Wat te doen met 4 kapotte MegaWorks THX 250D subwoofers

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
We hebben hier 4 kapotte MegaWorks THX 250D subwoofers staan, bij allemaal knalt de zekering er direct uit ook als je ze door een zwaardere vervangt.
De versterkermodules hebben het begeven doordat ze te hard gezet zijn, maar de speakers zijn nog wel geheel intact!

Aan de versterker modules is niets te zien, geen zwarte vlekken of andere opvallende dingen (hier heb ik wel weinig verstand van)

We hebben ook het plan om gewoon alles 8" subwoofer speakers eruit te draaien en één grote subwoofer te bouwen met 4 speakers. Het enigste probleem daarbij is dat we geen parameters van de woofers hebben alleen dat ze 8 ohm zijn.
En er zal dan nog een versterker bij moeten komen.

Als jullie tips hebben voor andere doeleinden/oplossingen, laat het maar horen!

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/subwoofer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/alleslos.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Speedfight op 30-10-2004 17:09 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Je kan ook proberen er gewoon een nieuwe sub amp in te schroeven, tenminste als je dat geld er nog voor over hebt.

\_Specs_/

• Speedfight
  • Niet online
ZiegoM schreef op 30 oktober 2004 @ 15:16:
Je kan ook proberen er gewoon een nieuwe sub amp in te schroeven, tenminste als je dat geld er nog voor over hebt.
We hebben er vier omdat we steeds van creative een nieuwe kregen, dus we hebben er maar één betaald. Maar het is geen standaard maat van de sub amp en we zouden er dan vier moeten kopen en dat word dan inderdaad aardig duur.
Daarom willen we liever één grote bouwen met een zware subamp.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• simon
  • Laatst online: 15:55
Kun je niet een nieuwe sub bouwen, met de er al in zittende woofers?

|>

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 20:25

WPN

Simon schreef op 30 oktober 2004 @ 15:22:
Kun je niet een nieuwe sub bouwen, met de er al in zittende woofers?
uhm:
We hebben ook het plan om gewoon alles 8" subwoofer speakers eruit te draaien en één grote subwoofer te bouwen met 4 speakers.
Heeft creative niet gevraagt om de oude sub op te sturen om te zien wat er gebeurt is?
Als ik bij compaq op mn werk bv een hd aanmeldt dan willen ze de oude return hebben

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou gewoon zelf een nieuwe versterker bouwen, de voeding en connectoren kun je nog wel van de originele gebruiken. Er zijn al bouwpakketjes te koop vanaf 8 euro.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Je kan ook een grote kast bouwen, met 4 aparte ruimten erin.
Als je die vier ruimten dan per stuk even groot maakt als de huidige kasten, en de baspoortjes overzet, heb je een monster-sub >:)

Dan kan je de boel idd met een enkele zware amp aan gaan sturen.

• Speedfight
  • Niet online
@ Peluso, vreemd genoeg hoefde we niets terug te sturen. En hebben we dus alles hier nog gewoon staan.

@bobo1on1, ik heb wel wat verstand van speakers maar verder helemaal geen verstand van electronica en zelfbouw versterker valt eigenlijk direct af.
Ik weet dat er laatst een heel topic over XXL sub amps was, zouden we deze kunnen gebruiken? Het hoeft niet helemaal audiofiel verantwoord te zijn dan, het gaat er gewoon meer om dat het lekker kan beuken.

@Triple_a, dat lijkt mijzelf ook het beste plan! De basspoorten kunne ook gewoon overgezet worden die zijn er gewoon uit te halen, maar alleen moeten we dus een zware subamp hebben.
De speakers hebben trouwens twee + en - aansluitingen, moeten we daar nog rekening mee houden?

[ Voor 24% gewijzigd door Speedfight op 30-10-2004 15:46 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Ja, dat betekent dat ze een dubbele voice coil hebben, twee keer 8 Ohm waarschijnlijk (kan je gewoon een multimeter op zetten om het te controleren). Je kan niet alle voice coils parrallel aan 1 subamp hangen, want dan ziet de subamp namelijk 1 Ohm. Als je de voice coils in serie zet (16 Ohm) en dan die allemaal parrallel aan de subamp hangt, krijg je 4 Ohm, dat is een mooie waarde.

Verder zou ik idd bij de nieuwe behuizing gewoon vier keer de inhoud van de oude behuizing doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Jag op 30-10-2004 15:51 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt eigenlijk wel elke versterker gebruiken die een beetje een leuk vermogen heeft, een oude stereo versterker oid, als je bron niet gefiltert is moet je zelf een lowpass filter maken, daar staat in winisd een leuke calculator voor met een opamp.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Morgion
  • Laatst online: 15:44
Ik heb zelf de 5.1 variant van deze en ik vraag me af hoe je hem op kunt blazen :?
Ik heb hem geregeld op 100% output staan, maar nooit problemen.....

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Hoe weet je nou weer of het 100% is ? Heb je een meter die aangeeft hoeveel vermogen die uitstuurt ? En het kan ook ene productiefout zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
het ligt ook aan je bron hoeveel geluid eruit komt.. want of je hem op onboard (niet Nforce APU) of Audigy oid aansluit zal ook al veel schelen... en de subwoofer kan best heet worden denk ik als je continue max vermogen draait...

Home Assistant Configuratie V&A

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het maximale vermogen gebruik je eigenlijk zelden bij zo'n set. Dat de volumeregelaar helemaal rechtsom staat zegt _niks_ over het aantal vermogen dat er op dat moment door de speaker gaat.

@ Speedfight:

Kan je jezelf niet beter afvragen of Créative wel werkelijk de dader is van de 4 kapotte subs? :P Ik weet niet waarmee die setjes aangestuurd werden, maar een (al) versterkte bron vinden ze denk ik niet zo fijn :) . Met die drivers kan je in ieder geval een hoop projecten bedenken, misschien kan je eens proberen om de kasten wel even groot te houden, maar dan gesloten. Met 4 drivers heb je toch geen SPL probleem :P .

Edit:

De voice coil heeft een weerstand van 8 Ohm. Als je iedere voice coil met een andere amp aanstuurd: kan je de overige 2 woofer in serie schakelen op de aangesloten speakers. De 2 amps zien dus gewoon 4 Ohm speakers :) .

[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 30-10-2004 18:45 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat zei jag ook al ja :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:52
Als je ze actief aan wilt gaan sturen om lekker te gaan beuken kan je het beste een (budged)versterker nemen van ongeveer 300 W RMS.
Deze:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11036
of deze
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11478
(Of zoek zelf lekker een versterker die je leuk en betaalbaar vind).
Het RMS-vermogen van deze beide versterkers kan je met een correltje zout nemen. (Als je ze dit werkelijk lange tijd (paar uur) achter elkaar laat leveren worden ze te warm.)
Maar je kan ook de opgeven 150 watt RMS van je speakers zijn niet zo heel betrouwbaar (http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124). Ik denk als je dat er werkelijk continu in gaat stoppen ze binnen no time kapot zullen zijn. Tevens zullen je buren er dan niet zo heel blij mee zijn (99 dB gevoellig is wel ok.)

De versterkers die ik je aanraade hebben 2 kanalen. In principe kan je beide kanalen hetzelfde ingangs-signaal geven. Daarna kan je aan elk kanaal rechtstreeks 2 luidsprekers hangen. Zijn de luidsprekers die je hebt 4 ohm dan hang je er twee in serie per kanaal. Zijn ze 8 ohm, dan hang je er twee parralel per kanaal.
In eerste instantie kan je de 4 subwoofers gewoon in hun eigen behuizing laten, en aansturen met een nieuwe versterker. Later kan je ze,als je wilt, in een nieuwe kast stoppen.
Het laatste waar je voor op moet letten is dat ze alleen het laag signaal gevoerd krijgen. Als je bv 5.1 signaal van je computer hebt dat ze moeten verwerken is het niet zo'n groot probleem, maar als je er een cd speler voor zet is een actief crossover wel aan te raden. (bv http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13064 )

Lost In Music

Verwijderd

Sgrovert schreef op 31 oktober 2004 @ 02:32:
Als je ze actief aan wilt gaan sturen om lekker te gaan beuken kan je het beste een (budged)versterker nemen van ongeveer 300 W RMS.
Deze:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11036
of deze
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11478
(Of zoek zelf lekker een versterker die je leuk en betaalbaar vind).
Het RMS-vermogen van deze beide versterkers kan je met een correltje zout nemen. (Als je ze dit werkelijk lange tijd (paar uur) achter elkaar laat leveren worden ze te warm.)
Maar je kan ook de opgeven 150 watt RMS van je speakers zijn niet zo heel betrouwbaar (http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124). Ik denk als je dat er werkelijk continu in gaat stoppen ze binnen no time kapot zullen zijn. Tevens zullen je buren er dan niet zo heel blij mee zijn (99 dB gevoellig is wel ok.)

De versterkers die ik je aanraade hebben 2 kanalen. In principe kan je beide kanalen hetzelfde ingangs-signaal geven. Daarna kan je aan elk kanaal rechtstreeks 2 luidsprekers hangen. Zijn de luidsprekers die je hebt 4 ohm dan hang je er twee in serie per kanaal. Zijn ze 8 ohm, dan hang je er twee parralel per kanaal.
In eerste instantie kan je de 4 subwoofers gewoon in hun eigen behuizing laten, en aansturen met een nieuwe versterker. Later kan je ze,als je wilt, in een nieuwe kast stoppen.
Het laatste waar je voor op moet letten is dat ze alleen het laag signaal gevoerd krijgen. Als je bv 5.1 signaal van je computer hebt dat ze moeten verwerken is het niet zo'n groot probleem, maar als je er een cd speler voor zet is een actief crossover wel aan te raden. (bv http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=13064 )
Ik zou gewoon een sub ampje gebruiken..
Daar zitten al filters ingebouwd etc. ;)

Een conrad amp ofzo, daar heb ik wel goede dingen over gehoord :9

• JT

JT

VETAK y0

Tja...DAP, dan koop ik liever idd zo een Conrad subamp :P

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 31-10-2004 14:53 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Speedfight
  • Niet online
Ja DAP versterker, die kan me broertje beter gaan kopen voor zijn DAP RW15 speakers hij heeft er nu een huis,tuin&keuken amp aan 8)7.

Kan ik nou beter een Conrad sub amp nemen of moet ik juist zo'n XXL poweramp nemen? En kan het met één af of kan ik er beter twee gebruiken?

• JT

JT

VETAK y0

Met die XXL dingen moet je er 4 gebruiken, kost je 220e. Zo een 300w Conrad subamp kost 149.

Ecodan warmtepomp

• Speedfight
  • Niet online
JT schreef op 31 oktober 2004 @ 17:24:
Met die XXL dingen moet je er 4 gebruiken, kost je 220e. Zo een 300w Conrad subamp kost 149.
en met een conrad amp zou ik er dus maar één nodig hebben?
Hier nog wat pics (gemaakt met SPV c500):

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/3.jpg

• JT

JT

VETAK y0

Speedfight schreef op 31 oktober 2004 @ 17:30:
[...]

en met een conrad amp zou ik er dus maar één nodig hebben?
Hier nog wat pics (gemaakt met SPV c500):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja, in principe wel. Tis 4 ohm per woofer (2x8 ohm parallel geschakeld). Dan sluit je 2x 2 stuks serieel aan en elk paar sluit je weer parallel aan. Dan kom je weer uit op 4 ohm. En zo een 75w per woofer ofzo, lijkt me genoeg.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ja zo een conrad amp voldoet prima denk ;)

Denk trouwens wel dat het een monster wordt >:)
Ik kan me herrinneren dat zo'n enkele woofer al aardig beuqt in zo'n setje.

• Barry|IA
Beuqen doet het inderdaad wel, maar ik vraag me af hoe het zat met de (elektrische) correctie van die speakertjes. Rechtstreeks de volle laag erop (<20 Hz) lijkt mij een straf voor 8'' speakers. Je zal dan misschien het een en ander moeten moddificeren aan de subamp.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
achja, worden ze hard van die speakers he, hadden het maar geen woofers moeten worden >:)

• Barry|IA
WHOA!! Beuken zonder te resoneren? :X

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/2.jpg

Check linksonder, in het gat.

• Speedfight
  • Niet online
Ja er zit een hele zooi electronica in :) waar dus iets in mis is, maar zoek dat maar eens uit.
Ik moet zeggen dat ze inderdaad extreem hard kunnen, dat zou je echt niet verwachten van zo'n subje. Denk dat ie nog wel over mijn Mivoc SW-1000 heen komt (waar een 10" in zit).
Nu alleen wat geld bij elkaar krijgen om die conrad amp te kopen, dus wie heeft er interesse in 4 kisten zonder sub maar met kapotte amp & alle kabels maar zonder bassport en sattelieten? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 31-10-2004 23:45 ]

Verwijderd

Ik denk dat het misschien nog wel gaat tegenvallen, kwa SPL zal er wel wat leuks uit komen maar kwa diepgang ben ik bang dat je heel wat moet corrigeren.

Ik denk dat het een beter idee is om 2 subs te maken met beide dan een XXL amp. Met wat experimenten met de plaatsing kun je dan een mooi homogeen laag creëren. Én je bent ook nog eens goedkoper uit. :)

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 23:43:
Ik denk dat het misschien nog wel gaat tegenvallen, kwa SPL zal er wel wat leuks uit komen maar kwa diepgang ben ik bang dat je heel wat moet corrigeren.

Ik denk dat het een beter idee is om 2 subs te maken met beide dan een XXL amp. Met wat experimenten met de plaatsing kun je dan een mooi homogeen laag creëren. Én je bent ook nog eens goedkoper uit. :)
Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar het probleem is toch een beetje dat alles van een kameraad van mij is en ik hem dus help. En hij bij hem gaat het erom dat het bomhard kan en niet echt of er goed geluid uit komt (wat ik dus eigenlijk liever heb) Hij heeft die versterkers ook gewoon om zeep geholpen door te lang te hard te spelen....

Maar met wat experimenteren kan je hele mooie dingen met de woofertjes doen denk ik :)

Verwijderd

Die conrad amp hebben een correctie van +5dB bij 30Hz als ik me niet vergis.. (8>
Een rumble filter weet ik niet zeker :)

• JT

JT

VETAK y0

Moet je niet gebruiken met die dingen, kost je VEEEL xmax en daarmee ook SPL.

Ecodan warmtepomp

• Sgrovert
Speedfight schreef op 31 oktober 2004 @ 23:48:
[...]

Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar het probleem is toch een beetje dat alles van een kameraad van mij is en ik hem dus help. En hij bij hem gaat het erom dat het bomhard kan en niet echt of er goed geluid uit komt (wat ik dus eigenlijk liever heb) Hij heeft die versterkers ook gewoon om zeep geholpen door te lang te hard te spelen....
Hmm, Mijn glazen bol zegt dat die conrad amp dan ook niet lang zal leven (evenals elke andere amp zonder goede beveiliggingen).
Als ik je kamaraad dan een tip mag geven, koop een amp met fatsoenlijke clip-beveilliging. (helaas zijn die wel vrij prijzig).

Wat ik zelf zou doen is eens op internet rondzoeken of er nergens een leuke 2e hands PA-ampje wordt aangeboden. Je kan dan een tweede-hands ampje kopen van een goed merk voor ongeveer dezelfde prijs als een budget-ampje nieuw kost. Het voordeel is wel dat je dan een "werkende" beveilliging hebt tegen het opblazen van je versterker.

Lost In Music

• Speedfight
  • Niet online
Sgrovert schreef op 01 november 2004 @ 14:50:
[...]

Hmm, Mijn glazen bol zegt dat die conrad amp dan ook niet lang zal leven (evenals elke andere amp zonder goede beveiliggingen).
Als ik je kamaraad dan een tip mag geven, koop een amp met fatsoenlijke clip-beveilliging. (helaas zijn die wel vrij prijzig).

Wat ik zelf zou doen is eens op internet rondzoeken of er nergens een leuke 2e hands PA-ampje wordt aangeboden. Je kan dan een tweede-hands ampje kopen van een goed merk voor ongeveer dezelfde prijs als een budget-ampje nieuw kost. Het voordeel is wel dat je dan een "werkende" beveilliging hebt tegen het opblazen van je versterker.
Ja dat is natuurlijk wel zo, maar ik denk dat ik hem gewoon beter ff kan vertellen hoe hij er mee om moet gaan en dan lijkt me dat het geen probleem moet geven.
We gaan nu nog een setje laten komen en die verkopen om van dat geld de subwoofermodule te kopen, want qua budget heeft hij niets (ja ik wel maar dat ga ik er niet insteken)
Zoals het er nu uitziet gaan we gewoon zaterdag bouwen en dan houd ik nog gewoon in achterhoofd dat we aparte ruimte voor module hebben of dat we eventueel een andere versterker gebruiken zodat we alle kanten opkunnen.

• Sgrovert
Ik zou de versterker niet inbouwen maar gewoon los ernaast zetten. Hoef je ook geen rekening met grootes te houden.
Ja dat is natuurlijk wel zo, maar ik denk dat ik hem gewoon beter ff kan vertellen hoe hij er mee om moet gaan en dan lijkt me dat het geen probleem moet geven.
Op het moment dat hij er 4 opgeblazen heeft door te hard zetten, lijkt me niet dat hij met de volgende beter om zal gaan.;)
Maar als je een poging wilt wagen, zorg dan dat hij een versterker koopt met clip-ledjes. En vertel hem dat deze nooit aan mogen gaan.

Lost In Music

• Barry|IA
Of verzwak de ingangspanning, dan kan er bijna niks meer opgeblazen worden :)

Verwijderd

Hoi,

Wil je niet proberen de huidige versterkers te repareren. Denk niet dat dat heel moeilijk zal zijn. Je kan als eerste de uitgangstransistoren door meten met een simpele mutimeter op de diode stand. Je mag hier nooit een kortsluiting meten, dus het piepje mag niet gaan.
Als de transistors namelijk doorgeslagen zijn komt de massa aan 1 van de voedingsspaningen te liggen waardoor je kortsluiting maakt en de zekering doorbrand.
Vaak zijn deze subversterkers niet echt voorzien van een beveiliging. Alleen een zekering bij de voeding en dat was het dan wel. Maar dat helpt natuurlijk niks voor die transistoren.
Het kan naturlijk ook zijn dat er geen losse transistoren gebruikt worden in die subwoofers maar 1 versterker IC. Dan is het eigenlijk nog makkelijker, omdat zo'n IC maar er weinig externe componenten heeft (die stuk kunnen gaan). Dus dan zit het meestal wel in het IC zelf. Vraag en kijk ook is rond op www.circuitsonline.nl

Groeten van Datron

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 20:00:
Hoi,

Wil je niet proberen de huidige versterkers te repareren. Denk niet dat dat heel moeilijk zal zijn. Je kan als eerste de uitgangstransistoren door meten met een simpele mutimeter op de diode stand. Je mag hier nooit een kortsluiting meten, dus het piepje mag niet gaan.
Als de transistors namelijk doorgeslagen zijn komt de massa aan 1 van de voedingsspaningen te liggen waardoor je kortsluiting maakt en de zekering doorbrand.
Vaak zijn deze subversterkers niet echt voorzien van een beveiliging. Alleen een zekering bij de voeding en dat was het dan wel. Maar dat helpt natuurlijk niks voor die transistoren.
Het kan naturlijk ook zijn dat er geen losse transistoren gebruikt worden in die subwoofers maar 1 versterker IC. Dan is het eigenlijk nog makkelijker, omdat zo'n IC maar er weinig externe componenten heeft (die stuk kunnen gaan). Dus dan zit het meestal wel in het IC zelf. Vraag en kijk ook is rond op www.circuitsonline.nl

Groeten van Datron
Ja, ik denk dat ze best te repareren zijn maar ik heb totaal geen verstand van electronica. Als ik zelf een simpele frequentiefilter zou maken is het al heel wat.
Dus ik verkoop ze liever aan iemand die er verstand van heeft dan om er zelf mee te gaan prusten, want er zitten wel 4 printplaten op elkaar met honderden weerstandjes en dingen, dat gaat mij gewoon te ver.

• j0rDy
  • Nu online
Hallo,

Ik wilde even zeggen dat ik precies hetzelfde probleem heb met dit setje, ik heb er inmiddels ook al 6 thuis staan die de zekering hebben opgeblazen en met een nieuwe doen ze ook niets.

Ik heb creative gebeld voor een nieuwe maar ze weigeren een nieuwe op te sturen omdat ze dit toch een beetje raar vonden, ze denken dat ik ze doorverkoop ofzo. Ze wilde alle woofers komen halen om hier zeker van te zijn en dan pas een nieuwe op sturen. Dit wordt een beetje moeilijk omdat ik ook al heb lopen schroeven aan die dingen en er al een paar heb weggegeven aan vrienden voor knutseldoeleinden.

Verder was ik zeer te spreken over het geluid dat uit dit setje kwam. Ik ben inmiddels overgestapt op een monitor setje van syrics, deze bevalt ZEER goed en krijg je echt niet over de zeik!

ik hou dit topic in de gaten om te kijken of ik er ook nog wat mee kan!

• j0rDy
  • Nu online
bump :X

• Speedfight
  • Niet online
0uTsIdEr84 schreef op 02 november 2004 @ 10:16:
Hallo,

Ik wilde even zeggen dat ik precies hetzelfde probleem heb met dit setje, ik heb er inmiddels ook al 6 thuis staan die de zekering hebben opgeblazen en met een nieuwe doen ze ook niets.

Ik heb creative gebeld voor een nieuwe maar ze weigeren een nieuwe op te sturen omdat ze dit toch een beetje raar vonden, ze denken dat ik ze doorverkoop ofzo. Ze wilde alle woofers komen halen om hier zeker van te zijn en dan pas een nieuwe op sturen. Dit wordt een beetje moeilijk omdat ik ook al heb lopen schroeven aan die dingen en er al een paar heb weggegeven aan vrienden voor knutseldoeleinden.

Verder was ik zeer te spreken over het geluid dat uit dit setje kwam. Ik ben inmiddels overgestapt op een monitor setje van syrics, deze bevalt ZEER goed en krijg je echt niet over de zeik!

ik hou dit topic in de gaten om te kijken of ik er ook nog wat mee kan!
Hmm erg vreemd dit, zal het een productiefout zijn :? lijkt me eigenlijk ook niet..
Maar wij gaan zaterdag aan het werk om er dus één grote van te maken, tegen die tijd meer info ;)

• j0rDy
  • Nu online
Ik vind het ook raar, ik bedoel komop, het zijn pc speakers, die mag je eigenlijk toch niet kunnen opblazen (als dit het geval zou zijn) door ze te hard te zetten?

Hoe ga je er een grote van maken? door er een nieuwe versterker bij te zetten?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

0uTsIdEr84 schreef op 04 november 2004 @ 10:03:
Hoe ga je er een grote van maken? door er een nieuwe versterker bij te zetten?
Lees het topic :Y)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:05
Jullie krijgen die creative setjes gewoon RMA zonder iets toe te sturen??

Hmm volgens mij heb ik hier dan nog wel een kapotte creative megaworks S750 7.1 staan. ;)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• j0rDy
  • Nu online
ff tussendoor..heb het topic gelezen, maar kon niet vinden HOE die dat nou ging doen (staan namelijk 8 suggesties wat ie met die woofers kon gaan doen)

hehe..nee dat werkt zo niet..je moet wel een serie nummer doorgeven voordat je nieuwe shit krijgt!

• Speedfight
  • Niet online
0uTsIdEr84 schreef op 04 november 2004 @ 13:29:
ff tussendoor..heb het topic gelezen, maar kon niet vinden HOE die dat nou ging doen (staan namelijk 8 suggesties wat ie met die woofers kon gaan doen)

hehe..nee dat werkt zo niet..je moet wel een serie nummer doorgeven voordat je nieuwe shit krijgt!
We gaan dus één grote "kist" maken met 4 compartimenten waarin de woofers naar de grond gericht worden, de bass reflex buizen komen aan de voorkant en achterkant. De woofers worden aangesloten zoals aangegeven. Er komt een terminal op om de versterker aan te sluiten, hiermee kunnen we dan nog alle kanten op maar dat word wel voor 95% de 300w conrad subwoofer amp.

Hier moest je een kopie factuur opsturen en je kreeg een nieuwe, dus als hij een heel setje thuis heeft staan wat ie "kapot" maakt dan krijgt hij ook een nieuwe en mag de oude houden.... Het blijft natuurlijk wel fraude.
Maar bij die kameraad van mij zijn ze gewoon echt allemaal kapot gegaan en hij kreeg telkens een nieuwe, naja zonde om daar dan niets mee te doen ;)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Misschien een serie met fake outputtransistors? Fake torren hebben de neiging om minder tegen hard te kunnen en bovendien sneller te blazen door oscillaties ed vanwege onverwachte parameters.

• Jag

Jag

Ik zou ze niet downfiring maken als je geen t/s parameters hebt. Met downfiring verlies je x-max doordat de woofer niet meer in neutrale stand hangt. Dat kan heel weinig zijn, maar ook veel. En als je geen parameters hebt kan je het niet voorspellen en dan zou ik het niet doen.

• Speedfight
  • Niet online
@ Jasper Janssen: Hmm wat je allemaal vertelt zegt mij totaal niets, ik heb echt geen verstand van electronica dus om er zelf mee aan het prutsen te gaan is al helemaal niets voor mij....

@Jag: Hij hangt standaard toch al op de kop, dus dan zou dat toch gewoon moeten kunnen, we bouwen eigenlijk exact dezelfde ruimte van de originele behuizing weer naar, alleen nu vier stuks 'aan' elkaar, of zie ik dit verkeerd?

• Jag

Jag

Dat had ik even over het hoofd gezien, dan heb ik niks gezegd :).

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

JT schreef op 01 november 2004 @ 12:02:
Moet je niet gebruiken met die dingen, kost je VEEEL xmax en daarmee ook SPL.
Ffies een oude quote,.

Had je het hier over de Conrad amp ? Die heb ik nml met een JBL 15", in een gesloten kist van 78L, en die gaat behoorlijk hard...

En ik heb geen last van extreme Xmax'en misschien wat door die +5 @ 30Hz, maar hier door gaat ie ook harder, en is de sub minder duidelijk aanwezig, en grijpt ie alleen in als je dat wil...

Graag response :), ook voor de TS

• Sgrovert
The_Savage schreef op 04 november 2004 @ 22:53:

Had je het hier over de Conrad amp ? Die heb ik nml met een JBL 15", in een gesloten kist van 78L, en die gaat behoorlijk hard...

En ik heb geen last van extreme Xmax'en misschien wat door die +5 @ 30Hz, maar hier door gaat ie ook harder, en is de sub minder duidelijk aanwezig, en grijpt ie alleen in als je dat wil...

Graag response, ook voor de TS
:) hard gaan is relatief.
Enige waar ik bang voor ben is dat de conrad amp te weinig vermogen voor de ts kan leveren. Daarom dat ik zeg dat hij beter naar een amp kan kijken die een betere beveiliggingen heeft dan een conrad amp

Lost In Music

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Sgrovert schreef op 05 november 2004 @ 01:10:
[...]

:) hard gaan is relatief.
Enige waar ik bang voor ben is dat de conrad amp te weinig vermogen voor de ts kan leveren. Daarom dat ik zeg dat hij beter naar een amp kan kijken die een betere beveiliggingen heeft dan een conrad amp
Te weinig vermogen? Kom op zeg, het zijn maar woofertjes die max 20 euro/stuk kosten. Die kunnen echt niet zo extreem veel hebben hoor. Ik denk dat je die woofertjes gewoon ranzig kapot kunt spelen met die amp!

• Sgrovert
Vergeet niet dat het 4 kleine woofertjes zijn die niet veel kunnen hebben (en samen dus meer dan eentje alleen), maar belangrijker is dat het vermogen van die Amp ook uit de grote duim van meneer Conrad gezogen is ;)
Daarnaast kun je beter je woofertjes opblazen dan je amp.

[ Voor 13% gewijzigd door Sgrovert op 05-11-2004 01:45 ]

Lost In Music

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Sgrovert schreef op 05 november 2004 @ 01:45:
Vergeet niet dat het 4 kleine woofertjes zijn die niet veel kunnen hebben (en samen dus meer dan eentje alleen), maar belangrijker is dat het vermogen van die Amp ook uit de grote duim van meneer Conrad gezogen is ;)
Daarnaast kun je beter je woofertjes opblazen dan je amp.
Laten we het dan maar niet hebben over de vermogen die de speakerset fabrikanten op hun doosjes zetten :X

Ik blijf erbij, je kunt met die amp die dingen kapot spelen.

• JT

JT

VETAK y0

The_Savage schreef op 04 november 2004 @ 22:53:
[...]

Ffies een oude quote,.

Graag response :), ook voor de TS
Het lijkt me niet meer dan logisch dat als je harder speelt, dat je meer lucht moet verplaatsen. Als je meer lucht wil verplaatsen dan heb je meer uitslag nodig. En dus zit je sneller aan je xmax. Jij moet wel want die woofer zit in een relatief kleine kist. Maar als je woofer aan z'n xmax zit, dan kan je hem niet harder zetten. Het zal je niet zozeer spl kosten op de boostfrequentie, maar wel een stuk daarboven. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, uittekenen is makkelijk. Misschien dat iemand anders het beter kan vertellen.

Ecodan warmtepomp

• Speedfight
  • Niet online
Hier eindelijk een update! Het project heeft een tijdje stil gelegen maar afgelopen zaterdag zijn we met bouwen begonnen. Hier meteen maar de pics (had helaas geen digicam bij de hand dus met gsm gemaakt):

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/9.jpg

Alles is met 18mm mdf gedaan, overal zit houtlijm tussen en alles zit ook nog eens met schroeven vast welke mooi worden verzinkt. Binnenkort word alles ook binnenin afgekit. Uiteindelijk zal hij glanszwart worden. De conrad amp (welke nog besteld moet worden) komt extern in een kistje. Laat het maar horen als er vragen/opmerkingen zijn! Nieuwe pics zullen volgen als er weer voortgang is.

Verwijderd

Ziet er vet uit >:)
Wat zijn de totaal afmetingen van dat ding?

Verwijderd

waar ga je het nou mee aansturen :)? ben benieuwd naar eindresultaat :D!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Je zult in totaal zo'n 12dB extra (door de koppeling van de drivers) halen. Ik denk dat je qua SPL zelfs redelijk in de buurt van de shiva zult komen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:39:
Ziet er vet uit >:)
Wat zijn de totaal afmetingen van dat ding?
De inhoud van ieder compartiment is hetzelfde als de originele behuizing (25x25x25cm) oftewel hij wordt een halve meter bij een halve meter en een goeie 35cm hoog.
Hij gaat aangestuurd worden met de conrad subamp van €149, weet zo ff geen specs.
De behuizing word behoorlijk stevig door het kruisverband in het midden en door de "kleine" compartimenten.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hij gaat klinken straks, het is natuurlijk niet helemaal hifi verantwoord maar dat is het doel ook niet. Ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was toen ik er ééntje origineel hoorde!

• Dr Pro
  • Laatst online: 19:26
ziet er heel wreed uit zo

[ Voor 74% gewijzigd door Dr Pro op 12-12-2004 23:02 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
Hoe heb je de kisten berekend.

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Gewoon dezelfde inhoud aangehouden met dezelfde pijp...lees de draad eer u blaat :P

Ecodan warmtepomp

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
Printplaten nemen ook volume in beslag ;)

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Ja, ach, die kwart liter die het zal afwijken zal niet zo een ramp zijn. Met zo een el cheapo project kan je dat altijd nog corrigeren :)

Ecodan warmtepomp

• Speedfight
  • Niet online
Hier dan weer een update! Binnenin is alles afgekit, speakers en speakerbeschermding eropgeschroeft, br pijpen erin, bekabeling, connectionterminal... Nu nog alles nog keer nachecken, de afdekplaat erop, amp kopen en vervolgens testen en dan gaat hij nog een kleurtje krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_139.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_140.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_141.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_142.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_143.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_144.jpg

Afbeeldingslocatie: http://speedfight.xs4all.nl/project/IMAGE_145.jpg

Verwijderd

Haha best wel humor dit :) Als creative dit ziet gaan ze toch eens achter hun oren krabben. >:)
m.m. Output in de buurt van de shiva? Ik denk mischien bij 80hz maar daaronder weet ik het nog zo net niet

• JT

JT

VETAK y0

Ik neem aan dat je dat malle ding nog gaat afwerken ?

Ecodan warmtepomp

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En de demping?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25
uuhm , misschien geen slecht idee om in het compartiment rechtsboven , op een van de fotos , de draad wat in te korten , je heb kleine kans dat dit mee gaat trillen tegen de binnenkant aan van je kist , en dat lijkt mij geen fijne luisterervaring.

• Speedfight
  • Niet online
Galaxis schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:16:
uuhm , misschien geen slecht idee om in het compartiment rechtsboven , op een van de fotos , de draad wat in te korten , je heb kleine kans dat dit mee gaat trillen tegen de binnenkant aan van je kist , en dat lijkt mij geen fijne luisterervaring.
Ja, ik ben zelf ook nog niet helemaal tevreden met de bekabeling dus daar ga ik nog wat aan veranderen.

@MikeyMan, in de originele behuizing zat ook geen demping, is het verstandig om er nu wel demping in te maken en zo ja, wat?

@JT, jazeker gaat ie nog afgewerkt worden, zwarte hoog glans staat in de planning en er moeten ook nog voetjes onder komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 21-12-2004 22:34 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is speciaal dempingsmateriaal te koop, maar das duur... Je zou kunnen proberen de binnenkant te bekleden met een soort van "jas- vulling" of anders geluidsdempende matten van bijvoorbeeld de gamma... Maar er zijn denkik DIY freaks die hier beter in thuis zijn...

Verwijderd

Die jasvulling is beter bekend als fiberfill en te koop in een stoffenzaak of gewoon op de markt. Je kan de wanden bekleden met fiberfill en dit zal wat laagmid dempen. Het kan best een positief effect hebben. Gewoon proberen dus.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Self reflection is the school of wisdom

• j0rDy
  • Nu online
het gaat hier om een 250D setje (zelfde als die van mij die het begeven hebben)

en vind het raar dat bij die set wel een probleem wordt erkent en bij de 250D niet (nagenoeg zelfde sub, alleen meer uitgangen om 5.1 te maken ipv 2.1)

hoe dan ook misschien moet ik ook weer eens gaan bellen voor een nieuw setje, even het fijne ervan vragen??

edit:
denk dat ik het maar niet doe, zou er niet meer dood naast gevonden willen worden! besides, heb een monitor setje van syrics aangeschaft en die blaft dit setje vierkant weg (ook kwa kwaliteit!)

[ Voor 24% gewijzigd door j0rDy op 05-01-2005 14:25 ]

• MidiMaze
  • Laatst online: 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Wat ik me afvraag is of je geen uitdemping van het geluid krijgt omdat je 4 speakers dicht bij mekaar krijgt, als in inteferentie?
Verder ziet het er wel wreed uit met 4 van die dingen bij mekaar >:)

blabla

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 15:28:
Wat ik me afvraag is of je geen uitdemping van het geluid krijgt omdat je 4 speakers dicht bij mekaar krijgt, als in inteferentie?
Verder ziet het er wel wreed uit met 4 van die dingen bij mekaar >:)
Nope, de golflentjes van het laag zijn meerdere meters lang, dus interferentie treed niet op als alles dicht bij elkaar staat.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik vind hem er echt heel cool uitzien, maar ben bang dat het goed plaatsen van dit ding een ware nachtmerrie wordt :)
Als ik me niet vergis dan zorgt de koppeling van de drivers dat het ding meer gaat stralen en dan heb je ook nog eens de br pijpen aan beide zijkanten, erg interesant iig, keep us posted!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

überkick, ik ben nog wel benieuwd naar wat foto's, of heb ik de "ik geef het op" reply gemist???
Lijkt me namelijk wel grappig, maar vraag me af f je het verschil tussen 1 of 4 woofers kan horen. Dat terzake!

Verwijderd

Ik geef dit topic ff een rotschop, want ik ben toch wel benieuwd hoe dit is afgelopen ;)

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Idd :9~ Geeft t een beetje bass? :+ 8)

specs

Verwijderd

Wat doe je met de speakertjes?

Ik heb hier nog een 2e Z-2200 staan van Logitech, met een home-made printplaatje ertussen moet dat ook wel goed kunnen werken.

Laat maar wat weten: bartjejansen @ hotmail.com

• Speedfight
  • Niet online
Hij is nu idd "af" altans de jongen waar hij van is vind hem "af" hij moet namelijk nog aan de buitenkant afgewerkt en geschilderd worden en ook moet er nog een losse behuizing voor de conrad subversterker gemaakt worden.

Als mid/hoog heeft hij de 6 speakertjes gebruikt wie bij de sets hoorden en die aangesloten op een 2x 90 watt JVC versterker met dolby prologic welke op zijn audigy in de pc is aangesloten. Niet echt een nette oplossing dus, hij had beter een goedkope nieuwe dd/dts receiver kunnen kopen.. maarja geld...

Jullie kunnen wel begrijpen dat dit bij elkaar een immens lawaai geeft, het laminaat gaat trillen... zo erg is het. Tis audiofiel niet bepaald verantwoord, maar hij is er helemaal blij mee.

Die kleine speakertjes kan je inderdaad hele leuke dingen mee doen, er komt een mooi helder geluid uit en zijn beter dan de gemiddelde melkpakjes bij een ht systeem.

De vier "lege" subwoofer behuizingen met kapotte versterker staan er ook nog steeds om verkocht te worden tegen elk aannemelijk bod...

Als er nog specifieke vragen zijn, laat het maar horen!

Pagina: 1