Toon posts:

Ati Radeon x800XT Platinum Edition

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan deze kaart in duitsland te kopen waar hij stuk goedkoper is dan hier in nederland maar ik twijfel of ik dat wel moet doen omdat deze kaart geen SM 3.0 ondersteunt, ik ben bang dat hij in de toekomst slecht gaat presteren.

Dus mijn vraag is: hoe lang gaat zo'n kaart het nog goed doen?

of moet ik een 6800 Ultra kopen die wel SM 3.0 ondersteunt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 23:13 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 20:48

curry684

left part of the evil twins

Troep van Rood-Wit (dus ook de user zelf ;) ) getrashed, het kan weer ontopic :)

Professionele website nodig?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Denk dat dat sm 3.0 niet veel uitmaakt. Het blijft een monsterkaart en Ati heeft ook zo weer zijn eigen features. Ik zou der gewoon voor gaan. :Y)

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 20:48

Animal_X

Rodin

curry684 schreef op 29 oktober 2004 @ 23:26:
Troep van Rood-Wit (dus ook de user zelf ;) ) getrashed, het kan weer ontopic :)
Volgens mij zit er iemand met zijn account te kutten gezien de plotselinge omslag van "post-niveau"... :X

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
ach sm 3.0 and sm 2.0b ( als ik het goed heb ) doet ongeveer hetzelfde alleen heet anders.

Verder op nvidia wordt hdr ondersteund op een ati weet ik niet ( ziet er heel mooi uit in farcry overbelichting om het zo maar te noemen ). Dit kost wel preformence dus.

Ati of Nvidia maakt niks uit de kaarten presteren gewoon goed en gaan nog wel enige tijd mee.

Ati heeft ook weer zijn voordelen tov nvidia.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is niet zo dat die Ati kaart opeens na een jaar met nieuwe spellen die SM 3.0 gebruiken slecht gaat presteren?

• Gatygun
Wat ik zo allemaal waargenomen heb ik dit niet het geval.

Je hebt verschillende shaders de 2.0 - 2.1 versie op de vorige generatie draaide zeer zwaar en was meer een last dan een plus punt.

Via ati wat ik zo heb vernomen en zelf heb waargenomen. Is dat je minimaal een 9800 pro of xt moest hebben om het vlekkeloos te kunnen laten draaien.

maar nu over deze generatie.

De 9.0b heeft een als functie sneller laten lopen van de 2.0-2.1 versie door minder complexe berekeningen makelijker te maken (sneller) dat uiteindelijk even qualitatief is.

Nvidia introduceerde de 3.0 versie dit vondt ati overbodig doordat ze de shader niet te hoog wouden prijzen. Tuurlijk zitten er verschillen tussen. Maar vooral zit het in de naam.

Over een jaar zul je misschien niet meer op 1280x1024 8x aa 16x af kunnen spelen maar ja dat blijf toch zo ze gangetje gaan. 1024x786 zal er nog wel dik in zitten.

Verder is het een afweging wat wil je liever ati of nvidia. De ene zegt dit de ander zegt dat. Maar uiteindelijk maakt het geen bal uit.

Want wanneer er echt games komen die 3.0 ondersteunen zullen er toch weer neiuwe kaarten komen ( omdat deze generatie ze toch niet so super goed trekte ). en zo blijft het doorgaan.

even antwoord op jou vraag?

Dus het is niet zo dat die Ati kaart opeens na een jaar met nieuwe spellen die SM 3.0 gebruiken slecht gaat presteren?

Dit denk ik wel alleen zal nvidia dit ook gaan doen.

Het is maar net wat je slecht noemt. Monsterlijke fps met een hoge resolutie zal er niet meer inzitten. maar je zult genoeg kracht hebben om het gewoon goed te kunnen spelen.

Over 1 a 2 jaar kijken we net zo op deze kaart als we nu doen op de fx5950 of not beter de 4600ti.

" Er blijven nieuwe producten komen dus rouwen we niet langer om de oude".

( de gene die een ati 9800xt hebben gekocht voor 500 euro halen nu ook niet meer de snelste fps in games maar ja hij blijft het goed doen. Dus waarom vervanging. )

( correct me if i'm wrong )

[ Voor 28% gewijzigd door Gatygun op 29-10-2004 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gatygun schreef op 29 oktober 2004 @ 23:43:
Over een jaar zul je misschien niet meer op 1280x1024 8x aa 16x af kunnen spelen maar ja dat blijf toch zo ze gangetje gaan. 1024x786 zal er nog wel dik in zitten.
en dat over 1 jaar al?

dan vind ik persoonlijk wel weinig voor een kaart van 500 euro.

mja je hebt gelijk videokaarten komen en gaan

Verwijderd

Je zit echt wel goed als je nu een x800xt koopt hoor (behalve als je net als mij het vage probleem heb van kaart die niet goed wil werken mjah ik ben een geval appart). Alle next gen games (hl2, d3, far cry) lopen heel goed op de kaart en ik denk niet dat er de komende 2 jaar engines uitkomen die weer net zoveel zwaarder zijn als zeg maar de vorige generatie engines en de engines van nu (hl2 enzo).

Verwijderd

op nvidia wordt hdr ondersteund op een ati weet ik niet ( ziet er heel mooi uit in farcry overbelichting om het zo maar te noemen ). Dit kost wel preformence dus.
Er zijn een aantal manieren om HDR te doen, ook op Ati kaarten. Echter, de manier waarop HDR in FC wordt toegepast (openexr) wordt niet ondersteund door Ati. ( "leuke" marketingtruc dus van Nvidia&Crytek, bedoeld om de Nv40 te promoten. Farcry is een "the way it's ment to be played game" ;) )
De nieuwe Farcry 1.3 patch is SM3.0 voor Nv 6800 kaarten, de snelheidskroon is echter nog steeds voor de X800XT, dankzij sm2.0b. 3DMark05 heeft óók een SM3.0 pad voor de 6800, maar de X800XT is ook hier veruit de rapste.
Zolang er een sm2.0b pad wordt toegepast is sm3.0 dus niet beter/sneller. (dat dit gebeurd kun je zeker van zijn, als een spelmaker énkel een sm3.0 pad zou maken zal hij geen spel aan Ati & Geforce FX eigenaren verkopen. ;) )
Er gaat echter ooit een punt komen in de toekomst (jaartje of 3) dat de graphics/belichting dusdanig mooi/ingewikkeld wordt dat de shaderinstructie set
van 2.0b overschreden zal worden, en dan zal 3.0 vereist zijn.
Echter, een huidige 6800U zal dat spel ook niet meer trekken. Deze kaart loopt nu al op zijn tandvlees in Farcry, als openexr HDR wordt toegepast. En dit is dan ook nog eens zónder FSAA, daar FSAA en openexr HDR niet samen gaan.
Conclusie: pas intensief HDR toe in een spel, samen met FSAA en andere toekomstige "features" die we graag zien als displacementmapping, en een 6800U produceert 3 frames per seconde. :)
Wil je dus over een jaartje of 2 alles kunnen spelen met alle toeters en bellen dan heb je op zeker een nieuwere generatie kaart nodig. Tot die tijd doen een X800/6800 het prima.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus met een 6800U of een x800xt kan ik wel 1/2 jaartjes genieten van games zonder haper?

• Gatygun
hier kan ik 1 woord voor zeggen ( ZEKER WETEN ). De 9800xt zal waarschijnlijk in doom III ook geen happering geven de pro doet dit maar ook heel af en toe.

Benchmarken zijn ook niet alles. 30 fps in nieuwste games over 2 jaar zal er wel inzitten met een resolutie van 1024.

Nog even wat over de sm 3.0 Dit is allemaal wel mooi eigenlijk alleen wat ik altijd waarneem er moeten eerst kaarten komen ( als een soort test voor de sm 3.0 ) je zult zien dat de 3.0 nu een + punt is en zometeen in de toekomst op deze huidige kaarten een nadeel is doordat de kaart het gewoon niet meer trekt. Maar volgend jaar zal er wel weer een sm3.1 komen of zo. Die weer wat meer boest heeft om de klant tevreden te houden.

Ik koop nooit de top model zelf ik koop altijd een stapje lager die eigenlijk hetzelfde presteren alleen een stuk goedkoper. Bijvoorbeeld een 6800GT 256 MB DDR deze draait bijna net zo snel als een ultra versie.
Even wat overclocken en ja nog dichter bij de snelste.

Het moet bij mij een soort spel blijven. ( halen we of halen we het niet naar de ultra ,,, ja weer 10 fps erbij hiha ,,,, ) :P

Maar ja dat is mij mening

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 20:48

Animal_X

Rodin

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 22:56:
Ik ben van plan deze kaart in duitsland te kopen waar hij stuk goedkoper is dan hier in nederland maar ik twijfel of ik dat wel moet doen omdat deze kaart geen SM 3.0 ondersteunt, ik ben bang dat hij in de toekomst slecht gaat presteren.

Dus mijn vraag is: hoe lang gaat zo'n kaart het nog goed doen?

of moet ik een 6800 Ultra kopen die wel SM 3.0 ondersteunt
Mag ik vragen waar je hem wilt halen? (via een duitse webshop?) En hoeveel scheelt dit daadwerkelijk met de nederlandse prijzen?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Gatygun
Wat ik zover weet is dat de 6800 ultra niet echt leverbaar is in europa

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Het is ook zo dat als een videokaart iets niet ondersteunt het in veel spellen gewoon weg blijft. Kijk naar de GF 4 kaarten en bv Farcry, die kaarten gebruiken gewoon DX8.1 en Farcry is dus best speelbaar omdat al die DX 9 poespas gewoon niet te zien is. Dit zal met de toekomstige generatie games en de X800/6800 ook gaan gebeuren. Wat ze niet ondersteunen zie je dan ook gewoon niet en je fps blijven dus acceptabel (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Hallo

• Gatygun
Dit zou goed kunnen wat je zegt maar stel dat ze nu 1 lijntje verdubbellen naar 3

( 3x zo complexe berekeningen ). makelijker maken met een sm 3.1 Die deze aanzien als 1 maar de gewone gewoon 3 berekend. ( of in iedergeval in snelheid.

Dit houdt dus in dat de 6800 het 3x zo langzaam gaat doen en dus niet meer goed mee kan spelen. ( dit is natuurlijk als als ). Dit zal in werkelijkheid misschien wel meevallen maar toch het zou kunnen of 1 a 2 jaartjes.

en over dat laten wegvallen, dat is inderdaad zo. Ik heb far cry en halo nog met een geforce 2 ti onderworpen de fps op zijn hoogste resolutie zonder aa / af natuurlijk.

Halo 80 fps minimaal overal, piek 100
70 fps far cry minimaal, piek 100

Dit is vele malen beter dan de kaart die ik nu heb 9800se

25 fps halo
23 fps far cry

Maar er is alleen geen bumpmapping ( reflectie in water ) niet om aan te zien dus en geen pixelshaders. Dus het ziet er niet uit maar toch.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Gatygun schreef op 06 november 2004 @ 20:00:
Wat ik zover weet is dat de 6800 ultra niet echt leverbaar is in europa
Das niet ver dan ;)

Één blik op de site van Alternate en ik zie er zo 2 merken op voorraad.

Niet op voorraad.

• Slash47
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-03-2023
Vergeet niet dat spelletjes makers er ook baat bij hebben dat zoveel mogelijk mensen hun games zo goed mogelijk kunnen spelen... Dus ik zou me niet al te druk maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Slash47 op 06-11-2004 23:37 ]

m'n specs

• Gatygun
Slash47 schreef op 06 november 2004 @ 23:37:
Vergeet niet dat spelletjes makers er ook baat bij hebben dat zoveel mogelijk mensen hun games zo goed mogelijk kunnen spelen... Dus ik zou me niet al te druk maken.
Dit zal wel voor games als freddie fish of gelden maar voor grote titels zoals doom III is toch niet echt lekker te game op een geforce 4 ti 4600.

In dit geval gaat het om hoog kwaliteit beeld
Pagina: 1