Toon posts:

Abit KG7-Raid met XP2400+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op het moment een Thunderbird 1 GHz op een Abit KG7-Raid moederbord, maar ik vind het toch tijd worden voor een kleine upgrade. Volgens de officiele berichten van Abit worden, met de laatste Bios update, alleen de t/m Palomino 2100+ en Thoroughbred 2000+ ondersteund.

Ik kwam echter toevallig een bericht op een forum tegen dat de XP2400+ ook zou werken. Ik ben toen even gaan zoeken via google, en kwam de volgende pagina tegen:

http://www.xtremesystems....read.php?s=&threadid=4434

Ook zag ik mensen berichten posten met systeem specs waarin ze aangaven dat ze een KG7 met een 2400+ processor hadden:

http://www.google.nl/sear...70215.html+kg7+2400&hl=nl

http://prohardver.hu/rios3_forum.php?mod=40&id=82100

http://www.tweaknews.net/...opic.php?t=2824&view=next

Op GoT kwam ik dan weer een wat minder positieve thread tegen:

http://gathering.tweakers...essages/811657///kg7,2400

Mijn vraag is nu: Zijn hier mensen die kunnen bevestigen dat deze combinatie werkt? (of juist dat hij niet werkt?)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kan jouw moederbord een multiplier van 15x aan? Dan kán het gaan werken.

De biossen ondersteunen een T'bred tot 2000+ en een Palomino tot 2100+.

In de handleiding van het moederbord staat de instellingen "above 13x" Dus een hogere multiplier van 13 zal het bordje wel hebben.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 28 oktober 2004 @ 23:44:

In de handleiding van het moederbord staat de instellingen "above 13x" Dus een hogere multiplier van 13 zal het bordje wel hebben.
In de bios heb je inderdaad de optie above 13, maar tot hoever hij dan gaat weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 28 oktober 2004 @ 23:44:

Ik heb nog even verder gezocht, en het blijkt dat het moederbord inderdaad hogere multipliers aankan, alleen kan je die niet in de bios instellen. Bij de instelling "above 13" neemt het moederbord de multiplier over van de processor. De processor moet dus gelocked zijn, of anders moet je hem met een pin mod op de juiste multiplier zetten.

Helaas blijkt het ene moederbord wel een xp2400+ of zelfs een 2600+ te accepteren, en de andere niet. Waarom is niet echt bekend.

Het schijnt bovendien ook zo te zijn dat het moederbord XP mobile processoren (Barton op 266MHZ) aankan. Deze zijn standaard unlocked en moeten dus weer met een pin mod op de juiste multiplier gezet worden.

Nou is mijn volgende vraag, wat zou op dit moederbord, dat normaal gesproken niet is ontworpen voor een Barton, beter lopen? Een thoroughbred XP2400+ (2000MHz, 256 KB L2) of een XP mobile 2400+ (1800 MHz, 512 KB L2)?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk dat het weinig uitmaakt. Als je later eens je moederbord wilt upgraden, (zonder van socket te veranderen), zou ik gaan voor een mobile. Die kun je ook nog eens heel ver overclocken met bijvoorbeeld een nForce2 bord.

Verwijderd

Als dit nog steeds je systeem is:

Abit KG7-Raid
Amd Athlon 1 GHz
Asus Geforce 2 GTS
Western Digital 60 GB
256 MB PC2100 geheugen
simpele kast met 300W voeding

Dan zou ik niet alleen kijken voor een processor upgrade. Een 2400+ lijkt me een beetje overkill met "maar" 256 mb geheugen. Als je je systeem beter wlit laten lopen zou ik een wat minder snelle processor kopen en er een reepje geheugen bijplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 13:22:
Als dit nog steeds je systeem is:

Abit KG7-Raid
Amd Athlon 1 GHz
Asus Geforce 2 GTS
Western Digital 60 GB
256 MB PC2100 geheugen
simpele kast met 300W voeding

Dan zou ik niet alleen kijken voor een processor upgrade. Een 2400+ lijkt me een beetje overkill met "maar" 256 mb geheugen. Als je je systeem beter wlit laten lopen zou ik een wat minder snelle processor kopen en er een reepje geheugen bijplaatsen.
Die geheugen uitbreiding zit ook nog steeds in de planning. Ik zat eigenlijk te wachten totdat het geheugen weer eens wat goedkoper werd. 256 MB kost nu nog steeds bijna net zoveel als ik er drie jaar geleden voor betaald heb. Maar ik denk dat ik binnenkort toch maar 512 MB ga kopen.

Het verschil in prijs tussen een 2400+ en een 2000+ is trouwens nihil, dus dan ga ik toch liever voor wat meer MHz :)

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 31 oktober 2004 @ 13:05:
Ik denk dat het weinig uitmaakt. Als je later eens je moederbord wilt upgraden, (zonder van socket te veranderen), zou ik gaan voor een mobile. Die kun je ook nog eens heel ver overclocken met bijvoorbeeld een nForce2 bord.
Dus die 512 KB cache zal mijn Mobo niet moeilijk over doen?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 15:31:
[...]

Die geheugen uitbreiding zit ook nog steeds in de planning. Ik zat eigenlijk te wachten totdat het geheugen weer eens wat goedkoper werd. 256 MB kost nu nog steeds bijna net zoveel als ik er drie jaar geleden voor betaald heb. Maar ik denk dat ik binnenkort toch maar 512 MB ga kopen.

Het verschil in prijs tussen een 2400+ en een 2000+ is trouwens nihil, dus dan ga ik toch liever voor wat meer MHz :)
Ik wens je veel succes met het zoeken naar zo'n processor... is bijna nergens meer te krijgen nieuw..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

all_by_myself schreef op 31 oktober 2004 @ 16:54:
[...]

Ik wens je veel succes met het zoeken naar zo'n processor... is bijna nergens meer te krijgen nieuw..
Dat zal wel meevallen denk ik:
pricewatch: AMD Athlon XP 2400+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 266MHz FSB)

En als je een 2400+ mobile wilt, bij Alternate hebben ze die op voorraad zag ik op hun site.

Pagina: 1