Toon posts:

[folder] Bedrijfs folder

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag voor jullie over folders. Ik moet er namelijk een maken en het kan niet worden gedrukt, het word geprint met een kleuren laser printer.

Als je een folder maakt waar maak je dat in (photoshop, indesign e.d.).
Hoe begin je?
Waar moet je aan denken?
Zijn er goeie sites met voorbeelden tutorials?
Tips??

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Illustrator, Indesign, QuarkXpress zijn wel makkelijk voor dit doort dingen. Maar het kan net zo goed met Paint, Notepad of Frontpage, het is maar net hoeveel eisen je er aan stelt.

En waar begin je: aan het begin. Wat wil je, hoe wil je het, welk formaat wil je, enz, enz. Eerst iets bedenken en dan gaan maken. Elke folder is anders hier zijn eigenlijk geen tuts voor, je moet gewoon kunnen vormgeven en weten hoe de programma's werken.

[ Voor 42% gewijzigd door André op 29-10-2004 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 29 oktober 2004 @ 11:14:
Illustrator, Indesign, QuarkXpress zijn wel makkelijk voor dit doort dingen. Maar het kan net zo goed met Paint, Notepad of Frontpage, het is maar net hoeveel eisen je er aan stelt.
Ja het moet beetje professioneel eruitzien. Voor de rest moet het op a4 formaat gemaakt worden. Het is trouwens voor een ICT bedrijf.

edit:
typfout

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 11:22 ]

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 21:33
Misschien moet je eens wat met Microsoft Publisher rommelen, daar zitten een hoop sjablonen in. Als mensen het herkennen daalt je professionaliteitsniveau direct onder het vriespunt, maar vooralsnog zien die sjablonen er best aardig uit.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 11:17:
[...]
Ja het moet beetje proffesioneel eruitzien. Voor de rest moet het op a4 formaat gemaakt worden. Het is trouwens voor een ICT bedrijf.
Mensen die professioneel niet kunnen spellen raad ik meestal aan het uit te besteden ;) maar ok. Gewoon goed kijken naar andere folders/nieuwsbrieven. Goed en duidelijk stramien opzetten in bijvoorbeeld Indesign. Consequent zijn met fonts etc. Maar door te kijken naar echt druk werk leer je veel. En hou er rekening mee dat op het moment dat je het gaat printen je standaard zit met witruimte om je foto's etc.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

zoals OzBoz zegt, gewoon even rondkijken naar bestaande folders.
je zou het e.e.a. ook uit kunnen besteden. en laten drukken.
Heb zelf ooit eens flyers laten drukken via deltaflyers.nl , en volgens mij kunnen ze die daar ook ontwerpen.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

Als je begint met een folder of wat dan ook is de basis belangrijk.

Begin altijd met een goede schets, gewoon potlood en papier.
Dan heb je al een goed idee waar je alles ongeveer gaat plaatsen.

De nodige informatie, wat moet er op, voor wie is het bestemd etc.
eerst goed alles uitzoeken. En jah toch goed kijken naar de folders in dezelfde branche of zelfde soort idee

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:08
Doe es een stoomcursus documentopmaak/dtp/tekstverwerk :) (genoeg basisdingetjes te vinden op internet en hier op t forum..)

Tips: Check aantal DPI van je images, maak gebruik van Character Styles waar mogelijk (afhankelijk van je programmatuur), check je afloop (indien van toepassing (drukwerk, niet als je zelf niet aflopend print)), kleuren CMYK/RGB/Pantone etcetera.

Je vraag is me iets te algemeen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 29-10-2004 11:40 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste probleem zijn vooral de kleuren. Welke kleuren spreken aan en kan ik zomaar kleuren kiezen die niks/weinig met het bedrijf te maken hebben.

De hoofd kleuren zijn rood en blauw.

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 12:34:
Het grootste probleem zijn vooral de kleuren. Welke kleuren spreken aan en kan ik zomaar kleuren kiezen die niks/weinig met het bedrijf te maken hebben.

De hoofd kleuren zijn rood en blauw.
Gebruik kleuren die bij het bedrijf horen. Als de folder bij mij op de mat valt moet ik in 1 blik direct kunnen zien van welk bedrijf dat is. Zo is bijvoorbeeld de folder van S&F heel herkenbaar met die geel/blauw combi, die herken je in 1 oogopslag.

• Willem
Rood en blauw in CMYK zijn heerlijk maar niet heus ;)
Daar zou ik even een aantal printjes mee testen...

Verwijderd

Waar moet je aan denken?
Wat is je doelgroep?
Welke boodschap wil je overbrengen?
Hou je rekening met mensen die kleurendoof zijn?

Laat de tekst niet schrijven door techneuten, maar laat die het uitleggen aan een leek en laat de leek het schrijven en daarna redigeren door de techneuten.
Breng eventueel gelaagheid aan in je folder (van makkelijk naar moeilijk) indien relevant.

• André

André

Analytics dude

willem169 schreef op 29 oktober 2004 @ 13:06:
Rood en blauw in CMYK zijn heerlijk maar niet heus ;)
Daar zou ik even een aantal printjes mee testen...
Hij gaat het zelf printen dus RGB is een prima alternatief in dit geval.

• Willem
RGB printers? Die moet ik net als Oz nog steeds tegenkomen ;)

• André

André

Analytics dude

willem169 schreef op 29 oktober 2004 @ 13:20:
RGB printers? Die moet ik net als Oz nog steeds tegenkomen ;)
Dat zeg ik niet :P Een RGB document op een CMYK printer kan prima ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

André schreef op 29 oktober 2004 @ 13:21:
[...]

Dat zeg ik niet :P Een RGB document op een CMYK printer kan prima ;)
Nee dat zuigt in de regel. Dan gaat de printer de kleurscheidingen bepalen wat vrijwel altijd een slechter beeld geeft dan wanneer je de kleurscheidingen al bepaald hebt. Test het maar eens met wat printers. De Nashuatec kleurenlaser die we hier hebben maakt RGB bv heel erg suf qua klaar als je het er door heen gooit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:06:
[...]

Wat is je doelgroep?
Welke boodschap wil je overbrengen?
Hou je rekening met mensen die kleurendoof zijn?

Laat de tekst niet schrijven door techneuten, maar laat die het uitleggen aan een leek en laat de leek het schrijven en daarna redigeren door de techneuten.
Breng eventueel gelaagheid aan in je folder (van makkelijk naar moeilijk) indien relevant.
Doelgroepen zijn particulieren en bedrijven. Om klanten te werven.

• Willem
Mja om "particulieren en bedrijven" als uitgangspunt voor vormgeving te nemen is gelul.. kan me niet voorstellen dat je daar wat mee kunt... Denk dat je het of beter moet specificeren (neem leeftijdsgroep (kinderen,ouderen,bejaarden,etc)) of baseer daar je ontwerp niet op.

• André

André

Analytics dude

De interne publicaties hier worden vaak in RGB gemaakt en die zien er toch heel kleurecht en helder uit als ik ze op respectievelijk de Ricoh Aficio AP3800C PS, de Tektronix Phaser 740 en de HP Designjet 755CM print/plot. Vaak vind ik het resultaat beter dan wanneer ik het in CMYK maak en print/plot. Komt misschien door het feit dat de RGB->CMYK conversie op de printer mooier is dan op het scherm.

Op het moment dat ik iets voor de drukker maak dan zie ik wel degelijk verschil en ga ik altijd voor CMYK.

[ Voor 11% gewijzigd door André op 29-10-2004 13:53 ]

Verwijderd

Doelgroepen zijn particulieren en bedrijven. Om klanten te werven.
Wat wil je eigenlijk verkopen? Het kan nogal verschil maken of je kunstmest verkoopt of een of andere dienst.

Particulieren? Ik neem aan particulieren met geld? Dan zit al snel in de 30+ en dan moet je dus niet aan komen met te flashy kleuren en hype-termen als 'vet' en 'gaaf'.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:51:
[...]

Wat wil je eigenlijk verkopen? Het kan nogal verschil maken of je kunstmest verkoopt of een of andere dienst.

Particulieren? Ik neem aan particulieren met geld? Dan zit al snel in de 30+ en dan moet je dus niet aan komen met te flashy kleuren en hype-termen als 'vet' en 'gaaf'.
Inderdaad 30+ en we willen ons zelf verkopen zeg maar zodat als mensen problemen hebben met hun pc dat ze ons bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 13:56 ]

• HunterPro
  • Niet online
wat is je budget voor die folder? Als je een béétje oplage doet kun je 'm door een koppie-sjop laten doen, laat je 'm dubbelzijdig draaien in kleur en snijden. Vouw je ze zelf in verloren uurtjes. Heb je mooie overloop, minimaal verlies omdat docucolors/ocecolor's over het algemeen een stuk strakker tegen de rand kunnen printen (hoewel het kut is om say een halve mm af te moeten snijden maar goed, daar is je overloop voor). En meestal een stuk strakker geprint.

[ Voor 87% gewijzigd door HunterPro op 29-10-2004 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 29 oktober 2004 @ 13:56:
wat is je budget voor die folder?
rond de 1000 euro, uitbesteden is geen optie. Dus zelf maken en zelf printen is de enige optie.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:59:
[...]

rond de 1000 euro, uitbesteden is geen optie. Dus zelf maken en zelf printen is de enige optie.
is die 1000 euro inclusief het printen en het verspreiden? Hoe groot wilde je je oplage maken? Met andere woorden: wat kun/wil je besteden aan het creëren van de folder?

* HunterPro heeft vanmiddag nog wel een beetje plek op de planning ;)

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 29 oktober 2004 @ 14:01:
[...]

is die 1000 euro inclusief het printen en het verspreiden? Hoe groot wilde je je oplage maken? Met andere woorden: wat kun/wil je besteden aan het creëren van de folder?

* HunterPro heeft vanmiddag nog wel een beetje plek op de planning ;)
Ja inclusief printen en verpreiden, met een oplage van 4000, en het creëren moet niks kosten.

• HunterPro
  • Niet online
tja, dan wens ik je veel succes :P maar ik vraag me af hoe je zelf denkt met 0 ervaring een 'professioneel ogende folder' te produceren welke jullie zo te horen voor jullie doen een flinke bak geld kost, en waar dus veel van afhangt. Ik zou dan eerder net ff iets meer uit m'n zak trekken en iemand die dat soort gein vaker heeft gedaan ervoor regelen. Scheelt je een hoop gescheld en gestress en levert uiteindelijk een mooier product op, in de hoop dat je dat extra bestede geld ook dubbel en dwars terugverdient :)

En dat hoeft echt geen volledig pro bureau te zijn van 1000 euro per uur; in dit geval kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat 'alles' beter is dan 'dit wat het nu is' :)

[ Voor 106% gewijzigd door HunterPro op 29-10-2004 14:10 ]

• Willem
:o

* Willem gaat naast Huntertje staan

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Okee, genoeg tips heeft cface nu wel gehad, voor niks gaat de zon op en wil je iets moois dan moet je in de buidel tasten :)

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 29 oktober 2004 @ 14:08:
:o

/me gaat naast Huntertje staan
ik geef hunter ook gelijk ik heb dit al voor gesteld maar nee.

• HunterPro
  • Niet online
klopt helemaal pelle :) Misschien een idee om voor de FAQ wel allemaal tutorial-linkjes in te gaan zamelen?

[ Voor 65% gewijzigd door HunterPro op 29-10-2004 14:11 ]

Verwijderd

Sjonge een echte nederlander hoor. Moet perfect, maar mag niets kosten.
Als je bezuinigd op een mailing/folder merk je dat zeker in de response. Je moet opvallen en opvallen met een flut flyer doe je zeker, maar heeft een averechtse werking. Besteed dit uit aan de prof. en je zult zien dat je response hoger is.

En om van de discussie af te zijn wat nu de beste printer is, OCE CS125 is de beste, tenminste als je gebruik maakt van een fiery Z5 RIP. Dan maakt het niet meer uit als je in RGB/CMYK of spot colors print(Als je de juiste kleurcorrectie's gebruikt)

• HunterPro
  • Niet online
oh dat ding kan er een reflective rood naast een mat zwart uittoveren? En daarnaast zet ie met liefde een paar spots fluor-groen er op? :P right.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Hmm, volgende keer het topic wél op slot doen als je dat bedoelt 8)7

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

[rml]Pelle in "[ folder] Bedrijfs folder"[/rml]