Toon posts:

[MOBO] Piept niet => Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het vaak gelezen maar ik wil het zeker weten zodat ik niet verder hoef te zoeken.

Als je een moederbord kaal aansluit met de voeding en pc speaker.

Als hij NIET piept, betekent dat dan ALTIJD dat die dood is?

(Ik heb een Asus A7N8X-X Bij Computer-land gekocht, en PC sluit af na 3 seconden vandaar dat ik dit vraag, vooral omdat hij ook geen Piepjes geeft)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

Thandor

SilverStreak

Als hij niet piept is hij niet altijd dood ;).

Hij gaat na 3 seconden weer uit :
• Je hebt heen kortsluiting :?
• Welke koeler gebruik je en hoeveel RPM draait deze ?
• De aan/uit knop is nog wel goed :?, als die ingedrukt blijft dan gaat de PC natuurlijk weer uit.

Probeer eens het systeem kaal te maken, alleen Mobo + CPU&Cooling + Memory + VGA.
Je kunt de PC ook aanzetten door snel een klein contactje tussen de aan en uit te maken. De 2 pinnetjes van aan/uit moeten dan heel even in contact geweest zijn :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op 29 oktober 2004 @ 17:47:
Als hij niet piept is hij niet altijd dood ;).

Hij gaat na 3 seconden weer uit :
• Je hebt heen kortsluiting :?
• Welke koeler gebruik je en hoeveel RPM draait deze ?
• De aan/uit knop is nog wel goed :?, als die ingedrukt blijft dan gaat de PC natuurlijk weer uit.

Probeer eens het systeem kaal te maken, alleen Mobo + CPU&Cooling + Memory + VGA.
Je kunt de PC ook aanzetten door snel een klein contactje tussen de aan en uit te maken. De 2 pinnetjes van aan/uit moeten dan heel even in contact geweest zijn :)
Kortsluiting lijkt me sterk, omdat ik deze al eerder heb gebruikt (voeding)

Ik gebruik de Coolermaster Vortex Dream 7 2200 RPM

Kast is net nieuw :Y) van Chieftec Dragon.

Ik heb ALLE onderdelen uit een oude WERKENDE systeem gehaald :(

Oops.. vergeten te zeggen.. het is een KAAL systeem.... heb alles eraf gehaald en ga weer WinXP op installeren.

Maar zelfs DVD, HD zitten niet aangesloten

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 17:52 ]

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Gaat de cooler van je voeding draaien? Dat scheelt ook. En idd, POWER moet een momentcontact zijn, anders gaatie meteen weer uit.

OF je PC speaker kan kapot zijn. Bij sommige speakertjes doen ze aan polariteit. (VAT NIET HOE!) Maar je kan proberen het stekkertje van de speaker om te draaien. (Heeft bij mij ooit zo gewerkt, vin het zelf heel vaag.)

Verwijderd

Topicstarter
Hum mijn mobo set.

CPU AMD XP-M 3000+ (werkte op oude systeem)
Moederbord Asus A7N8X-X Nieuw gekocht.. nou.. vraag me af of die nieuw was
Geheugen 512MB PC2700 Kingston 333mhz (werkte op oude systeem)
Voeding Aopen 350W AO350-12APNF (draait gewoon)
Kast Chieftec Dragon ZONDER Voeding (knopt blijkt NIET steken)
VGA Club3d Radeon 9600Pro (werkte eerst ook op oude systeem)

Wat ik heb geprobeerd speakers draadje omdraaiden en dan weer starten.. nog steeds geen biep.. ook niet met een andere speakertje die ik ook toevallig hier heb liggen..

Maar ik blijf bij de vraag.. Mobo geen piep => Dood?? dus dood geleverd?

Systeem is helemaal niet aangesloten

keyboard zit erin

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Het kan ook zijn dat je reset knop niet goed is. heb dit vaag probleem ook al eens gehad. trek eens alle stekkertjes die aan de kast zitten van het mobo af en maak dan heel effe kontact met een schroevendraaier op de pinnetjes voor je pwr button. help dit ook niet leg dan eens van die rooie ringetjes tussen je mobo en de kast (bij die schroefgaatjes. en ook boven op het mobo zodat het mobo geen gnd meer met de kast maakt. zo al heel veel van dit soort probleemen opgelost. :)

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01-2025
in dat geval zou ik hem gewoon onder RMA een nieuwe proberen te krijgen.

Bij mijn weten is geen piep redelijk dood (bios dan toch)

Verwijderd

Topicstarter
apollovenlo schreef op 29 oktober 2004 @ 18:14:
Het kan ook zijn dat je reset knop niet goed is. heb dit vaag probleem ook al eens gehad. trek eens alle stekkertjes die aan de kast zitten van het mobo af en maak dan heel effe kontact met een schroevendraaier op de pinnetjes voor je pwr button. help dit ook niet leg dan eens van die rooie ringetjes tussen je mobo en de kast (bij die schroefgaatjes. en ook boven op het mobo zodat het mobo geen gnd meer met de kast maakt. zo al heel veel van dit soort probleemen opgelost. :)
Ik heb ook alle draadjes losgekregen.. geinstalleerd op de buisjes die ik bij de Chieftec kast heb gekregen..

Dus alleen Power & Speaker zitten erop

Ik denk echt dat die dood is..... :(

Conclusie => Geen Biepjes en goed geisoleerd Mobo, niet kortgesloten, zonder VGA, CPU, FAN en MEM, niet aangesloten op IDE/SATA, met een goedwerkende Voeding en goed aangesloten speakertjes = Dood Mobo

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 18:39 ]

Verwijderd

kan ook nog proberen op te starten gelijk weer afsluiten en power knop 10 of 20 sec in gedrukt te houden.
bios reset zich .
opstarten en home knop in gedrukt houden.
werkt bij mij om mijn bios weer in leven te krijgen.
suc6

Verwijderd

Een niet piepent MOBO hoeft niet perse aan te duiden dat het MOBO overleden is.
Ik heb eergisteren namelijk mijn 9800 pro verklooid. Als ik mijn PC opstart gaan alle fans draaien, maar verder niets. Mijn eerste conclusie was dezelfde als die van jou -> MOBO of PSU opgeblazen. Voor de zekerheid ff een oud matrox kaartje ingezet en PC start weer op. Het is dus wel degelijk de videokaart die de dader was. Terwijl je dan een biep-code verwacht.

• raba
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-02 17:46
als ie niet piept:
is of de CPU of het geheugen stuk/fout

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer je de volgende situaties creeert:
1) voeding + mobo, dan moet het mobo op z'n minst piepen dat de vidkaart en geheugen ontbreken
2) voeding + mobo + CPU, dan moet het mobo op z'n minst piepen om videokaart/geheugen
3) voeding + mobo + CPU + geheugen, dan moet het mobo op z'n minst piepen om de videokaart
4) voeding + mobo + CPU + videokaart, dan moet het mobo op z'n minst piepen om het geheugen
5) voeding + mobo + CPU + geheugen + videokaart, dan mag de mobo niet piepen, anders is geheugen en/of videokaart brak

Wanneer het mobo in 1), 2), 3) en 4) helemaal niet piept, dan mag je het mobo verdenken (of het speakertje uiteraard :+ ). De PC mag in geen van de gevallen afslaan, want dan heeft het mobo geen kans om een piepje te produceren ;)

En wat betreft het afslaan na 3 secs, check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Kijk bij de gedeelten van de voeding en het mobo.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 31-10-2004 09:27 ]

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

EN check even of je de voeding GOED op het mobo aansluit. (Ik weet niet hoe een tegenwoordige voedingsstekker eruit ziet, maar op mijn ouwe brakke mobo konden er 2 stekkers er op 2 volgordes op, waarvan er maar 1 werkt. :D)

En als er niks gebeurt kan natuurlijk ook je voeding nog brak zijn. Probeer het eens me teen andere voeding?

[ Voor 21% gewijzigd door pelleke op 31-10-2004 16:20 ]

Pagina: 1