NB cooling

Pagina: 1
Acties:

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb gezocht, gelezen en geprobeerd! maar ik kom er niet uit.
Ik heb een MSI 865 PE mobo/chipset.

Maar ik vind dat deze veel te warm wordt. standaard zit er een klein heatsinkje op inc. klein coolertje (met leuke ledjes). de temps waren rond de 70 graden daarmee.
Nu heb ik een tijdje terug de fan eraf gehaald, en de temps zakten een klein beetje.. 68 à 69 graden :r ook het verwijderen van de heatsink leverde weinig winst op. nu heb ik de heatsink er weer op geplaatst en zijn de temps als volgt:

idle 67 graden
stressed 74 graden

Nu is dat misschien heel logisch met helvolgende:
de pc heeft een 2,6 ghz processer die nu op 3,12ghz draait >240mhz FSB<
(20% overklok).

Dus is mijn probleem dat op deze snelheid de idle temps net zo hoog zijn als op 200 fsb, aleen de stressed temps bij 200 fsb niet boven de 70 komen en op 3,12 ghz dus wel. En 70 graden vind ik zowieso nogal hoog voor een chip die niets staat te doen! ik heb al verschillende uitleespgramma's geprobeerd. Ze geven allen hetzelfde aan. Misschien heeft iemand een tip dat een betere cooling zou kunnen helpen, en de overklok misschien meer kan worden.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
En 70 graden vind ik zowieso nogal hoog voor een chip die niets staat te doen!
Nee natuurlijk niet.
Alleen je processor rent rondjes door je kast :+

Tuurlijk issie wel bezig en loopt ie buiten z'n specs, plak er zo'n Zalman ding op :)

• sjoerdjanson
  • Niet online
70 graden niets doen staat voor idle natuurlijk :) maar zo'n zalman zal 100% zeker z'n temp doen laten zakken?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08
Dus als ik het goed begrijp heb jij een 865 chipset p 240 fsb laten draaien zonder heatsink? :? Had verwacht dat die dan helemaal kapot zou branden.

Als ik jouw was zou ik inderdaad op zoek gaan naar een zalman nb blokje.

Wat ik zelf bij mijn overgeklokte athlon heb gedaan is het installeren van een 40x40 mm fan bovenop het northbridge blokje wat al op mijn a7n8x zat
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:2n7U8ZaAeWYJ:http://www.piratesoftware.org/articles/a7n8x-x/heatsink.jpg

p.s. fannetje kwam van 486 koelblokje af ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GH45T op 29-10-2004 21:41 ]

• sjoerdjanson
  • Niet online
heeft iemand in nog speciale eigen ervarigen met north bridge cooling? ik wil namelijk een 100% zekerheid hebben dat m'n northbridge er cooler van wordt...

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
grotere koeler + goede koelpaste = altijd lagera temps. (mits fatsoenlijk gemonteerd natuurlijk)

op mijn oude kt333 had ik ook een zalman gezet, dat scheelde erg veel.
die blokjes en koelpasta van oudere msi's zijn vrij brak en altijd te klein/te weinig.

[ Voor 77% gewijzigd door Countess op 30-10-2004 17:20 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Als je gewoon betere temps wilt, is de Zalman NB47-J erg lekker. Niet duur, goede prestaties, zero geluid. Wil je een koeler waarmee overklokken beter lukt, is een merk als swiftech wellicht interessant (MCX-159). Die heeft dan natuurlijk wel een fannetje en is een stuk duurder.

• sjoerdjanson
  • Niet online
thanx voor de tips! ik ga ermee aan de slag

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
ik heb zo'n mini orb wat vroeger op de hercules prophet 4500 (kyro2) op me chipset gemieterd :D paste percies! En hij is lekker klein (anders paste me Sp-97 niet).

• sjoerdjanson
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 22:55:
Als je gewoon betere temps wilt, is de Zalman NB47-J erg lekker. Niet duur, goede prestaties, zero geluid. Wil je een koeler waarmee overklokken beter lukt, is een merk als swiftech wellicht interessant (MCX-159). Die heeft dan natuurlijk wel een fannetje en is een stuk duurder.
beetje jammer bij deze cooler is dat m'n MSI 865PE niet in de lijst van compatiblity staat :(

Verwijderd

sjoerdjanson schreef op 31 oktober 2004 @ 11:49:
[...]

beetje jammer bij deze cooler is dat m'n MSI 865PE niet in de lijst van compatiblity staat :(
Je kunt ook je eigen blok maken ;) En dan met geleidende lijm erop vast maken! Maar je kan natuurlijk ook een iets groter blokje zoeken met een grotere fan. let er wel op dat de temp sensor niet altijd eerlijk zijn he :)

Verwijderd

@TS: Als de temps van je NB echt zo hoog zijn, dan heb je je handen zeker verbrand aan de heatsink? Zo niet, dan maakt de heatsink geen goed contact. Het komt wel vaker voor dat de chip niet vlak is, waardoor de warmte overdracht ronduit slecht is. Als je er dan een andere cooler opzet, zal dat weinig voor de temps doen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Knal er een zalman blokje op en desnoods een => 80 mm fan op @ 5 volt. Gewoon grote fan, laag rpm en je hebt een goed resultaat zonder lawaai

Verwijderd

coolermaster heeft ook een northbridge blokje met gelijk een (relatief stille) 40 mm fan erop.

Je kan de zalman FB123 boven de northbridge plaatsen (zit een bevestiging bij om em aan backplate vast te maken)

Verwijderd

We Are Borg schreef op 31 oktober 2004 @ 12:11:
Knal er een zalman blokje op en desnoods een => 80 mm fan op @ 5 volt. Gewoon grote fan, laag rpm en je hebt een goed resultaat zonder lawaai
sjoerdjanson schreef op 31 oktober 2004 @ 11:49:
[...]

:)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Okee, dan alleen de fan :P

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Ik heb gewoon een 80cm fan rechtop op mn VGA gezet die tegen mn NB blaast :P
NB wordt normaal ook gigantisch heet (overgelockte athlon mobile), maar nu wordt ie echt goed gekoelt, zo rond de 40 graden schat ik.

• sjoerdjanson
  • Niet online
die van mij is idd een beetje met een krommend oppervlak, maar ik zag deze cooler, dezelfde swiftech als hierboven:
http://www.rbmods.com/Articles/Swiftech/Mcx159-r/2.php
en daar hoop ik dan maar mee dat hij iets koeler wordt;
en anders... heeft er iemand tips om de cooling ondanks de kleine kromming van het oppervlak tog goed te laten zijn?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
Ik moet je wel waarschuwen dat die temperatuur nergens op slaat :o
Die tempsensor slaat wat uit ze nek te kraaien en is daarom ook verwijderd uit de nieuwste versie van CoreCell ;)

Dit weet ik in iedergeval cker dat dit voor de 875P versie is (heb ik zelf) en weet haast ook wel cker dat het voor de 865PE versie is ;)

Een passive zalman koeler (blokje dus) zal het wel goed doen met thermal adhesive.

[ Voor 12% gewijzigd door XoReP op 31-10-2004 13:15 ]

Verwijderd

sjoerdjanson schreef op 31 oktober 2004 @ 13:12:
heeft er iemand tips om de cooling ondanks de kleine kromming van het oppervlak tog goed te laten zijn?
Altijd koelpasta gebruiken. Dat vult de 'gaten' op tussen koeler en te koelen oppervlak :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 18:01:
[...]

Altijd koelpasta gebruiken. Dat vult de 'gaten' op tussen koeler en te koelen oppervlak :*)
Maar nooit teveel....het is ter opvulling vande kleine groefjes ;)
Pagina: 1