NF7-S afgebroken condensator

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:07
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een NF7-S met een afgebroken IC. Een SLK 947U en een tikje onhandigheid hebben hem vermoord :P.

Nu zit ik zelf een beetje met een S462 moederborden tekort dus wou ik deze NF7-S gaan repareren. Probleem is alleen dat het ICtje niet heb. Het moederbord boot niet zonder het IC.

Deze IC heet "C243" en zit linksonder de socket:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/nf7-s.jpg.

Mijn vraag is dus met welk IC ik deze kan vervangen. Het zou lullig zijn als ik mijn hele NF7-S weg zou moeten gooien omdat hij een lullig ICtje van 3mm mist.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04
Aan de codering, lees je die van het mobo af?, valt af te leiden dat het niet om een IC gaat, maar om een condensator. Even bedelen bij de mobo-fabrikant om info en dat C'tje dan bij de lokale electroboer kopen en er zeeer voorzichtig op solderen. That should do the trick.

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, All Electric uitbreiding voor eind augustus gepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:35

_Ernst_

Mark It Zero!

Het iig geen ic maar een condensator :)
C staat voor condensator, en wel een SMD variant.

Je moet er een hebben die dezelfde capasiteit en spanningwaarde heeft.
Je kunt naar een elektronica zaak gaan en vragen of ze die daar verkopen. Anders idd aan de mobo fabrikant vragen :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
IC staat toch voor Integrated Circuit? Kortom zo'n beetje alles op een moederbord? :)

Maar ik zal abit eens gaan mailen. Bedankt voor de tip! Hopelijk mailen ze terug...

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de goede orde: IC is Integrated Circuit en bevat meerdere componenten in 1 package. Het bewuste onderdeel C is een Condensator en bevat maar 1 component (condensator) in 1 package (SMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

_Ernst_ schreef op 29 oktober 2004 @ 12:27:
[...]

Je moet er een hebben die dezelfde capasiteit en spanningwaarde heeft.
[...]
Het is hoeft niet precies dezelfde spanningswaarde te zijn. De zelfde of groter is goed volgens mij :)

Bij een beetje electro boer kan je zoiets wel halen.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Andre-85 schreef op 29 oktober 2004 @ 21:49:
[...]

Het is hoeft niet precies dezelfde spanningswaarde te zijn. De zelfde of groter is goed volgens mij :)

Bij een beetje electro boer kan je zoiets wel halen.
Spanningswaarde mag idd hoger zijn bij condensatoren. Maar het zal wel een standaart SMD condensator van (meen ik me te herinneren) 50 volt :)
Hoger lijkt me gezien de grote ook niet aan te raden, want dan past hier niet meer. (ik betwijfel zelfs of er wel SMD's te krijgen zijn voor hogere spanningen)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 16:53

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

DE laatste keer dat ik nar zoiets vroeg bij mijn electronica boer..... hoorde ik binnen 2 seconden : No Way vergeet het maar... Dat hebben wij niet...... (Display) Dus waar je het WEL vandaan zou moeten halen .... :'(

[ Voor 2% gewijzigd door Kluk-Kluk op 29-10-2004 22:03 . Reden: typos :-( ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Ik sta ervan te kijken dat ze dat niet hebben bij Display. Maar bij Farnell hebben ze het zeker weten wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Dat is inderdaad een SMD-condensator, afmeting 1206 gok ik. Maar je moet wel weten welke waarde dat ding heeft! Want als het moederbord niet wil booten zonder die condensator zit er kans in dat het ook niet wil booten met de verkeerde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Welkom bij de club, ik heb het laatst bij me geheugen geflikt, werkt nog steeds trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Het ziet er naar uit dat Abit niet gaat reageren (what else is new :{ ).

Is er geen 'veilige waarde' die ik kan nemen ofzo? :P Ik weet niet precies hoe dit werkt bij condensatoren. Kan ik misschien een paar condensatoren proberen zonder dat de andere onderdelen op het mobo risico lopen?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Als ik er van de week ff tijd voor heb, dan zal ik um d'r bij mij ff afhalen en kijken of ik er meer over kan vertellen.
Waarschijnlijk zal ik dan een verzoekje doen om hetzelfde ff voor mij te doen, met een ander dergelijk onderdeeltje. (vlakbij de SB, wat die heb ik gecrushed tijdens het verwijderen van m'n WC-blokje.)

_Droopy

[ Voor 5% gewijzigd door _Droopy op 03-11-2004 10:54 ]

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Haha goeie deal :P. Ik heb een digitale multimeter tot mijn beschikking, dat moet wel genoeg zijn om het na te meten neem ik aan?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
_Droopy schreef op 03 november 2004 @ 10:53:
Als ik er van de week ff tijd voor heb, dan zal ik um d'r bij mij ff afhalen en kijken of ik er meer over kan vertellen.
Waarschijnlijk zal ik dan een verzoekje doen om hetzelfde ff voor mij te doen, met een ander dergelijk onderdeeltje. (vlakbij de SB, wat die heb ik gecrushed tijdens het verwijderen van m'n WC-blokje.)

_Droopy
Heb je een capaciteitsmeter? Zo kan je de waarde eventueel meten. Maar veel meer zal je er niet aan zien door het er af te halen, de waarde staat er normaal niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Er hoeft toch niet percee weer een SMD versie op?

Je kan toch ook een normale condensator nemen met de zelfde waarde, dat soldeert veel makkelijker lijkt mij. Als het past natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Sja dat lijkt mij ook een acceptabele oplossing als ik de waarde zou weten ;).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Had ooit Abit ook eens gemailed omdat er ook iets was afgebroken door eigen schuld ( Voltmods en zo >:) ). En toen hadden ze gewoon dat ene componentje opgestuurd voor me omdat ik me bordje weer standaard wou maken.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 00:07
Er hoeft toch niet percee weer een SMD versie op?

Je kan toch ook een normale condensator nemen met de zelfde waarde, dat soldeert veel makkelijker lijkt mij. Als het past natuurlijk
Juist, iets te laat dus :P

Je kunt ook gewoon een ander soort condensator aansolderen, heb ik met mijn 9500pro ook gedaan nadat ik hem heb laten vallen. Hoeft dus niet perse SMD te zijn. Soldeert HEEL lastig namelijk. Ik zou gewoon zoon ding op 2 pootjes nemen en die aan 2 draadjes vastmaken oid.

Ik heb zelf 2 dunne draadjes aan de soldeer eilandjes gemaakt en de uiteinden aan de condensator gesoldeerd. Gaat veel makkelijker en je staat je bord niet warm te stoken. Bij mij werkte het --> weg arti's en weer standaard performance.
Zelfs een iets betere overclock =P ( paar Mhz maar )

Volgens mij maakt de capaciteit niet veel uit zolang hij niet te klein is. 1000 uf zou ik nemen oid. Te veel capaciteit was dacht ik niet erg...

[ Voor 27% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-11-2004 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Abit levert je vervangende onderdelen voor je moederbord wanneer je ze molt en zelf wilt fixen, ik kreeg zo een ic + diode binnen en heb toen met success een abit nf7 gefixt :)

just give them a call ;)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Had ze dus al gemailt maar nog steeds geen antwoord :P. En als het makkelijker soldeerd als ik er een gewone condensator opplak doe ik dat liever :+.

Wat ik dus concreet nodig heb is:
- capaciteit (1000uF ?)
- spanningswaarde

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
1000 uf , ik noem maar wat hoor.,... Das iig genoeg denk ik zo.. Heb ik op mijn vidkaart ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Pakjebakmeel schreef op 03 november 2004 @ 18:46:
1000 uf , ik noem maar wat hoor.,... Das iig genoeg denk ik zo.. Heb ik op mijn vidkaart ook gedaan.
haha grappemaker, het is een smd en die hebben waardes in de orde van pico en nano farads, noway dat 1000uF werkt ;)

eerder iets in de richting van 100 of 220 nanoFarad denk ik aan de grote te zien, maar dat kan de plaatselijke elektroboer je ook vertellen :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
uf is toch nano farad?

* of is da mili :X

[ Voor 34% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-11-2004 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Pakjebakmeel schreef op 03 november 2004 @ 19:10:
uf is toch nano farad?

micro (μ) dacht... klinkt alleen niet zo in't rijtje ben ik bang, weet alleen dat 1000 daarvan 1 F is, logisch en dat gaat niet bij z'n socket passen :+ .

[ Voor 77% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-11-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Pakjebakmeel schreef op 03 november 2004 @ 19:10:
uf is toch nano farad?

met uF word micro Farad bedoelt, omdat het micro tekentje op de u lijkt, maar is wat makkelijker te typen :)
zo dacht ik dus dat je het bedoelde (volgorde van klein naar groot is dus pico-nano-micro-milli)
_XipHiaS_ schreef op 03 november 2004 @ 19:14:
[...]

micro dacht... klinkt alleen niet zo in't rijtje ben ik bang :), weet alleen dat 1000 daarvan 1 F is, logisch :) en dat gaat niet bij z'n socket passen :+ .
nope, 1000 x micro = milli
1.000.000 microfarad = 1 farad (en das dus heel veel ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door _Ernst_ op 03-11-2004 19:19 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een c-tje van 220nF/25V of 470nF/25V zou kunnen werken
Die 25volt is hoger dan de hoogste spanning die in de pc voorkomt

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
_Ernst_ schreef op 03 november 2004 @ 19:17:
[...]

met uF word micro Farad bedoelt, omdat het micro tekentje op de u lijkt, maar is wat makkelijker te typen :)
zo dacht ik dus dat je het bedoelde (volgorde van klein naar groot is dus pico-nano-micro-milli)

[...]

nope, 1000 x micro = milli
1.000.000 microfarad = 1 farad (en das dus heel veel ;) )
Aja natuurlijk :). Gaat z'n PC nooit meer uit :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-11-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Pakjebakmeel schreef op 03 november 2004 @ 17:07:
Volgens mij maakt de capaciteit niet veel uit zolang hij niet te klein is. 1000 uf zou ik nemen oid. Te veel capaciteit was dacht ik niet erg...
1000 µF is inderdaad een veel te grote waarde voor zo'n kleinde smd :D
We weten ook niet wat de functie is van die condensator. Als die condensator iets te maken heeft met timings is de waarde wel van groot belang!
Als je toch wil proberen, zou ik 100 nF ofzo nemen. Want het kan even goed 220 nF zijn maar ook 6,8 nF bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 04-11-2004 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

bij het installeren van een andere koeler op m'n geforce3 had ik ook 's per ongeluk zo'n dingetje erafgewrikt

ik had 'm er toen weer opgesoldeerd (wat er echt supersucky uit ziet) maar hij doet 't gewoon goed (had niet geprobeerd zonder dus ik weet niet of het een essentieel onderdeelje was)

maar je kan niet gewoon de originele er weer opsolderen of is ie echt naar de mallemoeren?

hoe kun je eigenlijk de waarde van zo'n ding meten?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Update:

Ik heb een 1/10 uF condensator erop gesoldeerd. Maar hij blijft gewoon dood. Direct doorverbinden werkt ookal niet :P.

De spanning die erover loopt is trouwens gelijk aan het cpu-voltage, zo'n 1.7v. Maar als ik hem direct doorverbind staat er nog maar 0.033V op.

Iemand nog suggesties anders gaat dit ding met pensioen.

[ Voor 11% gewijzigd door iets op 08-03-2005 20:29 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

iets schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 20:29:
Update:

Ik heb een 1/10 uF condensator erop gesoldeerd. Maar hij blijft gewoon dood. Direct doorverbinden werkt ookal niet :P.

De spanning die erover loopt is trouwens gelijk aan het cpu-voltage, zo'n 1.7v. Maar als ik hem direct doorverbind staat er nog maar 0.033V op.

Iemand nog suggesties anders gaat dit ding met pensioen.
:X doorverbinden lijkt me iig niet slim, dan maak je kortsluiting, en gezien de hoge stromen die er lopen zal er dan nog wel meer kapot gaan ;)

Waarschijnlijk zijn er nog meer onderdelen kapot als hij met een nieuwe C niet werkt. (stond de plank aan toen je hem beschadigde?)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Dat doorverbinden was ook niet erg slim. Ik heb blijkbaar m'm sempron 2400+ opgeblazen :X. Vieze stinklucht die eraf komt. En het ding had ik net een maand geleden gekocht om m'n duron 1600 die ik de maand daar weer voor had opgeblazen, te vervagen :'( 8)7 :(.

Maarja kortsluiten is dus niet slim. Ik dacht dat de condensator alleen de stroom stabiliseerde.

De plank kan aan de muur. Blijkbaar is er toch meer kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 09-03-2005 02:42 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Venxir schreef op woensdag 03 november 2004 @ 17:10:
Abit levert je vervangende onderdelen voor je moederbord wanneer je ze molt en zelf wilt fixen, ik kreeg zo een ic + diode binnen en heb toen met success een abit nf7 gefixt :)

just give them a call ;)
Idd, toen mijn KT133 na reeds twee weken een versleten North-bridge koeler had heb ik ze een mailtje gestuurd. Nog geen halve week later had ik een pakketje met 12 reserves. (Welke tot nu toe een gemiddelde levensduur van 1 jaar hebben. Kan dus nog wel wat jaartjes vooruit.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Kalizec schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 02:55:
[...]

Idd, toen mijn KT133 na reeds twee weken een versleten North-bridge koeler had heb ik ze een mailtje gestuurd. Nog geen halve week later had ik een pakketje met 12 reserves. (Welke tot nu toe een gemiddelde levensduur van 1 jaar hebben. Kan dus nog wel wat jaartjes vooruit.)
Dat doen ze inderdaad vrolijk met elko's en andere grote onderdelen. Maar smd onderdelen sturen ze niet op.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Oeps, dat doorverbinden was inderdaad niet slim. Een condensator is in feite een isolator, door de pennetjes door te verbinden heb je er een geleider van gemaakt. Een kortsluiting dus.

Die condensator zal echt hoogstwaarschijnlijk gewoon een ontkoppelcondensator zijn, bedoeld om storingen op de voedingsspanning op te vangen (de voedingsspanning stabieler te houden). Hoogstwaarschijnlijk 100 nanofarad (100n), misschien 220n.

Maar met de kortsluiting heb je misschien ook de mosfets uit de stabilisator opgeblazen, en als je pech hebt zijn er printspoortjes verbrand. Die zijn niet zo dik op die moederborden.

Het bord heeft je nu al 1 cpu gekost, ik zou hem weggooien als ik jou was. Als hij niet al onherstelbaar kapot was voordat je begon is hij het nu waarschijnlijk wel. Volgende keer even een basiselectronica boekje lezen voordat je weer gaat prutsen :).

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
:'( en dan doe ik ook nog hbo elektrotechniek.

[ Voor 25% gewijzigd door iets op 09-03-2005 23:26 ]

tvw

Pagina: 1