Toon posts:

EXTRA DDR Geheugen kopen: DDR333 of hoger?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb op het moment 1 unit van DIMM DDR333 512 MB van 'dane-elec' in me PC.
Het is tijd voor wat meer memory met Half-Life 2 om de hoek (nieuwe vid kaart wordt ook aan gewerkt :D).
Maar nu vroeg ik me af of ik nu DDR400 kan kopen of dat dit problemen gaat opleveren als ik dit op hetzelfde mobo douw (duh) als m'n DDR333 module.

Bovendien weet ik niet helemaal goed wat voor geheugen ik precies moet kopen, op http://www.pricewatch.nl/...g_Products&product=memory snel zoeken zie ik:
PC133
PC2100
PC2700
PC3200
PC3200
Maar heb geen idee wat dat betekent :( Aan de prijzen te zien is PC3200 obvoiusly het beste maar ik weet niet of hier nog limitaties aan zitten ivm mijn moederbord?
Ik heb een Intel Desktop Board D875PBZ (ATX 2.01 compliant I/O Shield) (http://support.intel.com/.../D875PBZ/sb/CS-008952.htm)

Ik kan best een PCtje in elkaar flansen maar als het op hardware keuzes aankomt mag je mij doodslaan (spreekwoordelijk aub :D)

Dus wie helpt deze arme stakker (die bovendien niet weet of ie de nieuwste nVidia of ATi moet nemen, zie dit draadje; Advies nodig: Welke top-of-the-line vidkaart moet ik kopen?)

Alvast bedankt!!!

Verwijderd

ddr333=pc2700
pc3200=ddr400

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 15:39 ]

Verwijderd

Zou geen problemen moeten geven. ddr is gewoon downgradable. dus als je pc3200 koopt dan ben je ook al voor eventuele latere upgrade bij.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Het maakt niet zoveel uit welk geheugen je koopt als je maar PC2700 (DDR333) of hoger koopt. Ik zou voor PC3200 gaan (DDR400), voor in de toekomst en omdat het niet duurder is dan je huidige geheugen.

PC3200 (DDR400) is backwards compatible en kan dus gewoon op ddr333 draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de uitleg inzake PC3200 = DDR400, had ik nooit geraden hehe! Dus PC3200 it is!

Maaruh, nog een vraagje:
http://www.empc.nl/index....Produktinformatie&Id=4738
http://www.empc.nl/index....Produktinformatie&Id=4141
Wat is nou het verschil tussen die twee behalve een flink prijsverschil? Geen idee wat dat 'unbuffered' en 'registered' en 'low-profile' en 'CAS 3-4-4-8' of 'CAS 3-3-3' betekent :(

Kan ik gewoon de goedkoopste nemen of is die duurdere echt aanzienlijk beter en de prijs waard? Nogmaals bedankt voor jullie hulp met deze n00b ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAM FAQ

Hier staat alles in over de termen die je wilt weten. Als je je een beetje verdiept in de materie kun je zo vinden wat wel en wat niet zinnigs is voor je om te kopen.

Verwijderd

Je kan DDR400 kopen, dit geeft geen problemen. Maar aangezien jij al DDR333 in je pc hebt zitten heeft dit geen prestatie winst in vergelijking met DDR333, dit omdat het geheugen zich trug klokt naar de laagste sneelheid van het DDR, in dit geval DDR333 dus. In jou geval kan je dus het beste DDR333, A merk kopen. De Cas is eigenlijk alleen echt belangrijk als je gaat overclocken en dan moet deze zo laag mogelijk zijn.

Uitleg van termen:

PC133 = SDRam, geen reet aan :+
PC1600 = DDR200
PC2100 = DDR266
PC2700 = DDR333
PC3200 = DDR400

Ubuffered =
Het tegenovergestelde van registered. De geheugencontroller staat zonder tussenkomst van een register in direct contact met alle aanwezige geheugenchips. In het geval van drie en soms vier dubbelzijdige DIMM’s is dit geen probleem. Unbuffered en registered DIMM’s kunnen nooit met elkaar samenwerken op één moederbord, vergewis je er dus van dat je geen registered en unbuffered mengt.

Registered =
Een DIMM kan voorzien zijn van extra registers (zeg maar een soort buffer) voor de inkomende adres- en commandosignalen. Een standaard huis- tuin en keuken DIMM is niet van registers voorzien en die noemen we dan ook unbuffered DIMM. Als een computer uitgerust is met veel DIMM’s en dus geheugenchips zijn er veel meer signalen nodig om deze chips aan te sturen, plus dat al deze signalen een behoorlijke elektrische last genereren op de bus (iets wat ongewenst is). De functie van de registers is om een deel van het adresseerwerk van de chipset over te nemen; in plaats van afzonderlijke chips 'ziet' de chipset alleen de enkele registers van de diverse DIMM's. De registers adresseren vervolgens de benodigde chips. Het voordeel is dat de chipset meer chips aan kan sturen (indirect welliswaar) en er een mindere elekrische belasting is op de geheugenbus.

Zie het als een manier om het grote aantal teugels niet te laten verwarren in het geval van een achtspan koets, daar waar bij een tweespan koets de teugels een veel geringere kans hebben om in elkaar verwikkeld te raken.

Het nadeel van deze stabiliteitsbevorderende functie is dat alle inkomende adres- en commandosignalen met één tik worden vertraagd (deze tijd is namelijk nodig om de juiste chips te adresseren) waardoor de totale geheugenperformance iets minder is. Echter, dit is een nadeel dat niet opweegt tegen het voordeel. Registered DIMM’s kunnen niet samenwerken met unbuffered DIMM’s, je kan deze twee soorten dus niet tegelijk op één moederbord gebruiken. Overigens moet de geheugencontroller wel met registered DIMM’s om kunnen gaan; niet alle moederborden werken met registered DIMM’s.Registered geheugen is te herkennen aan de twee extra registerchips en een PLL chip, zie ook het plaatje bij DIMM keys

low-profile =
Heel laag geheugen (letterlijk) om in bijv. een barebone te stoppen. Dit zijn kleine kasten met een gering aan ruimte.

Cas =
Column Address Strobe. Signaal dat wordt verstuurd om de geheugenchip de verstuurde kolom adressen te laten herkennen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Alle termen staan idd in de RAM FAQ. En dat moederbord van jou heeft een i875 chipset en kan dus ook PC3200 aan. Overigens raad ik je twee dezelfde PC3200 DIMM's aan en dat je die ene PC2700 DIMM verpatst want het bord beschikt over twee geheugenkanalen (dualchannel) waardoor je dan nóg meer performance uit je geheugen haalt.

Al met al FAQ en manual werk :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.