Toon posts:

Mappen delen win xp en win 2000 prof lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht stom probleem met makkelijk antwoord (hopelijk) maar na enkele weken zoeken ben ik er nog steeds niet uit. Ook op dit forum kon ik zo gauw niet een bevredigend antwoord vinden, dus toch maar een post....:

Dit betreft de koppeling van 2 systemen:

*home PC (HPC verder te noemen) met win xp prof (NL en Norton Internet Security 2004 (ook de pc met de adsl internetgateway), IP adres: 192.168.0.1, sub 255.255.255.0
* laptop (L verder te noemen) met win 200 professional (EN), IP-adres: 192.168.0.2, sub: 255.255.255.0, gateway: 192.168.0.1, DNS: 192.168.01

HPC en L zijn direct verbonden middels crossed UTP. Het netwerk is operationeel, want:

* HPC kan wel L vinden op het netwerk, maar andersom lukt niet! HPC kan ook de gedeelde mappen van L vinden en openen!
* L gebruikte tot voor kort de HPC als internet gateway. Internetten lukte dus wel. Na het nodigfe rommelen in de settings lukt dit nu even niet, maar het heeft goed gewerkt in ieder geval!

Probleem is dus echter dat ik op de laptop L ook de gedeelde mappen op de vaste PC wil kunnen benaderen. L kan echter de HPC niet vinden in het netwerk! :( :(

Allereerst dacht ik dat het met users en passwords te maken had. Heb op beide PC's accounts aangemaakt met passwords, maar dat hielp niet. Waarschijnlijk lag hierin ook niet het probleem omdat 1 weg verkeer HPC --> L wel mogelijk was

Vervolgens vermoedde ik dat Norton Internet Security de boosdoener zou kunnen zijn (wegens de 1-weg blokkade). Daar is toen de range IP adressen (192.168.0.xxx) als veilig ingevoerd. Echter, ook dit helpt niet. De HPC blijft onbenaderbaar vanaf L.

Zou dit probleem kunnen komen doordat beide systemen prof zijn en servergedrag vertonen? Wie helpt mij eindelijk van deze netwerkfrustaties af? Ik wil namelijk ook via m'n laptop films en mp3's kunnen benaderen op de veel grotere hdd van de HPC!

Ik herriner me wel eens iets gelezen te hebben over problemen indien beide PC's een OS van type professional waren. Kan dat echter niet meer terugvinden. Of is dit pure bullshit?

Hope you guys or girls can help me out! 8)7 |:(

Verwijderd

Heb je die norton security als is helemaal verwijderd?
Staat de firewall van het XP systeem niet aan?
Bestanden en printerdeling op die machine wel aan?

Als je probeert te connecten naar ip adres van xp machine/c$ en je wordt dan gevraagd om een user en pass kom je er dan wel in?

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Weet je zeker dat beide pc's in de zelfde werkgroep staan? Dit wil vaak helpen...
(Deze computer > Eigenschappen > Computernaam > Wijzigen)

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 18:30:
Heb je die norton security als is helemaal verwijderd?
Staat de firewall van het XP systeem niet aan?
Bestanden en printerdeling op die machine wel aan?

Als je probeert te connecten naar ip adres van xp machine/c$ en je wordt dan gevraagd om een user en pass kom je er dan wel in?
* Ik heb NIS idd wel eens helemaal verwijderd. Dit verhielp niet het probleem
* XP Firewall is uit, dat was de 1e check die ik maakte
* Ook map/printerdeling is gechecked, stonden aan
Worado schreef op 30 oktober 2004 @ 18:39:
Weet je zeker dat beide pc's in de zelfde werkgroep staan? Dit wil vaak helpen...
(Deze computer > Eigenschappen > Computernaam > Wijzigen)
Yep, specifiek nog een nieuwe werkgroep 'Thuis' daarvoor aangemaakt. Het vreemde is echter wel dat op de HPC wel de groep 'Thuis' wordt aangegeven, maar dat daar (er is nu even geen connection) niet de HPC onder vermeld staat. Ook het commando net view \\192.168.0.1 leidt tot systeemfout 53 (kan het netwerkpad niet vinden) bij het aanstaan van NIS. Bij het uitschakelen van NIS wordt de systeemfout 1231 gegeven dat het systeem niet kan worden bereikt. Zou het dan toch met NIS te maken hebben? Weet iemand welke settings daar in zouden MOETEN staan om het netwerk/mappen delen goed te laten werken?

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 16:18
ik heb ongeveer hetzelfde probleem , kijk maar in mijn thread ,
ik heb alleen ipv 2 pc's een netwerk van 3 pc's .
kun jij trouwens wel van pc 2 naar pc 1 pingen?

Verwijderd

staan de gast accounts aan? wil nog wel eens helpen

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

gekeken of je misschien ook rechten verkeerd hebt ingesteld op shares??

heb je eens een nieuwe share aangemaakt en daar 'iedereen' toegang op gegeven?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
kenny89 schreef op 31 oktober 2004 @ 10:59:
ik heb ongeveer hetzelfde probleem , kijk maar in mijn thread ,
ik heb alleen ipv 2 pc's een netwerk van 3 pc's .
kun jij trouwens wel van pc 2 naar pc 1 pingen?
Nee, ik kan ook niet pingen. Na al dat geklooi met settings de laatste tijd lukt het nu ook niet meer te internetten op L via de HPC })

Kan je nog even een link naar jouw thread geven?

Ik word een beetje ten einde raad. Iemand een tip om weer van voor af aan te beginnen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 11:02:
staan de gast accounts aan? wil nog wel eens helpen
Yep, staat aan.

Verwijderd

Topicstarter
windows-2000 schreef op 31 oktober 2004 @ 11:37:
gekeken of je misschien ook rechten verkeerd hebt ingesteld op shares??

heb je eens een nieuwe share aangemaakt en daar 'iedereen' toegang op gegeven?
Op de gedeelde map op de HPC heeft 'Iedereen' rechten. Bovendien heb ik de aangemaakte gebruiker (loginnaam en password zoals op de laptop) ook nog eens toegevoegd!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 16:18
Geen verbinding met netwerk maar wel internet

mijn probleem , alleen kan ik wel pingen van mijn pc1 naar pc2 en naar pc3

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Gooi dat internet security er eens af en probeer dan nog eens. Heb je de ingebouwde firewall van Windows ook uit staan?

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
FaceDown schreef op 31 oktober 2004 @ 23:03:
Gooi dat internet security er eens af en probeer dan nog eens. Heb je de ingebouwde firewall van Windows ook uit staan?
Yep, zie boven.

Maar zijn er mensen met een gelijke situatie en een wel werkend netwerk? Dat is momenteel eigenlijk waar ik naar op zoek ben.

(Wellicht is het sowieso een idee m'n XP systeem weer eens te resetten. Is de beste optioe daartoe gewoon de XP CD-rom erin, partitie leeghalen en opnieuw installeren? Of loop ik dan kans ook niet meer op de NTFS partities te komen.)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03
Ik had ook een soortgelijk probleem, ik heb het opgelost door zowel op de laptop als op de pc klop dezelfde accounts aan te maken: username & pass hetzelfde.
Hierdoor kan ik probleemloos aan de shares op beide pc's, wel kan ik niet de "hoofdsharemap" van m'n pc openen, maar met een paar snelkoppelingen op het bureaublad kom je ook al een heel eind

P.S.: In Win XP kan je de accounts die je niet gebruikt makkelijk verbergen met TweakUI: Ga naar de sectie logon en haal het vinkje weg van voor de gebruikersnamen die je nooit zal gebruiken..
Pagina: 1