[suse 9.1] users met verschillende videosettings

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 21:05
Ik heb inmiddels nu 3 maanden Suse 9.1 draaien als desktop OS.
Veel heb ik al uitgevonden maar ook veel nog niet.
Ik heb 2 monitoren en 2 videokaarten. Via Multihead werken ze prima samen.
Alleen nu kan ik mijn 3d-kaart (Geforce 4) niet gebruiken onder linux, omdat Multihead dat niet ondersteund. Nu dacht ik dat ik dan een andere user aan kon maken, voor als ik 3d-ondersteuning nodig zou hebben. Maar als ik dan de videosettings wijzig, veranderen ze voor alle users! Weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil dus 1 users met Multihead support, en 1 users met 3d-kaart support (met maar 1 monitor dan dus, helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lijkt me alleen mogelijk als je niet meteen in grafische mode start. Zelf log ik altijd in op de textconsole en tik ik "startx" om naar grafische mode over te schakelen. Je zou een custom startx script aan kunnen maken die X start met een optie om een andere configuratiefile te gebruiken. Op die manier maakt het ook niet uit welke user je mee inlogt, het gestarte script bepaalt dan welke configuratie gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42

Gotiniens

Fairly odd Tim

Met xfce4 is nu per gebruiker de resolutie opgeslagen, ze maken gebruik van de RANDR extenstie, Ik zou niet weten of dit in xfree zit, maar met x.org werkt het goed. Voor kde is er ook een proggie wat de extensie aanstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Gotiniens schreef op 29 oktober 2004 @ 21:41:
Met xfce4 is nu per gebruiker de resolutie opgeslagen, ze maken gebruik van de RANDR extenstie, Ik zou niet weten of dit in xfree zit, maar met x.org werkt het goed. Voor kde is er ook een proggie wat de extensie aanstuurd
ik vermoed dat je met de RANDR niet zomaar je tweede monitor kunt aanpassen, en dat is noodzakelijk om glx te laten werken blijkbaar (dacht trouwens dat dat met de twinview optie van de nvidiadrivers zou moeten werken?)

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
ik ben nog niet zo ervaren linux gebruiker, en de oplossingen die hier geboden worden gaan mij iets boven de pet, kunnen jullie misschien iets meer uitleg geven? :P

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

_JGC_ stelt voor om niet automatisch de grafische omgeving op te starten als je je pc aanzet, maar dat handmatig te doen na het opstarten. je hebt dan de keuze tussen 2 commando's, die allebei een grafische omgeving starten, de ene zoals nu, en de andere met maar 1 scherm, met 3d (glx, ofwel opengl ondersteuning).

de RANDR is een recente uitbreiding van X die het mogelijk maakt om de resolutie te wijzigen zonder de X server opnieuw te starten, wat dus vroeger wel moest. maar volgens mij gaat dat dus niet werken.

ik stelde voor om de officiele nvidiadrivers te gebruiken, die heeft volgens mij een eigen twinview optie, die wel opengl op twee schermen ondersteunt. de standaard multhihead optie van X (xinerama) kan dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
mij lijkt dan het installeren van de nvidia drivers het beste middel. maar mijn tweede videokaart is niet van nvidia (Ati Rage II), maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

FrankvR schreef op 30 oktober 2004 @ 11:26:
mij lijkt dan het installeren van de nvidia drivers het beste middel. maar mijn tweede videokaart is niet van nvidia (Ati Rage II), maakt dat uit?
och ja, helemaal overheen gelezen dat je twee videokaarten hebt ipv eentje...

nee, dat gaat dan niet werken, enige alternatief is dan een X server met een aparte configuratie. Je kunt die server in principe naast je andere X server draaien denk ik. Onder ctrl+alt+f7 heb je dan je normale setup (displaynummer :0), en onder ctrl+alt+f8 heb je dan je single-screen setup.

je moet dus een extra configuratie aanmaken, en die bijvoorbeeld xorg-singlescreen.conf ofzo te noemen. je kunt dan vanuit je normale grafische omgeving deze starten door X -config /etc/xorg-singlescreen.conf in te typen op een terminal. nou ja, je kunt eigenlijk beter een klein scriptje schrijven dat niet alleen een X server start, maar ook een windowmanager, zodat je ook nog dingen kunt starten daar zonder terug te moeten naar je andere display.

als je hier helemaal niets van snapt moet je even googlen, XFree, DISPLAY en startx zijn trefwoorden waar je een end mee zult komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ondersteund die Geforce4 geen twinview? Anders kun je die Ati Rage gewoon droppen (of heb je een speciale reden om die te gebruiken?).
Ik heb op m'n werk een poosje gewerkt met een FX5200 en 2 lcd schermen (en ook SuSE 9.1) en eenmaal ingesteld ging dat echt als de brandweer. Ik moet hierbij alleen opmerken dat ik wat problemen had met het draaien van 3D apps (de app starte niet op 1 display maar 'scheef uitgesmeerd' over 2 schermen. Het is ongetwijfeld mogelijk dit op een of andere manier te fixen maar ben hier toen zelf niet mee verder gegaan.
Pagina: 1