde hoernalisten, zijn weinig veeleisende historische sensationalisten, een hele kleine en excentrieke minderheid.

Opmerkelijk trouwens, dat niemand tot nog toe heeft gewezen op de 'entertainmentwaarde' van oorlog voor de strijdenden. De eensgezindheid van het pacifisme hier is ronduit beangstigend. Wie neemt het op voor de dodelijke, ja, dionysische aantrekkingskracht van de oorlog en haar louterende werking, voor de Thanatos die Freud bij Verdun had gezien, wie blaast nog eens in de as van al die smeulende hartstochten als eer, kameraadschap, moed en de lust voor gevaar die de oorlog door de eeuwen heen zo onontkoombaar en voor velen zelfs plezierig hebben gemaakt?

Nu weet ik wel dat ons zo vredige tijdperk vooral oor heeft voor de vermeende naargeestige kanten van de strijd. Macchiavelli wees al op het feminiserende effect van lange periodes van vrede op iedere samenleving. Dus zal men vergenoegd tegenwerpen dat dit allemaal gedachten zijn van iemand die nog nooit een slagveld heeft gezien. Dat is waar. maar dat neemt niet weg dat er naast de talloze aanklachten tegen de oorlog in de geschiedenis, in film, literatuur en poezie, zeker evenzovele odes aan de strijd bestaan, en dat ook veteranen van de bloederigste slagvelden met weemoed kunnen terugblikken op die stormachtige tijd, die ze vaak zo helder voor de geest staat dat alle kabbelende genoegens van vredestijd er bleekjes bij afsteken.

(Maar het is ook wel begrijpelijk. Nederlanders staan historisch toch al niet bekend als bijzonder heldhaftig, en Europa is bovendien een werelddeel dat in de verhouding tussen economische en militaire macht de facto gedemilitariseerd te noemen is. Dat neemt trouwens niet weg dat Europa - en het even 'vreedzame' Japan - via export en de dollardeviezen die dat oplevert, wel degelijk de Amerikaanse staatsschuld - en dus ook indirect het leger en de oorlog in Irak - financieren.)

• Q

Q

Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 00:21:
[...]

Ach. Alleen mis je dan de context ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=^DJI&t=5y ). Je originele punt dat oorlog voor dalende beurzen zorgt is in ieder geval kapot.

Als je wilt stellen dat een naderende oorlog slecht is, maar beginnen met vechten goed voor de economie, prima.

Maar dat lijkt me niet je meninkje dat oorlog niet gevoerd wordt om economische redenen (omdat dat te duur zou zijn) ondersteunen. Integendeel. (En zeggen dat er een oorlog nadert is nogal goedkoop vergeleken bij het daadwerkelijk vechten ... )

Ahjoh, je hebt gelijk ik borrelpraat net zo hard mee. Ik heb mij net zo min verdiept in de problematiek als bovenstaande posters. Een beetje stoken is wat Q doet. Meer niet.

Die grafiekjes waren bedoeld om te negeren. Ze zijn volgens mij niet eens relevant voor dit onderwerp maar ik vond het wel een leuk om er eens een paar grafiekjes tegen te gooien. Het slaat nergens op, maar ach, dat is juist de lol.

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Borrelplaat vind ik wel een adequate term eerlijk gezegd. Er werden namelijk, heb ik van horen zeggen, ook wel eens oorlogen gevoerd, toen de tv nog niet was uitgevonden.
"De enige oorlogen die wij echt kennen zijn de oorlog tegen terorrisme, en de oorlog zoals die nu in Irak wordt gevochten"
Ik wil je best een e-mail sturen met nog meer oorlogen die we kennen.

En oorlog is zeker niet altijd slecht voor de economie, daarom spreek je soms ook wel van een Militair Industrieel Complex (M.I.C). Basis economie 1,2 op het vwo. Niet gezegd dat het daarom waar is, maar ik krijg het nog steeds op mijn bord, en ik geloof er in. (zie einde koude oorlog, toen men nog steeds 'bombers' bouwde.)
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 12:45:
Dit topic doet me heel erg denken aan het nummer Theremin van Covenant. Het eerste nummer op de CD "Dreams of a Cryotank" uit 1998. Volgens mij is de tekst actueler dan ooit.

[...]
Ik vind deze tekst niet of nauwelijks van toepassing. Het beschrijft dat wij onze kop in het zand steken, en ons niet realiseren wat we aan het doen zijn. Dat is dus niet waar, anders had deze discussie nooit plaatsgevonden. Er zijn zat mensen die wel de kop in het zand steken, maar dat zijn vooral domme mensen, die daar niks aan kunnen doen.
Vooral deze zin irriteert me "And we watch genocide to relax". De laatste genocide die je genocide mag noemen volgens de definitie van Raphael Lemkin, is alweer 10 jaar oud. Toen deze bezig was, keek men er zeker niet naar om te relaxen, het waren de meest afschuwelijke beelden die je je kan voorstellen.
Het zal best metaforisch gesproken zijn, maar het duidt wel aan hoe dom 'Covenant' of whatever, is.

King of Cod

Verwijderd

Hoe ik tegen oorlog aankijk is vrij simpel en om maar even de PU te quoten:
Oorlog is dope, zolang het maar met spelletjes beperkt is
Ik vind oorlog in het echt natuurlijk afschuwelijk :|

Verwijderd

Ik heb hier ook iets over gezien (volgens mij belgië 1) waarin een journalisten terug wilden naar Irak omdat dit meer kijkers opleverde, dan de standaard beelden die CNN leverd. Tevens werd er gesproken over soldaten die zelf opnames maken van het geen zij mee maken en deze als weblog/eigen tv programma de wereld in brachten.

Hierdoor ontstaat het volgende, dat mensen die niets te doen hebben, voor de entertainment foto's gaan maken van hoe zij mensen martelen. Zie Abu Ghraib, waarvan de foto's als eerste op een weblog te zien waren.

Gedeeltelijk is oorlog dus entertainment geworden en zullen de zenders niet rouwig zijn als er weer snel een nieuwe oorlog komt.

Verwijderd

Is het nieuws in zijn totaal voor ons geen entertainment?

Met welk nieuws hebben wij het laatst direct contact gehad? De omwisseleng van ons valuta? van Gogh heb ik anders nog nooit ontmoet.

We zouden toch net zo goed de afgelopen jaren geen nieuws hebben kunnen volgen? En over andere zaken kunnen praten?

Natuurlijk volgen wij het nieuws als een vorm van amusement, want het wordt ons niet verplicht. Maar het nieuws zelf is geen entertainment, het is realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 23:54 ]

Pagina: 1