[XP] Wil niet meer opstarten - hoe bestanden redden*

Pagina: 1
Acties:

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 21:20
Ik had op m'n pc XP en SuSE 9.0 staan. Aangezien ik SuSE niet zo vaak meer gebruikte en ik voor XP schijfruimte nodig had besloot ik SuSE er af te gooien. Dit ging zo goed, dat mijn PC XP niet meer opstartte. Ik hier op GoT hulp gevraagd, waarbij mij werd geadviseerd om fixboot uit te voeren met een XP cd. Ik dus een XP cd geleend bij een vriend, aangezien ik toen ik de pc bij MyCom kocht er geen cd had bijgekregen, en de recovery opgestart. Alleen toen heb ik met m'n stomme kop niet fixboot uitgevoerd maar fixmbr. Enfin, 't hele zootje werkte uiteraard niet, en daarna heb ik met die XP cd nog een keer geprobeerd nog een keer XP op een nieuwe schijf ernaast te installeren, zodat ik m'n bestanden op m'n D: schijf veilig zou kunnen stellen, maar dit werkte ook niet, omdat hij netjes met installeren begon, en zodra hij opnieuw opstartte kreeg ik het installatiemenu van voor af aan. Ik kan in de recovery mode, je krijgt dan een soort van ms-dos prompt menu nog wel te zien hoe de schijfindeling op het moment is dat m'n D: schijf nog wel veilig is, en dat daar de bestanden in principe nog wel opstaan. Daarna heb ik die partitie waar ik de 2e xp op had proberen te installeren maar gewist, en op C: XP over te installeren, en dus deze partitie te formatteren, maar hier kreeg ik het zelfde resultaat, namelijk dat de pc opnieuw opnieuw opstartte en dat ik het installatiemenu van voren af aan weer voor me kreeg.

Heeft er iemand enig idee hoe ik XP weer aan de praat krijg, zodat ik m'n bestanden kan branden en desnoods daarna m'n hele pc leeg kan gooien en alles opnieuw kan installeren? Als ik nu de pc opstart zonder XP cd krijg ik de melding "ongeldige partitietabel".

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou eens kunnen proberen met een Knoppix boot cd om een backup te maken van al je bestanden? :)

Verder pas ik wel even je topic titel aan zodat het wat beter omvat wat nou eigenlijk je vraag is :)

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 21:20
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, met Knoppix m'n bestanden via het netwerk tijdelijk op de harde schijf van een andere pc te plaatsen. Heeft er iemand ervaring hiermee, en als ik 2 knoppix-cd's brand, en ze op 2 pc's opstart, zien deze twee pc's elkaar dan gelijk? Ze staan allebei aangesloten op een router, die dus ook als netwerk dient. Dit zou natuurlijk een effectieve methode kunnen zijn om m'n gegevens veilig te stellen (overigens weet ik dat het tot nu toe geen windows-vraag is, maar om weer een nieuw onderwerp op te starten is ook weer wat). Waar zou ik het gemakkelijkst Knoppix kunnen downloaden, zodat ik het 1-2-3 op een cd kan branden?

En mocht het mij lukken om alle bestanden naar de andere pc over te zetten, hoe krijg ik dan XP weer goed geïnstalleerd? Want zoals in het eerste bericht al beschreven lukt dit niet. Dien ik met de setup eerst alle oude partities te verwijderen (inclusief die 0-partitie) om zo alles weer op orde te krijgen? Of moet ik iets anders doen?

Verwijderd

Kun je niet gewoon je HD uit je pc halen en in de ander zetten? Dan zou je ook zonder te wachten op Knoppix, gewoon te downen met Bittorrent bijvoorbeeld, of hier: http://www.knoppix.net/get.php , je data kunnen redden...

En daarna vanuit die 2e PC je HD helemaal leegmaken en de install opnieuw proberen...