Passief upgraden

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:46
Goedenacht :)

Ik ben van plan mijn server te upgraden, nou das niet echt spannend, maar ik heb nu een Celeron 700. En deze wordt passief gekoeld. nu is hij daar eigenlijk niet helemaal geschikt voor, en wordt dus af entoe behoorlijk warm (idle zo'n 50 graden, krijgt ie het zwaar dan is 85 graden geen uitzondering) temps zijn geeen probleem, hij houdt het uit, dus zal me worst wezen hoe warm ie wordt.
Alleen blijkt een server na een tijdje voor wel erg veel dingen handig te zijn, en hij heeft zo steeds meer te doen en die 700mhz celeron komt gewoon flink wat puf tekort voor wat ik er mee wil doen.
Maar ik vind een stille server wel erg fijn en wil dus eigenlijk passief blijven qua cpu. Nu heb je natuurlijk heel mooie via bordjes voor zo'n doeleind, maar na wat reviews gelezen te hebben ben ik niet bepaald onde de indruk van de prestaties, en heb ik eerder het idee dat ik daar dan op achteruit ga dan vooruit. is dit ook zo? of zijn de nieuwere modelen wel degelijk beter?
Daarom dacht ik als alernatief aan een nieuwere cpu die ik dan evt wat onderclock om hem passief te kunnen houden. maar heb geen flauw idee of dit haalbaar is. (nog geen review tegengekomen met welke cpu kun jelekker passief koelen :P ) Kan ik bijvoorlbeeld een sempronmet wat lager klokken passief in toom houden, of is dat iets te enthausiast?
Als iemand nog een andere weg om dit probleem heen heeft hoor ik het uiteraard ook graag :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan anders gaan voor een oplossing zoals een Zalman waaier ofzoiets dergelijks, en met een grote 'casefan' boven het koelblok hoor je nog vrij weinig tot niets.

Een nieuwe cpu gaan onderclocken en dan passief coolen kan natuurlijk ook, maar wat er precies van de perfomance overblijft heb ik geen idee van.

C:\>_

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een AMD64 2800+ met een big-ass Zalman blok.

Moet je wel cool 'n quiet draaien natuurlijk. En met een programmaatje zorgen dat de fan wel aanslaat boven een bepaalde temperatuur. (Dus geen koetje draaien oid)

Die doet het eigenlijk heel goed passief. Maar of het helemaal zonder fans kan vraag ik me af. Want een beetje airflow heb je toch altijd wel nodig. Maar je kan hem ook heel stil maken, door een zalman voeding te nemen. Een of twee zalman casefans erbij te doen. En het big ass koelblok. Dan zit je echt heel stil maar heb je toch een hele goede performance :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 11:05
Als je moederbord een Celeron 700 ondersteund is er een kansje dat je met wat hobby werk een Celeron tualatin 1300 er in kan stoppen. Dan kun je reken op een hele serieuze prestatieboost. Bij nog steeds hetzelfde lage verbruik.

wat voor moederbord is het?

• Maverick
Hooglander1 schreef op 30 oktober 2004 @ 05:36:
Een AMD64 2800+ met een big-ass Zalman blok.

Moet je wel cool 'n quiet draaien natuurlijk. En met een programmaatje zorgen dat de fan wel aanslaat boven een bepaalde temperatuur. (Dus geen koetje draaien oid)

Die doet het eigenlijk heel goed passief. Maar of het helemaal zonder fans kan vraag ik me af. Want een beetje airflow heb je toch altijd wel nodig. Maar je kan hem ook heel stil maken, door een zalman voeding te nemen. Een of twee zalman casefans erbij te doen. En het big ass koelblok. Dan zit je echt heel stil maar heb je toch een hele goede performance :)
ja ok, een zalman blok is wel een oplossing, maar hoewel m'n celeron 700 te kort komt, is een 2800+ volgens mij wel een beetje overkill.
BovenHond schreef op 30 oktober 2004 @ 11:14:
Als je moederbord een Celeron 700 ondersteund is er een kansje dat je met wat hobby werk een Celeron tualatin 1300 er in kan stoppen. Dan kun je reken op een hele serieuze prestatieboost. Bij nog steeds hetzelfde lage verbruik.

wat voor moederbord is het?
moederbord is een Gigabyte GA-6VX7-1X. maar m'n mobo wil ik wel upgraden naar een versie met land en vga onboard (en 3 werkende geheugenbanken ;) )

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Je kunt een AMD-XP Mobile 35Watt kopen. Of een 90nm AMD-64 3000+, die niet heel veel meer verstookt, en dan met Cool and Quiet. Met een heel grote heatsink natuurlijk. Denk aan de Thermalright XP-120, Coler Master Hyper 6 en als beste keus de Heatlane Zen NCU-2000 voor de AMD64, voor een XP-M wordt het wat moeilijker kwa keuze. De Zalman CNPS6500B-Cu is ook erg goed passief te gebruiken, alleen is die enkel voor de pentium4. En een zuinige pentium4 wordt nog lastig, hoewel je ze misschien kunt onderklokken en het voltage verlagen. En de Heatlane Zen NCU-2000 is ook voor de pentium4 geschikt.

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 11:54
hiermee kun je een 2,8 Ghz northwood processor passief koelen :+ dat lijkt me wel genoeg "power" winst tov die celly 700

• Maverick
Ok, ik moet ff wat verduidelijken denk.
-mijn budget is tamelijk beperkt, ik heb gewoon geen zin om er honderden euros aan uit te geven, en een euro of 300 is dan ook de richtlijn. (minder is altijd beter) dus een heatpipe die 70 euro kost icm met een 2.8ghz proc is echt iets te veel.
-buiten dat, een 2,8 ghz is totaal overbodig, zoals ik al zei, het is een server dat ding doet de hele dag een beetje downloaden, appache draaien en een webcam streamen en das alles wat ie hoeft te doen, voor die celeron net iets te veel misschien, maar ik denk dat een 1ghz athlon er al mee weg komt (maar dat zijn dan weer ontzettende heethoofden).

Heeft er niemand enige ervaring mbt de performance van een VIA epia systeempje ivt een normale cpu? Voor media toepassingen zijn die dingen wel geschikt, maar als ik zo reviews lees voor gewone "pc" doel einden niet echt.

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

de amd sempron 2200+ (misschien de hoger ook wel) worden niet erg warm. Mijn sempron 2200+ werd ,in een kast met 4 casefans(op 7 volt lopend), idle 26 graden (dit klopt echt, want zonder casefans en een andere processor werd er vroeger 56 graden)

dus misschien is het een id om zoiets te kopen en dan nog misschien een beetje underclocken.

hij is btw €45 euro

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:27

UTM

Pak dan een Asrock K7S8X mobo met een Duron1600 oid. Deze voldoet zeer zeker aan je eis en samen zijn ze ook nog eens spotgoedkoop. Qua cooling moet je dus gewoon even experimenteren.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als je er wat geld voor over hebt, pak dan een Pentium M-bord met een Celeron M, die zijn met een goeie heatsink uitstekend passief te koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 30-10-2004 16:02 ]

日本!🎌

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

_Thanatos_ schreef op 30 oktober 2004 @ 16:02:
Als je er wat geld voor over hebt, pak dan een Pentium M-bord met een Celeron M, die zijn met een goeie heatsink uitstekend passief te koelen.
Past dat in een atx kast?
* TrickShot is een totale laptop noob :D

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:20

Memendo

V4-power/Team BSD

voor die celeron net iets te veel misschien, maar ik denk dat een 1ghz athlon er al mee weg komt (maar dat zijn dan weer ontzettende heethoofden).
het is al eerder gezegd, maar een celeron 1300 met tu-core geeft een redeljke boost, je cache verdubbeld (even veel als de P!!! cumine reeks)en je fsb gaat er volgens mij vooruit (100 ipv 66)

Met een beetje soldeerwerk of een convertertje kun je voor ruim onder de 100 euro upgraden. 2e hands zijn die cpu's goedkoop een converter is moeilijker te vinden, maar je kunt ook kijken naar een 2e hands mobo met TU-core support. En het voordeel van die tu-core is dat ze niet veel warmte verstoken en misschien met een zalman waaier wel passief gekoeld kunnen worden. Mijn 1200@1600 kan ik koelen met een wisperrock @ 5 volt.

• BovenHond
http://www.upgradeware.co...t/370gu/compatibility.htm

Celeron tualatin 1300 of 1400
Zeker weten dat dit voor jou de beste oplossing is. Performance die die van een duron met gelijke clock of de eerste P4's stevig afbluft. Een opgenomen warmte van ongeveer 30 watt bij volle belasting!..

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 11:54
op marktplaats mischien een duron mischien, applebred 1600 die heb ik even gehad op een kt7 moederbord was op "Unknown cpu type @ 1050 mhz" 26 graad en 40 oid stressed , met een spire whisperrock III maarhe wel op 7 volt en als je nou een zalman waaier pakt, denk ik dat hij zoiets met die onderklok best moet trekken :+

Verwijderd

Koop een dual p3 bordje en zet er nog zo'n celeron naast. Dan kan je er later ook altijd nog een dual celeron 1400 van maken met 2 slot-t converters. Celeron 1400 is nog meer 55 euro (zie pricewatch) en een converter is ook niet duur.

• Maverick
ik denk dat ik ipv voor een celeron voor een sempron ga.

AMD Sempron 2200+ € 43,49
256MB PC2100 DDR € 29,90
PcChips M863G (v. 1.5), KT333 (mATX, Sound, LAN, VGA) € 35,90
Tagan TG330-U01 330W PSU € 47,95

Dit gaat het denk ik zo ongeveer worden. De voeding zou heel stil moeten zijn (die ik nu heb niet echt) en de sempron kan ik met een redelijk blokje en wat ondeclocken wel passief houden denk, desnoods indirect door de airflow (die celeron die ik nu heb heeft gewoon het standaard blok met de fan eraf gesloopt en houdt het ook uit.)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Past dat in een atx kast?
* TrickShot is een totale laptop noob :D
De Pentium M heeft technisch gezien niets met een laptop te maken. Het is gewoon een energiezuinige CPU met goeie prestaties. En er bestaat bordjes voor Pentium M (Socket 479) die in een normale kast passen. Meestal zijn ze dan Micro-ATX, of nog kleiner (Flex-ATX, Mini-ITX, ...)

日本!🎌

• Dr. Cheeks
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 17:51
Maverick schreef op 30 oktober 2004 @ 15:54:
<snip>
Heeft er niemand enige ervaring mbt de performance van een VIA epia systeempje ivt een normale cpu? Voor media toepassingen zijn die dingen wel geschikt, maar als ik zo reviews lees voor gewone "pc" doel einden niet echt.
Ik heb ooit 's een 'kantoor-PC' voor iemand gemaakt met een 600Mhz passief gekoelde VIA CPU (iemand die zich aan het minste gezoem al stoorde). Gebenchmarked heb ik het niet, maar voor het gevoel draait zo'n systeempje op ongeveer de halve snelheid van wat je van het aantal Mhz zou 'verwachten' in vergelijking met een Pentium II. Dus dat 600Mhz VIA systeempje draait als een 300Mhz Pentium II (maximaal, zeker niet meer, misschien nog wel minder).

Dus als je nu een Celeron 700Mhz hebt dan wordt het met een VIA processor niet beter, ook al neem je zo'n 1,2Ghz versie. Je performance wordt alleen maar slechter, schat ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Cheeks op 31-10-2004 14:37 ]

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Maverick schreef op 31 oktober 2004 @ 14:09:
ik denk dat ik ipv voor een celeron voor een sempron ga.

AMD Sempron 2200+ € 43,49
256MB PC2100 DDR € 29,90
PcChips M863G (v. 1.5), KT333 (mATX, Sound, LAN, VGA) € 35,90
Tagan TG330-U01 330W PSU € 47,95
Zou dan geen PcChips moederbord nemen, hoor je veel slechte verhalen over. Ga dan liever voor een Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA)
die 36 eurie kost.

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
De oplossing is simpel.
Schuim enkele computerwinkels af op zoek naar afgeprijsde spullen.
Koop een Axp Barton (de traagste) icm een mobo met onboard spullen (nforce 2 is goed). 2 latten van 256 ddr TWINX voor dual-channel.
Een thermalright koelblok (volledig in het koper zoals de SP 97, een oudere is beter gezien de prijs en je tragere cpu). Het enige wat je nu nog nodig hebt is een 60 mm Papst fan.
Ik had net hetzelfde en met die papst fan op 7V had ik icm een Thermalright SLK 800 een Palomino 1700+ @ 2000+ perfect stabiel rond de 57 graden stressed.
Absoluut onhoorbaar geloof mij. :)

De topversie van de nforce 2 heeft onboard sound, onboard vga, 2*100Mbit LAN, firewire, SATA, en 6 usb 2 poorten.
De performance is meer dan genoeg voor een server en het Socket A platform is toch spotgoedkoop nu omdat het "uitgebloeid" is.

De allerstilste oplossing is natuurlijk een Pentium M laptop, die dingen zijn ontzettend zuinig en stil (ook door de tragere hdd en adapter ipv voedig met fan) :P

/e/
Kan je die celeron niet vervangen door een PIII? (De 1GHz versie en dan onderclocken en ondervolten)

[ Voor 6% gewijzigd door peke op 31-10-2004 14:54 ]

• Memendo
  • Laatst online: 09-08 15:20

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 13:34:
Koop een dual p3 bordje en zet er nog zo'n celeron naast. Dan kan je er later ook altijd nog een dual celeron 1400 van maken met 2 slot-t converters. Celeron 1400 is nog meer 55 euro (zie pricewatch) en een converter is ook niet duur.
Dual celeron :X Ga je huiswerk doen man [flame intended]

FYI: Dual celeron lukt maar met 1 moederbord en das de BP6. Dus met elk dual P!!! bordje zoals jij zegt is komplete bullshit.

Verwijderd

Jij vraagt naar de performance van hedendaagse VIA CPU's. Wel, ik heb hier een Via Nehemiah 1GHz in m'n HTPC, en qua prestaties is hij ongeveer gelijk of lager (soms-wel, soms-niet, hangt er vanaf) aan de P3 500MHz. Hij is genoeg voor wat ik d'r mee doe: filmpjes kijken, TV opnemen, en ja, er staat Apache en ServU op. Dat het filmpjes gebeuren werkt is hoofdzakelijk te danken aan het feit dat hij een hardware Mpeg2 en/decoder heeft.

Verwijderd

Dual celeron Ga je huiswerk doen man [flame intended]

FYI: Dual celeron lukt maar met 1 moederbord en das de BP6. Dus met elk dual P!!! bordje zoals jij zegt is komplete bullshit.
Volgens mij schreef ik EEN p3 bordje niet elk, maar dat dat er maar een was wist ik idd niet

En ook die is nog wel te krijgen:

http://www.marktplaats.nl...m?ret=%2Fmarkt%2Fhardware%

• Maverick
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 16:01:
Jij vraagt naar de performance van hedendaagse VIA CPU's. Wel, ik heb hier een Via Nehemiah 1GHz in m'n HTPC, en qua prestaties is hij ongeveer gelijk of lager (soms-wel, soms-niet, hangt er vanaf) aan de P3 500MHz. Hij is genoeg voor wat ik d'r mee doe: filmpjes kijken, TV opnemen, en ja, er staat Apache en ServU op. Dat het filmpjes gebeuren werkt is hoofdzakelijk te danken aan het feit dat hij een hardware Mpeg2 en/decoder heeft.
ah ok, kijk hier heb ik igg wat aan. dus met een Via heb ik wel een betere performance, maar maar marginaal beter. das dan niet echt de moeite. dit sterkt me dan toch in m'n keuze om voor een sempron te gaan, dankjewel :)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 14:09
Ik gebruik op dit moment voor mijn server een Pentium 4 2,6Ghz 512 Kb .. beetje overklik maar goed deze wordt passiev gekoeld door een NCU2000 in een 4u rack. wel heb ik in het rack de normale HD bevestiging er uit gesloopt wel 2 92mm fans er in die op 5v draaien en achter de cpu 2 60mm fans die ook op 5v draaien.. als je het een beetje uitdenkt kun je bijna alles passief koelen..

• BovenHond
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 13:34:
Celerons boven de 533 mhz medocino gaan in géén enkel bord meer dual draaien.

Dus dit is geen alternatief

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

wel heb ik in het rack de normale HD bevestiging er uit gesloopt wel 2 92mm fans er in die op 5v draaien en achter de cpu 2 60mm fans die ook op 5v draaien..
Dat klinkt niet echt als passief :)

日本!🎌

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Ik heb ik mijn nu haast antieke Asus P2B de Pentium III 800-E vervangen door zo een Tualatin Celeron 1300. Dat gaf een fikse performanceboost bij gelijkblijvend stroomverbruik. Die Tualatin Celly's zijn een echte aanrader. Samen met de eerder genoemde convertor van Upgradeware in vrijwel elk moederbord te gebruiken wat ook Coppermine CPU's aankan (er staat ook een compatibility lijst op de site). Hier in NL te bestellen bij www.abgcomputers.nl. De hele kit (convertor + CPU) kost 99 euro bij een 1300 MHz en 109 euro bij een 1400 MHz CPU. Er zit alleen een normale koeler (dus met ventilator) bij, dus daar zul je wat anders moeten nemen.

edit:
Om je een indruk van performance te geven: een collega van mij heeft een systeempje met een 1.7 GHz Pentium 4. Bij vrijwel alle CPU benchmarks die we hebben laten draaien was mijn bakkie met de Tualatin Celly 1.3 GHz even snel als zijn bak met een Willamette Pentium 4 1.7 GHz.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 01-11-2004 14:39 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX: de P4 ís ook niet zo'n snelle CPU, hij moet z'n snelheid hebben van extremen: extreme geheugenbandbreedte, extreme cache, extreme kloksnelheid, IMHO is de P6 architectuur (Tualatin celli 1300, pentium 3, pentium 2 en Pentium M) een 10x betere architectuur. Wat dat betreft heeft de P4 veel wet van de VIA CPU's: bij lage snelheid en géén extreme dingen, superzuinig, maar ook niet écht vooruit te branden.

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Dat de P6 Architectuur behoorlijk efficienter is dan de Netburst Architectuur van de P4, daar ben ik me van bewust. Ik wilde alleen maar een voorbeeldje aandragen voor de TS, zodat hij een idee heeft wat het gaat opleveren als hij de Coppermine Celly 700 zou vervangen door een Tualatin Celly 1300 (of 1400): een goedkope upgrade met toch op zijn minst een prestatieverdubbeling.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1