Toon posts:

een software raid 0 partitie voor swap file?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een tijd geleden kocht ik een sata 160 gig.. nou ja, leuk en aardig, veel leechen natuurlijk, maar de laatste tijd kreeg hij steeds meer errors.. nou ja, ik een nieuwe hd kopen, 200 gig, met in het achterhoofd zo gauw ik die 160 gig gebackup heb, stuur ik m RMA op..
nou ja, het toeval wil natuurlijk dat mn 160 gig ineens weer foutloos werkt, en ik nu dus met 2 schijven in mn systeem zit.. nu vroeg heb ik normaal op mn schijf na de windows partitie een aparte swap partitie, en daar achter dan weer een program files partitie.. zou ik snelheids winst kunnen halen door die swap partitie software raid 0 te laten draaien? ik weet niet echt hoe je zoiets zou moeten testen, maar daar ik op het moment maar 512 mb ram heb, is snelle swap wel welkom..

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46
Als die twee partities op verschillende fysieke schijven staan zal je er wel iets mee winnen ja, afhankelijk van wat de rest van de partities doen. Ik ben niet zo'n voorstander van partitioneren -> raid. Ik vind raid -> partitioneren de betere volgorde.

Roomba E5 te koop

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je pagefile op een raid heeft niet zo veel zin.

Ten eerste wordt er helemaal niet zo veel gepaged als je zou denken(licht er een beetje aan wat je doet natuurlijk), en als er gepaged wordt is dat afhankelijker van toegangstijd dan van doorvoer. Wat wel zinvol kan zijn is je pagfile over 2 schijven verdelen, dan zoekt windows in het moment zelf uit welke het snelste is om te gebruiken.

Een aparte partitie op je windows schijf is ook onzin, je hebt het liefst al je veelgebruikte data bij elkaar staan om zo de toegangstijd te verminderen, per schijf. Dus als je partities gaat maken om data te scheiden, dan vallen er vaak gaten tussen, wat dus meer afstand is voor de kop van de HD om af te leggen. Dus hou je pagefile gewoon op je partitie met windows en je program files als je 1 schijf hebt.

Jij hebt er nu 2, dus ik zou je pagefile op allebij de schijven zetten, als je ze niet in raid hangt iig.

stel, als ik jou was, dan zou ik op schijf 1 2 partities maken, 1 voor windows en pafile 1, en de andere voor data zoals mp3's en films en documenten, en op schijf 2 2 partities, 1 voor je program files en je pagefile 2 , en de ander ook voor documenten etc. Zo verlaag je in sommige gevallen je effectieve zoektijd.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 29-10-2004 14:06 ]

specs

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie hebben we het hier over, dan kan ik die in je topic titel zetten? Zie hierover ook de Windows Operating Systems Policy :)