Toon posts:

[Fedora] Performance + samba-vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all!
Euhhmmm, op het moment heb ik een file/ftp/web-servertje draaien thuis. Deze zit achter een router. En ik wil binnekort beginnen met het draaien van wat oude sites die recent offline zijn geraakt. Maar ik heb niet zo veel ervaring met het draaien van een public-server, en hoe je hem moet securen.

Op het moment heb ik op mijn router een virtual server op poort 80 naar mijn server, 192.168.1.10. Is dit veilig genoeg? Ik heb iptables uitgezet, aangezien het configuratie-programma'tje steeds crasht, en nooit de goede rules instelt. (Alles accept)

En hoe goed is een ADSL lijn voor het aanbieden van sites? Ik heb waarschijnlijk nooit meer dan 10 users ingelogd, en een Planet standaard abbo. Enneh... ze moeten dan maar gewoon wat langer wachten hoor... maar gaat 'em dat wel lukken?

Op het moment moet ik iedere keer als ik wil inloggen op de Samba(file)-server mijn wachtwoord invoeren. Hij onthoudt het niet. Is best wel irritant als je even snel dingen wil gaan kopieren... dit is mijn smb.conf:

[global]
log file = /var/log/samba/%m.log
netbios name = Server
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
server string = Server
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
workgroup = WERKGROEP
os level = 20
hosts allow = 192.168.1. 127.0.0.1
security = user
max log size = 50

[Bestanden]
comment = Bestanden op server
path = /Bestanden
writeable = yes
guest ok = no
printable = no
create mask = 0777

[FTP]
comment = FTP-server
path = /home
writeable = yes
guest ok = no
printable = no
create mask = 0777

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:49:
Hi all!
Euhhmmm, op het moment heb ik een file/ftp/web-servertje draaien thuis. Deze zit achter een router. En ik wil binnekort beginnen met het draaien van wat oude sites die recent offline zijn geraakt. Maar ik heb niet zo veel ervaring met het draaien van een public-server, en hoe je hem moet securen.

Op het moment heb ik op mijn router een virtual server op poort 80 naar mijn server, 192.168.1.10. Is dit veilig genoeg? Ik heb iptables uitgezet, aangezien het configuratie-programma'tje steeds crasht, en nooit de goede rules instelt. (Alles accept)
Als alleen poort 80 naar je webserver openstaat valt het allemaal wel mee. Aangezien je router hoogstwaarschijnlijk NAT doet en niks naar binnen stuurt dan gaat het allemaal wel goed. Verder is het gewoon verstandig als je je webserver gewoon bijhoudt dus updates van je distro installeren.
En hoe goed is een ADSL lijn voor het aanbieden van sites? Ik heb waarschijnlijk nooit meer dan 10 users ingelogd, en een Planet standaard abbo. Enneh... ze moeten dan maar gewoon wat langer wachten hoor... maar gaat 'em dat wel lukken?
Ik doe het op een Basic ADSL lijntje van xs4all. En daar lukt het ook op. En als ze iets langer moeten wachten op jou website... ik wacht ook wel is ergens op hoor. En het schijnt dat geduld nog steeds een schone zaak is ;)
Op het moment moet ik iedere keer als ik wil inloggen op de Samba(file)-server mijn wachtwoord invoeren. Hij onthoudt het niet. Is best wel irritant als je even snel dingen wil gaan kopieren... dit is mijn smb.conf:

[global]
log file = /var/log/samba/%m.log
netbios name = Server
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
server string = Server
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
workgroup = WERKGROEP
os level = 20
hosts allow = 192.168.1. 127.0.0.1
security = user
max log size = 50

[Bestanden]
comment = Bestanden op server
path = /Bestanden
writeable = yes
guest ok = no
printable = no
create mask = 0777

[FTP]
comment = FTP-server
path = /home
writeable = yes
guest ok = no
printable = no
create mask = 0777
Welke windows versie draai je ? En volgens mij is dit meer een windows issue...

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:46
active2 schreef op 29 oktober 2004 @ 19:28:
In Non-Windows Operating Systems is die vraag een vloek ;). Het gaat hier om Samba, voor (een) unix(-variant).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat op Windows XP... hij wil maar niet de username en het wachtwoord onthouden. Tis alleen zo, dat mijn computernaam van de client verschilt met die van de username op Linux. Die is client, in plaats van de compnaam: Client1 :P

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Dennis schreef op 29 oktober 2004 @ 19:44:
[...]

In Non-Windows Operating Systems is die vraag een vloek ;). Het gaat hier om Samba, voor (een) unix(-variant).
Goh, nee, je meent het

Heb je misschien ook een nuttig antwoord waardoor de topic starter geholpen kan worden ?

Het lijkt me in dit geval dat windows gewoon het password niet wil onthouden...

En nou ben ik geen windows goeroe die hem hiermee kan helpen... maar misschien heeft er iemand anders wel een oplossing voor.
Ik heb dat op Windows XP... hij wil maar niet de username en het wachtwoord onthouden. Tis alleen zo, dat mijn computernaam van de client verschilt met die van de username op Linux. Die is client, in plaats van de compnaam: Client1
Je hebt in smbpasswd alleen de client$ (computernaam) en de username waarmee je inlogged nodig en deze moeten ook op het unix systeem bestaan.

[ Voor 27% gewijzigd door active2 op 29-10-2004 21:16 . Reden: Verder lezen dan mijn neus lang is ]

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
active2 schreef op 29 oktober 2004 @ 21:10:
Je hebt in smbpasswd alleen de client$ (computernaam) en de username waarmee je inlogged nodig en deze moeten ook op het unix systeem bestaan.
Euhhmmm, even om het voor eens en altijd duidelijk te krijgen: :P :D

Users, die via daemons willen connecten via ftp/samba/etc., moeten dat dus doen onder een unix-useraccount? En samba houdt dus een aparte user+password tabel erop na, met de SMB_names... dus de Windowsclients naam, Client1, in de map /etc/samba/?

Dus ff dit runnen?
# adduser Client1 -G gebruikers
# adduser Client2 -G gebruikers
# smbpasswd Client1
# smbpasswd Client2

(ja ik weet, ben noob met linux/unix systemen... :+)

Verwijderd

Topicstarter
Enneh ohja, moet ik als ik via VNC een verbinding wil maken, eerst met ssh in een terminal "vncserver" runnen op de client?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 14:52 ]

Pagina: 1