Toon posts:

Hardwareconflict A8V Deluxe - 9800 PRO?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu alle "het grote blabla" threads verwijderd zijn, zie ik geen andere optie dan mijn vraag hier te stellen.
Ik weet niet zeker of dit de juiste categorie is om dit topic te posten, dus mods, verplaats naar believen.

Ik heb hier een vrij nieuw systeem staan.
Specs:

Asus a8v deluxe (socket 939) rev 2.0
athlon 64 3500+ met Zalman 7000 CU
Peak Radeon 9800 SE (wordt in windows herkend als PRO) (tijdelijke kaart, tot mn X800XT er is :D)
2x 512 mb corsair cmx512
WD Raptor 36 GB (voor OS)
plus nog wat losse pruttel
Het hele zooitje draait onder winXP

Nou heb ik het idee dat dit systeem niet presteert naar wat je ervan zou mogen verwachten. Het kan natuurlijk zijn dat die radeon de bottleneck is, maar toch.
Far Cry draait pas redelijk soepel @ 800x600. (En dan heb ik nog last van mouselag, maar da's een ander verhaal)
Zo is er nog een aantal games dat niet soepel wordt gedraaid terwijl je dat wel van dit systeem zou mogen verwachten. (Correct me if i'm wrong.)
3Dmark03 scores zijn meer dan de helft onder het gemiddelde. De compare-functie op de futuremark site geeft aan dat mensen met een zelfde soort systeem tussen de 5500en de 7500 scoren. Ik haal nu rond de 3100 na een clean install met de laatste versies van alle drivers, 4in1 rotzooi van VIA, SP2 erop, laatste bios versie, defrag, enzovoort.

Wat ik graag van jullie zou weten:
Presteert dit systeem ondermaat, en zoja, waarom?
Is de videokaart gewoon de bottleneck?
Ik heb begrepen dat er in het verleden conflicten zijn opgetreden tussen mobos van ASUS en videokaarten van ATI. Kan dit nu ook het geval zijn?
Kan het zijn dat er hardware stuk is en dat de prestaties op die manier beinvloed worden?

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat alles op stock-speed draait. Controlleer voor de zekerheid even op welke snelheden je systeem en 9800 draaien. Heb hier een 9800SE@Pro op een A7N8X-E Deluxe met een XP1800+@2200MHz, die gemakkelijk 6500 3DMark03 doet.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
3000-3500 voor een 9800SE is normaal ...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Draai eens 3dmark01, dat ziet er een stuk leuker uit voor jouw systeem :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

3DMark2001 draait niet echt zwaar op de GPU, dus dat zegt niet zoveel. Met een lage score weet je nog steeds niet of het aan de GPU of aan de rest ligt.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 22:59:
3DMark2001 draait niet echt zwaar op de GPU, dus dat zegt niet zoveel. Met een lage score weet je nog steeds niet of het aan de GPU of aan de rest ligt.
Nee, maar met 01 kun je zien of het systeem goed werkt omdat in 03 de 9800SE de score nekt ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een 9800SE@Pro op een A7N8X-E Deluxe met een XP1800+@2200MHz, die gemakkelijk 6500 3DMark03 doet.
SH4D3H schreef op 29 oktober 2004 @ 19:42:
3000-3500 voor een 9800SE is normaal ...
Spreekt dit elkaar niet tegen?
Ik zal vandaag of morgen 3dmark01 eens draaien. ik -geloof- dat ik 'm al eens eerder heb gedraaid, uit mn hoofd een score van rond de 4500, maar dat weet ik niet zeker. Dus binnenkort een update.

@MMMM, ja, ik draai alles op stock speed.

Om deze thread een beetje algemeen te houden: er zijn dus tot nu toe geen mensen die op de hoogte zijn van mogelijke hardwareconflicten tussen A8V Deluxe en 9800SE?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

sapphire

Die-hard pruts0r

4500 in 01 lijkt me wat laag ;)

Trouwens SH4D3H zegt ook SE, dat scheelt iig al 4 pipelines wat heel veel uitmaakt voor je score en dan misschien nog de benodigde extra MHZ en.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire,

dus misschien kan ik mijn videokaart overclocken naar een pro, en zo 3000 punten winnen? Het klinkt wat al te fantastisch, maar 't is het proberen waard. :)
*gaat nu 3dmark01 draaien.

En ja, ik geloof echt dat die score eerst rond de 4500 lag.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
3md01 moet je toch zeker boven de 10000 halen. Een 9700pro haalt al op een a64 zo'n 15k denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
hehe... bij nader inzien kan het ook zijn geweest dat die 4500 op mijn oude systeem was. (P4 1800, 256 mb, geforce 2) My mistake. :)

Ik haalde nu bij de tweede run 11960 punten. Niet zo positief als VinnieWeiss
schatte, maar toch een hele verbetering.

Ik zei bij de tweede run, omdat ik tijdens de eerste run een error message van mijn beeldscherm kreeg: "out of range" met dan wat waarden erbij, 18.8k en 26.nogwat. En daarna een reboot. Waar dit door komt weet ik niet, het zal ook wel een heel ander verhaal zijn dan die lage 3dmark scores, maargoed. So be it.

Zoals ik zei, de compare-functie op de futuremark site geeft aan dat anderen in 3dmark03 ongeveer twee keer zo hoog scoren als ik. Er stond een stuk of 40 resultaten, varierend van 7500 tot 5500. Kan het zijn dat dit allemaal extreme overclockers zijn en dat gewone stervelingen allemaal rond de 3000 halen met een soortgelijk systeem?

Ik zal me binnenkort eens in de 3dmark01 scores van anderen verdiepen, ik moet nu slapen want moet morgen met de vriendin op stap. :)
Heren, bedankt voor de hulp en welterusten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken op die compare site van futuremark... het ziet ernaar uit dat er geen athlon64 systemen zijn gebenchmarkt met 3dmark01. Tenminste, ik krijg zero search results.

Even terzijde, ik heb mijn twee SATA schijven op de RAID poorten op mijn mobo zitten, terwijl ze niet in RAID configuratie draaien. (Op de SATA poorten worden de schijven niet gedetecteerd.) Kan het zijn dat dit de prestaties nadelig beinvloedt?

Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of er geen corrupte onderdelen in mijn systeem zitten. Afgezien van de tegenvallende resultaten met 3dmark03 krijg ik nu voortdurend "corrupt file" messages, met de boodschap dat ik chkdsk moet draaien. Dat haalt niets uit. Binnenkort maar eens opnieuw formatteren.

Bedankt voor de hulp tot zover in elk geval. Graag zou ik van anderen hun visie horen op eventuele redenen dat dit systeem zo beroerd presenteert met 3dmark03. Plus, misschien nog wel belangrijker, mocht iemand uit de hier verzamelde gegevens kunnen afleiden dat er onderdelen stuk zijn, laat het dan weten. Ook handig voor anderen die dezelfde problemen hebben.
En als laatste, om deze thread on-topic te houden, er zijn dus geen mensen die problemen hebben gehad met een ASUS mobo icm een ATI videokaart?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 17:56 ]

• ta-master
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 17:33
En als laatste, om deze thread on-topic te houden, er zijn dus geen mensen die problemen hebben gehad met een ASUS mobo icm een ATI videokaart?

NOU JA ik dus wel.

Ik heb hier:
AMD Athlon 64 3500+
ASUS A8V deluxe biios geflasht naar laatste beta bios.
1 gig DDR 400 MHz
SAPPHIRE ATI RADEON 9800 PRO 128MHz
120 gig SATA HDD
Forton 400 watt voeding

en een DVD brander merk ff kwijt :S
de kaart wordt naar mijn idee veel te heet heb al 2 koelers extra geplaatst 1 naar binnen (voorkant) en 1 naar buiten blazend (achterkant).
bij een aantal spellen draait het spel goed. battlefield 1942, half life 2, soldiers heroes of ww2
maar bij het spel Far cry ging de pc na een poosje (iedere keer verschillend) hangen en op nieuw opstarten. dit was over na dat ik de koelers geplaatst had.
nu heb ik Battle for Middle-Earth gekocht en weer gaat de pc na een poosje hangen. en opstarten. heb nu de laatste ATI drivers, Via drivers, bios update geinstallerd en heb ook oudere ATI drivers geprobeert.
werkt allemaal niet!!!

Ik denk dat ik de kaart maar ga omruilen voor een ATI RADEON 9800 PRO van Hercules

of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen/doen. of opties!! hoor het graag.

Verwijderd

ja - en je bent niet de enige. Ik had het met m'n 9600pro, maar ben nu over op een X800pro - en dat doet het zonder problemen.

Meer info:

http://forums.viaarena.co...eadid=62007&enterthread=y
en
http://www.ocforums.com/s...php?p=3265278&postcount=2

Bottomline: SP2 en de VIA AGP drivers bijten elkaar, en dat lijkt nog erger te zijn met de ATi 9x00 series. Laatste BIOS (1009.006) was met mijn 9600 iets stabieler, maar de ellende hield pas op toen ik m'n X800pro erin had zitten.

• ta-master
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 17:33
tja dan is er dus weining anders aan te doen dan wachten tot via goeie drivers heeft of windows iets bedenkt en andere een andere kaart kopen terzijne tijd.

ik moet wel zeggen nu ik in het spel een aantal snufjes heb uitgezet: ingame movies en shadows het wel goed loopt.

Verwijderd

Mijn broer heeft ook problemen gehad met A8V deluxe + radeon X800 pro

Het probleem werd opgelost door een allerlaatste windows XP te installeren, die met sp2 al ingebakken.

Nu draait alles perfect

sysspecs: amd 3500+ 1gig ram, Raptor 37gig, 200 gig sata X800pro

Verwijderd

A8V + ATI 9XXX is elende...

http://forums.viaarena.co...eadid=63556&enterthread=y

De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is de AGP snelheid op 4X zetten.
Pagina: 1