Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Elek] Monitor kortgesloten, wat zou er kapot zijn?

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Helaas kwam ik vandaag op het ongelukkige idee om te kijken op welke van de 4 usb draden nu 5 volt staat. Nu had ik waarschijnlijk vrij vlot de 5v lijn te pakken met een pen van m'n multimeter, maar helaas maakte ik hierbij ook contact met de 0v = massa. Plop, monitor lampje uit.

Lampje uit? Ja, de betreffende usb aansluiting zit geintegreerd in m'n monitor hub en meteen ging het ledje op de monitor uit. Gelukkig stond de monitor zelf op stand-by, maar hij wil nu absoluut niet meer aan gaan. Ik krijg gewoon geen beeld ;(.

Nu zou ik graag mijn monitor willen laten herrijzen. Het gaat hier om mijn lieve trouwe IIyama vision master pro 454, die nog wel in de garantieperiode valt. Laten repareren kost veel tijd dus het allerliefst zou ik de monitor zelf willen reincarneren. Ik dacht eerst aan de zekering, maar na de hub open te hebben gemaakt (dus niet de monitor zelf met de hoogspanning), zag ik daar nog een perfecte zekering zitten, dus daar ligt het niet aan.

Weet iemand wat er allemaal kapot kan gaan na een kortsluiting in stand-by mode :?

Verwijderd

Zekeringen hoeven niet altijd van glas te zijn ;)
Een paar voorbeelden:
- http://www.guenthoer.de/tvinside/fuse.jpg
- http://www.netpcdirect.co.uk/images/ps2-fuse.jpg
- http://www.avolites.org.uk/support/ecns/images/ecn0131.jpg
- http://www.series4.co.uk/bobbins/images/fuse.jpg
- http://www.angliac.com/extras/fuses.jpg

Check in ieder geval het circuit tussen voeding (even meten waar je nog wel spanning hebt) en je USB-hub (waar je nu niks hebt).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 21:55 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Soms wil bij dat soort dingen af en toe ook nog wel eens helpen het een paar uurtjes rust te geven, vraag me niet waarom, maar soms werkt het...

Verwijderd

ook de stekker uit 't stopcontact, misschien zit er een soort "safe mode" in.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Idd, ff stekker een paar minuten eruit en dan er weer in kan al genoeg zijn.

• dr snuggles
  • Niet online
Dat zijn inderdaad zeer bruikbare tips!

Ik zal de stekker er zo weer eens in doen en anders op zoek gaan naar wat alternatieve zekeringentjes op de printplaat (geweldige plaatjes!).

Edit: Helaas werkt 3 uur wachten niet, dus ik denk dat hij toch in permanente slaapstand is gegaan.

offtopic:
Het viel mij trouwens op dat er op de printplaat normale weerstanden zijn gebruikt en geen mini weerstandjes zoals je die op je moederbord en videokaart aantreft.

[ Voor 13% gewijzigd door dr snuggles op 30-10-2004 22:49 ]

Verwijderd

wwillem schreef op 30 oktober 2004 @ 22:43:

offtopic:
Het viel mij trouwens op dat er op de printplaat normale weerstanden zijn gebruikt en geen mini weerstandjes zoals je die op je moederbord en videokaart aantreft.
Dat is waarschijnlijk omdat er meer stroom doorheen moet! Of omdat ze makkelijker te repareren zijn oid! ;)

• dr snuggles
  • Niet online
Na de hub net weer open te hebben gemaakt kon ik geen andere zekering vinden dan de hoofdzekering (in een glazen buisje). Helaas kan ik de hub er niet helemaal af halen omdat hij vast zit met allerlei draden aan de monitor zelf. Het nameten met een multimeter waar wel of geen spanning staat is dus erg moeilijk.

Weet iemand misschien waar ik een schema van de iiyama vision master pro 454 (hm903DT) kan downloaden, waarop de zekeringen staan aangegeven :? Dat zou al een stuk makkelijker zijn.

Via Google kon ik uberhaubt bijna geen schema's vinden van monitoren, dus ik denk dat ik niet de juiste term weet voor een schema in het Engels.

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 31-10-2004 10:02 ]

Verwijderd

jammer dat je de hub niet van het scherm los kan koppelen joh, als er IC's beschadigd zijn zou dit mischien de truc zijn geweest

Verwijderd

Waarom schroef je je monitor open als ie nog in de garantieperiode zit? IMO het stomste wat je kunt doen. Als ze zien dat je er zelf aan hebt zitten prutsen is het tot ziens monitor :w

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 13:25:
Waarom schroef je je monitor open als ie nog in de garantieperiode zit? IMO het stomste wat je kunt doen. Als ze zien dat je er zelf aan hebt zitten prutsen is het tot ziens monitor :w
Inderdaad. Trouwens, dit valt officieel toch niet onder de garantie.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
wwillem schreef op 31 oktober 2004 @ 10:00:
Na de hub net weer open te hebben gemaakt kon ik geen andere zekering vinden dan de hoofdzekering (in een glazen buisje). Helaas kan ik de hub er niet helemaal af halen omdat hij vast zit met allerlei draden aan de monitor zelf. Het nameten met een multimeter waar wel of geen spanning staat is dus erg moeilijk.

Weet iemand misschien waar ik een schema van de iiyama vision master pro 454 (hm903DT) kan downloaden, waarop de zekeringen staan aangegeven :? Dat zou al een stuk makkelijker zijn.

Via Google kon ik uberhaubt bijna geen schema's vinden van monitoren, dus ik denk dat ik niet de juiste term weet voor een schema in het Engels.
datasheet...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 23:02
Een datasheet is zeker geen schema !!

Een schema is 'circuit diagram' of 'schematic'

Eigenlijk zou je een service manual moeten hebben, maar probeer daar maar eens aan te komen ....

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Heb je de zekering wel doorgemeten met een multimeter? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een zekering er op het oog goed uitzag maar toch defect was. Zoals altijd: meten is weten :Y)

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 20:34:
Heb je de zekering wel doorgemeten met een multimeter? Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een zekering er op het oog goed uitzag maar toch defect was. Zoals altijd: meten is weten :Y)
Precies hetzelfde dacht ik ook, maar hij gaf echt 0 ohm aan :).

Ik ga mijn garantiekaart maar zoeken, kan iiyama hem komen ophalen. Dat is de betere versie van service :).

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 31-10-2004 21:15 ]

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Apart, wat voor digitale connectie zou het USB-gebeuren moeten hebben met de elektronica van de monitor zelf? Ik kan me alleen voorstellen dat de voeding uit de monitor wordt getrokken. Maar 5 volt wordt meestal niet gebruikt in een monitor.

Codedivision | Freedom Internet

• dr snuggles
  • Niet online
PC-Reactive schreef op 31 oktober 2004 @ 22:21:
Apart, wat voor digitale connectie zou het USB-gebeuren moeten hebben met de elektronica van de monitor zelf? Ik kan me alleen voorstellen dat de voeding uit de monitor wordt getrokken. Maar 5 volt wordt meestal niet gebruikt in een monitor.
In de hub zitten zo'n beetje alle in en outputs. Incl 2xvga, 4xusb-out, 1xusb-in, 3,5mm jacket voor geluid, 2speakers (1 watt :D), 230 ~V, kabels naar beeldbuis.

Dus de 5 v lijn heeft genoeg te doen :).
Pagina: 1