Harde schijf als RAW, moet NTFS worden

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik had wat problemen met een partitie op Western Digital 120 GB HDD, hierop stond eerst XP geïnstalleerd maar die startte niet meer op (zie ander topic van mij), nadat ik een andere HDD erbij had gezet (Maxtor 80 GB) en daar XP op heb geïnstalleerd wilde ik die oude partitie formatteren. In Windows zelf kon ik wel een Quick format doen (gedaan) maar ik wilde alle (verborgen, XP restore) info deleten en 'gewone' Format in XP lukt niet. Zodoende heb met 'killdisk' een succesvolle low-level format gedaan.

Als ik vervolgens XP opstart en naar My Computer ga dan verschijnen al mijn schijven (Primaire met XP, 1 partitie, C:) en secundaire (oude WDD schijf) met partitie D:, E: en F:. E en F zijn toegankelijk met alle data erop in NTFS. Alleen de D: schijf die dus geformatteerd is, is niet toegankelijk en wordt herkent als RAW schijf en schijfgrootte wordt niet weergegeven.

Hoe kan ik hiervan een NTFS schijf maken? Heb al wat FAQ's en Topics doorgelezen maar kom er niet uit....

Chkdsk geeft aan dat deze niet beschikbaar is voor RAW drives.

Volgens mij moet ik met FDISK aan de gang maar ook na het lezen van de FDISK FAQ is mij niet duidelijk wat ik moet doen :?

Specs: XP 2800+, 512 DDR, Maxtor 80 GB, Western Digital 120 GB, Asus A7v8X-MX, Windows XP UK Home SP2

Prim. master: Maxtor, Prim. Slave: WDD
Sec. master: NEC ND2510, Sec. slave: Philips 52XCD(R)W

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met FDISK kun je partities op de schijf aanmaken :) En dat lukt dus ook niet? Heb je de schijf wel leeggegooid met debug of mbrwork? Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?".

• PAKMAN79
Maar er staan al partities op de schijf? Zelfs de 'boosdoener' wordt in fdisk herkent, zijnde 'A' (active) alleen XP wil er verder niets mee doen (vanwege RAW). Mijn probleem is dat ik wel met de fdisk de boel wil opschonen, maar dan ben ik alle info op de hele schijf kwijt, toch?
Wat bedoel je met 'leeggegooid'? Kan onder de FDISK FAQ niets vinden over 'debug' en middels 'handige freeware tools' > MBRWork wordt het ook niet duidelijker....

Update: zal eens fdisk/mbr proberen...

Update 2: fdisk/mbr haalde niets uit... sprong gewoon weer op A:. Even in fdisk gekeken schijf 2 heeft 3 partities, waarvan de 1e op A staat. Nadat ik fdisk weer afsloot en windows opstartte kreeg ik 'new hardware found' en systeem restart, na restart blijft de D: partitie op RAW staan...

Ik denk dat ik alle (belangrijke) data van de WDD omzet naar de Maxtor en vervolgens met FDISK alles van de WDD verwijder, ofzo :?

[ Voor 56% gewijzigd door PAKMAN79 op 29-10-2004 15:26 ]

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Foutje van mij, ik had begrepen dat je de WD met killdisk had schoongemaakt en de WD daarna alleen de D: partitie bevatte. En wat betreft debug: doe een CTRL+F in de FDISK FAQ :) Maar dan moet je wel de data op de andere toegankelijke partities van diezelfde schijf backuppen. En MBRWork: klik eens op dat "Handige freeware tooltjes" link? 8)7

Overigens behoort de primaire partitie waarop windows staat en waarvan wordt geboot Actief te zijn. Er mag maximaal 1 actieve primaire partitie in de PC zitten. Dus de primaire partitie van de andere schijf zou inactief moeten zijn. Dit kun je met o.a. PartitionMagic doen.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 11:09
Wat gebeurd er met diskmanagement ? wat kan je ( partities maken ? formatteren ? ) wat kan je niet..

Runs everything...

• PAKMAN79
Had ctrl+f debug gedaan maar vond in de eerste instantie niets (ik zal wel debgu) getypt hebben ofzo, mybad... Maar die debug commando's zeggen me niet veel en er wordt gewaarschuwd dat niet zeker is dat alle data behouden blijft...

Dat van op die link klikken snap ik ook wel ;) Moet ik dan PartINFO hebben?

Zal ook Partition Magic eens installeren en dan even verder kijken....

Is het trouwens niet vreemd dat in FDISK de schijf als NTFS herkend wordt en in XP als RAW?

Zal verder zelf het een en ander uit gaan zoeken en me weer melden met vragen/bevindingen/problemen

In ieder geval bedankt voor het meedenken BalusC

Verwijderd

FDISK zal hem herkennen al niet-FAT schijf, of het nou NTFS RAW of gewoon kaduuk is, zal hem een worst wezen. (als ik mij niet vergis).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Aan de ene kant zeg je dat je je data wilt bewaren en aan de andere kant denk je een low-level format te hebben gedaan.

Beetje verhaal van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
nofi.

Als je namelijk echt low level gaat formatteren word het complete oppervlak van de disk opnieuw ingedeeld en dat kan NIET met behoud van data.

Daarnaast, als je een beetje pecht hebt word er 32GB low level geformatteerd en de rest blijft ongebruikte ruimte vanwege gebrekkige addressering.

• PAKMAN79
Ik heb low level gedaan op de eerste partitie van de secundaire schijf, deze wordt nu in xp dus ook niet herkent. De andere twee partities op deze schijf worden wel herkend door xp en zijn gewoon te gebruiken. Schematisch:

C: XP-schijf (Maxtor, 80 GB)
D: RAW schijf (leeg, low-level format, Western Digital)
E: Data schijf (38 GB, NTFS, Western Digital)
F: Media schijf (38 GB, NTFS, Western Digital)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PAKMAN79 schreef op 29 oktober 2004 @ 15:52:
Had ctrl+f debug gedaan maar vond in de eerste instantie niets (ik zal wel debgu) getypt hebben ofzo, mybad... Maar die debug commando's zeggen me niet veel
Dat is toch duidelijk? Gewoon in DOS de debug uitvoeren en vervolgens de commando's invoeren gescheiden door een [enter] 8)7
en er wordt gewaarschuwd dat niet zeker is dat alle data behouden blijft...
Zoals ik al eerder zei:
Maar dan moet je wel de data op de andere toegankelijke partities van diezelfde schijf backuppen.
Wat is je logische conclusie? B)
Dat van op die link klikken snap ik ook wel ;) Moet ik dan PartINFO hebben?
MBRWork == MBRWork.

Dude, dit valt me van je tegen, kun je echt niet even 10 tellen nadenken bij elk vraag/probleem?

• PAKMAN79
Oke, ik ga de zaak backuppen en MBRWork gebruiken.

Keep u posted!

• PAKMAN79
Uiteindelijk heeft XP het probleem zelf opgelost, toen ik vanmiddag rebootte kwam die met een melding dat de consistency van de D schijf moest worden gecheckt, nu ik thuis ben was die verder geboot naar XP en nu is de schijf met volledige grootte weer terug......

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

PAKMAN79 schreef op 29 oktober 2004 @ 16:13:
Ik heb low level gedaan op de eerste partitie van de secundaire schijf, deze wordt nu in xp dus ook niet herkent. De andere twee partities op deze schijf worden wel herkend door xp en zijn gewoon te gebruiken. Schematisch:

C: XP-schijf (Maxtor, 80 GB)
D: RAW schijf (leeg, low-level format, Western Digital)
E: Data schijf (38 GB, NTFS, Western Digital)
F: Media schijf (38 GB, NTFS, Western Digital)
Low Level formatteren van een partitie bestaat niet. Je bedoelt gewoon normaal formatteren, dat is heel wat anders, maar ik begrijp dat het al werkt dus oki :)

• PAKMAN79
Nog ff een update, harde schijf loopt de laatste paar dagen te klikken (zelfde geluid als wanneer de PC afgesloten wordt) en middels Command prompt> 'chkdsk D:' krijg ik bad sectors te zien.

Heb even met Paradigit (leverancier) gemaild en die bevestigen dat de HDD waarschijnlijk kapot is/gaat en dat ik 'm kosteloos kan vervangen, tenminste aangezien ze dit 120 GB model niet meer hebben kan ik er € 90 voor terugkrijgen en met bijbetaling van € 9 een 160 GB model krijgen, prima :)

@Fairy: Kan best dat low-level format niet kan op één partitie maar slechts op de hele fysieke schijf kan,in het programma 'killdisk' kon ik echt de partitie kiezen die het betrof maar gezien mijn verhaal is dat niet helemaal gelukt, of dat aan de defecte hardware of foute format ligt is (door mij) niet te zeggen... In ieder geval (allemaal) bedankt voor het meedenken ;)

Pagina: 1