Copyright en fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:09
Hoe zit het nou precies met copyright en publicaties etc.

Ik ben er dus net achter gekomen dat een foto die ik heb gemaakt is gebruikt voor een krantje van de stad hier in Zoetermeer. Mijn naam staat er wel onder, maar hij is zonder toestemming gebruikt. Ik heb dezelfde foto op m'n website staan dus ik denk dat ze die versie hebben gebruikt. Heel toevallig kwam ik erachter doordat een vriend vanmiddag in de stad liep en een krantje in z'n handen geschoven kreeg met daarin mijn foto. Ik heb het krantje zelf nog niet gezien, maar het is vast in opdracht van de gemeente Zoetermeer.

Het gaat dus om een foto met wel mijn naam eronder.. maar er is geen toestemming gevraagd.
Heel erg is het niet, want ik begin net met fotografie en je zou denken dat het leuk is als je werk gepubliceerd wordt... maar op dit moment overheersen de "boze" gevoelens.

Wat kan ik doen... en hoe sterk sta ik?

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Voor kunstenaars heb je zoiets als beeldrecht. Die innen publicaties van je werk, dit geld ook voor fotografie. Dan hoef je zelf geen stappen te ondernemen.

http://www.beeldrecht.nl/primosite/show.do?ctx=7619,7629

Wel zout ik heb het weleens met foto's van mijn werk. Blijft lastig... :)

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Mogen we de pic zien ? Ben wel benieuwd ;)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Ik vind het behoorlijk onbeschoft eigenlijk. Helemaal als het in opdracht is van een gemeente, dus zijn het geen hobyisten.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• GerardHenninger
Bertuss schreef op 31 oktober 2004 @ 00:24:
Mogen we de pic zien ? Ben wel benieuwd ;)
Tuurlijk mag je hem zien!

Afbeeldingslocatie: http://www.reptile-online.com/temp/got/copyright.jpg

Veel plezier ermee :)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RepSLET schreef op 31 oktober 2004 @ 02:17:
[...]

[afbeelding]

Denk dat je dit gedaan heb na de actie van de gemeente :+

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

RepSLET schreef op 31 oktober 2004 @ 02:17:
[...]

[afbeelding]

Die foto is gebruikt zonder jouw toestemming: jij hebt dan simpelweg recht op een vergoeding, en eigenlijk daarbovenop schadevergoeding, want ze hebben het jou niet laten weten/gevraagd, dat ze die foto wilden gebruiken, èn of het überhaupt mocht :)

LinkedIn
Instagram

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

He vraagje, in welke krantje stond die foto? Ben ik wel benieuwd naar.

Heb ooit eens hetzelfde in zoetermeer mee gemaakt, had ik foto's gemaakt van een uitreiking. En toen is mijn foto ook zonder pardon gebruikt in het zoetermeer magazine. Je wordt er idd niet echt vrolijk van.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• ElTimm
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07-2021

ElTimm

uomo universalis

Het gebeurt wel vaker. Ik zou gewoon een mail of een brief sturen, duidelijk maken dat het jou foto is, eens opzoeken waar ze in de fout zijn gegaan, (en hier is die link van de fotografenfederatie heel goed in)

De juiste tarivering opzoeken. Hier zit serieus wat verschil in. Ga ervan uit dat je voor een krant toch minimum 50 euri trekt, als je niet op de voorpagina staat. Die kosten verschillen immens.

Dan kun je eventueel een schadevergoeding eisen. Je bent geen lid van Panl of de fotografenfederatie, dus je hebt geen juridische bijstand. Zij zijn waarschijnlijk ook maar een lokale krant, en hebben niet veel geld.

Ze zijn wel in de fout gegaan, en elke zichzelf respecterende fotoeditor trekt eerst zijn bronnen na, of weet dat ie erna last kan krijgen en moet dokken.
Ik denk dat er boetes van drie keer het normale bedrag wel voorkomen, maar dat is als je dus bij Barufo zit (die copyright bescherm)

Stuur dus een mail of brief (zonder bedrag), vermeld juridische artikelen, zeg dat je een minnelijke schikking wil, en zie wat zij zeggen. Probeer niet in een rechtzaak te komen, dat kost jou alleen maar geld en tijd.

Maar je hebt een foto gemaakt, en die hebben zij gepubliceerd zonder toestemming. Dan moeten ze dokken, zo werkt het wel een beetje.

Veel geluk!

I have made knowledge to be my providence. - Sir Francis Bacon

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:52

bonzz.netninja

Niente baffi

copyright is een amerikaans systeem. Hier in Nederland spreken we van auteursrecht e.d en hier heeft het © teken dus geen enkele waarde

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-02 07:18
bonzz.netninja schreef op 31 oktober 2004 @ 13:23:
copyright is een amerikaans systeem. Hier in Nederland spreken we van auteursrecht e.d en hier heeft het © teken dus geen enkele waarde
Is dat echt wel zo?
Dan zou bijvoorbeeld RTL Nederland ook geen copyright hebben op hun website?
Zie: http://www.rtl.nl/rtlimedia/copyright/

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:52

bonzz.netninja

Niente baffi

idd, dat is zo. Sla het wetboek er maar op open....(niet om te patsen, maar ik studeer rechten ;) )
Copyright moet je zelfs aanvragen in Amerika. Het vermelden van een © teken in Nederland werkt wel informerend natuurlijk. Ook al heeft het juridisch geen enkele invloed, iedereen wordt er nog even aan herrinerd dat er automatisch auteursrecht op al mijn werk zit (in tegenstelling tot amerika)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• GerardHenninger
Bedankt voor al de tips.
Ik ga morgen contact met ze opzoeken en dan vertel ik jullie er meer over!

Nogmaals bedankt iedereen.

Verwijderd

Inderdaad, alles wat je maakt in Nederland zit automatisch auteursrecht op. Of het nu een tekening, een beeldje, een foto of what ever is. Probeer alleen te bewijzen dat het van jou is en dat jij de eerste was. Dat kan in sommige gevallen lastig zijn.

Succes in ieder geval, ben benieuwd naar de reactie!
Ik heb het ooit met een website van me gehad. Die was compleet en schaamteloos gejat en aangepast. Ik heb daarop een hele sjieke, dreigende maar toch beschaafde brief gestuurd waarin ik om verwijdering van de site verzocht zonder tussenkomst van derden maar dat ze bij weigering konden rekenen op stappen. B) Broncode deponering en auteursrechten verhaal erbij. Binnen 1 dag was de site ofline en had ik een bange webdesigner die me steeds probeerde te benaderen en met allerlei vragen zat!
Voelde wel als een overwinning moek bekennen... >:)

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Is het eigenlijk wel allemaal die comotie waard, als je bijvoorbeeld je lokale krantje of een verzamerblad ermee kan helpen zonder dat je meteen aan geld zit denken is het toch ook wel leuk je fototje er ziet staan. Ook gun je daarmee andere mensen het plezier van het kijken naar je foto. B)

Als je foto voor comercie gebruikt word is het logisch dat je ervoor betaald word. 8)

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

Verwijderd

denk ook niet dat RepSLET er mee zit dat ze zijn foto hebben gebruikt (is juist erg leuk), maar dat ze hem daar niet over hebben ingelicht...

• GerardHenninger
Precies Ingenius.

Nou het is geregeld. De volgende keren (???) zullen ze eerst met mij contact opnemen. De foto hebben ze van m'n oude werkgever (crappy .JPG).
Heb nu ook het krantje gezien en heel m'n compositie is vern**kt... maar goed.

Er zijn twee dingen uitgekomen :
- Ik heb binnenkort een gesprek met de gemeente of ik voor hun freelance fotograaf kan worden

- Van m'n oude werkgever (grand cafe) mag ik een weekendje gratis drinken en eten.

Ik vind het best zo, in principe was ik al blij geweest met een "sorry".

Ik begin net met fotografie en het is een hele leuke hobby. Ik heb op dit moment geen zin in moeilijk en juridisch gedoe.

Zal straks even het krantje inscannen.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Toch wel leuk zo :D

Verwijderd

Cool resultaat! :)
Niks mis mee om voor je foto's op te komen toch?
Pagina: 1