beetje vage topic titel, maar hier komt de uitleg:
ik heb gezellig in een programma een structure gemaakt, en deze heb ik gevult.
nu heb ik een vector waar die structure weer in zit.
die vector is globaal gedefineerd, en kan lekker overal geedit worden:
nu wil ik meerde van dit soort programmatjes maken, die met zijn alle gebruik maken van een globale functie (die dus geinclude word).
deze functie heet 'outputBinaryFile' en (je raad het al) hij schrijft de vector/structs weg in een binary file.
nu wil ik dus mijn globaal gedefineerde vector meegeven aan die functie (samen met -duh- een filename)
mijn functieaanroep zou dan zoiets worden als:
normale manier om data uit vector te lezen is als volgt:
alleen zoals je ziet word hier 'sizeof(klantenBestand)' gebruikt.. en als ik dit dus in een functie zet, krijg ik de (logische) foutmelding dat ie niet weet wat 'klantenbestand' is.
nu lijkt het mij logisch dat wanneer ik dus een vector weg wil schrijven, ik ook de struct (of iig de layout van de stuct, het type dus) meegeef aan de functie.
alleen hoe geef ik dynamisch een type mee aan een functie? ik wil niet standaard in mijn mooie dynamische 'outputBinaryFile' bestand, alle structs declaraties gaan includen die ik van plan ben te gaan gebruiken...
is er een manier hoe ik OF een 3de argument mee kan geven aan de functie, zodat ik wel sizeof('iets') zou kunnen gebruiken??
of is er een andere manier waarop ik dyamisch een vector kan wegschrijven?
ik heb gezellig in een programma een structure gemaakt, en deze heb ik gevult.
nu heb ik een vector waar die structure weer in zit.
die vector is globaal gedefineerd, en kan lekker overal geedit worden:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
| struct klantenBestand { .. }; vector<klantenBestand> v_structs; klantenBestand record; |
nu wil ik meerde van dit soort programmatjes maken, die met zijn alle gebruik maken van een globale functie (die dus geinclude word).
deze functie heet 'outputBinaryFile' en (je raad het al) hij schrijft de vector/structs weg in een binary file.
nu wil ik dus mijn globaal gedefineerde vector meegeven aan die functie (samen met -duh- een filename)
mijn functieaanroep zou dan zoiets worden als:
code:
1
| outputBinaryFile("file.bin",v_structs); |
normale manier om data uit vector te lezen is als volgt:
C++:
1
2
3
4
| for (int c=0; c<v_structs.size(); c++) { record = v_structs[c]; outputFile.write( (char *) &record, sizeof(klantenbestand)); } |
alleen zoals je ziet word hier 'sizeof(klantenBestand)' gebruikt.. en als ik dit dus in een functie zet, krijg ik de (logische) foutmelding dat ie niet weet wat 'klantenbestand' is.
nu lijkt het mij logisch dat wanneer ik dus een vector weg wil schrijven, ik ook de struct (of iig de layout van de stuct, het type dus) meegeef aan de functie.
alleen hoe geef ik dynamisch een type mee aan een functie? ik wil niet standaard in mijn mooie dynamische 'outputBinaryFile' bestand, alle structs declaraties gaan includen die ik van plan ben te gaan gebruiken...
is er een manier hoe ik OF een 3de argument mee kan geven aan de functie, zodat ik wel sizeof('iets') zou kunnen gebruiken??
of is er een andere manier waarop ik dyamisch een vector kan wegschrijven?
This message was sent on 100% recyclable electrons.