sdram vs rimm

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
prijs is niet boeiend

het enigste wat ik wil weten is het verschil tussen sdram en rimm kwa snelheid.
kan iemand mij dit uitleggen
op een van de posten van afgelopen week heeft een site gestaan waar in het ned alles over dit uitgelegd stond
ben de naam van de site kwijt en staat niet in mijn history van browser kan ook iemand mij helpen aan deze site of een alternative
het liefst nederlands (www.whatis.com) ken ik al.

bedankt!

Happy newyear everybody

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:29
Je bedoeld SDRAM vs. RDRAM.
SDRAM = 64 bit en werkt op een snelheid van 133MHz (meestal). Dat geeft een bandbreedte van 1064MB/s. Verder heeft SDRAM een vrij lage latency.
RDRAM = 2x8 bit en werkt (maximaal) op een snelheid van 400MHz DDR (=800MHz), dat geeft een bandbreedte van 1600MB/s. Dat is veel hoger als bij SDRAM, maar omdat het datapad slechts 2x8bit is duurt het veel langer, voordat het pad naar de CPU, dat 64bit is, is gevuld. Gevolg: RDRAM heeft een veel hogere latency.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
en als je een i840 chipset hebt dan heb je een nog hogere theoretische bandbreedte van 2x1600 = 3200MB/s, omdat de i840 dual channel is en alleen werkt met geheugen in paren van 2(bijv. 2x128mb)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ja maar wat levert dat op in de praktijk ik neem aan dat rimm niet voor niets duurder is
het datapad is weleenswaar kleiner maar er wordt toch veel snelelr met data over die bus gesmeten?
dus de vraag is wat is sneller in de praktijk
RDRAM lijk tmij toch?

chipset is i820 btw
ben in bezit van een ASUS P3C-S moederbord (133MHz)
PIII 600@600 (nog wel)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ironisch genoeg blijkt in de praktijk in bijna alle gevallen sdram met een gewoon bx, i815 of via 133a chipset sneller te zijn dan een i820 met rdram. en dan heb ik het over real world benchmarks zoals quake 3 en bapco sysmark. op een gegeven moment stonde er zelfs benchmarks op de site van intel waarin de intel 815 sneller was dan de intel 820, niet zo slim van ze natuurlijk. intel reageerde toen van oh wacht even we komen nog wel met een benchmark die bewijst dat de i820 sneller is maar die hebben ze nooit laten zien. nu heeft intel ook toegegeven dat ze er fout aan gedaan hebben om met rambus in zee te gaan.....

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:29
In de praktijk is PC800 RDRAM op de i820 chipset een paar procent sneller als een vergelijkbare chipset (i815) met PC133 CAS2 SDRAM. Bij de i815 vs. i840 zal het verschil iets groter zijn, als je twee RIMMS installeerd.
Pagina: 1