"If it works, don't fix it"
Hoeveel verbruikt je fan?deleenheir schreef op 30 oktober 2004 @ 15:33:
Ik heb hier een 90 mm 12V fan die erg veel lawaai maakte.
dus ging ik naar de electronicazaak en heb 2 weerstandjes van 100 Ohm meegenomen => ze in parallel gezet (50 Ohm). Nu draait de fan behoorlijk stil maar die weerstandjes worden zo warm dat je ze bijna niet meer kan aanraken. is dit normaal?
Als dit meer is dan 2/4e watt dan heb jij geen goede weerstanden gebruikt. Dan moet je dus een andere gebruiken.
Wat zijn de specs van de fan?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Watvoor weerstandjes heb je gebruikt dan? Standaard weerstanden kunnen echt het vermogen van zo'n fan niet aan. Daar heb je echt wel een dikke versie voor nodig...
Je zou voor de zekerheid kunnen uitrekenen welke stroom en spanning op de weerstanden komt te staan zoals jij ze geschakeld hebt. De resultaten dan vergelijken met de specs, weet je zeker of ze het aankunnen.
ik denk idd dat ze me te lichte dingen hebben meegegeven...
Kzal eens een "dikkere versie gaan halen"
De fan neemt +/- 3 watt (12V * 0.25 mA = 3 Watt)
"If it works, don't fix it"
Dat is geen 3 Watt:deleenheir schreef op 30 oktober 2004 @ 15:42:
ik denk idd dat ze me te lichte dingen hebben meegegeven...
P = Vermogen
U = Spanning(12 volt)
I = Stroom(0.25mA = 0.00025(of mis ik nu een 0)
P = U * I
P = 12 * 0.00025 = 0.003 Watt.
Volgensmij maak je een foutje?
Of bedoel je 0.25 A
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik denk dat er idd 0.25A bedoeld wordt, 3 Watt klinkt wel juist voor een fan
Aangezien het niet over coole dingen gaat maar over elektronica een move naar CME
MOVE DOC-> CME
MOVE DOC-> CME
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Dat is normaal 
Dit is toch iets te basic voor CME: de energie die er minder naar je fan gaat moet ergens heen en komt als warmte vrij.
Een oplossing is het nemen van weerstanden die meer vermogen aankunnen, of een betere oplossing, zoals een 7-volt-mod of een LM317 baybus. Zie ook de FAQ daarvoor.
Dit is toch iets te basic voor CME: de energie die er minder naar je fan gaat moet ergens heen en komt als warmte vrij.
Een oplossing is het nemen van weerstanden die meer vermogen aankunnen, of een betere oplossing, zoals een 7-volt-mod of een LM317 baybus. Zie ook de FAQ daarvoor.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()