Ik heb em nu een en ben er nog steeds erg blij mee. Ik ging vooral voor basic Nokia Series 40 UI + strak en ergonomisch design. Ik denk dat het toestel niet in hele grote mate geproduceerd wordt en de productiekosten + materiaal ervoor zorgen dat ie wat duur uitvalt. Kijk, als je een warm gevoel van binnen krijgt als je telefoon via Bluetooth files transferred met je PC of mp3's wilt proberen te luisteren op je telefoon dan moet je deze niet kopen, maar als je meer geniet van het gevoel van koud staal in je hand, en veel belang hecht aan vorm en ergonomie dan is deze het overwegen zeker waard.
Hoewel het ding natuurlijk niet helemaal van staal is, voelt ie heel solide aan. Dichtgeklapt heb ik iets speling, maar opengeklapt niet. Boven en onderhelft zijn bijna even groot en zwaar dus de telefoon is goed in balans. Veer is stevig, met een beetje hulp van een nagel gaat ie met 1 hand makkelijk open. 121 gram zwaar, is zwaar voor zo'n telefoon, en dat ligt met een paar gram echt niet aan het roestvrijstaal. Ik denk dat het komt door het de relatief grote afmetingen, de hoekige vormen die dus veel volume genereren en het feit dat ze er waarschijnlijk weinig holle ruimte in hebben laten zitten om de boel solide te maken. Veel plastic in een RVS jasje dus. De zijkanten zijn overigens ook gewoon plastic als je dat op de foto's nog niet had gezien, geen koude of verbrande vingertoppen bij het bellen dus

.
Toetsenbord is groot. Toetsen zelf zijn ook groot en grenzen nauw aan elkaar, wat sommigen misschien niet erg fijn zouden kunnen vinden. Knoppen klikken lekker gedempt maar wel met een voelabre 'klik'.
Binnenscherm is prima. Niet zo highres/color als het betere Japanse spul, maar daar gaat bij deze telefoon imho niet om en de 128*160*65536 is adequaat. Ik heb met een knalblauwe (#0000FF) 128*160 schermvullende wallpaper gif de beste achtergrond voor deze telefoon, ziet er in het donker met de blauwe key LEDs en de spiegelende binnenzijde heel bling uit
Buitenscherm is minder, een passief STN geval van 96*65, dat zonder m'n eveneens knalblauwe achtergrond daarop niet echt superleesbaar is. In idle mode, met een beetje vage clock-screensaver die beurtelings z'n werk doet op de onderste cq bovenste helft van het scherm, (STN zal wel lekker inbranden) is er bij weinig licht werkelijk niets van te lezen op meer dan 20cm afstand. Met andere woorden daar hadden ze een mono of oled scherm in moeten douwen . Die clock kun je overigens wel met een (animated) screensaver onderdrukken maar met een gekleurde wallpaper en geen backlight zie je dan nog minder.
Maar voor de primaire zaken van het ding als telefoon (laten zien wie er belt etc.) voldoet het buitenschermpje goed, zolang het backlight maar aan staat en je een beetje heldere achtergrond gebruikt.
Wat een beetje stom is dat je de telefoon voor minstens 40 graden open moet klappen als je wilt dat het buitendisplay aangaat terwijl de telefoon dichtgeklapt zit, om bijvoorbeeld in het donker op de fiets te kijken hoe laat het is. De knopjes aan de buitenkant hebben allemaal een functie, die dan de weergave van de tijd wegdringen van oplichtende display en veranderen een setting die je helemaal niet wilt instellen. Helemaal vervelend is als je per ongeluk het nutteloze PTT (push to talk) knopje indrukt (hoewel je wel raar per ongeluk moet doen om dat kleine stevige knopje in te drukken maar sois), want dan wil meneer alleen nog maar opengeklapt worden en laat nooit de tijd zien. Verder heb ik een bugje gevonden in het profile selectie menuutje, maar ook in een niet-standaard situatie, ik moest die jongens van Nokia maar eens mailtje sturen.
Opengeklapt is alles een stuk beter. Vertrouwd, simpel en snel Series 40 UI met alles wat de 6230 heeft behalve BT, MMC en radio. Geluidskwaliteit is goed, maar met het bereik lijkt het allemaal niet erg super. Daarentegen zit ook gewoon bij Telfort en had ik op m'n vorige Nokia ook nooit veel meer dan een of twee streepjes. Verder ook nog geen last van gehad hoewel ik al wel twee keer gedacht heb van "huh hoezo oproep gemist, ik zat hier de hele tijd met die telefoon naast me." Batterijduur is niet super maar ook niet slecht. Paar dagen, normaal voor een middelgrote Nokia met kleurendisplay.
Wat je ook niet zo vaak ziet, is een telefoon die je zonder veel moeite en gevaar dattie weer omvalt rechtop kunt zetten. Vrij nutteloos ja, maar het ziet er gewoon cool uit. Het lijkt dichtgeklapt ook net ouderwets brAun scheerapparaat