Toon posts:

Teveel load door een Phpbb forum

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een profielensite voor jongeren. www.yourprofile.nl. Me site is een paar dagen lang offline geweest omdat we een tehoge load hadden. Gisteren nadat we de forum offline hebben gehaald bleek dat de load igg door de forum kwam, het betrefd namelijk een phpbb forum. Alleen de meeste dingen hebben we aangepast, zoals de ledendatabase gekoppeld aan die van de forum.

Vannacht rond half 1 heeft me hosting de forum weer online gegooid om te kijken waar het aan ligt. Vannacht heb ik van me hosting hierover een mailtje gehad. Aan de hand van de mail hebben de whois's online script weggehaald wat hiervoor op de site stond, en liet zien welke members er online waren.

Alleen dit mocht ook niet baten, want nadat we dit script uit de site hebben gehaald, hebben we rond half 2 vannacht de forum weer online gegooid om te testen of de load niet meer zo hoog was als eerst. Helaas mocht dit ook niet baten, heeft iemand enig idee waar dit anders aan kan liggen aan de hand van de mail die ik van me hosting heb gekregen.

Dit is de mail van me hosting.

Beste,

Ik heb net het forum online gezet en meteen zag ik ene load van 99% op de
mysql server.

De tabel leden geeft de problemen.

Ik zie zeer veel van deze processen:

27443 yourprofile localhost yourprofile_nl_-_db Query 21
Locked UPDATE leden SET online='30-10-2004 00:29:31',online2='30-10-2004
00',online3='1099088971',online4='

Je hebt een script op je website waarbij wordt aangegeven wordt hoeveel
leden er online zijn, dat script is de boosdoener.
Je dient dat script uit je site te halen, dan is het opgelost.

Het forum heb ik nu offline gehaald, mocht je nog vragen hebben laat het me
even weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 20:14 ]

Verwijderd

Misschien is het een idee als je dit berichtje eerst eens herschrijft in begrijpbaar Nederlands.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 20:05:
Misschien is het een idee als je dit berichtje eerst eens herschrijft in begrijpbaar Nederlands.
Ik zal er in het vervolg opletten.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ik zou zeggen dat er toch nog steeds een script wordt aangeroepen dat tracht aan te geven wie er online is. Misschien heb je alleen het script weggehaald wat de resultaten daarvan aangaf bijvoorbeeld. Maar is dit niet te configureren in phpbb?
En anders zou je overigens ook kunnen kijken of je een wat sneller forum kan installeren dan phpbb :) .

DM!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De tabel 'leden' lijkt mij geen standaard phpBB tabel (die zijn dacht ik allemaal engels) - dus weet je wel zeker dat het het forum is wat zo'n load pakt? :)

Verder zou je eigenlijk een 'SHOW PROCESSLIST" moeten laten uitvoeren op je mysql server om te zien wat er nou allemaal hangt en je tabel typen eens controleren. MyISAM wil bijvoorbeeld wel eens problemen geven als er relatief veel updates gedaan moeten worden en in zo'n situatie zou innodb misschien beter zijn :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat je bedoel met 'hoge load', want ik kan me minstens 10 dingen voorstellen die het kan betekenen. Als het probleem is dat de db server zeer veel update requests krijgt (en tijdens zo'n request gelockt is) zou je kunnen uitzoeken waarom dat is. Misschien kan je die gegevens cachen?

Dus als eerste opdracht zou ik zeggen: zoek uit wat er nu precies mis is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 30-10-2004 20:13 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

elevator schreef op 30 oktober 2004 @ 20:12:
De tabel 'leden' lijkt mij geen standaard phpBB tabel (die zijn dacht ik allemaal engels) - dus weet je wel zeker dat het het forum is wat zo'n load pakt? :)
(...)
Uit de TS begreep ik dat ze de gebruikers van het forum uit die van de profielensite haalde, maar het lijkt mij wel dat het forum de voornaamste boosdoender is als de load gigantisch daalt als je alleen het forum uitzet :) .

DM!

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op 30 oktober 2004 @ 20:14:
[...]
Uit de TS begreep ik dat ze de gebruikers van het forum uit die van de profielensite haalde, maar het lijkt mij wel dat het forum de voornaamste boosdoender is als de load gigantisch daalt als je alleen het forum uitzet :) .
Idd want als ik de forum online gooi krijg ik allemaal foutmeldingen op de site, en krijg ik een load van rond de 100%.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar er is een Validated phpBB MOD (Save Bandwidth Mod 1.0.0 by yoshi15 die je 166 bytes aan bandbreedte per pagina kan besparen. Alle kleine beetjes helpen!

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maar de users van je forum komen dus uit de tabel 'leden'? :)
Kijk dan eens simpelweg naar het type tabel dat 'leden' is ?

Hoeveel concurrent users op je forum hebben we het trouwens over?

En weet je zeker dat het geen spider is die je forum afstruint en daardoor hoge load creeert? (je hebt iig geen robots.txt)? :)

Verwijderd

Topicstarter
Welke onderdelen van phpbb kunnen een hoge load veroorzaken iemand enig idee?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Volgens mij is het zo (iig dat idee heb ik nu) dat op elke pagina van het forum een scriptje word aangeroepen dat kijkt hoeveel mensen er online zijn op de site.
(dat er dus iets is toegevoegt aan het forum om van de homepage te kunnen kijken)

gewoon eventjes "grep -ir leden *" in de phpbb map doen :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 20:16:
[...]Idd want als ik de forum online gooi krijg ik allemaal foutmeldingen op de site, en krijg ik een load van rond de 100%.
Kan het niet aan je eigen aanpassingen liggen? Dat lijkt me logischer aangezien PHPbb toch aardig wat kan hebben. Installeer anders myreact ;)

Geef ook eens gegevens over je hoster, de server en het aantal bezoekers.

Verwijderd

Dit ziet er uit als een concurrency probleem.
Gebruiker 1 update iets en daarna wil gebruiker 2 het ook doen. Maar die update werkt niet omdat de row gewijzigd is door gebruiker 1.

En dan hangt het wel eens

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op 30 oktober 2004 @ 20:20:
[...]
Kan het niet aan je eigen aanpassingen liggen? Dat lijkt me logischer aangezien PHPbb toch aardig wat kan hebben. Installeer anders myreact ;)

Geef ook eens gegevens over je hoster, de server en het aantal bezoekers.
Ik heb 5 maal pakket 4. http://www.flexwebhosting.nl/hosting.htm

Me hoster is flexwebhosting. En daarnaast heeft yourprofile elke dag rond de 3400 unieke bezoekers en tegen de 45.000 pagevieuws gemiddeld over de hele maand.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 30 oktober 2004 @ 20:18:
Maar de users van je forum komen dus uit de tabel 'leden'? :)
Kijk dan eens simpelweg naar het type tabel dat 'leden' is ?

Hoeveel concurrent users op je forum hebben we het trouwens over?

En weet je zeker dat het geen spider is die je forum afstruint en daardoor hoge load creeert? (je hebt iig geen robots.txt)? :)
Gemiddeld zitten er elke dag rond de 500 users op de forum. En het is igg geen spider die de forum afstruint.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Wolfboy schreef op 30 oktober 2004 @ 20:20:
Volgens mij is het zo (iig dat idee heb ik nu) dat op elke pagina van het forum een scriptje word aangeroepen dat kijkt hoeveel mensen er online zijn op de site.
(dat er dus iets is toegevoegt aan het forum om van de homepage te kunnen kijken)

gewoon eventjes "grep -ir leden *" in de phpbb map doen :)
Als je kijkt naar het genoemde proces, gaat het om een update, en dat er op elke pagina getracht wordt om opnieuw aan te geven dat gebruiker x online is :) .

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de forum nu online gooien, even kijken of die het nu wel doet.

Nee want de site is weer vet traag dus het helpt niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 20:48 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 20:44:
Ik ga de forum nu online gooien, even kijken of die het nu wel doet.

Nee want de site is weer vet traag dus het helpt niet.
Wat helpt niet?

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Nou we hebben alle acties uit de forum gehaald die laat zien of leden online of offline zijn. En daarnaast boven.php wat aangepast, maar dit mocht dus blijkbaar ook niet baten. Ik heb de index even offline gehaald, en de index is nu veranderd in www.yourprofile.nl/indexyp.php zie zelf maar hoe traag die is, en dit omdat de forum net 20 seconde online is, en ik gelijk weer de naam configphp heb aangepast omdat de load weer als een gek stijgde.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 20:56 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JHS schreef op 30 oktober 2004 @ 20:29:
[...]

Als je kijkt naar het genoemde proces, gaat het om een update, en dat er op elke pagina getracht wordt om opnieuw aan te geven dat gebruiker x online is :) .
Dat heb ik gezien ja, misschien zeg ik het wat onduidelijk maar dat bedoelde ik er ook half mee.
Bij het kijken sturen de meeste scripts ook direct een bericht dat ze nog online zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Warning: mysql_connect(): Too many connections in /home/virtual/site21/fst/var/www/html/config.php on line 8
Too many connections

Deze foutmelding krijg ik nu dus als ik naar de index ga.

http://www.yourprofile.nl/indexyp.php

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier baal ik dus echt van :S :S

Hoe kan dit nou in minder dan 10 seconde krijg je al dat de hele site traag is. Want ik heb gelijk weer de file configphp van de forum hernoemd.

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

maakt hij dan persistent (?) connecties aan ?
anders zou je dat uit moeten zetten.

• djluc
M55 schreef op 30 oktober 2004 @ 21:11:
maakt hij dan persistent (?) connecties aan ?
anders zou je dat uit moeten zetten.
Standaard PHPbb zal dat wel niet doen neem ik aan...

* djluc denk dat je eens op zoek moet naar een fatsoenlijke host. Wat mij betreft leen je even van iemand wat webspace en kijk je of het dan wel goed werkt. Je zet dus de site bij een andere hoster neer en redirect vanaf je eigen webspace tijdelijk naar de nieuwe host. Volgens mij zit dit namelijk bij de provider.
Ik heb 5 maal pakket 4.
Voor 600 euro per jaar moet je toch wel aardig goed je site kunnen hosten hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door djluc op 30-10-2004 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op 30 oktober 2004 @ 21:18:
[...]
Standaard PHPbb zal dat wel niet doen neem ik aan...

* djluc denk dat je eens op zoek moet naar een fatsoenlijke host. Wat mij betreft leen je even van iemand wat webspace en kijk je of het dan wel goed werkt. Je zet dus de site bij een andere hoster neer en redirect vanaf je eigen webspace tijdelijk naar de nieuwe host. Volgens mij zit dit namelijk bij de provider.
[...]
Voor 600 euro per jaar moet je toch wel aardig goed je site kunnen hosten hoor.
Tja blijkbaar is dat niet het geval. Ik ga ook overstappen want dit is tien keer niks. Ik ga overstappen naar een dedicated hosting via grafix.

• djluc
* djluc leest ook PFZ en heeft daar een interessant opmerking gelezen:
UPDATE leden SET online='30-10-2004 00:29:31',online2='30-10-2004
00',online3='1099088971',online4='
Hoe zit die db structuur in elkaar? (genummerde velden zijn vaak eng) Kan je misschien eens kijken of daar niets mis mee is? Misschien post je een klein deel er van ofzo? Ik geloof namelijk niet dat het direct aan PHPbb ligt als ik dit zo lees.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

djluc schreef op 30 oktober 2004 @ 21:26:
Ik geloof namelijk niet dat het direct aan PHPbb ligt als ik dit zo lees.
Ziet er ook naar uit dat het geen standaard PHPbb meer is...
Alleen de meeste dingen hebben we aangepast, zoals de ledendatabase gekoppeld aan die van de forum
Ik zou eens een kaal testforum draaien om dat te verifiëren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 19:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je vorige topic is niet voor niets gesloten. Daarin had ik onder andere aangegeven dat je een eigen testdatabase moest maken conform de echte data en daar dmv stresstesten een en ander moest gaan nakijken. Dmv QA en Profiler kan je dan je queries optimaliseren.

Ook in dit topic zie ik weinig heil. Ik zie een verschijnsel dat er ergens een script te veel load trekt. Verder informatie ontbreekt compleet en het is in het topic een en al giswerk naar wat er aan de hand kan zijn. Ook hier geldt: meten is weten.

Zie P&W FAQ - De "quickstart" voor de eisen die we stellen aan een topic en de informatie die we nodig hebben om uberhaupt wat te kunnen zeggen.

Daarnaast geven we geen support op andermans software, dus ook niet op PHPBB of aanvullende mods van anderen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.