[ASUS A7N8X-VM/400] Vers opgebouwd systeem hoogst instabiel

Pagina: 1
Acties:

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 13:32

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Hola,

Ik kreeg van mijn wettelijk en biologisch ouderpaar het verzoek om een nieuwe rekenboy voor hun ik elkaar te klussen en heb daarbij een greep gedaan in de specs van de BudgetPC van de pricewatch van Juli/September.
Config alsvolgt:

- ASUS A7N8X-VM/400 Mobo met geintegreerd netwerk, VGA en Geluid
- AMD Sempron 2000+
- Major Brand 512 MB PC3200 DDR
- Maxtor Diamondmax 80 Gb 7200 rpm
- Samsung diskette
- NEC DVD-RW
- AOPEN H450B kastje

Tijdens het installeren kreeg ik al vreemde streepjes in mijn scherm (soms zag de muiscursor er ook ineens compleet verknifterd uit) en ik kreeg als klap op de vuurpijl een Stoperror. Na een 2e install leek alles naar behoren te werken maar toen ik er wat langer mee werkte, bleek het systeem hoogst instabiel, rebootte bij het minst of geringste, gaf rare refreshfouten en verknifterde schermen. Vooral surfen met IE veroorzaakte snel een crash. Sisoft sandra gaf geen fouten en ook andere test gaven niks vreemds.

Ik kwam hier en daar al tegen dat het wel eens een geheugen-probleem kan zijn, (dit mobo is nog al picky wat geheugen betreft?) )maar zijn er eventueel andere oplossingen dan nieuw geheugen regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door waxle op 30-10-2004 13:35 . Reden: typos ]

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

eerst uitsluiten wat er goed en wat er niet werkt ;)
Dus de hangen en opstartentroubleshooter doorwerken...

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Kun je niet gewoon even een ander geheugen proberen? En dan als het systeem wel stabiel draait weet je waar het aan ligt en kun je een ander merk geheugen kopen/ruilen.

[This is what you get when you mess with us]

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Turkish schreef op 30 oktober 2004 @ 13:25:
eerst uitsluiten wat er goed en wat er niet werkt ;)
Dus de hangen en opstartentroubleshooter doorwerken...
* waxle vreesde al zoiets ;) kom hier dan weer niet zo vaak.
Ik heb die troubleshooter wel doorgewerkt; en de machine ook opgestart met afgekoppelde hardware ed.
Ruzor schreef op 30 oktober 2004 @ 13:26:
Kun je niet gewoon even een ander geheugen proberen? En dan als het systeem wel stabiel draait weet je waar het aan ligt en kun je een ander merk geheugen kopen/ruilen.
Da's wat ik eigenlijk ook vermoed, maar ik heb hier geen ander geheugen liggen dan PC 3200... op de Asus-site was ook niks te vinden over mogelijke BIOS-updates rondom geheugen.

ouwe meuk

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

Smarron

The bend

Het moederbord wat je gebruikt is extreem selectief wat betreft de acceptatie van geheugen (lees: noname gaat vaak niet goed). Heb je ander geheugen liggen? Test het dan daar eens mee. Kijk verder even in je bios of je voltlijnen niet teveel afwijking vertonen. Eventueel je voltages verhogen van geheugen en/of cpu.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Kwam net bij The Firingsquad inderdaad een melding tegen dat PC3200 alleen goed werkt als er een AGP-kaart bijgeprikt wordt. Verder slikt-ie alleen 2700/2100 geheugen, mooi is dat. En de processor, dat dat een Sempron is inplaats van een Athlon XP, maakt dat nog iets uit?

ouwe meuk

• Smarron

Smarron

The bend

waxle schreef op 30 oktober 2004 @ 13:37:
Kwam net bij The Firingsquad inderdaad een melding tegen dat PC3200 alleen goed werkt als er een AGP-kaart bijgeprikt wordt. Verder slikt-ie alleen 2700/2100 geheugen, mooi is dat. En de processor, dat dat een Sempron is inplaats van een Athlon XP, maakt dat nog iets uit?
Dat klopt inderdaad, ware het niet dat ik voor mijn vader een PC samengesteld heb met dit plankje + 2*256MB PC3200 Dane Elec. Dit werkt wel perfect! Er wordt dus geen garantie gegeven, maar het zou wel kunnen werken. Ik heb trouwens geen idee op welke snelheid het geheugen loopt.

Maar het probleem ligt bijna zeker bij de plank icm het geheugen.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Hmmm, en jij had verder geen andere Grafische Kaart erbij? Daar zou ik dus uit op kunnen maken dat het meer om de kwaliteit dan om de soort gaat. 2*256 is ook beter dan 1*512?

ouwe meuk

• Smarron

Smarron

The bend

waxle schreef op 30 oktober 2004 @ 13:50:
Hmmm, en jij had verder geen andere Grafische Kaart erbij? Daar zou ik dus uit op kunnen maken dat het meer om de kwaliteit dan om de soort gaat. 2*256 is ook beter dan 1*512?
Inderdaad gewoon de onboard VGA. Daarom had ik hem ook gekocht. Toch weer geld bespaard. Ik wist in eerste instantie niet dat dit plankje moeilijk zou doen met bepaalde merken en dat van die PC3200 + echte videokaart wist ik ook niet. Maar heb blijkbaar geluk gehad. Ik las er later pas over.

Pagina: 1