Linux hd verwisselen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:53
hej, ik heb een Hd gekregen een wat grotere als die die nu un de server zit.

Maar hoe kan ik mijn bestaande install op de andere HD zonder alles opnieuw te moeten installeren?? (als het mogelijk is)

Verwijderd

Ik heb daar ook eens over zitten denken.. volgens mij kun je gewoon alles in een tar.gz file gooien behalve /proc, die komt uit het memory, en /tmp zou ik ook niet doen, niet nodig. die backup kun je maken met 'tar -cpPvzf backup.tar.gz / --exclude=/tmp --exclude=/proc' (dat is volgens mij genoeg). Brand 'm dan op cd of ergens op een ander pc via het netwerk. Doe de nieuwe HD erin, doe een minimum install van je linux distro, zorg dat je netwerk het doet.. haal de backup via het netwerk terug naar je server, 'tar xvzf backup.tar.gz' vanuit /, en als het goed is wordt nu de backup terug gezet. Als je een nieuwe kernel draaide nog ff /sbin/lilo draaien en rebooten..

dat zou volgens mij moeten werken, maar ik weet het niet zeker, ik heb het zelf nog nooit gedaan...

Verwijderd

Er is geloof ik een HOWTO voor. Is helemaal niet moeilijk. Komt neer op het volgende:

Zet de nieuwe HDU bij je Linux systeem erbij. Boot naar Linux, stel de schijf in met fdisk, en format hem naar bijvoorbeeld ext2 met mke2fs. Mount deze daarna op /new-disk.

Daarna ga je naar de new-disk, maak daar een proc dir aan. Evt ook een tmp dir, en zet de rechten goed.

Ga terug naar de /, en kopieer alle dirs op de volgende manier: cp -a etc bin var <en weet ik wat er staat>

Nu moet je nog gaan goochelen met Lilo. In de HOWTO staat wat je allemaal in /etc/lilo.conf moet instellen om het voor elkaar te krijgen.

Ik denk overigens dat het makkelijker is om even een bootdiskette te maken. Kan een Linux bootdisk zijn, of als je het simpel wil houden dan maak je dosbootdisk met loadlin en een kernel aan. Dan boot je deze en start je linux op met:

'loadlin vmlinuz root=/dev/hdxy'
waarbij hdxy je goede, nieuw partitie is. Bij voorkeur nadat je de oorspronkelijke schijf er al hebt uitgehaald, want dan kun je daarna meteen lilo goed instellen.

Succes! And don't blame me if something goes wrong, just read the manual... :)

• manyac
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Misschien met norton ghost, daarmee kan je een complete partitie backuppen en ook weer ergens anders terugzetten. Of ie ook ext2 kan resizen weet ik niet.
Of misschien partitionmagic, die kan wel ext2 resizen, maar daarmee kan je weer geen partities van de ene schijf naar de ander kopieren.
Hiervoor heb je dan wel een dos-bootflop nodig.. |:(
Maar als je de nieuwe schijf eraan hangt kan je toch in linux gewoon alles kopieren?? Ik zou dan alle filesystems unmounten (behalve / natuurlijk), en dan de tweede schijf op een directory in / mounten, en dan alles kopieren.
Je moet daarna nog wel lilo op de nieuwe schijf installeren, dat is volgens mij wel te doen.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Je maakt op je nieuwe schaijf een partitie aan die exact even groot is als je oude partitie.

Je kopieert je hele HD (eerst remounten als read-only) naar de nieuwe partitie (dd if=/dev/oude_hd of=/dev/nieuwe_hd).

Je gebruikt Parted (partition-magic voor linux command prompt) om de partitie te resizen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Ik ben er toevalig ook mee bezig (kerstvakantie ofzow? :)) En hier: http://linuxdoc.org/HOWTO/mini/Hard-Disk-Upgrade/index.html kan je alle informatie vinden.

Tip: Zorg dat je deze documentatie uitprint of op een andere computer hebt staan, als internet het ineens niet meer doet (want dat gaat natuurlijk via de server) zit je met de gebakken peren als je niet weet wat je moet doen.

Ik ga het ook zometeen even doen.

-----------
ohja, hier: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/mini/other-formats/html/ kan je de mini-howto dl'en

Verwijderd

ik heb het laatst nog gedaan

gewoon je hd mounten onder een subdir, en alles gewoon kopieren (als root)
alle rechten enz blijven gelijk..

daarna de hd's omwisselen of /etc/fstab aanpassen en voila

edit:

Dit was wel een install op 2 schijven
1 voor het OS
1 voor de /home dir
Pagina: 1