Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een tijdlang een zeer tevreden eigenaar geweest van een LG Flatron 795FT. Ik heb hem in 1999 gekocht, en was op dat moment het mooiste scherm zowel in design als beeldkwaliteit wat ik kende. Dus dat werd hem.

Helaas begint de monitor de laatste tijd kuren te vertonen. Zo is er (vooral als hij koud is) een duidelijke brom/pieptoon te horen (afhankelijk van de refreshrate) en is de monitor op hogere refreshrates(85-150) een stuk minder scherp dan in het begin. Ook beginnen zich spontaan magnetische verkleuringen voor te doen in de onderhoeken, waar het beeld ook (nog) onscherper is. Soms heb ik ook dat de monitor meteen uitslaat als ik hem aan probeer te doen. De beeldbuis is dan nog niet aan geweest, maar het is een klik-klik gebeuren zoals ook wel eens bij tv's gebeurt. Dan wil de buis niet aanslaan. Na 2 of 3 keer proberen wli het dan wel.

Ik baal er behoorlijk van omdat ik er toendertijd 820 ballen voor betaald heb, en dat als arme student

Wat is nou eigenlijk de levensduur van een goede CRT monitor ? En als ik een nieuwe zou kopen, kan ik dan (kwa levensduur) niet beter voor een TFT gaan ? Want een monitor die maar 4 a 5 jaar meegaat, vind ik niet sterk. Vergelijk eens met die oude 14" bakjes van vroeger. Doen het nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb exact dezelfde monitor :)

Ik heb hem ook zo rond 4 jaar, en bevalt me nog steeds goed ... alleen hij moet een soort van een paar minuten 'opwarmen' voordat hij het goede beeld weergeeft zonder vervormingen. Randen die niet kloppen met de randen van de monitor, maar als ie opgewarmd is wel. Voor de rest werkt hij nog perfect ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
Ik heb ook dezelfde monitor (naja, ik heb een Plus maar dat maakt voor de rest niet uit :)) en ook ik heb hem al bijna 4,5 jaar volgens mij, maar ik kan er wat naast zitten. Ik heb nog nergens last van, hij gaat altijd aan en heeft nog nix van zijn scherpte verloren volgens mij... Bij mij staat'ie overigens ALTIJD op standby, ik zet hem dus nooit zelf uit, behalve bij verplaatsen/verhuizen, maar gebeurt natuurlijk niet zo heel vaak. Zou dat heel misschien nog iets uit kunnen maken?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja. Vier jaar voor een CRT monitor is al heel wat. In de grafische wereld is zo'n scherm met twee jaar al afgeschreven en mag je in je handjes klappen als het daarna nog kwalitatief in orde blijft. Dit is zeker zo als de monitor veel, lang en intensief gebruikt wordt. De vergelijking die je maakt met de mono monitors van vroeger is ontroerend maar gaat niet helemaal op. Van die dingen werd lang zo veel niet gevraagd als nu.
Om er zeker van te zijn zou ik de monitor eens aan een andere pc hangen en dan zien wat hij doet. Kan best zijn dat je grafische kaart er geen zin meer in heeft. (hoe oud is die? vraag je daar veel van?).

grtz

Swifty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Mijn monitor is nu na 3 jaar helemaal kapot gegaan..
Het was een 17" 107SX philips.

Donderdag morgen:
Knetter knetter -> degaussen uit zich eigen...
En toen geen beeld meer...
Stinken dat dat deed...

Nu zit ik dus op 1x 17", zou er nog garantie opzitten?
Zo nee, zit op nieuwe monitoren langer garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heb ik hier http://www.x-alt.nl/pagesNederland/NLlcd.html gelezen.
"De gemiddelde levensduur van een LCD monitor is 35.000 uur tegenover de gemiddelde levensduur van 12.000 uur van een monitor met conventionele beeldbuis".

Als je monitor 8 uur per dag gebruikt, dan is 8*365=2920 uur per jaar
12000/2920=4.10 jaar dus
Mijn ervaring is dat een A-merk gem. 5 jaar meegaat en een B-merk 3 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 14:38:
Dit heb ik hier http://www.x-alt.nl/pagesNederland/NLlcd.html gelezen.
"De gemiddelde levensduur van een LCD monitor is 35.000 uur tegenover de gemiddelde levensduur van 12.000 uur van een monitor met conventionele beeldbuis".

Als je monitor 8 uur per dag gebruikt, dan is 8*365=2920 uur per jaar
12000/2920=4.10 jaar dus
Mijn ervaring is dat een A-merk gem. 5 jaar meegaat en een B-merk 3 jaar.
Ik heb juist het tegenovergestelde gehoord: LCD schermen gaan aanzienlijk korter mee dan CRT schermen, meestal doordat de achtergrondverlichting van een TFT ermee stopt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Nakebod

Nope.

backlight van een tft is feitelijk nog makkelijk te vervangen, en dan zou het scherm gewoon weer moeten werken.
CRT is vaak, kapot = kapot.
Maar 4.5 jaar, dat is met normaal/intensief gebruik toch vrij netjes/lang voor een crt.
Dat 14"jes het nog goed doen zoals je zegt: hoeveel uur staan die aan/hebben die aangestaan?
Ik kan me voorstellen dat in de 14" tijd die dingen veel minder achter elkaar aanstonden, en dus ook minder slijtage.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog, ik heb het niet alelen over 14" monitortjes bij mensen thuis, maar ik kan me een Sony Trinitron buis van 1996 ofzo herinneren die bij ons op school(informatica) stond. Dus 10 uur per dag aan. Laatst nog achter gezeten, en HAARscherp ! Natuurlijk wel twee lijntjes maar dat boeit me niet.

Zou trinitron misschien toch eerder een stabiel produkt geweest zijn dan flatron ? Omdat het er eerder was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ene monitor is de andere niet. Bij een familielid doet nog steeds een ruim 7 jaar oude 15" Acer trouw dienst, een 19" IIyama VM452Pro waar je begin 2001 nog 1200 hollandse florijnen voor neer mocht tellen, begon na ruim een jaar al kuren te vertonen.

Het is niet zou zeer de beeldbuis welke bij CRT's de bepalende factor is voor de levensduur, het is vooral de electronica. Sommige fabrikanten geven bij een monitor ter indicatie een MTBF aan, tussen de verschillende modellen is het verschil soms een factor 4 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 18:00:
Sterker nog, ik heb het niet alelen over 14" monitortjes bij mensen thuis, maar ik kan me een Sony Trinitron buis van 1996 ofzo herinneren die bij ons op school(informatica) stond. Dus 10 uur per dag aan. Laatst nog achter gezeten, en HAARscherp ! Natuurlijk wel twee lijntjes maar dat boeit me niet.

Zou trinitron misschien toch eerder een stabiel produkt geweest zijn dan flatron ? Omdat het er eerder was ?
Mja, tegenwoordig worden beeldschermen tot het uiterste gedrukt. Ik weet nog wel dat ik 640x480@60Hz draaide onder DOS op mn 14" schermpje. No-Fucking-Way dat ik dat tegenwoordig nog ga doen, lekker 1280x960@85Hz met m'n Samsung 757dfx 17" CRT naast mn Samsung 172T 17" TFT die 1280x1024x75Hz doet. Frequenties opvoeren tot het maximaal haalbare waar je beeldscherm nog een acceptabel beeld geeft... Dat kenden die 14" dingen van vroeger gewoon niet (sowieso raad ik niemand 800x600x16@75Hz aan op een Trident TGUI9400 1MB VLB :P)

Wat betreft Trinitron: voor de zomer nog een Nokia Multigraph 447x vervangen. Enorm groot en zwaar trinitron scherm, de laatste van de serie van 50 die nog leefde sinds 1999. Overigens was dit al een RMA model die nog net binnen de garantietermijn kapot is gegaan, gezien de afwijkende behuizing. Om nou te zeggen dat die trinitron dingen beter zijn dan andere technieken? nou nee, dat ding heeft er al moeite mee om 80x25 weer te geven in textmode :X

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 01-11-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Mijn Sony Trinitron heeft een beeld wat er uitziet alsof hij nóg wel een jaar of vijf mee zal gaan (sinds begin 1999 in gebruik). En zeer intensief gebruik. Kwaliteit hoor (was toen ook wel duur). Het is jammer dat ik waarschijnlijk tegen de tijd dat ie kapot is geen nieuwe trinitron meer kan krijgen.

Je moet er denk ik ook wel een beetje mazzel mee hebben.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn LG T910BU (CRT 19 " Flatron) vertoonde al vrijwel direct kuren. Het beeld flikkerde/neigde veel naar groen, vooral in de hoogste refresh-rates. En twee weken terug begaf hij het helemaal. Dat wordt dus aanspraak maken op de on-site warranty. Vreemd, want heb hier ook een LG T710BH (CRT 17" Flatron) staan, vertoond totaal geen kuren na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een 2e hands HP P1100 (21") vanuit jaar 1998, is veel gebruikt voor fotobewerking en 3D design ed. hij heeft dus flink wat tijd gehad, hij is wel refurbished ofzo, want ik heb hem bij een winkel gekocht voor 200€ :D:P, toendertijd was die meer dan 4000 gulden :D :D... hij kan 1280x960@100Hz en dat draait perfect, scherp, goede kleuren, veel instellingen enzo, 2 inputs :D hoe lang zal die nog meegaan? ik heb hem nu 3/4 jaar ongeveer :D...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 18:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Ik had 6 jaar geleden ook zo'n 795FT-Plus gekocht... ging 2,9 jaar goed, en net voor de garantie verliep ging ie kapot...Ik dus garantie claimen bij LG Nederland en ze brachten na een aantal weken (duurde best lang...) een andere... Dat bleek dus achteraf geen nieuwe te zijn (te zien aan de datum achterop de monitor).

Monitor was dus gewoon een refurbish en hij was niet goed (convergentie was slecht etc...). Meteen nieuwe geeist, na paar weken kwamen ze langs met een monitor die van de binnenkant aangeslagen was (ok het was toen wel koud, maar ik vond het toch wel vaag...). Monitor (achteraf WEER een refurbish...) aangezet en na 2 weken brandde hij door... Toen weer garantie geclaimed, maar toen heb ik geeist dat ik een NIEUWE monitor kreeg een geen 2e handsje...

Nou na veel gehannes en de manager van de service afdeling aan de lijn te hebben gehad (vanwege slechte service van hun...) kreeg ik het nieuwe model: F700P... Deze werkt nu nog steeds goed.... (afkloppen...)

Iig weet ik 1 ding zeker: Voor mij geen LG meer als deze ook kapot mocht gaan! Dan liever een duur en goed LCD scherm dan een CRT van LG... Waardeloze 2e hands monitor garantie... Nee voor mij geen LG meer...

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19
Ik heb ook een LG795 FT+ uit 1999. inmiddels vervangen door een TFT

Keurtjes die hij heeft:

- Regelmatig Irritante pieptoon. (vooral bij hogere refreshrate)
- Af en toe valt het beeld weg en dan weer heen snel terug ( toen ben ik ook voor die tft gaan kijken)
- Af en toe bij het aanzetten ging ie gelijk weer uit.

De buis heeft inmiddels flink aan helderheid ingeleverd (dit is ook een normaal proces) Dit werd eingelijk pas duidelijke toen ik hem naast mijn TFT zette toen zag ik dingen op mijn tft die op mijn oude crt'tje amper te zien waren :-)

Maar 5 jaar is een normale (economische) levenduur van zo'n apparaat al zou je verwachten dat ie wel wat langer mee zou kunnen. Ben bang dat je het gewoon niet heb getroffen met dit exemplaar.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoe zit het trouwes met iiyama schermen? want ik heb toendertijd wel mooi 300€ betaald voor n 17" HM704UTC (2002), nog geen problemen mee :), lekkere kleurtjes en hoge reso's :)...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:33
Ik had deze monitor in 2000 gekocht en hij was niet helemaal goed, rode vlek onderin, maar door rode wallpaper viel dat niet echt op :)
Na enkele maanden werdt ie midden in een game heel donker, erg irritant.
Toen heb ik RMA aangevraagd en een andere gekregen die het euvel weer had.

Weer RMA aangevraagd...door een fout van de chaufeur had ie de oude niet meegenomen (niemand thuis en de vervanging bij buren afgegeven).
Toen had ik er 2, en gezien het feit dat ik allerminst blij was met dit gezeur hield ik m lekker...maar beide nog hetzelfde euvel, een bekend euvel wat dit model tussen bepaalde productie datums hadden.
Toen heb ik ze stuk voor stuk weer voor garantie aangemeldt en toen kreeg ik 1 hele nieuwe en een gebruikte.

Beiden nu nog steeds voor m'n neus en elke avond al snel 8 uur ofzo aan, ze doen het nog prima maar zijn +2 jaar oud.
Ik heb er nog niet last van dat ze opwarmtijd nodig hebben, ze geven vrij vlot goed beeld, denk 2 minuten max.
Pagina: 1