Toon posts:

Beeld op grijs, tv geschikt voor SVHS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Om te beginnen, ik heb de site van voor naar 8eren gelezen, dus ik heb mn best gedaan.

Ik heb een svhs kabel naar mn tv lopen en middels een scartconverter aangesloten op mijn tv. Het beeld is grijs. :(

Na veel geprobeerd te hebben. (tuurlijk staat de output op PAL) Is het mij niet gelukt om erachter te komen waarom het niet werkt. Mogelijk is het zo dat mijn tv (Philips 21PV688 tv-video combi) dit niet ondersteund. Nu 2 vragen:

1. Ik heb de handleiding van de TV erbij gepakt (zelfs nog een digitale handleiding gedownload in pdf om te kijken of daar nog meer info over de tv in stond, maar ik kan NIET vinden of dit nou ondersteund wordt te ja of te nee. HOE kom ik hierachter? (want ik wil weten of dit de oorzaak van mijn grijze beeld is) Overigens hebben al mijn vrienden geen tv met svhs aansluiting, dus ik kan geen tv lenen.

2. Als ik nu toch een oplossing wil; is er een kabeltje die die SVHS weer ombuigt naar composiet zodat ik alsnog die kabel kan gebruiken die ik NET gekocht heb? Word het signaal erg minder als ik voor deze oplossing kies? (de SVHS kabel is 15meter!!)

misschien dat er iemand een goeie tip heeft.

Mocht ik toch iets over het hoofd hebben gezien in de search of de faq; 1000 maal excuus.

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Persoonlijk moet ik altijd Compositite video-out selecteren terwijl mijn kabel er ook best SVHS uit ziet en dan heb ik wel kleur.
(zijn best veel topic over als ik het goed heb, TV-out alleen zwart/wit??? )

http://gathering.tweakers...B%5D=&data%5BxFILTERS%5D=

[ Voor 59% gewijzigd door CBass op 29-10-2004 00:30 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

2 dingen:

• Ja, je kabel kan te lang zijn om nog een voor je TV "verteerbaar" signaal te leveren, en
• Heb je wel een Scart converter die specifiek voor IN geldt?

Laatst een vriendin moeten helpen met hetzelfde probleem: Ze had een slechte (lees: niet afgeschermde) kabel en kreeg alleen Z/W beeld. Mijn 5 meter afgeschermde dikke Composite video kabel toverde wèl gewoon kleurenbeeld op haar (oude) kleuren TV'tje, bij precies dezelfde videokaart instellingen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Heb een gloednieuwe SVHS kabel en direct zon scartconverter gehaald. Die converter heeft de mogelijkheid om te switchen van in/out.....

Verwijderd

Ik post mijn probleem even hier, om het forum niet te vervuilen met dezelfde topics.

Zojuist de FAQ tv-out doorgelezen, en ik kom er niet uit. Mijn laptop met een RADEON IGP 345M heeft een tv-out en wanneer ik die op mijn nieuwe tv aansluit (die is voorzien van een S-video ingang) krijg ik mooi gekleurd beeld. Wanneer ik dit echter op een andere TV ook probeer, krijg ik zwart/wit beeld. Die tv is al een tijdje oud, maar heeft wel twee scart ingangen. Waarschijnlijk ondersteunt de tv dus geen s-video signaal. Daarom heb ik middels een verloopstekkertje het signaal omgezet naar composiet en via een SCARTblok (op INput) aangesloten, maar dit levert helemaal geen resultaat. Nog niet eens beeld.

Vervolgens geprobeerd om via mijn S-VHS video het beeld door te sturen naar mijn PC, maar ook hier blijf ik een zwart / wit beeld houden. Instellingen staan verder goed (PAL, verzadiging etc.).

Waarom wil dit niet werken? Op de één of andere manier wordt het signaal niet correct omgezet naar composiet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 00:34 ]

Verwijderd

Als ik zoek op "Philips 21PV688" +svhs krijg ik erg weinig hits.
Lijkt me dat je tv dat niet ondersteunt.

Verwijderd

Je kan er composiet van maken, maar er moest 1 componentje tussen.
Zal em ff proberen te zoeken.

Got it:
http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 00:55 ]

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Ik had precies hetelfde probleem, maar dan met een Grundig breedbeeld tv en een SVHS -> SCART kabel.

De oplossing lag in het menu van de TV, de kleurinstelling voor de desbetreffende SCART poort (moest Y/C zijn oid.) was niet goed; er waren in ieder geval drie opties voor en één ervan gaf kleur en de rest zwart/wit!

Mocht je zoiets niet in je menu hebben dan heb je pech denk ik, maar alle videokaarten geven zo'n output!
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 00:50:
Je kan er composiet van maken, maar er moest 1 componentje tussen.
Zal em ff proberen te zoeken.
Hier gaat de kwaliteit zo hard van onderuit... Das zonde als je zo'n SVHS aansluiting hebt :P

[ Voor 50% gewijzigd door Dirk J op 29-10-2004 00:56 ]

Verwijderd

Ja maar als er nou nix anders op zit.
Mocht het toch niet werken zet je em gewoon weer in elkaar :P
Of je hangt er nog een brokje tulp aan zodat je een soort splitter krijgt, blijft de kabel iig een soort van behouden

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 00:59 . Reden: 1 typo maar ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom heeft iedereen het hier over SVHS :? Dat is een videoband standaard 8)7

Misschien dat men S-Video, een kabelstandaard voor Seperate Video (Chrominance en Luminance) bedoelt? :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het probleem ligt 'm bij mij iig in de verloopstekkertjes. Ik heb twee soorten s-video naar composiet verloopstekkertjes. Eentje heeft 7 pins s-video naar composiet en de andere 4 pins s-video naar composiet. Die 7 pins geeft geen signaal door, de 4 pins wel, maar wel zwart / wit beeld. Hmmm...

Dat verloopstekkertje moet dus wel zorgen dat ik kleur krijg ipv zwart / wit. Maar dat betekent dat ik zelf een stekkertje moet maken of..?

Verwijderd

Als je na dat verloop stukje nog steeds zwart/wit beeld krijgt denk ik dat je instellingen niet helemaal goed staan.
Neem aan dat zo verloopstukje wel werkt 8)7

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:13
oke doe ik ook even mee, mijn pc (msi mega pc 180) heeft s video uit wanneer ik er een s-video>rca aanzet krijg ik helemaal geen beeld op me tv, wanneer ik em aansluit via s-video (scart verloop in beide keren, alleen input mogelijk) krijg ik ook zwart/wit beeld

tv is een jubilee 37 cm (materiaal van philips erin) bij blokker weg een jaar of 8 geleden

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Mijn probleem is opgelost dankzij Dirk J. Ik was me er niet van bewust dat een SCART aansluiting op je TV ook nog op diverse wijze te configureren was. En laat nu net één van de twee aansluitingen SVIDEO ondersteunen. Bedankt!

Verwijderd

precies hetzelfde probleem had ikmet mijn ati mobility 9600.
de oplossing heb ik hier ergens op t forum gelezen.
En deze is al volgt:

normale situatie:
scart kabel video out
|===============|____|

de Truuk is om de kabel doormidden te knippen ergens, en een van de draden om te wisselen. Probeer een paar kombinaties, ik heb gewoon kroonsteentjes hiervoor gebruikt. Dat klint misschien niet als de beste oplossing, maar toch kon ik bij mij geen beeld verlies zien (hoewel dat er waarschijnlijk is, maar iig niet zichtbaar).

Het kan ook zo zijn dat je 4 draadjes aan elkaar moest verbinden, maar dat weet ik niet helemaal pracies meer. Dus ===Verbinding===

Dit alles op eingen risico :P ... k zou t ff nazoeken op t forum, het staat ergens bij problemen met ati 9600 en tv out ofzo d8 ik. Suc 6

ehm... kweet niet, maar heeft de topic starter het probleemnou eigenlijk alopgelost? Naja...misschien nuttig voor anderen als dat het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 01:40 ]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Het blijven maar rare dingen, die TV-outs :) Soms heb ik ook het gevoel dat fabrikanten iets te 'strak' met de specificaties omgaan. Neem mijn Sony 28FQ86. Via mijn PC en laptop krijg ik netjes beeld, maar je ziet dat hij een seconde of twee nodig heeft om van Composite naar S-Video te springen. De Sony heeft namelijk niet zoals eerdere modellen een apart kanaal voor Composite of S-Video. De TV herkent dit automatisch.

Sluit ik echter een andere PC op de S-Video ingang aan, dan wil hij gewoon niet met S-Video syncen. Je ziet dat hij het elke paar seconden probeert, maar na een seconde springt hij weer naar Composite. Volgens Sony ligt het waarschijnlijk aan de videokaart, maar die werkt weer prima op een andere Sony.

Samengevat: soms is er geen touw aan vast te knopen wat er precies mis gaat ;)
Pagina: 1