Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Li-ion batterij van kapotte gsm opladen en gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb een oude gsm een samsung 225h ofzo, waarvan ik enkel nog de li-ion batterij heb. deze batterij heeft een spanning van 3.7V en levert 800mAh wat dus niet zodanig slecht is. Ik kan de spanningen enzo meten, en aftakken, maar ik vroeg me af. hoe laat ik deze batterij op? er zit een chip aan de li-ion verbonden en ik heb 4 contactpunten. 1 + 1 - en 1 VF en 1 tje zonder naam. mag ik deze accu gewoon aan bv. een adaptor hangen van rond de 3.7V ? zoja > DC of AC? + aan + ?

bedankt voor alles.

Verwijderd

Je moet bij het laden van batterijen wel oppassen dat je een voor die batterij geschikte laadstroom er in stuurt. Anders bestaat het risico dat je uw batterij opblaast (lees, 't gaat smelten of 't gaat kapot, maar opblazen is een leuker woord)

Op www.circuitsonline.nl staan er dacht ik enkele schakelingen waarmee je een batterij-oplader kan bouwen. Maak er ééntje voor een li-ion batterij en pas de waarden in het schema zodanig aan (indien nodig) zodat de lader geschikt wordt voor het laden van uw batterij.

Een accu laad je op met DC. Heb je enkel een AC adaptor, zet er dan een afvlakcondensator achter.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Je mag een Li Ion accu alleen opladen met een bijbehorende controller die ervoor gemaakt is, anders loop je een groot risico op een kapotte accu, of een geontplofte :)
Je hebt kans dat de controller (chip) op de accu zit, maar dan heb je nog steeds het probleem dat je niet weet hoe de communicatie tussen telefoon en de rest van de accu gaat, want er zit waarschijnlijk nog flink veel intelligentie in dat chipje. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is uitzoeken hoe de accu opgeladen word, nameten welke contacten welke spanning krijgen, en welk contact voor data gebruikt. (zal wel simpelweg batterijniveau e.d. zijn) Vervolgens kun je dit faken, zodat de accu de juiste spanning en signaaltjes krijgt. Vrij ingewikkeld, dus ik geef je niet veel kans.

Verwijderd

Ik mis het verband met computers :? Zie ook Frequently Asked Questions CME .

Om op je vraag terug te komen. Kijk hier eens: je kunt de meeste batterijen simpel opladen met een LM317. Wil je het wat preciezer doen (beter voor batterij), kijk dan eens naar de BQ-serie van Texas Instruments, zoals de bq2003.

[edit]
Corn heeft een goed punt :) Volgens mij kun je enkel NiCd, Pb en NiMH batterijen grof/onnauwkeurig opladen (lees: met de LM317 :P). Li-ion's moeten veel precieser geladen worden; wellicht dat het ook lukt met zo'n BQ.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 11:40 ]

Verwijderd

just ja, diene LM317. Met den dienen kan je batterijen laden.
http://www.candlepowerfor...14785&page=&view=&sb=5&o=
http://www.flyelectric.ukgateway.net/lithium.htm#charger

En dan zoek je een halve dag waarom het niet werkt en kom je tot de conclusie dat je er een LM337 hebt ingesoldeerd. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties, maar als ik nu een oude gsm oplader heb (bv. nokia ofzo) met een uitgangspanning die ook geschikt is voor 1 li-ion cel (3.7-4.4V ofzo) kan ik deze dan niet rechtstreeks aansluiten op mijn batterij? of zat er in de gsm ook nog een regelcircuit voor de batterij?

bedankt

Verwijderd

Tuurlijk kan je die rechtstreeks aansluiten, maak dan wel gauw dat je weg komt voor de grote knal.

Als er iets gevoelig is voor overspanning is het wel een li ion.

Verwijderd

Je moet een lion accu opladen met een spaning van maximaal 4.2v per cel een en een stroom 1/10 van de capciteit.

Verwijderd

Topicstarter
op zo'n bollige nokia lader staat:

Output

3.7V
355mA
1.3VA

dus enkel de stroom is misschien wat aan de hoge kant? maar verder moet het wel lukken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 15:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 11:33:

[edit]
Corn heeft een goed punt :) Volgens mij kun je enkel NiCd, Pb en NiMH batterijen grof/onnauwkeurig opladen (lees: met de LM317 :P). Li-ion's moeten veel precieser geladen worden; wellicht dat het ook lukt met zo'n BQ.
Nimh "grof" opladen is niet goed nicd kan er wel beter tegen dan nimh. Voor nimh moet wel een fatsoenlijke lader worden gebruikt wil je zijn levensduur niet verkorten.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Over het laden van li-ion batterijen is meer dan genoeg te vinden mbv google:
[google=charge li-ion]

Topicstarter: de volgende keer eerst zelf je best doen voordat je je vraag op het forum dumpt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.