[Wireless] Shares niet benaderbaar

Pagina: 1
Acties:

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:55
Overlaatst heb ik mij een nieuwe laptop (Fujitsu-Siemens Amilo Pro 2000) en een draadloze adsl-router (D-link DSL-G604T).
Op internet gaan met de laptop + de pc lukt perfect, maar bestanden delen wil niet lukken...

Eerst de netwerkindeling:

PC[XP] ----(kabel) ---- router ----(draadloos) ----laptop[XP]

Mijn probleem:
De beide pc's zien elkaar wel in het netwerk, maar als de laptop de shares wil bekijken op de pc dan krijgt die een "Toegang Geweigerd"-foutmelding: ik heb niet de juiste machtigingen.
Andersom gaat het al niet veel beter: de pc kan wel de map-structuur van de shares bekijken, maar bestanden openen gaat niet (schijf beveiligd tegen gebruik).

Op beide pc's is het gast-account ingeschakeld (ik heb op de laptop de naam van het gast-account veranderd naar 'Gast' ipv 'Guest', dit omdat die naam was gebleven na de installatie van de multi-language-pack (engels--> nederlands). Maar dit lost het probleem niet op).

Wat zie ik over het hoofd :?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik persoonlijk zou geen gastaccounts gebruiken. Vind ik veel te gevaarlijk als je toch per ongeluk iemand op je etwerk hebt zitten die er niet hoort te zijn.

Ik zou op je PC een user toevoegen met dezelfde naam als de gebruikte user op de laptop. En die user geef je op de PC dan rechten op de Drives/folders waar hij bij mag komen.

Kortom: Zorg dat op beide PC's hetzelfde account met hetzelfde password bestaat (En dus niet zo'n artificial account als "guest"), en het zou prima moeten gaan :)

Das in ieder geval mijn ervaring op een thuisnetwerkje met enkele laptops, ee servertje en drie clients :)

• CyberThijs
Bijkomend probleem: de pc in kwestie gebruikt "maar" XP Home.

En nog 1 vraagje: welke username moet ik gebruiken die van net user of de naam die je ziet staan bovenaan het startmenu?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Praten we hier over samba shares? Het is natuurlijk wel handig om te vermelden welke OS-en je draait, dat het windows file sharing is gokken we dan maar ;)

klein editje(was net te laat):
Maak op de XP netwerk diskette aan op de pro bak en voer uit op de home bak.

[ Voor 28% gewijzigd door SSH op 30-10-2004 15:41 ]

• CyberThijs
SSH schreef op 30 oktober 2004 @ 15:39:
Praten we hier over samba shares? Het is natuurlijk wel handig om te vermelden welke OS-en je draait, dat het windows file sharing is gokken we dan maar ;)

klein editje(was net te laat):
Maak op de XP netwerk diskette aan op de pro bak en voer uit op de home bak.
Die laptop heeft geen diskettestation meer :'(

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

thijswalc schreef op 30 oktober 2004 @ 15:51:
[...]

Tja ondanks het de windows netwerk diskette heet mag je hem ook op een netwerk share plaatsen hoor ;)

• CyberThijs
je moet hem op een verwisselbaar medium plaatsen :'( en aangezien ik geen sd-kaartje in de buurt heb (laat staan dat ik het kan lezen op m'n pc :(

• nautaonline
  • Laatst online: 09:20
thijswalc schreef op 30 oktober 2004 @ 15:51:
[...]

Die installatie wizard staat toch ook op de CD van Winxp?

[ Voor 4% gewijzigd door nautaonline op 30-10-2004 16:14 ]

Pagina: 1