[Java] Efficient Vectoren vergelijken

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik vraag me af of er een efficientere manier is om Vectoren met elkaar te vergelijken. Ik ben momenteel het volgende aan het doen. Ik heb een recordset uit een database opgeslagen in vectoren. Dus ikheb per recordset 1 vector die weer uit andere vectoren bestaat per record.

Ik heb momenteel 2 recordsets van 55000 en 11000 records. Het is de bedoeling dat ik bepaal welke records uit recordset A niet voorkomen in recordset B. De records in de recordset bevatten vier dezelfde kolommen maar recordset B heeft nog een extra kolom. Momenteel vergelijk ik deze recordsets door door recordset B te loopen en voor elke record door recordset A te loopen totdat ik een hit heb. Als ik die heb stopt de loop.

Dit proces werkt goed maar heeft zijn tijd nodig. Dus vroeg ik me af of er geen efficientere manier is...

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is het misschien niet handiger om dit gelijk al in de db queries eruit te filteren?

Daarnaast gebruik je op dit moment een O(n2) algoritme. Het is dus een stuk goedkoper om eerst beide lijsten te sorteren. Dan hoef je namelijk niet voor elk element uit de ene lijst de complete andere lijst door. in dat geval wordt het een O(N+ NlogN) algoritme.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Deddiekoel schreef op 29 oktober 2004 @ 12:05:

Dit proces werkt goed maar heeft zijn tijd nodig. Dus vroeg ik me af of er geen efficientere manier is...
Misschien kun je de vectoren sorteren en dan een soort van binairy search alogoritme toepassen. Dat zou de snelheid zeker ten goede moeten komen.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Ja, gebruik Collections.binairySearch(), zorg wel dat de Lists gesorteerd zijn en dat je een goede Comparator voor het sorteren en de binairySearch gebruikt.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
In de DB filteren is geen optie. Het is juist de bedoeling om de database te ontlasten.

Op zich zijn de vectoren al gesorteerd op een kolom (kunnen er natuurlijk meer worden). Het is momenteel zo dat Recordset A is opgebouwd uit weer twee andere recordsets. Maar die kunnen ook weer los van elkaar worden vergeleken.

Ik snap alleen niet hoe ik van een O(n2) naar een O(N+ NlogN) algoritme ga. Ook heb ik geen idee wat een binairy search is...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom nog binairy search? Waneer beide lijsten gesorteerd zijn kun je gewoon bij beiden aan het begin beginnen. Zijn de elementen gelijk, dan heb je d'r 1 gevonden. Is de ene kleiner dan de andere dan ga je in die lijst een stap verder. Dit doe je net zo lang todat je aan het einde van 1 van de lijsten aangekomen bent.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Als gelijkheid voor je records goed gedefinieerd is (de equals()-methode dus), dan kun je gewoon een Set object gebruiken. In je Set stop je alle elementen, en vervolgens haal je met removeAll alle elementen uit de andere verzameling eruit.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 20:29

Robtimus

me Robtimus no like you

De xxxAll methods van Set zijn idd handig ja :)
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
// verschil set1 - set2
Set diff = new HashSet(set1);
diff.removeAll(set2);

// union van set1 en set2
Set union = new HashSet(set1);
union.addAll(set2);

// intersectie van set1 en set2
Set intersection = new HashSet(set1);
intersection.retainAll(set2);

// kijken of set2 een subset van set1 is
boolean subset = set1.containsAll(set2);

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Zou voor Set.removeAll ook werken als set1 veel kleiner is dan set2. Haalt hij dan alleen de elementen uit set1 die voorkomen in set2?

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik haal eerst gegevens op uit Database X. Daarna ga ik naar database Y en haal daar twee recordsets op...
Momenteel plak ik die twee recordsets uit dbase Y aanelkaar. Het is dus de bedoeling om om de records te vinden die wel in de recordset uit X zitten maar niet in de recordsets uit Y.

Doordat ik met twee recordsets zit kan ik ze niet simpel orderen...

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 07:19
UNION gebruiken? (zie sql handleiding voor jouw database)

• Soultaker
...en een UNION is hier niet bruikbaar.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 20:29

Robtimus

me Robtimus no like you

Deddiekoel schreef op 29 oktober 2004 @ 13:06:
Zou voor Set.removeAll ook werken als set1 veel kleiner is dan set2. Haalt hij dan alleen de elementen uit set1 die voorkomen in set2?
Removes from this set all of its elements that are contained in the specified collection (optional operation). If the specified collection is also a set, this operation effectively modifies this set so that its value is the asymmetric set difference of the two sets.
Ja dus.

Eventjes de code in 1.4.2:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
public boolean removeAll(Collection c) {
    boolean modified = false;

if (size() > c.size()) {
        for (Iterator i = c.iterator(); i.hasNext(); )
            modified |= remove(i.next());
    } else {
        for (Iterator i = iterator(); i.hasNext(); ) {
            if(c.contains(i.next())) {
                i.remove();
                modified = true;
            }
        }
    }
    return modified;
}
Er wordt dus geitereerd over de kleinste van de 2. Remove levert alleen false als het element niet in de collectie zit.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Hmmm, dat is interessant! Maar hoe ga ik van een vector naar een set... Dat ga ik maar eens uitzoeken.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Java:
1
Set set = new HashSet(vector);

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Soultaker
Zullen we de code ook nog even voor je schrijven, compileren en inleveren bij je baas? IceManX heeft al veel meer voorbeeldcode gegeven dan nodig was; als je er nu nog niet uit kunt komen kun je beter ander werk zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 30-10-2004 11:16 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Thanks!

Dit is wat ik nu ga doen. Ik ga eerst door de recordset met 4 kolommen loopen. In die loop haal ik steeds de 4e kolom eruit. Dan maak ik van die Vector een Set. Van de 'gecombineerde' vector maak ik dan ook een Set en ga dan met RemoveAll aan de slag.

Dit lijkt mij de meest logische aanpak. Alhoewel ik wel een snellere oplossing zou willen voor het verwijderen van de 4e kolom uit de recordset. Maar 1 keer loopen is natuurlijk beter dan 55000 keer!

Pagina: 1