[FreeBSD + Perl] perl-modules: ports vs. cpan

Pagina: 1
Acties:

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 12:16
Veel perl-modules zijn zowel te vinden in de FreeBSD-ports als op cpan. Wat ik alleen niet snap, welke methode moet je nu gebruiken? Cpan is meestal meer up to date als de ports, maar soms zijn er ports meer up to date als cpan.

Gebruik van cpan èn ports levert (voor mij) allerlei 'vreemde' problemen op met oa. de package database.

Is er een FreeBSD / Perl-guru die hier het / een antwoord op weet?

• _DeWie_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Probleem speelde bij ons ook.
Je kunt het beste alles wat beschikbaar is via de ports ook via de ports installeren.
Zo hou je de installatie van software op een plek, en krijg je niet van die vage meldingen met de pkg database (no origon found ed)

De meeste perl modules zijn wel te vinden in de ports:
Cpan : CGI::Builder --> Ports: p5-CGI-Builder

Als je een module niet kunt vinden in de ports, is het ook vrij makkelijk om er een port versie van te maken.

• Klaus_1250
_DeWie_ schreef op 30 oktober 2004 @ 14:58:
Probleem speelde bij ons ook.
Je kunt het beste alles wat beschikbaar is via de ports ook via de ports installeren.
Zo hou je de installatie van software op een plek, en krijg je niet van die vage meldingen met de pkg database (no origon found ed)

De meeste perl modules zijn wel te vinden in de ports:
Cpan : CGI::Builder --> Ports: p5-CGI-Builder

Als je een module niet kunt vinden in de ports, is het ook vrij makkelijk om er een port versie van te maken.
Thanks. Was al bang dat ik de enige was. Alhoewel, op maillinglists kom ik deze vraag (en wat allemaal te doen bij een Perl-upgrade) toch regelmatig tegen, maar nooit een echt antwoord eigenlijk :/

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Klaus_1250 schreef op 31 oktober 2004 @ 02:10:
[...]
Thanks. Was al bang dat ik de enige was. Alhoewel, op maillinglists kom ik deze vraag (en wat allemaal te doen bij een Perl-upgrade) toch regelmatig tegen, maar nooit een echt antwoord eigenlijk :/
Hier moet je perl en alle perl modules en zut die perl gebruikt upgraden dit kan heel gemakkelijk met de sysutils/portupgrade port.

Informatie over dit soort grote/ingrijpende veranderingen kun je vinden in /usr/ports/UPDATING.
Hier onder is een stukje uit dat bestand over perl upgrade:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
20040730:
  AFFECTS: users of lang/perl5.8
  AUTHOR: tobez@FreeBSD.org, mat@FreeBSD.org, marcus@FreeBSD.org

lang/perl5.8 has been updated to 5.8.5. you should update everything
  depending on perl, that is:
    * first, upgrade your perl5.8 installation.
    * run "use.perl port", so that the system knows you have 5.8.5.
    * now, run some magic incantations to upgrade all ports depending on perl,
      that is run something like :
      portupgrade -f `(pkg_info -R perl-5.8.5 |tail +4; \
        find /usr/local/lib/perl5/site_perl/5.8.[124] -type f -print0 \
        | xargs -0 pkg_which -fv | sed -e '/: ?/d' -e 's/.*: //')|sort -u`
      This is likely to fail for a few ports, you'll have to upgrade them
      afterwards.
      Please note, that this last step is, strictly speaking, not necessary,
      if you are upgrading from 5.8.4.  But it is cleaner to do so anyway.

Suc6 :).

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• Klaus_1250
Thanks! Was het inderdaad in UPDATING tegengekomen. Wat ik alleen niet snapte was:

code:
1
2
      Please note, that this last step is, strictly speaking, not necessary,
      if you are upgrading from 5.8.4.  But it is cleaner to do so anyway.

Wat moet je eigenlijk met de voorgaande 5.8.x dir doen (waar alle modules in staan)? Die blijft bij mij altijd staan. Gewoon deleten???

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Als ie leeg is kun je hem idd gewoon verwijderen.
Staat er nog wat in dan kun je met pkg_info -W <bestand> uitvinden of een port het heeft geinstalleerd (bv een perl port die nog geherbouwd worden).

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Pagina: 1