[486] processor dood?

Pagina: 1
Acties:

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Hi,

Zojuist oude 486 uit berging gehaald om weer eens mee te spelen. Power aangezet, lichtjes gaan braaf aan, fannetjes aan, power naar monitor en aan, maar voor de rest niks, geen piepjes of wat dan ook. (ik wist dattie stil was, maar zo stil.. :?)
Naar ik mij herinner was er een probleem met de videokaart, daarna heeft machine vijf jaar in berging gestaan. Wilde nu wat spelen met Linux en nieuwe videokaart inzetten, maar alsnog, met alleen een kapotte videokaart zou ik wel een normale post etc moeten krijg toch?
Betekent dit dat ik er van uit mag gaan dan mijn processortje het grote survival avontuur niet heeft overleeft, of is er nog hoop?

[ Voor 5% gewijzigd door BetuweKees op 30-10-2004 17:34 . Reden: spelling ]

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Een kapotte videokaart zorgt er in veel gevallen voor dat het hele systeem niet opstart, en dus dat je ook geen post krijgt. Nieuwe videokaart zoeken dus.

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:48

P-ter

...

Als je videokaart stuk is, krijg je toch helemaal geen beeld?
Of heb je al een andere videokaart geprobeerd?

En volgens mij zou je dan idd wel een aantal piepjes moeten horen.
Kan het mis hebben natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door P-ter op 30-10-2004 17:34 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 15:54
alles loshalen, geen hd's, geen pci's (of isa), nix, enkel een plak ram en de proc, mss de proc is uit de socket halen en eens blazen (als je het uit de socket kan halen iig)...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18

Thandor

SilverStreak

De proc uit de socket halen en blazen moet je juist niet doen, deze CPU heeft altijd netjes in z'n socket gezeten en stof kan er moeilijk tussen komen.
Met name als je een Non-ZIF socket hebt, dan komt er echt geen stof tussen.

Houdt de optie CPU eruit halen dus als één van de laatste opties.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Ik heb wel zo'n cpu liggen nog dacht ik

Dus als je er 1 nodig bent?

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 10:34

M. Mulder

DPC: Team TFC

Lijkt me vrij duidelijk: Die PC heeft zolang stilgestaan, dat het BIOS batterijtje geen energie meer bevat. Algemeen probleem bij PC's die langer dan 5 jaar stilstaan.
Dus BIOS batterij eruit en er even een nieuwe in doen. :)

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
M. Mulder schreef op 30 oktober 2004 @ 18:48:
dat is wel goed punt, nog niet aangedacht ;)

helaas nog niets van bovenstaande adviezen kunnen proberen, wegens wat dingen die tussendoor kwamen en nu weer lekker sociaal doen met familie, maar ga zeker bovenstaande adviezen eens proberen :)

dank zover..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als het batterijtje leeg is dan zou de PC nog wel opstarten. Hij zou dan wél melding geven van dat de batterij leeg is. Press F1 to continue and load bios defaults o.i.d. B)

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Thandor schreef op 30 oktober 2004 @ 23:13:
Als het batterijtje leeg is dan zou de PC nog wel opstarten. Hij zou dan wél melding geven van dat de batterij leeg is.
hoor je daarbij dan postbiebjes van het bios? of is dat een onscreen only message?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je hoort een aantal piepjes (drie :?) en je krijgt gewoon beeld (de POST) waarin het geheugen getest wordt e.d.

Hij boot dus gewoon tot en met de POST, je krijgt dus beeld en een melding van druk op F1 om de standaard instellingen te laden (BIOS Defaults o.i.d.)

[ Voor 41% gewijzigd door Thandor op 31-10-2004 00:12 ]

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
uhm.. dit is in de oude tijd, wat dacht je van alle jumpertjes goed instellen zodat ie de juiste kloksnelheid heeft enzo en voltages ? Ik denk dat je ff een pdfje moet zoeken van je moederbord of boekje ofzo en alles moet nalopen...

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:03

Duinkonijn

Huh?

QSYS schreef op 31 oktober 2004 @ 00:14:
uhm.. dit is in de oude tijd, wat dacht je van alle jumpertjes goed instellen zodat ie de juiste kloksnelheid heeft enzo en voltages ? Ik denk dat je ff een pdfje moet zoeken van je moederbord of boekje ofzo en alles moet nalopen...
pdfjes zul je niet gouw vinden van 486 mborden...

probeer eens een bios reset / kale machine

geheugen los halen en er opnieuw inzetten e.d.

gewoon ff reinigen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Mocht je info nodig hebben over jumpersetings, heb je grote kans dat je nog wat kan vinden op http://www.embeddedlogic.com/TH99/index_TH99.html

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
gelukkig ben ik altijd vrij braaf met documentatie enzo, dus heb zelfs orginele moederbord boekje nog weten te vinden ;)
daarnaast heb ik jumper settings toen ik pc in 95 (?) in elkaar zette, samen met vriend helemaal uitgepluist, en heeft het systeem vervolgens jaren prima gedraaid.. dus zie niet zo in waarom een verkeerde jumpersetting een en ander zou verneuken..

vanmiddag aan de slag..

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
ok, alles is nu afgekoppeld, alleen nog geheugen en proc over, en nog steeds geen enkele reaktie van het bios..
zie er momenteel niet veel heil meer in, krijg morgen een pentium 166 (die 100% zeker werkt) van een vriend van me, dus denk dat ik die maar lekker ga misbruiken.. >:)

Verwijderd

M. Mulder schreef op 30 oktober 2004 @ 18:48:
Lijkt me vrij duidelijk: Die PC heeft zolang stilgestaan, dat het BIOS batterijtje geen energie meer bevat. Algemeen probleem bij PC's die langer dan 5 jaar stilstaan.
idd, ik steun je tot het bot, 5 jaar lang stil staan en het batterij moet het nog doen? denk het niet... als ie het dan nog niet doet dan denk ik dat je mobo naar een vrije grafplaats zoekt...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 18:33:
[...]

idd, ik steun je tot het bot, 5 jaar lang stil staan en het batterij moet het nog doen? denk het niet... als ie het dan nog niet doet dan denk ik dat je mobo naar een vrije grafplaats zoekt...
Als jouw batterij leeg of stuk is krijg je nog wel beeld, juist met de melding dat de batterij leeg is en dat de default settings geladen zijn.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
en hoe test je ook alweer een 486/P1?? Koeler eraf, vinger op de die en voelen of ie warm word als je m boot :) Ahhhhhhhhh, de goeie ouwe tijd :)

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

bemeall

Down Under!

Als je biosbatterij leeg mocht zijn kun je met een 486 vaak ook nog wel je lol op. Deze zitten niet gewoon in een klemmetje zoals nu, maar vaak nog op het moederbord vastgesoldeerd.
Dus wil je die vervangen moet je de batterij (laten) omsolderen :)

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

• Miglow
In principe houdt ie je instellingen vast zolang de voeding stroom heeft toch bij AT systemen?? Dat is wat ik me herinner uit die tijd dat ik nog bij Escom in Nieuw-Vennep werkte (voor ze failliet gingen en Commodore ze weer overnam). Dus volgens mij hoeft een lege batterij geen reden te zijn om niet te booten, hooguit van een verkeerde tijd/datum en instellingen zoals de harde schijf, cache, etc. Je kan dan dus altijd in de BIOS komen en dat instellen.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Miglow schreef op 31 oktober 2004 @ 18:54:
en hoe test je ook alweer een 486/P1?? Koeler eraf, vinger op de die en voelen of ie warm word als je m boot :) Ahhhhhhhhh, de goeie ouwe tijd :)
Om te voelen of 'ie warm wordt ?, dan heb je Windows 2000 Server + Active Directory op een Pentium 75 allang opgestart voordat hij uberhaupt warmer is dan jouw vinger :P .

Daarnaast zoals je jij al gezegd hebt, je PC boot wél met een lege en/of niet aanwezige batterij. Je krijgt gewoon een melding dat jouw batterij leeg is en hij laad de default instellingen.
Als jij dan je AT systeem weer uitzet (via knopje, wel stekker erin) ben je alles van je BIOS weer kwijt.

Wat bemeall beschrijft zijn moederborden uit vroegere 486 tijdperk. De latere 486 moederborden (met o.a. PCI Sloten) heb ook al een ?knoop? batterijtje.

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 31-10-2004 19:34 ]

• Miglow
Volgens mij valt dat best mee met die tijd, in het centrum voelde je m al vrij snel warm worden hoor. Al voor hij het os ging laden, sec of 10/15 :Y)

Maar terug naar de TS, hoe is het beestje er inmiddels aan toe??

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
"met alleen een kapotte videokaart zou ik wel een normale post etc moeten krijg toch?
"

Lol :P

Maare... gooi er dus een andere Videokaart in, nieuw knoopcelletje erin, en doe ook maar gelijk een BIOS reset ( 10 minuutjes of zo batterij eruit, want zolang duurt dat uit ervaring met die oude dingen ). Moet lukken :)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Helaas heb ik dat soort processors niet meer, die heb ik laatst allemaal weggegooid. WEGGEGOOID??? ja, ik had echt te weinig ruimte, om 6 lege kasten te laten staan.

Maar als je met een compleet kaal systeem zelfs gen bios piepje te horen krijgt, ben ik bang dat gewoon je systeem dood is. 5 jaar van niet draaien is ook niet goed voor het systeem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En waarom dat dan niet? :? 8)7

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Stof, temperatuur en vochtigheidsverschillen. En dat 5 jaar lang. Heb het ooit ook wel eens geprobeerd, maar bij mij waren ze ook gewoon hardstikke _dood_

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Om te voelen of 'ie warm wordt ?, dan heb je Windows 2000 Server + Active Directory op een Pentium 75 allang opgestart voordat hij uberhaupt warmer is dan jouw vinger :P .
mijn 486 dx2 66 mhz is loeiheet voordat win95 geladen is (8>
nee, dat duurt geen uur, slechts 1 minuut! :Y)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

stefan001 schreef op 04 november 2004 @ 20:35:
[...]

mijn 486 dx2 66 mhz is loeiheet voordat win95 geladen is (8>
nee, dat duurt geen uur, slechts 1 minuut! :Y)
Pentium 75 is koeler dan een 486DX/2 66 :Y)

• Whoohoo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 03:30
ik heb onze 286 laatst opgeblazen door de verkeerde stroom toevoer te kiezen |:( |:( |:( |:( |:( |:(

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Whoohoo schreef op 05 november 2004 @ 15:16:
ik heb onze 286 laatst opgeblazen door de verkeerde stroom toevoer te kiezen |:( |:( |:( |:( |:( |:(
<offtopic> sukkel :P </offtopic>

Verwijderd

Prachtig om te lezen trouwens hoe iedereen met waarschijnlijk aardig dikke systemen zich druk maakt om een 486 :D

Maar als je bij een kaal systeem geen piepjes krijgt dan gok ik het toch op je cpu.
Kun je een 486 ook testen door te booten zonder geheugen? (en zo piepjes forceren?)

Verwijderd

ik heb nog wel een pentium 1 liggen... btw wat voor koelertje zit er op die 486
Pagina: 1