Toon posts:

[NF7-S] Computer heel erg onstabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Ik heb de NF7-S 2.0 gekocht en ik heb nooit zoveel problemen gehad om een pc normaal te laten lopen. Hij werkt het nog steeds niet

Wat ik heb

AMD XP-M 3000+
Coolermaster Vortex Dream 7
Abit NF7-SL
Club3D Radeon 9600Pro

Geheugen
Kingston 512MB PC2700 Valueram

Aopen 350W
Chieftec Dragon

1) CPU word TOTAAL niet herkend.. (unknown cpu zegt die!)
2) kon het in begin nog redelijk starten nu al bijna niet meer.
3) liep vast toen ik hem in de meest stabiele setting ahd gezet in de Bios

MB piept
VGA lijkt normaal te lopen

Heeft iemand ooit een soort gelijk probleem gehad?

Ik heb er weer alles van af gehaald.. en alleen die set in elkaar gezet... maar vaak start deze niet.. en als die nu start dan loopt die vast.

Er lijkt iets brak te zijn maar ik weet het niet. Ooh ja systeem liep ook vast toen de CPU 35C graden was

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waar heb je die XP-M 3000+ vandaan? Die staat niet in de pricewatch. Van de gewone XP 3000+ is er een versie met 166 en 200MHz FSB. Jouw ram trekt 200 zeer waarschijnlijk niet.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
unknown cpu boeit niet zoveel...
maar heb je een recente bios erin zitten of niet?
laat je ram eens op een lagere snelheid draaien dan de fsb.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb de Abit NF7-S 2.0 al een tijd, in combinatie met een AMD Athlon XP 2500+, 2 x 256 MB Corsair DDR en een Club3d Ati Radeon 8500. En dat loopt allemaal perfect 2117 Mhz.

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Heb je het al met een andere processor / ander geheugen geprobeerd? Misschien is het probleem niet je moederbord.

En in je handleiding staat waarschijnlijk wel iets over moederbordpiepjes, en wat de verschillende piepcombinaties (B)) betekenen.

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Heel vaak is dit een koeling probleem? Hoe snel draait je fan? Wat is de temperatuur van je processor?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Ook heel belangrijk, weet je zeker dat je RAM er GOED (ik bedoel dus echt keihard!) inzit? Dit heeft mij namelijk in het begin met dat bord ook ongelooflijk veel problemen gegeven. De piepjes en de LED's op je mobo geven aan waar het probleem zich bevindt.

Als het eenmaal werkt denk ik dat je het wel een topbord zal vinden :)

...

Verwijderd

Topicstarter
Ares408 schreef op 30 oktober 2004 @ 01:25:
Waar heb je die XP-M 3000+ vandaan? Die staat niet in de pricewatch. Van de gewone XP 3000+ is er een versie met 166 en 200MHz FSB. Jouw ram trekt 200 zeer waarschijnlijk niet.
Heb ik via via.. en nee ze worden bijna niet los gekocht, en ja ze zijn unlocked
Rare is wel dat die soms default op 500mhz zet en som op 600mhz 8)7

Trouwens ik heb mijn CPU op 600mhz lopen... dus op 100mhz FSb niet 200mhz FSB
MegaJurk schreef op 30 oktober 2004 @ 01:36:
Ik heb de Abit NF7-S 2.0 al een tijd, in combinatie met een AMD Athlon XP 2500+, 2 x 256 MB Corsair DDR en een Club3d Ati Radeon 8500. En dat loopt allemaal perfect 2117 Mhz.
Ik heb geen dual channel geheugen, kan het daar aan liggen?
Hoodlum2000 schreef op 30 oktober 2004 @ 01:57:
Heel vaak is dit een koeling probleem? Hoe snel draait je fan? Wat is de temperatuur van je processor?
30C wanneer die vastlight 8)7 , deze keer geen hitte problemen, Fan draai op 2800RPM geloof ik
bigfoot1942 schreef op 30 oktober 2004 @ 01:28:
unknown cpu boeit niet zoveel...
maar heb je een recente bios erin zitten of niet?
laat je ram eens op een lagere snelheid draaien dan de fsb.
Bios is van 4/4/2004, dus redelijk nieuw neem ik aan
PhatFish schreef op 30 oktober 2004 @ 02:32:
Ook heel belangrijk, weet je zeker dat je RAM er GOED (ik bedoel dus echt keihard!) inzit? Dit heeft mij namelijk in het begin met dat bord ook ongelooflijk veel problemen gegeven. De piepjes en de LED's op je mobo geven aan waar het probleem zich bevindt.

Als het eenmaal werkt denk ik dat je het wel een topbord zal vinden :)
Mwa.. volgens mij is dit ook een probleem.. elke keer als ik Ram verwissel, start die wel op..

Ooh ik heb 2 Ram reepjes allebei 512MB
1) Kingston 512MB PC2700 333mhz value ram
2) VT 512MB PC2700 333mhz

Ik kan het er wel in RAMMEN dan doet ie het ook heel eventjes... verkeerde type geheugen voor de Abitje? Ook als ik maar een reepje gebruik?

Waar kom je aan zo een guide voor de Piepjes/LEdjes??

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
ik zou als ik jou was echt je dram/fsb ratio veranderen naar 3/4 (ram dus op 3e van fsb) en kijken wat ie dan doet. heb je ook al eens je bios gecleared ? soms staan er nog verkeerde instellingen in

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op 30 oktober 2004 @ 10:05:
ik zou als ik jou was echt je dram/fsb ratio veranderen naar 3/4 (ram dus op 3e van fsb) en kijken wat ie dan doet. heb je ook al eens je bios gecleared ? soms staan er nog verkeerde instellingen in
Ik heb de bios untelbaar keer gecleared lol... zelfs met batterij eruit etc
..ik zal dram/fsb ratio dan even verandere nu

Waarom 3/4 eigenlijk?

• EvilWhiteDragon
als ik het goed het dan draait je ram dan 333 (of 166) en je cpu 200 (check dit even want misschien moet ie op 4/3 staan maar d8 het niet), dat verwacht ik , ik weet nl niet precies je bios instellingen he. Wat soms ook nog wel eens problemen kan geven is 2 verschillende soorten ram , dus als de ram/fsb ratio niks uitmaakt dan moet je even 1 van beide er uit halen en het nog eens proberen.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevoel dat die Xp-M 3000+ niet echt blij is, denk je dat het een goed idee is om een XP 3000+ daar in plaats van te halen?

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Oke, NF7-S is een ongelooflijkk goed bordje, dat weten we nu wel.

Ik heb zelf ook soms problemen met onstabieliteit van dit mobo (na +/- 1,5 jaar).
Wat ik heb gedaan om erachter te komen is alle hardware meegenomen naar een vriend van me (had net een nieuw mobo), de processor erin gedaan, werkte perfect, geheugen erin gedaan met de processor, werkte perfect.
Videokaart erin gedaan, werkte perfect.
Toen hebben we mijn mobo in zijn configuratie gedaan (AMD 3000+) en wat gebeurde er, rarara, onstabieliteit. het lag aan het mobo.
Maar jah, hij doet het meestal wel, maar soms zeer onstabiel/niet.
Dus het moest aan het mobo liggen, laatste bios flash nogmaals voor de zekerheid gedaan (double chek), nog steeds problemen dus aan een verkeerde bios flash kon het niet liggen.
Bios flash met een oudere geprobeerd maar nog steeds zelfde problemen.

In de BIOS dus als eerste de FSB rating omlaag gezet, (heb een 2800+, dus staat op 166x13.5) dus de FSB met 2 Mhz omlaag gezet, zelfde problemen, nogmaals met 2 omlaag, nog steeds zelfde problemen, nogmaals met 2 omlaag gezet (staat nu dus op 160), en ja hoor alles werkt perfect en stabiel.

Dus de geheugencontroller tussen CPU en geheugen werkt niet lekker meer en is defect.
Maar kan er nog gewoon lekker op werken en aangezien dat het geld niet op mijn rug groeit ga ik nu nog geen nieuw mobo kopen.

Misschien zou je eens zelf dit moeten proberen om stapje voor stapje je FSB ratio omlaag te doen, als het dan goed werkt weet je dat de geheugen controller tussen CPU en geheugenbussen defect zijn.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Verwijderd

Topicstarter
:(

Ik heb een standaard XP 1800+ in gedaan en hij loopt normaal op 266Mhz, en die XP-M 3000+ werkt niet goed erop.. zelfs als ik onderclock erop....

Dit terwijl die Xp-M 3000+ perfect loopte op een Asrock mobo van 45 Euro 8)7
(Asrock Ks741)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 12:36 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ff nieuwe bios erin flashen?

Verwijderd

Topicstarter
Bingo.... loopt nu stabiel op 2255mhz (333mhz @ 13.5)

Maar nu herkent WinXP en de Bios mijn CPU niet lol 8)7

Die Bios versie 2.4 is echt slecht zeg :( moest eerst met een andere CPU het stabiel krijgen en dan via die ander eCPU ook gaan flashen

Denk je dat het helpt als ik bij Abit ga klagen? Ik neem aan dat mijn PowerNow functies ook niet werken

• EvilWhiteDragon
je kan niet gaan klagen dat een athlon mobile niet lekker werkt in je mobo , want daarvoor is ie niet bedoeld en ook niet voor gemaakt. Dat is ook een van de redenen dat powernowniet werkt, gewoon omdat er geen ondersteuning voor athlon xp mobiles is.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1