[php] php in html geeft error??

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik ben bezig met het boek teach your self php in 24 hours
nu ben ik bij hour 5 en de laatste oefening geeft een fout aan
alleen weet ik niet precies wat er mis mee is
ben nog niet zon held in php
dit is de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<body>
<?php
print "<table border="1">\n";
for($y=1; $y<=12; $y++)
    {
    print "<tr>\n";
    for($x=1; $x<=12; $x++)
        {
        print "\t<td>";
        print ($x*$y);
        print "</td>\n";
        }
    print "</tr>\n";
    }
print "</table>";

?>
</body>

in me browswer krijg ik de foutmelding dat er iets in line 3 niet goed zit
alleen kweet niet wat alles staat precies hetzelfde als in het boek

[ Voor 15% gewijzigd door degroot op 29-10-2004 18:33 ]

www.degroot-it.nl

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bekijk regel 3 eens heel aandachtig... En dan meer bepaald de quotes. Begint het te dagen?

Update: Ik merk nu pas dat je net met PHP bezig bent... Stel een string "Hallo world". Hierbij is door de quotes (") duidelijk voor PHP waar de string begint en stopt. Stel nu de string "Hallo "World"" waarbij World ook nog eens tussen quoutes staat. Dit gaat duidelijk mis omdat PHP denkt dat de string stopt achter Hallo. Daarom moet je de zogenaamde escapes gebruiken: "Hallo \"World\"". De backslash voor het quoteteken zorgt ervoor dat PHP deze negeert. Zie "PreatORiAn_" voor een concreet voorbeeld met uw code

[ Voor 85% gewijzigd door satcp op 29-10-2004 18:41 ]

Verwijderd

om SatCP maar aan te vullen:

code:
1
2
3
4
5
print "<table border='1'>\n";

// of

print "<table border=\"1\">\n";

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 18:38 . Reden: namen onthouden is wel moeilijk hoor XD ]

• degroot
  • Niet online
ohkee bedankt
in mijn boek stond dus in regel 3 de 1 tussen dubbele aanhalings tekens terwijl dit een enkele moest zijn.
ben ook pas net bezig met php en snap het allemaal nog niet zo heel erg goed.
maar bedankt voor jullie snelle hulp en reacties

www.degroot-it.nl

Verwijderd

mja ff om het maar uit te leggen

bij de print functie print hij niet-variabelen die tussen ""s staan, als je nog een keer "" in je code gebruikt zet hij de print 'uit' (en kan je bv. variabelen daarin knallen).
en zoals je al verwachtte leest hij een ' anders en negeert hem (je kan ze ook omdraaien, een ' achter je print en dan alsnog een " om iets in html aan te geven, bv een border).
ook nog kan je een / ervoor zetten, die 't teken erachter zegmaar uitzet voor de print-functie (print hem wel uit in de htmlpagina).

ik hoop dat je me een beetje snapt, gezien ik -heel- slecht ben in dingen uitleggen :p

• degroot
  • Niet online
jah nu word me allemaal beetje bij beetje duidelijker en nu ik verder ben aangekomen bij het hoofdstuk functions kom ik weer op een andere error uit
mijn browser geeft aan dat in de volgende regel een foutje zit

code:
1
2
3
    {
print "<font size=\"$size\"face=\"Helvetica,Arial,Sans-Serif\">$txt</font>"; 10:  
       }

ook weer precies hetzelfde zoals uit het boek overgetyped, maar het is me nog niet precies duidelijk
ik weet dat ik het verhaaltje bij de double quotations moet zoeken
maar waar dan precies 8)7

www.degroot-it.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

degroot schreef op 30 oktober 2004 @ 13:41:
jah nu word me allemaal beetje bij beetje duidelijker en nu ik verder ben aangekomen bij het hoofdstuk functions kom ik weer op een andere error uit
mijn browser geeft aan dat in de volgende regel een foutje zit

code:
1
2
3
    {
print "<font size=\"$size\"face=\"Helvetica,Arial,Sans-Serif\">$txt</font>"; 10:  
       }

ook weer precies hetzelfde zoals uit het boek overgetyped, maar het is me nog niet precies duidelijk
ik weet dat ik het verhaaltje bij de double quotations moet zoeken
maar waar dan precies 8)7
Ik denk eerder dat je na de puntkomma moet kijken...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
PHP:
1
2
3
<?
print '<font size="'.$size.'" face="Helvetica,Arial,Sans-Serif">'.$txt.'</font>';  
?>

Edit: en wat CyBeR zegt, ik heb voor het gemak die 10: maar weggelaten, want volgens mij heeft het geen bestaansrecht :)

[ Voor 57% gewijzigd door We Are Borg op 30-10-2004 13:45 ]

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Ik weet niet waarin je je php code opmaakt, maar als je bijvoorbeeld editplus gebruikt, kun je direct zien of je ergens een fout hebt gemaakt met quote's doordat het programma strings in een ander kleurtje weergeeft. Dat zou bij jouw wel van pas komen denk ik.

• degroot
  • Niet online
We Are Borg schreef op 30 oktober 2004 @ 13:44:
PHP:
1
2
3
<?
print '<font size="'.$size.'" face="Helvetica,Arial,Sans-Serif">'.$txt.'</font>';  
?>

Edit: en wat CyBeR zegt, ik heb voor het gemak die 10: maar weggelaten, want volgens mij heeft het geen bestaansrecht :)
jah die 10: stond in de handleiding dus sjah ik dacht dat hoor er wel bij
voor de duidelijk zal ik ff de code posten zodat het misschien voor jullie duidelijk word waar die 10 voor duidt:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
function fontwrap( $txt, $size)
    {
print "<font size=\"$size\"face=\"Helvetica,Arial,Sans-Serif\">$txt</font>";  10: 
    }
fontwrap("a heading<br>",5);
fontwrap("some body text<br>", 3);
fontwrap("some more body text<br>", 3);
fontwrap("yet more body text<br>", 3);
?>
TXC schreef op 30 oktober 2004 @ 13:45:
Ik weet niet waarin je je php code opmaakt, maar als je bijvoorbeeld editplus gebruikt, kun je direct zien of je ergens een fout hebt gemaakt met quote's doordat het programma strings in een ander kleurtje weergeeft. Dat zou bij jouw wel van pas komen denk ik.
ik gebruik dreamweaver mx2004 dus dat zit wel goed dacht ik zo.

[ Voor 65% gewijzigd door degroot op 30-10-2004 13:54 ]

www.degroot-it.nl

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Die 10: is vast een regelnummer aanduiding oid.

Verder vind ik het jammer dat steeds meer boeken drukfouten maken met " en ', en zaken zoals lukraak ergens regelnummers neerzetten. Voor een ervaren iemand is dat niet erg, maar als beginneling is het vaak frustrerend omdat je niet weet wat je fout doet.

• degroot
  • Niet online
juist idd dat klopt
vooral omdat het ook nog eens in het engels is moet ik toch al goed opletten wat ik lees. en omdat ze geen uitleg geven over plaatsingen van " en' en gebruik daarvoor is het wel eens lastig om het te snappen
maargoed met hulp van andere komen we er wel zien we maar weer
dank u zeer

www.degroot-it.nl

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
degroot schreef op 30 oktober 2004 @ 13:57:
juist idd dat klopt
vooral omdat het ook nog eens in het engels is moet ik toch al goed opletten wat ik lees. en omdat ze geen uitleg geven over plaatsingen van " en' en gebruik daarvoor is het wel eens lastig om het te snappen
maargoed met hulp van andere komen we er wel zien we maar weer
dank u zeer
Ik ben van de week ook met php begonnen, en ik vond dit een goeie beginners tutorial. Misschien heb je er nog wat aan :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Programming & Webscripting is niet bedoeld om te kijken naar tikfouten tussen het boek en je eigen code :) Programmeren gaat ook voor een groot gedeelte om het analyseren van de foutmeldingen. Wat gaat er fout. Waar gaat het fout. Wat betekent de foutmelding?

Ik mis dan ook een stukje werkzaamheid bij je. Probeer de foutmelding eens in het Nederlands te vertalen. Is het dan nog onduidelijk; zoek hem dan eens op in Google. :) Je bent niet de eerste met het probleem.

Zie trouwens ook P&W FAQ - De "quickstart" voor de eisen die we stellen aan een topic; zo mis ik bijvoorbeeld de foutmelding die gegeven wordt.

Deze gaat iig dicht :)

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 30-10-2004 23:20 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.