DVD afspeelmogelijkheden van de PlayStation 2

Pagina: 1
Acties:
  • 2.248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03 20:28
ff een vraagje over de dvd mogelijkheden:

ik weet wel dat je op de ps2 dvds af kunt spelen, probleem is alleen dat dit maximaal 2 uur is, maar ik zoek een mogelijkheid om er veel meer uren op te zetten. (als ik bijv een hele trits aan .mpg van 3,5gb op 1 dvd zou kunnen zetten is dat in totaal al bijna 12 uur, das in dat opzicht zou het wel moeten passen).

Overigens heb ik niet verschrikkelijk veel verstand van hoe dvds, svcd, vcd etc in elkaar zetten, maar voor zover ik weet ondersteund de ps2 geen svcd en vcd.

Volgens mij ondersteund de ps2 het ook niet als je .mpg gewoon als data op een dvd brand, maar op de compatibility list van videohelp.com zag ik dat de ps2 wel divx ondersteund.

Voor zover ik weet is divx alleen een codec die in .avi's en meer van dat soort bestanden wordt gebruikt maar bestaan .divx bestanden niet ook?

Neway, bottom line is: is er een mogelijkheid waarop ik vele uren aan film op een dvd kwijt kan (liefst met menu) welke de ps2 zonder problemen kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16

SkyStreaker

Move on up!

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat een PS2 maximaal maar 2 uur kan lezen? Ik heb zat films van langer die ik er op zie? :?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
tranztaz schreef op 29 oktober 2004 @ 09:27:
Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat een PS2 maximaal maar 2 uur kan lezen? Ik heb zat films van langer die ik er op zie? :?
Ik heb het over een dvd. Hoeveel uur dat precies is weet ik niet, maar een echte dvd kan meestal maar een paar uur hebben, net zoals een cd max 80 minuten aan muziek kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Schumi4ever schreef op 29 oktober 2004 @ 11:20:
[...]

Ik heb het over een dvd. Hoeveel uur dat precies is weet ik niet, maar een echte dvd kan meestal maar een paar uur hebben, net zoals een cd max 80 minuten aan muziek kan hebben.
Maar wat heeft dat met de ps2 te maken dan? Dan heb je het toch over een beperking van het dvd formaat en niet van de ps2 zelf?? De 120 minuten grens waar je het over hebt geld overigens alleen voor een dvd5 als je daar mpeg2 op wil gooien. Wat je met een "echte dvd" bedoelt weet ik ook niet.

Er zijn overigens ook 90 en 100 minuten cd-r's te koop, dus dat max 80 minuten muziek (in cdda formaat) klopt dus ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Schweino op 29-10-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Schumi4ever schreef op 29 oktober 2004 @ 11:20:
[...]

NOFI maar dat is pure bullshit :*

Een CD kan maximaal 72 minuten muziek bevatten omdat het geluid van een autio CD *altijd* in een bepaald formaat/kwaliteit/bitrate/etc moet zijn.
Vanwege het feit dat compressie e.d. ALTIJD gelijk zijn, zal iedereen er hetzelfde aantal minuten op kwijt kunnen.

Zowel de MPEG2 als de DVD standaard schrijven NIETS voor over de bitrate/compressie van een DVD.

Als jij een DVD vol wilt plempen met een MPEG2 stream van ~10 mbps en een DTS5.1 autiotrack, dan kun je idd mischien net 2 uur kwijt op die DVD.

Maar je kan er ook voor kiezen om ern een MPEG2 stream van ~1 mbps met een DD2.0 audio signaal op te zetten (DD2.0 is kleiner dan PCM nl. :P) en dan past er echt wel meer dan 2 uur op die DVD ;)

En beide schiifjes zullen het in elke DVD speker ter wereld doen, ze voldoen beide namelijk aan de DVD standaard.

Oftewel .. een maximale tijdsduur van 2 uur op 1 DVD is complete onzin :*

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Koffie schreef op 29 oktober 2004 @ 11:40:
[...]

NOFI maar dat is pure bullshit :*

Een CD kan maximaal 72 minuten muziek bevatten omdat het geluid van een autio CD *altijd* in een bepaald formaat/kwaliteit/bitrate/etc moet zijn.
Vanwege het feit dat compressie e.d. ALTIJD gelijk zijn, zal iedereen er hetzelfde aantal minuten op kwijt kunnen.

Zowel de MPEG2 als de DVD standaard schrijven NIETS voor over de bitrate/compressie van een DVD.

Als jij een DVD vol wilt plempen met een MPEG2 stream van ~10 mbps en een DTS5.1 autiotrack, dan kun je idd mischien net 2 uur kwijt op die DVD.

Maar je kan er ook voor kiezen om ern een MPEG2 stream van ~1 mbps met een DD2.0 audio signaal op te zetten (DD2.0 is kleiner dan PCM nl. :P) en dan past er echt wel meer dan 2 uur op die DVD ;)

En beide schiifjes zullen het in elke DVD speker ter wereld doen, ze voldoen beide namelijk aan de DVD standaard.

Oftewel .. een maximale tijdsduur van 2 uur op 1 DVD is complete onzin :*
Zoals ik al zei heb ik er niet verschrikkelijk veel verstand van, maar als je een cd koopt staat daarop 700mb data/80min audio.

Als je dan dus een audiocd maakt wordt de bitrate automatisch omgezet naar 320kb/s (iirc) waardoor je maximaal 80 minuten kwijt kunt.

Als je een dvd-r koopt staat daar op 120minuten aan video. Daardoor ging ik ervan uit er bij een dvd (dus geen svcd, vcd of whatever) ook een standaard bitrate ed wordt gekozen, waarom zou er anders 120 minuten op zoon dvd staan als het compleet afhankelijk is van de bitrate? Als je een audio cd maakt kun je immers ook niks anders kiezen dan 320kb/s (en ik heb het dus niet over mp3 ofzo, maar over .cda zoals je het ook in de winkel koopt en die in alle muziekspelers gewoon af te lezen is)

Ik heb hier bijv een progje waarmee je dvd kunt bakken. Je moet dan je .avi of .mpg of whatever selecteren en dan converteert hij het zelf en maaktie de "video_ts" en "audio_ts" mappen zelf aan en brandtie dat etc. Je kunt dan geen bitrate kiezen, maar het resultaat is een dvd die het in elke dvd speler doet (dus ook in dvd-spelers die geen svcd, vcd etc ondersteunen.

Als ik nu ergens fout zit moet je het maar zeggen, maar voor zover ik weet kun je in dvd form dus 120 minuten kwijt. Wil je meer dan moet je dus voor svcd oid gaan (en dat dan op een dvd-r branden) maar de ps2 ondersteund geen s/vcd afaik, of geldt dit alleen wanneer je een s/vcd op cd-r brandt?

edit: maar stel, je kunt idd een dvd bakken waar veel meer uur op past (als ik bijv 3,5gb zou hebben van +-12 uur totaal zou dat mijns inziens op een dvd moeten passen (=4,37gb)), kan iemand mij dan vertellen of er een progje is waar je gewoon je .avi's, .mpg's, .ogm's etc kunt selecteren zodat er automatisch een dvd wordt gemaakt die het doet in de ps2?

[ Voor 10% gewijzigd door Benotti op 29-10-2004 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Schumi4ever schreef op 29 oktober 2004 @ 12:35:
Zoals ik al zei heb ik er niet verschrikkelijk veel verstand van, maar als je een cd koopt staat daarop 700mb data/80min audio.

Als je dan dus een audiocd maakt wordt de bitrate automatisch omgezet naar 320kb/s (iirc) waardoor je maximaal 80 minuten kwijt kunt.
Blijkbaar hebben ze daar toendertijd voor gekozen, wie/wat/waar/waarom weet ik ook niet ;)
Als je een dvd-r koopt staat daar op 120minuten aan video. Daardoor ging ik ervan uit er bij een dvd (dus geen svcd, vcd of whatever) ook een standaard bitrate ed wordt gekozen, waarom zou er anders 120 minuten op zoon dvd staan als het compleet afhankelijk is van de bitrate?
Geen flauw benul, zal ongetwijfeld marketing truck gebasseerd op gemiddelde zijn ofzo ?
Als je een audio cd maakt kun je immers ook niks anders kiezen dan 320kb/s (en ik heb het dus niet over mp3 ofzo, maar over .cda zoals je het ook in de winkel koopt en die in alle muziekspelers gewoon af te lezen is)
Again, bij CD is dat nu eenmaal zo. Geen idee waarom je dat niet zou mogen verlagen.
Ik heb hier bijv een progje waarmee je dvd kunt bakken. Je moet dan je .avi of .mpg of whatever selecteren en dan converteert hij het zelf en maaktie de "video_ts" en "audio_ts" mappen zelf aan en brandtie dat etc. Je kunt dan geen bitrate kiezen, maar het resultaat is een dvd die het in elke dvd speler doet (dus ook in dvd-spelers die geen svcd, vcd etc ondersteunen.
Ik had het idd keihard over DVD, niet over (S)VCD rommel ;)
En niet lullig bedoeld, maar een programmatje die van een AVI een VIDEO_TS fabriekt zonder ook maar iets aan settings te vragen neem ik iig niet serieus :*
Als ik nu ergens fout zit moet je het maar zeggen, maar voor zover ik weet kun je in dvd form dus 120 minuten kwijt. Wil je meer dan moet je dus voor svcd oid gaan (en dat dan op een dvd-r branden) maar de ps2 ondersteund geen s/vcd afaik, of geldt dit alleen wanneer je een s/vcd op cd-r brandt?
De enige fout die jij wellicht maakt is een denkfout.
De bitrate voor zowel autio als video is voor een DVD vrij instelbaar, en je kunt absoluut meer dan 2 uur op 1 DVD kwijt. Of het beeld nog acceptabel zal zijn bij een verdubbeling is nog maar de vraag .. maar in principe kun je er net zoveel op kwijt als je wilt.
Zie het als een floppy, daar kun je maximaal 1.4 Mb op kwijt.
Dat kan 1.4 Mb aan een word document zijn van 1 pagina, maar het kan ook een ZIP file zijn van 1.4 Mb met daarin 10 Word documenten van 2 pagaina's per stuk.

De maximale capaciteit blijft 1.4 , maar al naar gelang hoe je er mee omgaat passen er meer pagina's op.

Zo .. tot zover dit best wel erg offtopic verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
bottom line is dus dat je vele uren op een dvd kunt proppen die een ps2 af kan spelen? :P

Dan heb ik nog 2 laatste vraagjes:

Als ik nu een avi/mpg/ogm/etc hebt met een bepaalde bitrate, resolutie etc en hij is 150mb, als ik dat dan met een progje converteer zodat het een dvd wordt en kies ervoor om dezelfde bitrate etc te houden, wordt de uiteindelijk .vob (oid :X) die op de dvd komt te staan dan een stuk groter dan die 150mb? iaw: is het mogelijk om 3/3,5/4 gb aan avi/mpg/ogm in dvd formaat te krijgen (en dus ook op één dvd) zonder de bitrate en reso te veranderen

Tweede vraag is: welk progje kun je me aanraden die doet heel goed doet? Want als ik ga googlen kan ik door de bomen het bos niet meer zien B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
Waarom je maar 74/80 minuten muziek op een audio CD kwijt kunt is heel makkelijk te beredeneren. 20 jaar geleden had men nog niet de optie om complexe compressiealgoritmes te gebruiken voor CD's, aangezien je anders praktisch een supercomputer nodig had als CD speler. Daarom bestaat een audio CD uit rauw ongecomprimeerd wave geluid, op 44100 Hz in stereo, met 16 bits per sample.

Het rekensommetje is dan: Voor iedere seconde heb je 44100 samples * 16 bits per sample * 2 kanalen (stereo) = 1411200 bits per seconde = 1378 kbit/sec. Dat is dus een vaste bitrate waar je helemaal niks aan kunt veranderen, simpelweg omdat de audio CD standaard dat vereist. Voor zover ik weet bevat een audio CD standaard ook geen header met informatie over de sampling rate, sampling precision en aantal kanalen. Dus als je een andere bitrate zou gebruiken voor een audio CD, dan zou geen enkele CD speler weten hoe ie het geluid moest afspelen.

En dat op een DVD staat hoeveel minuten aan video erop kan, dat is inderdaad niets meer dan een marketingtruc, gericht op naieve mensen die niet veel afweten van dit soort technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Devil N schreef op 29 oktober 2004 @ 12:57:
En dat op een DVD staat hoeveel minuten aan video erop kan, dat is inderdaad niets meer dan een marketingtruc, gericht op naieve mensen die niet veel afweten van dit soort technologie.
Like me :P Maar ik heb dan ook geen dvd-brander en me er nooit in verdiept (omdat het niet nodig was), maar als ik me er dan in ga verdiepen (like nu :P) dan kom ik er wel achter (done :*) )

Is dat ook weer opgehelderd voor mij :) (nu alleen nog mijn laatste 2 vraagjes ^^ :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Schumi : dit gaat wel heel ver allemaal :P
Ik zal ff een topisplitsing aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Het liep een beetje uit de hand :P

Maar ik bedenk me net dat ik nog een derde vraag heb: kun je zelfgemaakte dvd's ook gewoon afspelen of moet je dan je ps2 gaan modden? (liever niet :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
Schumi4ever schreef op 29 oktober 2004 @ 13:34:

Maar ik bedenk me net dat ik nog een derde vraag heb: kun je zelfgemaakte dvd's ook gewoon afspelen of moet je dan je ps2 gaan modden? (liever niet :X)
Mijn PS2 speelt gewoon gekopieerde/zelfgemaakte DVD's af, en hij is niet gemod. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Schumi4ever schreef op 29 oktober 2004 @ 13:34:

Ik heb wel gemerkt dat ik op een ongemodde 50004 V9 een DVD+RW kon afspelen, maar op mijn gemodde V9 niet. Pas weer als ik de chip uitschakel.

Overigens raad ik sterk aan +R te gebruiken voor games/film of topmerk -R. Ik hoor verhalen over dat +R lief is tegen de PS2 en -R en het laserelement van de PS2 gaan niet zo fijn samen. Vooral wat betreft de 50004 helemaal, aangezien vanaf 50004 de controllerchip kan doorbranden en niet de laserdiode.

/me TranzTaz heeft dan ook een el-cheapo Taiwanese DVD-speler die alles vreet... Maar of ie het ook goed afspeelt is een 2e...

[ Voor 28% gewijzigd door SkyStreaker op 29-10-2004 14:50 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
tranztaz schreef op 29 oktober 2004 @ 14:46:
[...]

Overigens raad ik sterk aan +R te gebruiken voor games/film of topmerk -R. Ik hoor verhalen over dat +R lief is tegen de PS2 en -R en het laserelement van de PS2 gaan niet zo fijn samen. Vooral wat betreft de 50004 helemaal, aangezien vanaf 50004 de controllerchip kan doorbranden en niet de laserdiode.
[/quote]

Bedankt dat je dat ff zegt :Y)

Overigens heb ik net tmpgenc dvd author gevonden en die ziet er erg goed uit :*) Ik ben nu een test dvd aan het bakken en hij geeft aan dat er 481mb wordt gebruikt van de 4438 en de beide mpg's samen zijn iets van 463 dus dat ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De oude versie van de playstation kan geen gebrande dvd's afspelen. Alleen de nieuwe versie. ( Niet! de kleine bedoel ik) deze is echter al weer een tijd in de verkoop dus er is een kans dat je er 1 hebt. Het staat op de doos van je playstation. ( hij is ook een stiller de nieuwste versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
metal14 schreef op 29 oktober 2004 @ 16:35:
De oude versie van de playstation kan geen gebrande dvd's afspelen. Alleen de nieuwe versie. ( Niet! de kleine bedoel ik) deze is echter al weer een tijd in de verkoop dus er is een kans dat je er 1 hebt. Het staat op de doos van je playstation. ( hij is ook een stiller de nieuwste versie)
Het gaat mij om de pstwo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98057

Ja, de ps2 kan ook dubbellaags dvd's afspelen van max. 9GB. Dit is meer dan 2 uur dvd. Verder klopt al het bovenstaande ook wel, alleen is het complete ONZIN dat een audio-cd maximaal 72min af kan spelen vanwege vaste bitrate van 1411kb/s (geen 320, das max. kwaliteit mp3). De max. tijd op een cd hangt namelijk gewoon af van de datacapaciteit. Zo zijn er cd's van 650MB tot meer dan 900MB.
Wat ik me wel afvraag is hoe de PS2 divx af zou moeten spelen. Volgens mij kan dit namelijk alleen via de upgrade met Linux en harddisk. Dan kan hij overigens natuurlijk ook vcd en svcd afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

De Ps2 kan via PS2 Reality DIVX afspelen. Het nadeel blijft alleen dat je met een CPU te maken hebt die daar niet echt voor geschikt is. Voor zover mij een beetje bekend is valt het, als je films onder 500nogwat KBp/s nog op de ps2 te doen. Hoger, en hij gaat schokken...

Pagina: 1