Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC (en andere apparatuur) beschermen tegen spanningspieken

Pagina: 1
Acties:
  • 959 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst hoorde ik een verhaal van een kennis dat er in een pand ipv 220V iets van 350V op 't spanningsnet heeft gestaan, resultaat: alle appartuur doorgefikt. Behalve wat aan een UPS hing, die UPS had een of andere bescherming voor de apparatuur, dat ding zelf was wel naar z'n mallemoer.
Om een of andere reden was de stop er niet uitgesprongen.

Nu vraag ik mij af, thuis heb ik ook een stoppen kast, maar stel dat er thuis ook eens zoiets gebeurd, denk niet dat ik dan mijn spulletjes op iemand kan verhalen. Hoe kan ik dan mijn stuff beschermen? Bijna alles is geaard aangesloten, maar gewoon met stekker dozen of direct op de wandcontact doos.
Zijn er een soort van buffers ofzo die je tussen je snoer en de doos kan stoppen zodat je electronica is beschermd? En zo ja, wat kost dat ongeveer?

Verwijderd

Als dat gebeurt kan je dat wel verhalen op de elektriciteitsmaatschapij lijkt mij, nu ja er zullen wel buffers bestaan die dit opvangen, maar ga je zo'n ding tussen elk apparaat steken :S

Verwijderd

jah die zijn er idd, maar ik denk dat elke zichzelf-respecterend-electronica-zaakje die heeft (Is gwoon stekkerdoos... met een stuk of 8 aansluitingen..) ... en de kosten... uhm :? :9

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 17:57:
Als dat gebeurt kan je dat wel verhalen op de elektriciteitsmaatschapij lijkt mij, nu ja er zullen wel buffers bestaan die dit opvangen, maar ga je zo'n ding tussen elk apparaat steken :S
Nee, gewoon tussen elke stekker doos. ;)
Heb er maar 3. Dus dat valt mee.

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 09:21

TrafeX

Tuned for life!

Dat soort pieken zijn makkelijk op te vangen met redelijk goedkope overspanningbeveiligers.
Maar als je je bijvoorbeeld ook wil beveiligen tegen blikseminslag dan heb je aardige dure overspanningbeveiligers nodig wil je dat opvangen.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Voor ~25 euro heb je een stekkerdoos met iets van 6 aansluitingen met bliksem- en overspanningsvbeveiliging. Tevens is de apparatuur die je er op aansluit tot, ik meen, 25.000 euro verzekerd (in geval van doorfikken dus na een inslag of piek). :)

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Besef wel dat die hele goedkope overspanningsbeveiligers niks uithalen tegen blikseminslag (tenzij expliciet vermeld inclusief garantie/keurrapport)...

Verwijderd

Voor blikseminslag geld je inboedelverzekering toch, dus dat krijg je wel verzekerd, het probleem is alleen dat je dan wel even op je geld moet wachten...

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
Niet iedere inboedelverzekering 'beschermd' je tegen schade die is veroorzaakt door de natuur volgens mij. Ik zou dat eerst even goed nakijken!

[ Voor 7% gewijzigd door Nevie op 30-10-2004 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 17:08:
Voor blikseminslag geld je inboedelverzekering toch, dus dat krijg je wel verzekerd, het probleem is alleen dat je dan wel even op je geld moet wachten...
Dat heb ik ook wel, maar toch stel dat mijn pc naar z'n malle moer gaat ben ik wel al mijn data kwijt. Geld kan dat niet terug krijgen.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
goed backuppen ;)

punt 2. Laat die bliksem lekker inslaan (kans 1 op 1.000.000.000.000.000).
Dan kun je ook weer een mooie nieuwe pc uitzoeken van het verzekeringsgeld. :P

[ Voor 6% gewijzigd door sw_reijnders op 30-10-2004 20:56 ]

Pagina: 1